Gå til innhold

Hjelp til stilren stasjonær spill-pc uten skjerm til rundt 14 - 15 tusen

Anbefalte innlegg

Hei,

Da var tiden kommet for å skaffe seg en ny stasjonær datamaskin.

Bruksområder:

Spill (Oblivion, Arma 2, Battlefield 2, Empire: Total War etc)

Programmering (Java, web, databaser etc)

Media (Film ol.)

Bilderedigering (Ikke så mye, men greit om den klarer å utføre bildebehandling raskt)

Tekstbehandling ol.

Jeg har skjerm, tastatur og mus fra før. Så dette trenger jeg ikke. Ellers skal kabinettet være stilrent! Jeg vil ikke ha et kabinett som minner om Las Vegas på nattestid. Komponenter som lyser og lysdioder er dermed ikke ønsket. Dere må gjerne foreslå stilrene kabinetter med vindu, men jeg tror jeg foretrekker dem uten. Når det gjelder prosessor vil jeg helst ha Intel. Hva angår skjermkort er det mer åpent. Om det er mulig å overklokke oppsettet en smule er det også en fordel. Maskinen bør være relativt stille/lydløs i lett bruk (film, programmering og annet slikt), men det gjør ingenting om den bråker litt ved spilling da jeg vil benytte hodetelefoner under spilling i de fleste tilfeller.

Om det lar seg gjøre vil jeg helst bestille alle komponentene fra samme nettbutikk. Men om det er billigere å kjøpe dem litt hver for seg kan jeg vurdere dette. Om jeg trenger ekstra strømkabler til komponentene eller vifter er det fint om dere tar dette med i oppsettet. Prisen må også inkludere Windows 7 Home Premium OEM.

Hvis det er noe mer info dere trenger er det bare å spørre. Takk på forhånd til de som hjelper.

Edit:

Nyeste oppsett (Link):

Akasa kabel bånd, borrelås, 5 bånd

ASUS P6T Deluxe V2, X58, Socket-1366 DDR3, ATX, SLI&CrossFireX, Firewire, 2xGbLAN, 3xPCI-Ex(2.0)x16

Cooler Master HAF 932 Sort 1x 230mm front fan, 1x top 230mm fan, 1x side 230mm fan, 1x rear 140mm

Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL8-8-8-24, for Core i7

Corsair Powersupply HX 850W Modular, 140mm fan, 80 Plus Gold, 6x PCI-E 6+2-pin, 12x SATA

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920 4,8GT/sec, 8MB, Boxed

Intel® X25-M SSD 80GB 2,5" SATA2, read/write speed of up to 250MB/70MB sec, MLC, Gen.2

Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2 32MB 7200RPM

Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, "VAPOR-X",DVI-I,HDMI,DisplayPort,HDCP, 870/1050MHz, Lite-Retail

Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7243S LabelFlash, Multirecorder(Ram), DVDRW 24x, SATA, Black

Snorre :)

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med de kravene du har er det overhodet ikke nødvendig å bruke så mye som 15k.

Forslag til 15k

Her kan man lett spare penger ved å droppe de 6 Noctua-viftene, viftene som følger med kabinettet er nesten like gode. I tillegg kan man bytte ut SeaSonic M12D 850W men Corsair HX620. (M12D er valgt mtp støy og videre oppgraderingsmuligheter, dig vil du i realiteten sannsynligvis ikke merke forskjell på stly.)

Forslag til (drøye) 10k

Her kan man lett spare penger ved å droppe 3 av Noctua-viftene, viftene som følger med kabinettet er nesten like gode.

Ram:http://www.datakjeden.no/PartDetail.aspx?q=p:1966509;c:36213;r:pg;gr:0

Endret av Corporal Clegg
Lenke til kommentar

Ok. Når det gjelder SSD-disk tror jeg dette er noe jeg kommer til å vente med. Synes man får relativt lite lagring for pengene. Nesten 2000 kr for 80 GB koster mer enn det smaker. Når det gjelder skjermkortet stusser jeg litt på at virker så billig. I tidligere dager erindrer jeg at man gjerne måtte ut med 3500 for et dugelig skjermkort. Hvordan er det med skjermkort for tiden? Skal spille med en oppløsning på 1920 * 1200, men regner med at 1Gb minne på skjermkortet er nok til å kjøre denne oppløsningen. Spørsmålet er om det er verdt å gå for et dyrere skjermkort. Siden jeg sparer inn pengene på SSD-disken.

Har importert og fikset på handlelisten nå. Den finner dere her.

Trenger egentlig bare et skjermkort nå. Forslag til andre aktuelle kabinetter settes også pris på. Et stilrent kabinett som fortsatt gir muligheter for en del klokking er selvfølgelig hyggelig.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Lian Li PC-A71 er et genialt bra kabinett, eneste problemet er at du må frem med dremelen for å fikse kabelskjuling. :dremel: Ta en titt i GUIDE: Fremtidsrettet PC for flere forslag.

SSD koster virkelig ikke mer en det smaker. Harddisken er den største flaskehalsen ved nesten alle maskiner. Spesielt i oppgaver som redigering merker du mye forskjell, spes om du jobber med store filer. Oppstart av programmer kan bli over halvvert, og maskinen vil bli mye mer responsiv.

HD4870 gir mye for pengene, og til de spillene du skal spille er det mer en nokk. Eventuelt kan du ta en titt på HD4890 VaporX. Siden det er et VaporX-kort er det veldig stillegående.

Endret av Corporal Clegg
Lenke til kommentar

Hvordan er VaporX-kortet til Sapphire sammenlignet med Toxic-kortet?

Må også ha en blueray eller DVD-leser/brenner. Så her kommet det nok en 1000-lapp til på toppen. Det skader vel heller ikke å ha et kort som yter litt ekstra. Når det gjelder SSD har jeg selv sett hvor raskt og responsivt en maskin kan være med det (en macbook pro som starter opp fort som fy, og programmer som spretter opp nesten uten å laste). Men venter til SSD-disker på 160 eller 250 GB begynner å bli så billige at det er mulig å kjøpe slikt. Skal jeg først ha SSD-disk vil jeg ha litt plass til programmer og spill. :)

Lenke til kommentar

Ja. klokkefrekvensen på kjernen er vel 100 Mhz bedre på Toxic. Ifølge netshop er Toxic forventet på lager den 28. Det er to og en halv uke til. Men har ikke noe problem med å vente på maskinen. Har en bærbar som duger til studier.

Lenke til kommentar
Ok. Når det gjelder SSD-disk tror jeg dette er noe jeg kommer til å vente med. Synes man får relativt lite lagring for pengene.

Det er ikke meningen ar du skal bruke en SSD til lagring.

En SSD skal brukes til OS , + de viktigste programmene du bruker.

Lenke til kommentar

Har satt sammen en handleliste på komplett.no nå basert på 15 000-kroners anbefalingen til Corporal Klegg, med noen få modifikasjoner.

Har byttet ut Hitatchi-disken med en Samsung Spinpoint.

Har gått for et Sapphire ATI Radeon Vapor-X 4890HD 1GB istedenfor 4870

Har gått for en Corsair strømforsyning med gode skussmål

Når det gjelder kabinett er jeg ikke sikker på hva jeg skal gå for. Komplett har ikke det største utvalget. Men forløplig har jeg valgt et Cooler Master Haf 932

Jeg antar at jeg vil trenge en 3,5" brønn å montere SSD-en i da de fleste kabinettene ikke har 2,5" brønner.

Når det gjelder kjøling. Følger det med cpu-vifte med hovedkort eller CPU? Eller må man kjøpe cpu-kjøler selv? Tror kanskje jeg avventer klokkingen til jeg får råd til en cpu-kjøler og gode vifter. :)

Akasa kabel bånd, borrelås, 5 bånd

ASUS P6T Deluxe V2, X58, Socket-1366 DDR3, ATX, SLI&CrossFireX, Firewire, 2xGbLAN, 3xPCI-Ex(2.0)x16

Cooler Master HAF 932 Sort 1x 230mm front fan, 1x top 230mm fan, 1x side 230mm fan, 1x rear 140mm

Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL8-8-8-24, for Core i7

Corsair Powersupply HX 850W Modular, 140mm fan, 80 Plus Gold, 6x PCI-E 6+2-pin, 12x SATA

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920 4,8GT/sec, 8MB, Boxed

Intel® X25-M SSD 80GB 2,5" SATA2, read/write speed of up to 250MB/70MB sec, MLC, Gen.2

Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2 32MB 7200RPM

Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, "VAPOR-X",DVI-I,HDMI,DisplayPort,HDCP, 870/1050MHz, Lite-Retail

Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7243S LabelFlash, Multirecorder(Ram), DVDRW 24x, SATA, Black

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Silverstonen du linket til var jo definitivt stilren. Litt dyrere enn HAF-en, men definitivt mer stilren. Eneste jeg kunne trekke den på var vindu, men det kan jeg leve med. Ser at kabinettet får gode skussmål for støydemping med solid konstruksjon og støydempende fester til harddisker. Kabinettet har vistnok også rom for å skjule kablene bak hovedkort-platen etc. Mye mulig at jeg går for dette kabinettet. :)

Lenke til kommentar

HAF kabinettet har kanskje matter for støydemping og støydempende fester til harddisker, men det bråker nok en god del uansett. Både HAF og Silverstone kabinettene er bygget for gaming og har relativt mange og kraftige vifter som bråker. Dette kan heldigvis justeres, men vil du har et kabinett som ikke bråker og er stilrent vil jeg tro Antec Performance One er det rette valget. Kabinettet er ekstremt ryddig og fint, scorer svært høyt på de fleste testene og bråker svært lite.

Ellers er jo Intel ute med andre generasjon X25-M disker, som gir svært bra ytelse til en hyggelig pris. 80GB ligger på rundt 2000kr og vil holde i lange baner til OS og programfiler.

Lenke til kommentar

Intel® X25-M SSD 80GB 2,5" SATA2 Gen 2 har jeg som du ser i handlelisten. Kommer til å bruke den hovedsaklig til OS og programmer for programmering. Spill legger jeg nok på den vanlige harddisken da disse ofte tar mye plass. :) Har sett litt på Antec-kabinettene du snakker om (Performance modellene), men kan ikke si jeg likte utseendte på dem særlig godt. Når det gjelder viftestøy antar jeg det er mulig å aktivere viftekontroll i bios og la den styre viftene avhengig av load. Mener å ha lest at det er mulig hvertfall.

Lenke til kommentar
Når det gjelder viftestøy antar jeg det er mulig å aktivere viftekontroll i bios og la den styre viftene avhengig av load. Mener å ha lest at det er mulig hvertfall.

Ja ,det lar seg gjøre.

Jeg fikk delvis kontroll over viftene via BIOS , ved å sette den i auto, men ble aldri helt fornøyd.

Først etter at jeg kjøpte denne viftestyringen ble jeg helt fornøyd.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...