Gjest medlem-98070 Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Er det sant at N-merke er påbudt om man skal kjøre i utlandet? isåfall, hvor i loven står det? Har den gamle typen skilt uten N, og vil helst slippe å ha noe klistremerke på bilen... nå kjører jeg stort sett bare i Norge, kanskje en sverigetur en gang iblant, er det sannsynlig å få problemer for noe sånt, slipper vel i såfall unna med kun advarsel håper jeg? :S Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Det er en del land i europa som krever at du viser hvilken nasjonalitet du har. Tror ikke svenskene bryr seg om du har N-klistremerket eller ikke. Lenke til kommentar
Star Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 I følge NAF er det påbudt, og jeg har hørt fra flere hold at dette stemmer.. Har imidlertid ingen andre linker som bekrefter endelig, eller henvisning til lovtekst.. Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Det må vel stå i veitrafikkloven hvis det er sant? Skal nok ikke kjøre mer i utlandet enn sverige, hadde vært så utrolig dumt om en svensk politimann stoppet meg i svinesund fordi jeg ikke har N-merke som om norske biler var et sjeldent syn der haha Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Det står ingen ting om det i norsk loverk siden det ikke er påbudt med n-merke når du kjører i norge. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 i alle land som har tiltrådt den såkalte "Wien-konvensjonen for veitrafikk" er påbudt å merke utenlandske biler med opprinnelsesland. Siden Norge har ratifisert denne konvensjonen så er det (les: skulle det vært) påbudt med nasjonalitetsmerke. Men jeg vet ikke om dette har blitt innført i lov eller om denne loven har vært sanksjonert. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Det står ingen ting om det i norsk loverk siden det ikke er påbudt med n-merke når du kjører i norge. Jovisst gjør det det, selv om det helt riktig ikke er påbudt innenlands. Forskrift om bruk av kjøretøy, §2-13: Ved utpassering fra Norge skal registreringspliktig kjøretøy være utstyrt med nasjonalitetsmerke som fastsatt av Vegdirektoratet. Nasjonalitetsmerket skal enten være et eget merke eller være integrert i kjennemerket. (Jada, jeg vet at jeg poster i en gammel tråd; årsaken er a) at det ble linket til den i en annen tråd, og b) at det ellers er greit å ha rette fakta på bordet uansett.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå