tomsi42 Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 (endret) Som tidligere nevnt, så prøver vi oss på en del månedsfester i sommer og da tiden kommet til sommerens siste sjanse. Augustfesten er en fotografisk øvelse som er åpen for alle medlemmer av dette forumet. Tanken er at du skal utfordre deg selv slik at du lærer mer om fotografering generellt, og blir bedre kjent med foto-utstyret ditt. Regler. Utfordringen gjelder fra 1.august til 31. august. Du kan velge å bruke hva som helst av fotoutstyr som du har, så lenge det tar stillbilder (ikke video). Du må definere en personlig utfordring som du skal følge hele måneden. Du kan maksimalt delta med ett bilde fra en og samme dato (har du to kanonbilder fra samme dato må du prioritere). Du melder deg på ved å opprette din egen deltager-tråd innen 1. august. La bildene inneholde exif-info hvis mulig. Men du må gjerne skrive opp eksponeringsdata i posten. Når måneden er over velger du de 3 bildene du liker best, så legger du de inn i galleriet. Dette er en tråd som blir opprettet i slutten av august. Personlig utfordring. Du bestemmer selv hvilken utfordring du velger å følge. Her er et noen eksempler. Kun et objektiv (fastoptikk) - samme som Oktoberfesten. Kun ta makrobilder. Street photography. Dokumentere nærområdet ditt. Mangler du ideer, så er det bare å be om forslag i denne tråden. Husk at tanken er å utfordre deg selv til å lære noe nytt og få mer glede av hobbyen din. Deltager nivå. Du kan velge følgende aktivetsnivå: Hardcore: Du tar kun bilder relatert til utfordringen og leverer et bilde hver dag. Du tar ikke bilder i andre sammenhenger. Entusiast: Du tar hovedsaklig bilder relatert til utforringen og leverer et bilde hver dag. Du tar andre bilder hvis du føler for det. Kandidat: Du forsøker deg på entusiast-nivå. Men det kan være noen dager du ikke kan levere. Maks et bilde per dag, og minst 4 bilder i uka. Du tar andre bilder hvis du føler for det. Pingle: Du tar to til tre bilder per uke. Du tar andre bilder hvis du føler for det. Deltagertråd. Du skal opprettte en egen tråd i forumkategorien Fotografering > Utfordringer, hvor du legger inn et bilde for hver dag. Kommentarer fra andre er velkomne; se det som en bildekritikk. Navnet på tråden må følge gjeldene regler for forumet. Jeg anbefaler på det sterkeste på bruke følgende format: Augustfest 2009 - brukernavn - utfordring For eksempel: Augustfest 2009 - tomsi42 - Makro og nærfotografi I den første posten av bildetråden din, så beskriver du din augustfest ved å fyll ut følgende felter: Bruker: Ditt brukernavn Utfordring: Den utfordringen du lager deg Deltakernivå: Ditt deltager nivå Utstyr: Kamera, objektiv osv som du trenger for å nå målet ditt Tilleggsutfordringer: Fylles ut kun hvis du har gitt deg ekstra utfordringer Bildene som legges inn skal ikke være større enn 1280 piksler i lengste lengde. Info for å legge inn bilder finner dere her. Frikort På grunn av uforutsette hendelser, så kan det være at man blir forhindret i å ta bilder en dag (f.eks. syke barn). Derfor innfører vi frikort for Hardcore og Entusiast deltagerene. Hardcore får 2 frikort; entusiastene 4. Frikortet gjelder kun for en dag. Hardcore deltagerene kan også bruke frikortet for foto-oppgaver som bryter med utfordringen. Etternølere Hvis du ikke har fått med deg denne festen før den 1. august, så kan du fortsatt melde deg på i løpet av den første uken; da med deltagernivå kandidat eller pingle. Hard-core og entusiaster som av forskjellige grunner ikke får registert seg i tide, men har tenkt seg å være med; dere kan registrere dere i ettertid så lenge dere starter den første. Annet For de som ønsker det; så må man gjerne ha ekstra utfordringer. Man tar kun et bilde hver dag. Levere 7 bilder i uka. Man skal ikke beskjære (croppe) bildet eller justere skjev horisont. Konverte bildene til sort/hvitt Ingen bearbeiding i Photoshop, GIMP, eller noe annet. Har dere noen spørsmål, så vær ikke redd for å komme med de her. Velkommen, Tom edit: 28.07.09: Rettet tyrkleif 29.07.09: Oppdaterte seksjonen for etternølerene Endret 29. juli 2009 av tomsi42 Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Hmm.. Hva kan man finne på tro. Jeg har det med å lage meg utfordringer som fører til at jeg også må gjøre andre ting. F.eks. fiske, sånn som jeg gjorde i juni. Så ender det med at jeg ikke fullfører fordi jeg er for lat til å gjøre de tingene jeg setter meg som mål. Denne gangen må jeg nok finne på noe som ikke fordrer at jeg må