Gå til innhold

Oppgradering av allround-PC på studentbudsjett.

Anbefalte innlegg

Hei :)

For en del år tilbake kjøpte jeg en stasjonær PC som jeg skulle bruke til alt mulig rart, og som den gangen var ganske bra.

Vi snakker:

AMD Athlon 3500+

GeForce 6600 GT

1 GB RAM

200 GB HDD

NEC DVD-brenner/leser

Linksys trådløst nettverkskort

Asus A8N SLI hovedkort

Netshop kabinett m/ 350 W (?) PSU

Så bestemte jeg meg for å ta PC-en med tilbake til hybelen og oppgradere innmaten slik at jeg holder noenlunde tritt med dagens standarder. Saken er den at det begynner å blir flere år siden jeg sluttet å følge aktivt med på hva som skjer og rører seg i PC-verdenen, og det er her dere kunnskapsrike hw.no-medlemmer kommer inn i bildet. Jeg kunne gjerne trengt litt veiledning og råd om hvordan jeg skal oppgradere denne PC-en.

Først kan jeg vel si litt om bruksområdene mine:

Jeg spiller ikke mange tunge spill. Det begrenser seg til Battlefield 2 for øyeblikket, men jeg vil gjerne ha muligheten til å kunne spille nyere spill hvis jeg skulle finne et spill jeg vil kjøpe. Det er dog ikke nødvendig at maskina må kunne dra de tyngste spillene med max innstillinger.

Jeg ser en del film, og har mye video lagret på en annen maskin. Muligheter til å koble PC-en til en TV regner jeg i utgangspunktet med at det er (vanlig VGA (skjerm?)-kabel holder lenge for meg. Vet ikke hvordan mulighetene er for HDMI, men det er intet must i så tilfelle).

Jobber litt med programmering, men ikke tyngre applikasjoner enn feks MatLab, men det er jo alltid greit å ha litt å gå på.

Driver ikke med noe særlig av bilde- og/eller videoredigering, i alle fall ikke mer enn i Windows MovieMaker :p

Lagringsplass er en nødvendighet, gjerne 1-2 TB. Har observert at TB-disker er billige for tiden (rundt 600 kr, Ukens tilbud hos Netshop en gang tilbake), så det holder sikkert med 1 TB til å begynne med. Har en 200GB-disk fra før av, så jeg tenker å bruke en til system og en til lagring.

Er ingen overklokker, selv om det kan være artig å prøve litt. Men i utgangspunktet har jeg ingen planer om dette, da mine kunnskaper (og evner) er svært begrenset.

Så til hva jeg selv tenker:

Kabinettet er forsåvidt greit, og tenkte i utgangspunktet å beholde dette til den nye innmaten. Samme med harddisken og DVD-brenneren, samt nettverkskortet (kan være kjekt) og en kortleser som også er installert. Men, hvis noen som har mer peiling enn meg har noen slående argumenter for hvorfor jeg evt bør bytte ut noen av disse, så si mer enn gjerne i fra. Spørsmålet med kabinettet er jo om det takler varme osv? Jeg har som sagt ingen overklokkingsplaner, og hva støy angår, bør det helst ikke være noe godstog jeg går til innkjøp av, men takler helt fint et normalt støynivå. Kjøling har jeg fint lite peiling på. Pr nå bruker jeg CPU-kjøleren som fulgte med, og har installert en standard vifte bak i kabinettet (der er to "klargjorte" plasser for vifter der, mener jeg ganske bestemt).

Resten av innmaten må nok byttes ut. Hovedkort, CPU, RAM, skjermkort og trolig en ny strømforsyning også.

Fortrinnsvis er jeg ute etter et Intel-basert system. Skjermkort har jeg lite preferanser på. Har vært nVidia-mann i alle år, men etter hva jeg er blitt fortalt gir feks et kort som ATI HD 4870 (?) mye for pengene, så jeg er åpen for mange muligheter her.

I forsøk på å gjøre det enklest mulig var jeg innom på komplett.no og surfet litt rundt, og der fant jeg noe som het "PC i deler/oppgradering". Good shit, tenker jeg, og kom over feks denne oppgraderingspakken. Ser jo at det fort kan bli litt dyrere enn ønsket fra min side, når alt skal med, så jeg kunne gjerne tenkt meg noe billigere.

Legger ved et par bilder av kabinettet, så får jeg kanskje høre et mer trent øyes mening om saken ;)

img1774v.jpg

img1775b.jpg

Har sikkert glemt noe essensielt nå, men det får dere bare påpeke, så skal jeg svare på det etter beste evne.

På forhånd hjertelig takk for alle svar og all hjelp og rådgivning :)

Mvh Lars

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
Hva er det som du ønsker av hovedkortet som dette ikke har?

Du kan jo lete litt her.

Egentlig tilfredsstiller det mine krav, ja, men jeg blir med en gang litt skeptisk når jeg ser integrert grafikk.

Vurderer det MSI-kortet til ca 1300 kr på den siden du linker til (790 FX), men jeg tviler på det er noen vits, ettersom det er dobbelt så dyrt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har bestemt meg for å løsne litt på budsjettet for å kunne gå opp i ytelse på, hovedsaklig, prosessoren. Har lest litt av testene på hw.no, og er litt usikker. I utgangspunktet virker AM3-sokkelen til AMD forlokkende, med priser som faller i god smak. Phenom II X3 720 Black Edition og Phenom II X4 810 virker meget aktuelle. Det jeg lurer på er om det er verdt pengene det koster å gå opp i pris, til feks en Intel i5 720, evt en bedre AMD-prosessor? Og, vil jeg merke forskjell til mitt, ikke alt for krevende, bruk? (Les forøvrig beksrivelse over.)

Endret av Raspeball
Lenke til kommentar

Tja, her er nå hva jeg ville gjort.

Den gamle PC'en vil bli en utmerket musikk og film PC, kabninettet du har er greit not til den litt mer råe nye maskinen, psu'en er for svak der. Til den gamele maskinen ville jeg faktisk ha kjøpt dette kabinettet montert all innmaten i det, hadd det under tv og til steroanlegget for musikk og film, youtube osv.

Når det gjelder cpu, så er dt faktisk en særskilt liten sak jeg tror du vil like meget bra

Athlon II 620, 2,6 ghz og 4 kjerner. Dog phii 72o pg phII 550 er bedre gamercpu'er dersom vi du ønsker meget kraftige grafikkløsninger.

Det er faktisk kabinett jeg liker godt de der Svenni anbefaler, dog er det litt bortkasta penger, du trenger egentlig bare psu.

Når det gjelder hovekortet så er det hovedkortetet han anbefaler nesten av de meget bedre, 785g chipsettet er meget bra, både på overklokking og pris. Det som gjør det såpass rimelig er at det er m-atx.

Men for å gi en god anbefaling, sett da en maks grense for hva du ønsker å bruke, en får faktisk utrulig mye kraft for kr 5000,- i dag.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Interessant tanke du presenterer her, som absolutt skal vurderes. Dog var tanken min med HDMI på grafikkortet å koble den nye PC-en til TV-en (når det trengs) via dette, men ditt forslag hadde jeg ikke tenkt på.

Når det gjelder micro-ATX vs ATX; er det noe som taler veldig for det ene i forhold til det andre.

Kan godt la budsjettet være 5000 kr (pluss-minus noen hundrelapper), men helst ikke mye over 5500.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...