Gå til innhold

Endringer i dataforumet

Anbefalte innlegg

Hei!

Det vil bli gjort noen endringer i dataforumet, i hovedsak slanking av kategorier med lite aktivitet. Stort sett er det Programmering og Overklokking som berøres av slankingen, men noen enkeltkategorier i bl.a Maskinvare og Programvare vil også forsvinne. Det vil også bli noen andre småendringer her og der i dataforumet.

Enkelte endringer som foreslås her vil nok vekke motvilje. Men noe må gjøres med de minst aktive kategoriene, da det er lite gunstig for forumet og aktiviteten å ha en masse inaktive kategorier. Forumstrukturen må tilpasses brukeradferden og aktiviteten i kategoriene. Uten tilpasning vil tråder gjemmes bort i en lite aktiv kategori, og aktiviteten i tråden blir deretter. For mange kategorier vil også bli uoversiktlig, og bidra til mer feilposting. Det kan altså virke mot sin hensikt å ha en kategoristruktur som i størst mulig grad er ordnet etter vår detaljkategorisering av omverdenen. Det gjelder å finne en fornuftig balansegang mellom detaljkategorisering og brukeradferd og aktivitet i kategoriene.

Unntaket er kategoriene for brukerbidrag, slik som arbeidslogger og brukerguider. Selv om kategoriene ikke har allverdens aktivitet kan vi ikke fjerne kategoriene uten at det signaliserer at vi ikke lengre ønsker denne typen brukerbidrag, eller setter en stopper for slike brukerbidrag. Derfor har jeg "fredet" kategoriene for brukerbidragene i denne omgangen, men finnes det gode løsninger for brukerbidragene som kan bidra til større eksponering og mer aktivitet er det selvfølgelig noe man burde vurdere. Uansett må nok den generelle aktiviteten i moderkategorien opp før aktiviteten i de tilknyttede arbeidsloggkategoriene følger på.

Jeg har laget en liste over samtlige endringer slik at det blir enklere å se endringene som foreslås. Jeg har også lagt ved et Excel- og OpenOffice Calc-dokumenter som inneholder statistikk helt nederst i innlegget for de som er interessert i det. Har man andre forslag, kommentarer og innspill på det som presenteres her, settes det pris på om man lufter dem i tråden.

Det som er planlagt å gjøre er følgende:

Slanking av Programmering

• Delphi/Pascal/Kylix flettes inn i Generell/annen programmering
  • JavaScript flettes inn i Web-design, HTML og CSS
  • Linux/Unix-programmering flettes inn i Generell/annen programmering
  • ASP.NET / ASP, C# og .NET-programmering kombineres til én kategori
  • Visual Basic/Qbasic kombineres med Windows-programmering
  • Python, Perl og Ruby kombineres til en ny skriptingspråk-kategori

Eneste særtilfelle her er Assembly som er en spesiell form for programmering som gjør den vanskelig å kombinere med andre kategorier. Selv om den har liten aktivitet har jeg valgt å beholde den som en egen kategori inntil videre.

Slanking av Overklokking

• Overklokking av hovedkort flettes inn i Overklokking
  • Overklokking av skjermkort flettes inn i Overklokking
  • Overklokking av minne flettes inn i Overklokking
  • Benchmarks (under Brukerbidrag) flyttes inn under Overklokking for å danne en ny foreslått kategori: Konkurranseklokking og benchmarks

Slanking av andre kategorier

• Støydempning flettes inn i Kabinetter og modifikasjoner
  • Case-mods flettes inn i Kabinetter og modifikasjoner
  • Lansering av programmer flettes inn i Annet om programvare
  • TV-kort kombineres med Skjermkort
  • Codecs flettes inn i Annet om programvare
  • Skrivere flettes inn i Annet om maskinvare
  • Kjøling - Luft flettes inn i Kjøling

BSD/Unix-kategorien beholdes inntil videre, men kan på sikt flettes inn i GNU/Linux dersom aktiviteten i BSD/Unix fortsetter å dale.

Andre endringer

• Mac flyttes fra Programvare til Datamaskiner slik at den blir mer Mac-generell (både maskinvare, programvare, et cetera)
  • Webprogramvare får nytt navn for å bedre beskrivelsen: Webserverprogramvare og CMS-er
  • SSF-barebone og stue-PC får 'stue-PC'-begrepet sløyfet
  • Ny kategori: Kontorprogramvare for Office, OpenOffice, o.l. kontorstøtteapplikasjoner
  • HTPC får nytt navn: Mediesenter-PC og HTPC

Ny kategoristruktur

Den nye kategoristrukturen blir da følgende:

• Data
    |
    |-Brukerbidrag
    |----Arbeidslogger (data)
    |----Arbeidslogger (data) - Kommentarer
    |----Arbeidslogg for programmerere
    |----Arbeidslogg for programmerere - Kommentarer
    |----Brukertester
    |----Brukerguider - Programmering
    |----Konkurranseklokking og benchmarks
    |-Butikker og verksteder (data)
    |-Datamaskiner
    |----Bærbare datamaskiner
    |----Mediesenter-PC og HTPC
    |----Mac
    |----Servere
    |----SSF-barebone
    |-Hjelp til kjøp og salg av PC
    |-Internett og nettverk
    |----Bredbånd og andre internett-tilkoblinger
    |----Hjemmenettverk
    |----LAN-parties
    |----Nett-tjenester
    |-Maskinen fungerer ikke
    |----Antivirus og datasikkerhet
    |-Maskinvare
    |----Elektronikk
    |----Hovedkort
    |----Kabinetter og modifikasjoner
    |----Kjøling
    |--------Kjøling - Vann og ekstrem
    |----Lagringsmedier
    |----Lydkort og PC-høyttalere
    |----Minne
    |----Mus, tastatur, o.l.
    |----Prosessorer
    |----Skjermer
    |----Skjermkort og TV-kort
    |----Strømforsyninger
    |----Webkamera
    |----Annet om maskinvare
    |-Overklokking
    |----Overklokking av prosessor
    |----Konkurranseklokking og benchmarks
    |-Programvare
    |----Antivirusprogrammer og datasikkerhet
    |----Brukernes favoritter (programvare og nett-tjenester)
    |----BSD/Unix
    |----Bilderedigering og programvare
    |----GNU/Linux
    |----Kontorprogramvare
    |----Mac
    |----Nett-tjenester
    |----Servere
    |----Videoredigering og video
    |----Webserverprogramvare og CMSer
    |----Windows
    |--------Vista
    |--------Windows 7
    |----Annet om programvare
    |-Programmering og webutvikling
    |----ASP, C# og .NET-programmering
    |----Assembly
    |----Brukerbidrag
    |--------Arbeidslogg for programmerere
    |--------Arbeidslogger for programmerere - kommentarer
    |--------Bruker-guider
    |----Databaser
    |----Java
    |----C/C++
    |----PHP
    |--------Databaser
    |----Scriptingspråk (Python, Perl, Ruby o.l.)
    |----Web-design, HTML, CSS og Javascript
    |--------Flash og animasjon
    |--------Webserverprogramvare og CMS-er
    |--------Websidekritikk
    |----Windows-programmering (DOS, Visual Basic/Qbasic)
    |----Generell/annen programmering
    |-Tilbakemelding og artikkeldiskusjon
    |----Diskuter artikler (Hardware.no)
    |----Tilbakemelding om dataforumet
    |----Tilbakemelding om forumet
    |----Tilbakemeldinger til Hardware.no

(Blå/kursiv tekst: Lenker til kategorier)

Vedlegg

endringer_data_xls.zipendringer_data_ods.zip

traader_innlegg_xls.ziptraader_innlegg_ods.zip

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fint om dere fjerner "databaser" under PHP.

Det er en egen hovedkategori, og har ikke mer med PHP å gjøre enn noe annet språk. Databaseforumet får en del innlegg med langt mer php-kode enn ønskelig, IMO pga denne organiseringen.

Det er en lenke til database-kategorien, og ikke database-kategorien i seg selv, som du finner under PHP. Den lenken ble lagt under PHP i sin tid fordi PHP-kategorien ble fylt opp med SQL- og databasespørsmål. Fjerner vi lenken så frykter jeg det blir langt flere database-tråder i PHP enn hva det er PHP-tråder i database-kategorien. PHP-trådene i databaser er det bare å rapportere, så vil de bli flyttet fortløpende til riktig kategori.

TV-kort passer bedre under HTPC enn skjermkort.

-C-

TV-kort får man i mange varianter og kan brukes på et stort antall type datamaskiner, så jeg mener det blir feil å legge den under kategorien for hjemmekino-PCer. Det blir som å legge en generell kategori for dekk og felger under en kategori for lastebiler. :)

Lenke til kommentar

Ta gjerne en titt under Internett og nettverk også! Det er rimelig vilkårlig hva som blir postet i hovedkategorien og i underkategorien Hjemmenettverk. Hva er egentlig tanken at forskjellen skal være?

