Gå til innhold

[Løst]Laptop garanti + linux


epqr

Anbefalte innlegg

Kjapt spørsmål; Kan butikken nekte meg garanti fordi jeg har fjernet OS'et som fuglte med pc, eller for at jeg har installert linux? Pratet akuratt med HP support(som egentlig ikke har noe med dette å gjøre), og de var veldig skeptiske til at jeg hadde installert linux.

Endret av epqr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjapt spørsmål; Kan butikken nekte meg garanti fordi jeg har fjernet OS'et som fuglte med pc, eller for at jeg har installert linux? Pratet akuratt med HP support(som egentlig ikke har noe med dette å gjøre), og de var veldig skeptiske til at jeg hadde installert linux.

Forbruker-laptop? Hvor kjøpte du denne?

Lenke til kommentar
Kjapt spørsmål; Kan butikken nekte meg garanti fordi jeg har fjernet OS'et som fuglte med pc, eller for at jeg har installert linux? Pratet akuratt med HP support(som egentlig ikke har noe med dette å gjøre), og de var veldig skeptiske til at jeg hadde installert linux.

Forbruker-laptop? Hvor kjøpte du denne?

 

Kjøpt på expert

 

Spørs på type garanti du skal levere inn for da..

 

Men å bytte OS er jo kun en endring i software

 

Det er en hardwarefeil, og dette har jeg også fått bekreftet av HP support.

Endret av epqr
Lenke til kommentar

Nå er det ikke på Expert man bør kjøpe laptop uansett, men ta med deg dokumentasjonen fra HP til Expert, så får vi håpe Expert skjønner situasjonen. Problemet med å kjøpe PC på Elkjøp, Expert, Lefdal osv er at kunnskapen på support hos disse butikkene ikke alltid er like god, det kan føre til en del misforståelser og trøbbel på områder som egentlig burde være grei skuring.

Lenke til kommentar

Det skal jeg gjøre.

 

Hvordan er garatien på bærbare pc'er btw? Så vidt jeg har fortstått det er noe som har 5 år og noe som har 3 år...?

 

Ok fant ut at jeg har 5 års reklamasjonsrett.

 

Men enda et sprøsmål; Er det noen grense på hvor mange ganger det kan være feil på produktet før jeg kan ha rett på nytt produkt/heve kjøpet? tror dette er 5. eller 6. gangen den går inn til reparasjon.

Endret av epqr
Lenke til kommentar
Det skal jeg gjøre.

 

Hvordan er garatien på bærbare pc'er btw? Så vidt jeg har fortstått det er noe som har 5 år og noe som har 3 år...?

På bærbare skal man ha 5 års reklamasjonsrett, ifølge forbrukerkjøpsloven. Men det betyr at det må være en mangel ved PC'en og at du mest sannsynlig må levere inn datamskinen til service. Merk at 5-årsregelen ikke gjelder ved bedriftskjøp. Så kan produsentene gi de bærbare PCer garantier som går utover loven. Ta f.eks. Dell sine dyrere modeller i Latitude-serien (bedrifts-serie). På en del Latitude-modeller er det laveste servicenivået 3 års på-stedet-service neste arbeidsdag. Det betyr at servicepersonell blir sendt ut innen 24 timer gitt at neste dag er en virkedag for å fikse en feil.

 

Edit: jeg antar at konkurrenter som HP og Lenovo har tilsvarende garantier.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Det skal jeg gjøre.

 

Hvordan er garatien på bærbare pc'er btw? Så vidt jeg har fortstått det er noe som har 5 år og noe som har 3 år...?

På bærbare skal man ha 5 års reklamasjonsrett, ifølge forbrukerkjøpsloven. Men det betyr at det må være en mangel ved PC'en og at du mest sannsynlig må levere inn datamskinen til service. Merk at 5-årsregelen ikke gjelder ved bedriftskjøp. Så kan produsentene gi de bærbare PCer garantier som går utover loven. Ta f.eks. Dell sine dyrere modeller i Latitude-serien (bedrifts-serie). På en del Latitude-modeller er det laveste servicenivået 3 års på-stedet-service neste arbeidsdag. Det betyr at servicepersonell blir sendt ut innen 24 timer gitt at neste dag er en virkedag for å fikse en feil.

