Gå til innhold

Butikk som er lik "Radioshack" i Norge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det kom jeg på selv og skulle til å gjøre det nå :p

Med det så mener jeg slike små elektriske komponenter(?) som resistorere og kapasitatorer så jeg kan lodde sammen noe.

Håper dere skjønner bedre nå. :D

Endret av Oysteinkn
Lenke til kommentar

Tror nok elfa er det nærmeste du kommer radioshack.

Hovedforskjellen er jo da at elfa kun er nettshop (afaik) og prisene er LANGT ifra hva du ser på radioshack.

Blir fort dyrt hos elfa for å si det sånn..

Ellers er lokale radio/tv reparatører sikkert et godt valg. Der får du tak i de vanligste komponenter til en billig penge (iallfall her).

Men du får nok ikke tak i alt mulig av annet rart som feks radioshack fører da..

Lenke til kommentar

Hovedforskjellen er jo da at elfa kun er nettshop (afaik) og prisene er LANGT ifra hva du ser på radioshack.

Ellers er lokale radio/tv reparatører sikkert et godt valg. Der får du tak i de vanligste komponenter til en billig penge (iallfall her).

Men du får nok ikke tak i alt mulig av annet rart som feks radioshack fører da..

Det er jo ikke så mange småverksteder igjen på brunvare-fronten lenger. Stort sett store sentralverksteder. Dessuten er det jo ikke så mye "vanlige" komponenter i omløp på verksteder lenger (blir jo stort sett bare byttet ut hele moduler, og i de tilfellene man beveger seg ned på komponentnivå så dreier det seg om overflatemonterte komponenter). Det er mulig du har et lokalt verksted som sitter på mye komponenter, men det tror jeg ikke det er mange som har i nabolaget lenger. I tillegg så tviler jeg på at et verksted selger deler til en rimeligere penge enn ELFA, da de som oftest kjøper delene sine fra ELFA (eller tilsvarende selv). En annen ting er jo at et radio/tv verksted bare sitter på deler relatert til audio/video bruk, og da blir jo utvalget ganske snevert.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke så mange småverksteder igjen på brunvare-fronten lenger. Stort sett store sentralverksteder. Dessuten er det jo ikke så mye "vanlige" komponenter i omløp på verksteder lenger (blir jo stort sett bare byttet ut hele moduler, og i de tilfellene man beveger seg ned på komponentnivå så dreier det seg om overflatemonterte komponenter). Det er mulig du har et lokalt verksted som sitter på mye komponenter, men det tror jeg ikke det er mange som har i nabolaget lenger. I tillegg så tviler jeg på at et verksted selger deler til en rimeligere penge enn ELFA, da de som oftest kjøper delene sine fra ELFA (eller tilsvarende selv). En annen ting er jo at et radio/tv verksted bare sitter på deler relatert til audio/video bruk, og da blir jo utvalget ganske snevert.

Er fullstendig klar over at ikke alle byer har et radio/tv verksted, men det er faktisk en del igjen av de fortsatt. Et kjapt søk på gule sider forteller meg at de finnes i mange byer i norge.

Når det gjelder prisen så er jo forskjellen at de kjøper mer enn 1stk komponent om gangen. Går du inn på Elfa vil du se at de har forskjellige priser på 1- 10- 100- osv. Dette kalles kvantumsrabatt ;)

Elfa har langt ifra hyggelige priser på komponenter. Greit, det er en "proff butikk" men det betyr ikke at de bør ha idiotiske priser. Pluss frakt..

Og sist men ikke minst når det gjelder komponentutvalg hos en rep butikk så er det klart du ikke finner lassevis med utvalg når det gjelder microprosessorer, prommer osv osv. Men du får tak i det meste av vanlige typer transistorer, motstander og kondiser (og selvfølgelig andre halvledere). Hele poenget med utsagnet mitt var jo å svare på trådstarter sitt spørsmål og da gi hint om steder der man kan få tak i det man trenger.

Personlig skaffer jeg det jeg trenger fra jobben så sant det ikke er sære greier jeg skal ha tak i.. Men igjen så hører det til sjeldenheten at jeg starter nye prosjekter nå..

Var litt mer stas før i tiden :)

Ja, og sist men ikke minst. Prisene hos Radioshack er veldig hyggelige. De har det jo mye letter enn Elfa da de dekker statene og har en mye større kundemasse.

Samt at de har sinnsykt bra utvalg innen.. Alt. :)

Lenke til kommentar

Elfa har hyggeligere priser enn det som står på siden deres. Har selv bestilt div. ting fra elfa til firmaet jeg jobber i, da fikk vi 30% rabatt på listepris. :)

Kanskje det kan lønne seg å forhøre seg om man skal kjøpe større kvantum? Eller kjenner du kanskje noen som er (bedrifts)kunde hos elfa?.

electrokit.se er helt greie. Jeg har selv bestilt privat der i fra. Ulempen er jo selvsagt at electrokit sender i fra Sverige, mens elfa sender i fra Norge.

Lenke til kommentar

Arngren er vel den største tullebutikken som noensinne har eksistert. Dårlig utlvalg. Elendig kundeservice og behandling. Butikkene de hadde i Oslo var vel det man kan kalle "sjarmerende", for å bruke boligmeglerspråket. Et salig rot og mildt sagt tilfeldig vareutvalg. Om man var ute etter komponenter så lå motstander, kondensatorer og halvledere ute i butikken i plastbokser. Artig å kunne plukke selv. Men når transistorer og andre halvledere ligger åpent tilgjengelig uten noen som helst ESD-sikring, er det vel en ganske klar pekepinn på at man bør ligge langt unna... Arngren har vel alltid vært en fargeklatt med morsomme påfunn (noen som husker den flygende bilen han skulle få godkjent for bruk i norge?), men et seriøst alternativ dersom man er ute etter komponenter har det vel aldri vært.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...