Under hovedkategorien finnes f.eks. en sticky som heter Wifi og kanaler mens under Hjemmenettverk finnes en som heter Hvordan sette opp kablet nettverk...

Hvis man tar en titt i disse to kategoriene ser man raskt at det er samme type spørsmål som går igjen i begge to.

Lenke til kommentar
Ta gjerne en titt under Internett og nettverk også! Det er rimelig vilkårlig hva som blir postet i hovedkategorien og i underkategorien Hjemmenettverk. Hva er egentlig tanken at forskjellen skal være?

Under hovedkategorien finnes f.eks. en sticky som heter Wifi og kanaler mens under Hjemmenettverk finnes en som heter Hvordan sette opp kablet nettverk...

Hvis man tar en titt i disse to kategoriene ser man raskt at det er samme type spørsmål som går igjen i begge to.

Helt enig i denne her, vil dog fortsette å sky Hjelp til kjøp av datamaskin og PC fungerer ikke kategorien som vanlig etter siste endring.

Men ellers er disse endringene ett stort skritt forover og skulle vært gjort istedet for den første.

Lenke til kommentar
Jeg mener nå at "skrivere" burde fått lov til å stå alene men...

Hvorfor? :)

Skal den få stå urørt burde det være en spesiell grunn til det, slik som det er med assembly-programmeringskategorien.

"Bredband og andre internett-tilkobliner" er ment til tråder om internett-tilkoblinger, internettleverandører, portåpning, o.l. "Hjemmenettverket" er ment for kablet og trådløse nettverk som man vanligvis har innenfor husets 4 vegger. Jeg tror vi bare har vært for sløve med å følge opp kategoriene og flytte trådene dit de hører hjemme. Men nå får vi snart inn flere nye moderatorer som hentes inn spesielt for å styrke oppfølgingen av dataforumet, så da håper jeg vi kan få bedre orden på feilpostinga. Inntil videre er det bare å rapportere det man kommer over av feilposter, så vil de flyttes fortløpende. :)

Lenke til kommentar
Kun jeg som mener at 'Vann og ekstrem'-forumet godt kunne vært fjernet? Alle trådene der kunne likegodt ligget under kjøling :)

Ifølge visningsstatistikken som jeg har brukt som grunnlag for slankinga, ligger den i grenseland, men like over og ble derfor tatt vare på. Men er det andre hensyn enn visningsstatistikk som tilsier at det kan være hensiktsmessig å flette kategorien inn i Kjøling, så er jo det noe som burde vurderes. :)

Lenke til kommentar
TV-kort passer bedre under HTPC enn skjermkort.

-C-

TV-kort får man i mange varianter og kan brukes på et stort antall type datamaskiner, så jeg mener det blir feil å legge den under kategorien for hjemmekino-PCer. Det blir som å legge en generell kategori for dekk og felger under en kategori for lastebiler. :)

Det kan selvfølgelig diskuteres om HTPC-kategorien i seg selv er litt snever, men TV-kort har like mye med skjermkort å gjøre som lydkort har med sata-kontrollere å gjøre. Så å legge det der blir uansett riv ruskende galt.

For å være mer tydelig så burde muligens HTPC-kategorien omnavnes til Mediasenter, og deretter kan TV-kort puttes inn under der.

Hvis ikke bør det fortsette å være egen kategori. Å legge TV-kort inn under skjermkort vil være, for å fortsette sammenligningen din, som å legge dekk og felger under kategorien for bilstereo.

-C-

Lenke til kommentar

"Bredband og andre internett-tilkobliner" er ment til tråder om internett-tilkoblinger, internettleverandører, portåpning, o.l. "Hjemmenettverket" er ment for kablet og trådløse nettverk som man vanligvis har innenfor husets 4 vegger. Jeg tror vi bare har vært for sløve med å følge opp kategoriene og flytte trådene dit de hører hjemme. Men nå får vi snart inn flere nye moderatorer som hentes inn spesielt for å styrke oppfølgingen av dataforumet, så da håper jeg vi kan få bedre orden på feilpostinga. Inntil videre er det bare å rapportere det man kommer over av feilposter, så vil de flyttes fortløpende. :)

Spesielt i forbindelse med portåpning blir det vanskelig å skille mellom Internett og Hjemmenettverk. Man åpner ikke bare porter i boksen til ISP, men router de til en maskin på hjemmenettverket, også gjennom egne "bokser" på innsiden, så dette hører egentlig sammen. Saken er at de fleste som har spørsmål omkring dette som regel ikke aner hvor problemet ligger i utgangspunktet og derfor ikke har mulighet for å poste riktig.

Liten vits i å flytte tråden etter at løsningen er funnet liksom ;)

Men uansett, veldig bra med en opprydning og flere moderator vil også hjelpe! Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Linux/Unix-programmering flettes inn i Generell/annen programmering

Hvorfor ikke flette dette inn i GNU/Linux (+BSD/Unix) kategorien? Det er ting som enten er avhengig av eller er på andre måter er knyttet til nevnte platformer. Mange poster med lignende problematikk ligger allerede der også.

Lenke til kommentar
Det kan selvfølgelig diskuteres om HTPC-kategorien i seg selv er litt snever, men TV-kort har like mye med skjermkort å gjøre som lydkort har med sata-kontrollere å gjøre. Så å legge det der blir uansett riv ruskende galt.

For å være mer tydelig så burde muligens HTPC-kategorien omnavnes til Mediasenter, og deretter kan TV-kort puttes inn under der.

Hvis ikke bør det fortsette å være egen kategori. Å legge TV-kort inn under skjermkort vil være, for å fortsette sammenligningen din, som å legge dekk og felger under kategorien for bilstereo.

-C-

Så lenge TV-kort ikke er noe som begrenser seg til HTPC mener jeg det blir feil å legge den under den kategorien. Årsaken til at jeg ønsker å flette den inn i Skjermkort, og at den har ligget som en underkategori av Skjermkort, er at teknologien er relatert. De er begge komponenter som behandler video/skjermbilder. Den største forskjellen slik jeg ser det er om videosignalet går ut eller inn.

Spesielt i forbindelse med portåpning blir det vanskelig å skille mellom Internett og Hjemmenettverk. Man åpner ikke bare porter i boksen til ISP, men router de til en maskin på hjemmenettverket, også gjennom egne "bokser" på innsiden, så dette hører egentlig sammen. Saken er at de fleste som har spørsmål omkring dette som regel ikke aner hvor problemet ligger i utgangspunktet og derfor ikke har mulighet for å poste riktig.

Liten vits i å flytte tråden etter at løsningen er funnet liksom ;)

Men uansett, veldig bra med en opprydning og flere moderator vil også hjelpe! Lykke til! :)

I slike tilfeller kan man nok poste under Bredband og andre internett-tilkoblinger siden man ønsker å åpne for datatrafikk mot internett. Men overgangen er flytende, og det skaper noe utfordringer mtp. plasseringen av tråder. Men jeg ser ikke bort ifra at det kan bli en vurdering av den generelle strukturen i datakategorien etterhvert, og da er jo denne typen problemstillinger noe vi kan se nærmere på.

Og jo, det er faktisk ganske viktig å flytte tråder selv etter de er løst. Veldig mange bruker forumet til å finne informasjon og løsninger. At tråden ligger i riktig kategori kan være avgjørende for hvilke resultater man får opp når man søker i forumet. :)

Hvorfor ikke flette dette inn i GNU/Linux (+BSD/Unix) kategorien? Det er ting som enten er avhengig av eller er på andre måter er knyttet til nevnte platformer. Mange poster med lignende problematikk ligger allerede der også.

Det forslaget ble tatt opp i den første tråden om slanking av Programmering. Da var motargumentet var at den ene kategorien omhandler utvikling på Linux-plattformen, mens den andre omhandler support og hjelp til bruk av Linux samt programvare som kjører på Linux-plattformen. Altså at problemstillingene er for forskjellig til at det er hensiktsmessig å blande de i én kategori. Når jeg tar en kjapp oversikt over de to siste sidene med tråder i GNU/Linux ser jeg ikke en eneste tråd der som handler om Linux-programmering, men det kan jo være jeg har oversett noe i farta. :)

Lenke til kommentar

Kan ikke VB flyttes inn i .NET programmering? Er vel få som fremdeles koder VB 6 og eldre.

Er for øvrig svært uenig i at Databaser (selv om det bare er en link) bør ligge under PHP alene da det er minst like aktuelt, hvis ikke mer, for Java og C#, men også de øvrige scriptspråkene, samt at databaser er et eget tema i seg selv som har lite med spesfikke programmeringspråk å gjøre. Å legge den under PHP gir svært liten mening for meg, og vil kanskje gjøre at den kun blir benyttet av nettopp PHP-utviklere. Hva da med Oracle og MS SQL databaser som knapt nok røres av PHP-utviklere, men som er langt mer aktuelt for .NET og Java-utviklere?

Ellers synes jeg endringene i Programmeringsdelen virker fornuftige. Når den ble satt opp i sin tid var det jo vanskelig å vite aktivitetsnivået i de forskjellige delene :p

Endret av invictus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...