 

Edit: jeg antar at konkurrenter som HP og Lenovo har tilsvarende garantier.

 

Ja takk, fant akuratt ut det :p Jeg er privatperson, og det er en hardware feil på pc'en, derfor har jeg 5 prs reklamasjonsrett, fant jeg ut.

 

Men enda et sprøsmål; Er det noen grense på hvor mange ganger det kan være feil på produktet før jeg kan ha rett på nytt produkt/heve kjøpet? tror dette er 5. eller 6. gangen den går inn til reparasjon.

 

Tusen takk for all hjelp :)

Endret av epqr
Lenke til kommentar
Men enda et sprøsmål; Er det noen grense på hvor mange ganger det kan være feil på produktet før jeg kan ha rett på nytt produkt/heve kjøpet? tror dette er 5. eller 6. gangen den går inn til reparasjon.

 

Tusen takk for all hjelp :)

Ta en titt her. Selgeren har faktisk bare to muligheter til å rette feilen før du har rett på prisavslag eller å heve kjøpet.

 

Edit: måtte føye til "prisavslag".

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Men enda et sprøsmål; Er det noen grense på hvor mange ganger det kan være feil på produktet før jeg kan ha rett på nytt produkt/heve kjøpet? tror dette er 5. eller 6. gangen den går inn til reparasjon.

 

Tusen takk for all hjelp :)

Ta en titt her. Selgeren har faktisk bare to muligheter til å rette feilen før du har rett på å heve kjøpet.

 

Men det gjelder vel bare for samme feil ?

 

Den har hvert inne til reperasjon for 5 forskjellige feil, dette blir den 6. feilen. Eller den har vel hvert inne en eller to ganger for samme feil, men alri mer enn to ganger per feil. Og dette er en helt ny feil.

 

Så et bedre spørsmål er kanskje; Er det noen grense på hvor mange feil det kan være på produktet før jeg har rett til å heve kjøpet/ få nytt produkt

Lenke til kommentar

Er virkelig din laptop så dårlig at den svikter så totalt? Her bør du kunne få en omlevering av varen siden den er så plaget av feil, prat med Expert, så kanskje dere finner en løsning på det. Det kan faktisk være billigere for Expert å foreta en full omlevering når produktet er så belemret med feil. Jeg for min del hadde heller gått for å forsøke og heve kjøpet og heller kjøpt meg en ordentlig laptop (selvfølgelig en bedriftsmodell).

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Det står ikke noe konkret i forbrukerkjøpsloven dersom det oppstår flere forskjellige feil. Selger har rett til to avhjelpsforsøk(avhjelp er enten reparasjon eller ny vare) for samme mangel. Men samtidig sier §30 i forbrukerkjøpsloven at avhjelp skal skje uten kostnad og vesentlig ulempe for kunden. Men hva er vesentlig? Vanskelig å avgjøre.

 

Men hadde eg vært deg ville eg absolutt fremmet et krav om å heve kjøpet basert på at 6 forskjellige feil med laptopen er en vesentlig mangel for deg og at de ikke lenger klarer å oppfylle §30.

Lenke til kommentar

Var hos expert nå. De sa at de jeg skulle få ny vare dersom den var levert inn 4 ganger, med forskjellige feil. Saken skulle sendes til HP, der de skulle avgjøre om jeg skulle få nytt produkt eller ikke. Ble foratalt at det så og si alltid gikk gjennom, spessielt når det er såpass amnge feil som det pc'en min har hatt. Når/hvis HP godkjenner saken, vil jeg få velge meg ut en ny PC.

 

Takker for all hjelp :thumbup:

Lenke til kommentar
Var hos expert nå. De sa at de jeg skulle få ny vare dersom den var levert inn 4 ganger, med forskjellige feil. Saken skulle sendes til HP, der de skulle avgjøre om jeg skulle få nytt produkt eller ikke. Ble foratalt at det så og si alltid gikk gjennom, spessielt når det er såpass amnge feil som det pc'en min har hatt. Når/hvis HP godkjenner saken, vil jeg få velge meg ut en ny PC.

 

Takker for all hjelp :thumbup:

Velg for all del en HP Compaq, bedriftsserie, hvis du får velge fra HP.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg lurer på noe angående det å bytte OS eller endre OS har det noe å si på garantien?

 

Ettersom jeg skal levere min HP laptop ettersom viften bråker som bare det og jeg har installert Windows Vista også fjernet HP sin backup installasjon ting på harddisken. Ettersom det er hardware og ikke software så går vel det greit?

 

Kunne ha fikset det selv men ettersom man skrur opp datamaskinen så mister man alt av garanti osv.

Lenke til kommentar
Garantien kan frafalle. Sjekk vilkårene som produsenten har gitt i forbindelse med garanti.

 

Reklamasjon er noe annet og her må evnt verkstedet sannsynliggjøre at feilen skyldes det du har gjort for å kunne nekte reklamasjon.

Så lenge man kjøper deler fra produsenten av datamaskinen, vet jeg at man har en del frihet i bedriftssegmentet. Jeg har satt inn mer minne, 3G-kort og byttet harddisk på min laptop, uten at jeg har fått garantien forringet på noen som helst måte. Men så har jeg en bedrifts-bærbar også da.

Lenke til kommentar

Kjøp som privatperson og i bedrift er litt forskjellige. Forbrukerkjøp reguleres av en svært forbrukervennlig lov som heter forbrukerkjøpsloven. I bedriftssammenheng så er det kjøpsloven som gjelder.

 

Men ut over dette så er det garanti som er det du snakker om her, og det er veldig fritt hvilke vilkår og avtaler som blir gjort. Garantivilkårene(hvertfall i forbindelse med forbrukerkjøp) krever at disse må være bedre enn hva kun forbrukerkjøpsloven gir av rettigheter. Men det er ingenting i veien for at garantivilkårene går i favør av en produsent(dvs, så lenge du bytter ut komponenter med samme produsent så beholder du garantien osv).

Lenke til kommentar
Kjøp som privatperson og i bedrift er litt forskjellige. Forbrukerkjøp reguleres av en svært forbrukervennlig lov som heter forbrukerkjøpsloven. I bedriftssammenheng så er det kjøpsloven som gjelder.

 

Men ut over dette så er det garanti som er det du snakker om her, og det er veldig fritt hvilke vilkår og avtaler som blir gjort. Garantivilkårene(hvertfall i forbindelse med forbrukerkjøp) krever at disse må være bedre enn hva kun forbrukerkjøpsloven gir av rettigheter. Men det er ingenting i veien for at garantivilkårene går i favør av en produsent(dvs, så lenge du bytter ut komponenter med samme produsent så beholder du garantien osv).

Jeg snakker om hva man kan gjøre uten å bryte den garantien som produsenten gir. Hvorvidt det er bedriftskjøp eller privatkjøp er irrelevant i denne sammenhengen, da jeg snakker om garanti/serviceordning fra bedrift. Trenden er at servicenivået er betraktelig høyere på bedrifts-bærbare enn forbruker-bærbare, og at man kan gjøre mer med bedrifts-bærbare så lenge man kjøper deler fra samme produsent og kan vise at man gjør modifikasjonen innenfor forsvarlige rammer. Visse ting, vitale deler, kan man ikke bytte selv i det hele tatt, som f.eks. prosessoren.

Lenke til kommentar

Det er langt i fra irrelevant om det er bedriftskjøp eller privatkjøp. Fra produsenten sin side så har det ofte ingenting å si(kjøp er kjøp) men leverandører/selgere har en tendens til å gi bedre rettigheter(garantier) til bedrifter(ofte når de kjøper en del mer enn en forbruker).

 

Poenget mitt er uansett at for å se om garantien brytes eller ikke så må kjøper sjekke garantivilkårene for produktet som er kjøpt. Vilkårene i garantien er helt opp til den som gir garantien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...