Gå til innhold

Konfigurert redigeringsmaskin - Hva tenker dere?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal investere i en ny PC som jeg skal kjøpe i deler (og jeg kan veldig lite om det), så jeg setter pris på all hjelp. Jeg skal finne en PC som er egner seg til film-redigering.

*EDIT*2 :

Kabinett: Antec Performance One P183

PSU: Corsair TX 650W

Skjerm: HP LP2275w 22 LCD

CD-R/DVD-R: LG GH20NS10

HD1: WD VelociRaptor® 300GB SATA

HD2: Samsung Spinpoint F1 1 TB

CPU: Noctua NH-U12P SE1366

Prosessor: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920

Hovedkort: ASUS Rampage II GENE, X58

Minnebrikke: 2 stk CORSAIR 6gb (3KIT) DDR3

Skjermkort: SAPPHIRE Radeon HD 4670 512MB GDDR3

Jeg fant ingen nettbutikk som hadde p182 på lager, så jeg plukket bare ut p183. Think2ce, hvis du har noe forslag til billigere kabinett som er stort nok til hovedkortet (som visstnok er litt stort) så kom gjerne med det ;) De har heller ikke Noctua CPUen på noen av de to nettbutikkene som jeg skal bestille fra; så noen som vet om et bra alternativ?

Endret av Labrie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viss du byter ut 950 med 920 så sparer du 3000 uten noe serlig tap av ytelse (regner da med at du overklokker den ganske kraftig).

Det er sykt lenge siden jeg drev med videoredigering, men trenger du en pc til 20K bare for og redigere litt film? Hvilket program bruker du? Hva skal du redigere?

Lenke til kommentar

Pizzaen:

Takk for svar! Jeg hører mye om overklokking, men har aldri drevet med det (øker det ytelsen på maskinen?). Det er kanskje et sjakk-trekk å kjøpe det istedet ja.

Jeg skal redigere 1 times lange SD-filmer med den, pluss masse svinn som bare blir liggende på HDen. Jeg bruker Adobe Premiere, After Effects, Photoshop og Encore.

Jeg sitter på en såpass dårlig PC fra før av, så jeg vil nok merke kontrasten ganske sterkt dersom jeg kjøper en halvparten så dyr. Det går mer på hvor rask den skal være, men jeg er ikke noe oppdatert på hvor raske PCer er for tiden.. så jeg tror du har rett. ;)

Froggyler:

Takk for den linken!.. Har ikke sett den før, og den var veldig nyttig. Enig i at Pinnacle skal bort. :p Jeg tror det er mer vanesak om jeg trenger to skjermer eller ei (men jeg skal tenke på det). Jeg behøver ikke så stor HD-plass heller, fordi jeg vanligvis ikke lar råmaterialet ligge igjen på PCen. Jeg trenger en rask 500GB HD eller noe, for jeg er vandt til en såpass liten HD. Men da ser det ut til at jeg kan spare mye mer penger enn jeg hadde trodd. :)

Takk for svar!

Endret av Labrie
Lenke til kommentar

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=102920

920 kan overklokkes til rundt 4 viss du gidder (anbefaler da og kjøpe en litt bedre vifte viss du går så langt). Du kan sette de hardiskene i raid 1, da har du både backup og raske disker. Også har jeg lagt med 2 skjermer, men den kan du kutte ut sammen med den ene 1TB disken viss du har lite penger.

Har rotet dette sammen på 3 min så husk og sjekke om alt passer ;)

Endret av Pizzaen
Lenke til kommentar

Takk for den! Jeg tror det nærmer seg noe :) Har lest igjennom noe her, og nå har jeg laget en midlertidig liste nr. 3. Jeg er litt usikker på hvor mange vifter man trenger og om man trenger å kjøpe noe kabler i tillegg? I kabinettet er det 3 stk 230mm vifter. En annen ting er at jeg gjerne vil være sikker på at kabinettet er stort nok.

Cooler Master ATCS 840 Black

WD VelociRaptor® 300GB SATA

Tagan Superrock II TG680-U33II, 680W PSU

Samsung DVD-brenner

Samsung 23,6” LCD Syncmaster 2494LW

Microsoft Windows Vista Home Basic 64bit

Logitech UltraX Premium Keyboard

Zalman CNPS9900 LED CPU Cooler

AMD Phenom II X4 955 Black Edition

ASUS M4A79T Deluxe

OCZ Gold DDR3 1333MHz 12GB KIT

PowerColor Radeon HD 4650 "SCS3" 512MB

Hva tenker dere? Det koster ca 16 000,- totalt. Jeg så det kabinettet hadde fått bra omtale og litt sånt, men er dette like godt? Mulig jeg også kutter ned på den skjermen, men jeg må se det an.

Endret av Labrie
Lenke til kommentar

Vil anbefale deg i7 til videoredigering. Også vil jeg anbefale deg P182 istede for P183. Også bruk prisguide.no og ikke komplett.no, da får du samme PC-en til mye mindre.