styre med så alt for mye utenom selve fotograferingen. Det må bli noe som man kan gjøre både i nærmiljøet og utafor. Det hadde vel egentlig vært en utfordring nok å ta bilder hver dag, men det blir for kjedelig som utfordring. Jeg skal tenke meg om. På den annen side er det jo mer stas for de som greier utfordringen når det er noen andre som ikke greier den. Jeg er jo "nyfrelst" på å finne fuglenavn. Kanskje det kunne vært noe, fotografere minst to forskjellige fugler i uka og finne navnet på dem? Men sjansen er jo stor for at det da blir skjære, kråke, måke, gråspurv på nært hold, og noen uklare andre på litt lenger. Jeg er pessimist av natur og har ingen tro på at jeg klarer fullføre, men skal nok melde meg på allikevel. Men hva med en liten endring i utfordringen? Lage fellestråder for hver dag der de som fotograferer legger ut den dagens bilde? Det er så mye styr å gå inn i hver enkelt tråd for å titte, syns jeg iallefall. Eller vil dere ha helheten det gir med å ha egne tråder? Jeg forstår jo også at akkurat det med de forskjellige utfordringene vil være litt problematisk å få frem i fellestråder fremfor i egne tråder, men man kan jo ha litt tekst med i innlegget som forklarer utfordringen en har? Da må det jo også lages en innmeldingstråd og man kan f.eks. ha en link i signaturen som linker til ens innmeldingsinnlegg så utfordringen er lett tilgjengelig? Du må forresten inn i åpningsinnlegget og fjerne "edit:" nederst. Datoene der er litt misvisende. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2009 Hmm.. Hva kan man finne på tro. Jeg har det med å lage meg utfordringer som fører til at jeg også må gjøre andre ting. F.eks. fiske, sånn som jeg gjorde i juni. Så ender det med at jeg ikke fullfører fordi jeg er for lat til å gjøre de tingene jeg setter meg som mål. Denne gangen må jeg nok finne på noe som ikke fordrer at jeg må styre med så alt for mye utenom selve fotograferingen. Det må bli noe som man kan gjøre både i nærmiljøet og utafor. Det hadde vel egentlig vært en utfordring nok å ta bilder hver dag, men det blir for kjedelig som utfordring. Jeg skal tenke meg om. På den annen side er det jo mer stas for de som greier utfordringen når det er noen andre som ikke greier den. Jeg er jo "nyfrelst" på å finne fuglenavn. Kanskje det kunne vært noe, fotografere minst to forskjellige fugler i uka og finne navnet på dem? Men sjansen er jo stor for at det da blir skjære, kråke, måke, gråspurv på nært hold, og noen uklare andre på litt lenger. Jeg er pessimist av natur og har ingen tro på at jeg klarer fullføre, men skal nok melde meg på allikevel. Men hva med en liten endring i utfordringen? Lage fellestråder for hver dag der de som fotograferer legger ut den dagens bilde? Det er så mye styr å gå inn i hver enkelt tråd for å titte, syns jeg iallefall. Eller vil dere ha helheten det gir med å ha egne tråder? Jeg forstår jo også at akkurat det med de forskjellige utfordringene vil være litt problematisk å få frem i fellestråder fremfor i egne tråder, men man kan jo ha litt tekst med i innlegget som forklarer utfordringen en har? Da må det jo også lages en innmeldingstråd og man kan f.eks. ha en link i signaturen som linker til ens innmeldingsinnlegg så utfordringen er lett tilgjengelig? Du må forresten inn i åpningsinnlegget og fjerne "edit:" nederst. Datoene der er litt misvisende. Fuglebilder er absolutt en interessant ide å satse på. Da de som er mest aktive liker å ha egne tråder, så tror jeg nok at det det forblir slikt. Men det er kanskje en ide å ha en fellestråd for hele utfordringen for de som ikke vil ha egen tråd? Har ryddet i åpningsposten - klipp & lim er ikke alltid like vellykket Tom Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Nei, jeg tror nok ikke det er noen god ide med både fellestråd og egne brukertråder. Blir vel fort rot da med at noen tenker de må poste både her og der for å fullføre. Sikkert best å la det være som det er nå. Var jo egentlig bare en tanke jeg fikk mens jeg skrev, da kan man jo falle av utfordringen nesten uten at noen oppdager det.. Nå skal jeg ut en tur. Hunden skal få seg en skogstur. Blir nok ingen bilder av ham da jeg må ha ham i bånd, og de bildene blir alltid så kjedelige. Det er bjørn i området og det er visst ikke så lurt å ha løs hund da har jeg lest et eller annet sted. Tenk om man fikk sett den.. det hadde vært så kult. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Må vel melde meg på, men usikker på hva slags tema jeg skal velge denne gangen. Lyst til å prøve meg litt mer på aktbilder, men der tror jeg ikke jeg får modeller. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Tror jeg skal ha så kjedelig tema som å skyte vidåpent.. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Individuelle tråder er tingen. Tar vi bort disse fjernes også det meste av motivasjonen til å skulle lage et helhetlig tema. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2009 Må vel melde meg på, men usikker på hva slags tema jeg skal velge denne gangen. Lyst til å prøve meg litt mer på aktbilder, men der tror jeg ikke jeg får modeller. Og dama nekter Jeg ser vanskelighetene der. Akt er ikke det enkleste å begi seg utpå. Er selv helt blank på hva jeg skal finne på. Dag 1 og mesteparten av av dag 2 er jeg på Notodden (Blues). Så kanskje ting som begynner på B? (Blues, bakrus) Blir fort noen gjentagelser, er jeg redd for ... Tom Lenke til kommentar
carmelita Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Jeg syns også vi skal beholde løsningen med at vi har egne tråder. Jeg har også litt problemer med å finne en utfordring som passer. aprilfesten ble forholdsvis lett å få idéer(musikkinspirert), men med junifesten(Jeg liker/elsker) ble det verre. Samtidig syns jeg generelt at bildene ble bedre. Så hva er lurest? Skal man satse på et tema som det er lett å få idéer til, eller en utfordring som utfordrer mye mer på det kreative? Siden det er sommerferie har jeg jo tid til å ta bilder, så det er ikke noe problem. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Kan du ikke f.eks. ta alle bildene med tema fra en eneste låt? OT: Signaturen din carmelita? Hva mener du med "annen drit" og "ordentlig musikk"? Rock er annen drit? Mens Heavy Metal er ordentlig musikk? Ikke sant? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Må vel melde meg på, men usikker på hva slags tema jeg skal velge denne gangen. Lyst til å prøve meg litt mer på aktbilder, men der tror jeg ikke jeg får modeller. Og dama nekter Jeg ser vanskelighetene der. Akt er ikke det enkleste å begi seg utpå. Vel... Dama nekter ikke akkurat. Jeg får bare ikek lov til å publisere dem. Og uten tilbakemelding så er det ikke så lett å forbedre seg. Vet akt ikke er det enkleste i verden, men det fascinerer meg. Har prøvd meg litt på det tidligere. Er selv helt blank på hva jeg skal finne på. Dag 1 og mesteparten av av dag 2 er jeg på Notodden (Blues). Så kanskje ting som begynner på B? (Blues, bakrus) Blir fort noen gjentagelser, er jeg redd for ... Tom Hva med temaet "farger"? Så kan du ta for deg en farge per dag og ta bilder som blir dominert av rødt den ene dagen, blått den andre und so weiter. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2009 Jeg har også litt problemer med å finne en utfordring som passer. aprilfesten ble forholdsvis lett å få idéer(musikkinspirert), men med junifesten(Jeg liker/elsker) ble det verre. Samtidig syns jeg generelt at bildene ble bedre. Så hva er lurest? Skal man satse på et tema som det er lett å få idéer til, eller en utfordring som utfordrer mye mer på det kreative? Siden det er sommerferie har jeg jo tid til å ta bilder, så det er ikke noe problem. Du liker å bruke deg selv i bildene dine. Jeg synes det er helt topp; men har du vurdert å prøve en måned uten et eneste selvportrett (direkte eller indirekte)? Jeg er enig i at et "vanskelig" tema drar igang kreativiteten og gir bedre bilder. Er selv mer fornøyd med aprilfesten enn med junifesten. Tom Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2009 Hva med temaet "farger"? Så kan du ta for deg en farge per dag og ta bilder som blir dominert av rødt den ene dagen, blått den andre und so weiter. Noe å tenke på. Eller så kan jeg ta den helt ut og tolke begrepet "und so weiter" Tom Lenke til kommentar
carmelita Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Jeg har også litt problemer med å finne en utfordring som passer. aprilfesten ble forholdsvis lett å få idéer(musikkinspirert), men med junifesten(Jeg liker/elsker) ble det verre. Samtidig syns jeg generelt at bildene ble bedre. Så hva er lurest? Skal man satse på et tema som det er lett å få idéer til, eller en utfordring som utfordrer mye mer på det kreative? Siden det er sommerferie har jeg jo tid til å ta bilder, så det er ikke noe problem. Du liker å bruke deg selv i bildene dine. Jeg synes det er helt topp; men har du vurdert å prøve en måned uten et eneste selvportrett (direkte eller indirekte)? Jeg er enig i at et "vanskelig" tema drar igang kreativiteten og gir bedre bilder. Er selv mer fornøyd med aprilfesten enn med junifesten. Tom Vært inne på tanken. For å være ærlig liker jeg ikke å ta selvportretter (om man kan kalle det det), men det er stoor "modell"-mangel her i gården. Med de utfordringene jeg har hatt hittil så har jeg måttet ta menneskebilder (noe annet er i alle fall utrolig vanskelig). Har tenkt litt på farger, en farge for hver dag i uka, men jeg er ikke heeelt overbevist enda. Vurdert å bli inspirert av sitater også, men der kommer den delen med mennesker igjen. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2009 Jeg oppdaterte avsnittet om etternølerne da jeg mistenker at en del av de ivrigste er uten internet i ferien. Men kjenner jeg de rett, så begynner det vel utfordringen allikevel og poster i etterkant Tom Lenke til kommentar
carmelita Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Kan du ikke f.eks. ta alle bildene med tema fra en eneste låt? OT: Signaturen din carmelita? Hva mener du med "annen drit" og "ordentlig musikk"? Rock er annen drit? Mens Heavy Metal er ordentlig musikk? Ikke sant? Har ikke sett dette før nå jeg. Mener du at jeg skal ha en låt å gå utifra for hele måneden? OT: Jeg skal foreta en oppdatering på den signaturen. Det er en klipp og lim-signatur, men som er lett å misforstå. Rock er helt klart ikke annen drit, og ikke heavy metal heller (selv om jeg ikke er så glad i det). Tenker mer at annen drit kan være ting som f.eks. dance. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Kan du ikke f.eks. ta alle bildene med tema fra en eneste låt? OT: Signaturen din carmelita? Hva mener du med "annen drit" og "ordentlig musikk"? Rock er annen drit? Mens Heavy Metal er ordentlig musikk? Ikke sant? Har ikke sett dette før nå jeg. Mener du at jeg skal ha en låt å gå utifra for hele måneden? OT: Jeg skal foreta en oppdatering på den signaturen. Det er en klipp og lim-signatur, men som er lett å misforstå. Rock er helt klart ikke annen drit, og ikke heavy metal heller (selv om jeg ikke er så glad i det). Tenker mer at annen drit kan være ting som f.eks. dance. Ja, det var nok det jeg mente. Må jo bli en skikkelig utfordring å få til? Etter at jeg skrev det så satt jeg og tenkte på det en stund, og fant ut at det må da være umulig å klare det på hardeste nivå. 31 bilder med tema fra en eneste låt. Måtte isåfall vært en lang låt med masse tekst da? Så det var nok et dårlig forslag. Håper at du finner på noe. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Jeg skal ihvertfall ha en skikkelig pangstart på denne utfordringen, skal til dyreparken i kristiansand i morgen Lenke til kommentar
carmelita Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Kan du ikke f.eks. ta alle bildene med tema fra en eneste låt? OT: Signaturen din carmelita? Hva mener du med "annen drit" og "ordentlig musikk"? Rock er annen drit? Mens Heavy Metal er ordentlig musikk? Ikke sant? Har ikke sett dette før nå jeg. Mener du at jeg skal ha en låt å gå utifra for hele måneden? OT: Jeg skal foreta en oppdatering på den signaturen. Det er en klipp og lim-signatur, men som er lett å misforstå. Rock er helt klart ikke annen drit, og ikke heavy metal heller (selv om jeg ikke er så glad i det). Tenker mer at annen drit kan være ting som f.eks. dance. Ja, det var nok det jeg mente. Må jo bli en skikkelig utfordring å få til? Etter at jeg skrev det så satt jeg og tenkte på det en stund, og fant ut at det må da være umulig å klare det på hardeste nivå. 31 bilder med tema fra en eneste låt. Måtte isåfall vært en lang låt med masse tekst da? Så det var nok et dårlig forslag. Håper at du finner på noe. Vel .. jeg har en idé til en låt jeg kan velge. Problemet er bare at det kan bli litt vel ensidig, med mindre jeg finner på noe virkelig lurt. I tillegg har jeg igjen problemer med menneskelig "hjelp". Så har jeg et "lite" ekstraproblem. PC-en min sa takk for seg i dag, og den andre PC-en vi har må deles med både pappa og en veeeldig ego fjortis av en lillesøster jeg har. Ikke er det redigeringsprogram heller. Jeg får se hva jeg gjør. Mulig jeg kan få heva kjøpet, og da blir det nok en mac på meg. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 (endret) Hm. Er jeg Hardcore når jeg etterlever utstyrsutfordringen min, og kun bruker fastobjektivene mine denne måneden, selv om jeg selvsagt tar massevis av bilder som overhode ikke er tiltenkt Augustfesten som sådan? Endret 31. juli 2009 av Anew Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå