Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

N merke påbudt?

Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070

Er det sant at N-merke er påbudt om man skal kjøre i utlandet? isåfall, hvor i loven står det? Har den gamle typen skilt uten N, og vil helst slippe å ha noe klistremerke på bilen... nå kjører jeg stort sett bare i Norge, kanskje en sverigetur en gang iblant, er det sannsynlig å få problemer for noe sånt, slipper vel i såfall unna med kun advarsel håper jeg? :S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-98070

Det må vel stå i veitrafikkloven hvis det er sant? Skal nok ikke kjøre mer i utlandet enn sverige, hadde vært så utrolig dumt om en svensk politimann stoppet meg i svinesund fordi jeg ikke har N-merke som om norske biler var et sjeldent syn der :p haha

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Det står ingen ting om det i norsk loverk siden det ikke er påbudt med n-merke når du kjører i norge.

Jovisst gjør det det, selv om det helt riktig ikke er påbudt innenlands.

Forskrift om bruk av kjøretøy, §2-13:

Ved utpassering fra Norge skal registreringspliktig kjøretøy være utstyrt med nasjonalitetsmerke som fastsatt av Vegdirektoratet. Nasjonalitetsmerket skal enten være et eget merke eller være integrert i kjennemerket.

(Jada, jeg vet at jeg poster i en gammel tråd; årsaken er a) at det ble linket til den i en annen tråd, og b) at det ellers er greit å ha rette fakta på bordet uansett.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...