Men for og være helt ærlig så skjønner jeg ikke hvor alle pengene er blitt av, etter det jeg ser er mitt forslag mye bedre en dit og det koster 3k mindre viss du tar bort 1TB disk pluss 1 skjerm, mus og tastatur.

Edit: Kabler er med til viftene, men jeg tror ikke du kommer til og trenge ekstra vifter. Kanskje bytte ut cpu-kjøleren viss du har tenkt og overklokke den.

Endret av Pizzaen
Lenke til kommentar

Sant sant.. Jeg tror jammen jeg hadde 1000,- ekstra for 12 GB RAM på mitt blandt annet. ;)

Hmm, jeg tror du har rett. Men jeg har sammenlignet i7 med Phenom, og det er kun 2mb cache minne som er bedre på i7 enn på Phenom. Hva betyr det? På andre områder viser Phenom seg bedre. Jeg har forresten aldri drevet med overklokking; er det sunt for maskinen? (i lengden)

Men det ble bare mye billigere enn jeg hadde tenkt, og jeg er absolutt ikke oppdatert i hvor gode PCene er for tiden så jeg har prøvd å se på prisklassene for å finne det beste (men det slår ikke rette veien, har det vist seg).

Har du sjekket at alt det der passer sammen? (er trøtt i øynene akkurat nå) Hovedkort, skjermkort, minne, HD og prosessor?

Og en annen ting.. Er alle de nettbutikkene der til å stole på? Blir det ikke ekstra dyrt med tanke på frakt dersom man bestiller fra mange steder?

Endret av Labrie
Lenke til kommentar

Det går ikke an og samenligne prossesorer ved og bruke prisguiden, viss du leser denne testen så ser du at Phenom blir gruset kraftig av i7.

Den "farlige" delen med overklokking er varmen (noe du kan bli kvitt viss du bruker 300-500kr på en vifte), men viss du holder deg safe og ikke overklokker den til den blir godt over 80 grader så skal det gå bra.

Les et par guider og sånt, og se hvor langt andre har gått slik at du skjønner hva overklokking er før du begynner så skal det gå bra. Men husk at garantien på komponenten ryker når du overklokker, dette høres kanskje skummelt ut, men jeg har aldri brukt garantien på en CPU og det kommer aldri du til og gjøre heller.

Har ikke sjekket om alt passer så det får du få noen andre til og gjøre, er ekstremt trett jeg også, men jeg regner med at alt passer.

@ edit

Alle butikkene er til og stole på, de fleste bruker .no og det vil si at de må følge norske lover så det er bare og ta kontakt med forbrukerombudet eller noe viss du får problemer. Du må for all del ikke bestille alle komponentene fra forskjellige plasser siden det da blir ekstremt til frakt.

Jeg bruker og velge ut 2 butikker, der jeg velger de 2 billigste butikkene. Der bestiller jeg det som er billigst på den ene butikken på den butikken også bestiller jeg det som er billigst på den andre butikken på den butikken.

Edit2: Begynner på skolen om 2 dager så kanskje en ide og legge meg, så god natt ;)

Endret av Pizzaen
Lenke til kommentar

Det blir feil å sammenlikne Phenom med i7, det blir som å sammenlikne Phenom II med Core Duo (ikke til forveksling med Core 2 Duo).

Phenom II er langt bedre enn Phenom, som ble tatt for seg i i7 920-testen. Denne nyere testen gir et langt mer oppdatert bilde på prosessorsituasjonen.

http://www.hardware.no/artikler/amds_toppm...ebenken/70142/1

Jeg foretrekker AMD til de fleste oppsett, men akkurat på redigeringsfronten vil jeg fremdeles anbefale Core i7 da de fleste film- og redigeringsprogrammer er veldig Intel-vennlige.

Endret av saccosekk
Lenke til kommentar

I den prisklassen du planlegg å legge deg i, ca 15 - 20 000 er det Intel i7 som gjeld ;)

Kabinett: her vel du noko du likar, men gjerne Antec P183

Harddisk: For OS vel du utan tvil SSD, og då helst Intel x25 80 GB 2. gen. I tillegg vel du ein TB harddisk

CPU: Utan tvil Intel i7 920

DVD: Finn ein random dvd-brennar

Hovudkort: Har lest mykje fint om Gigabyte, og kan tilrå Gigabyte GA-EX58-UD5, X58

CPU-kjølar: Noctua NH-U12P SE1366 er min anbefaling, men og Thermalright ULTRA120 Extreme er ein god kjølar!

PSU: Corsair sin HX serie har fått mykje skryt, og sjølv ville eg ha vald 850W, men du treng ikkje så mykje.

Ram: Vel eit godt 6 GB sett, hugs det skal ver 3 brikker. F.eks dette er eit bra sett.

GPU: I din prisklasse dersom du ikkje skal spela bør du velja ATI.

Skjerm har eg lite greie på, så her må andre koma med sine innspel ;)

edit: denne tråden kan nok vera til hjelp

Endret av tosha0007
Lenke til kommentar

Saccosekk:

Takk for briefingen. Jeg tror jeg blandet mellom Phenom og Phenom II; jeg mente II hele tiden, men glemte at det fantes en nr. 1 i rekken.

Jepp, da tror jeg det er avgjort at jeg går for Intel. ;)

tosha0007:

Takk for tiden! Bra å få kommentarer fra flere kanter. Skal titte litt igjennom det oppsettet i morgen. ;)

Lenke til kommentar

Har ikke lest gjennom tråden, så vet ikke om dette er nevnt før.

X4 955 og i7 er på høyde med hverandre i spill, men i mer prosessoravhengige applikasjoner, som redigering er i7 overlegen på alle måter.

i7 950 er som å kaste penger ut av vinduet. Klokk heller 920.

Og for all del, kjøp SSD eller 12gb++ med ram! Gjerne begge ;)

Hvilke programmer skal du bruke?

Endret av Corporal Clegg
Lenke til kommentar

Hvorfor så gammelt skjermkort? 4870 eller 90 mye bedre... Er det vifteløst? blir ganske varmt da...

Hvorfor vista Basic? Ikke glem Windows 7

Stort kabinet? trenger du et så stort kabinet? Antec 900 eller HAF 922...

Hvorfor ikke Corsair sin 650W PSU? samme effekt til mindre pris..

Og hvorfor en så dyr HDD?

Da ville jeg heller gått med en kombinasjon av en liten SSD, og En HDD til ca 500 kr

Endret av bigggan
Lenke til kommentar
Hvorfor så gammelt skjermkort? 4870 eller 90 mye bedre... Er det vifteløst? blir ganske varmt da...

Det er da vitterlig ikke en gaming-PC, men en redigerings-PC. Du trenger da ikke et 4870/90 til videoredigering.

Jeg vil anbefale å bruke mye mer penger på skjerm - og to av dem. Se etter en skjerm med xVA eller x-IPS-skjerm. Dette vil gjøre at du må bruke litt mindre penger på hardware, men to gode kvalitetsskjermer med god fargegjengivelse vil være kjøp som holder lengre enn hardwaren din. To skjermer er det som vil øke produktiviteten din mest som en videoredigerer.

Er enig med biggan i at du ikke bør gå for en VelociRaptor - kjøp heller en SSD og en vanlig 7200-RPM-disk for lagring av video.

Lagde en handlevogn til deg, dette er mitt forslag: https://prisguiden.no/vis_handlevog...aggon_id=102936

Endret av saccosekk
Lenke til kommentar

Corporal Klegg:

Nei det var fint.. Jeg lærer mye av dette. ;) Jeg bruker stort-sett bare Adobe Premiere, Adobe After Effects, Adobe Encore (DVD) nå for tiden, men jeg vil nok komme til å prøve meg mer i 3D programmer etterhvert.

Biggan:

Takk for det. Jeg så noen andre kjøpte Vista basic, fordi det da slapp de å sløse med minne på gjennomsiktige ruter ol samtidig som de fikk det billig. Windows 7 har jeg kun hørt om, men jeg skal se om jeg finner noe artikkel nå (håper den ikke er altfor dyr siden den er ny)

Saccosekk:

Takk for lista! Det var mye likt som på 'Pizzaen' sin, så jeg går for dette. Det er vel en investeringssak det med å kjøpe gode skjermer ja. Må jeg ikke kjøpe noe ekstra kabler dersom jeg skal bruke to?

Passer den SSD HDen til hovedkortet dersom grensesnittet er S-ATA?

På hovedkortet er det åpent for ATA-133, Serial ATA-300 (RAID), eSATA-port, 1 x ATA, 7 x SATA, 1 x eSATA (ikke s-ATA). Ellers så passer alt det andre.

Setter pris på det tiden dere har brukt!

Endret av Labrie
Lenke til kommentar

Ja, jeg lurte litt ved den der. Så du har den selv? Er dette xVA eller x-IPS-skjerm? (hva enn det betyr) Jeg synes den HPen ble litt dyr, men jeg tenkte kanskje det var fremtidsrettetinvestering. Har du hatt skjermen lenge? Nå har jeg redigert posten igjen, og prisen er overaskende god. ;)

Jeg har titta på Windows 7 nå. Jeg må vel bruke en beta inntil den slipper ut i Oktober. Noen som vet noe om hva prisen kommer på?

Endret av Labrie
Lenke til kommentar

Jeg har den selv ja, har hatt den en stund nå. Er en kjempeskjerm! Om det er xVA eller en x-IPS skjerm må du nesten finne ut av selv (har ikke peiling :p). Skjerm er lurt og legge litt penger i ja siden disse varer ganske lenge, men du trenger ikke og overdrive.

Prisene kan du lese om her, men det er ikke så stor forandring fra Vista.

Viss du har lyst så kan du få tak i RTM (den ferdige versjonen) på diverse skeptiske sider ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...