Gå til innhold

Bankkort - Hvem tilbyr Visa til under 18?


Zlash92

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skjønner at det sikkert er mange emner om akkurat det her, men jeg vil ha et klart svar siden det virker som mange er uenige. Jeg er 16 år, og har Postbanken Ungdomskort med Visa Electron. Jeg har selvsagt lyst på fullverdig Visa kort med CVC og slikt, eller no lignende, slik at jeg kan bruke kortet mitt over nettet. Jeg har forstått det slik at hos Postbanken kan man ikke få dette når man er under 18 år, men så har jeg lest at folk har sagt at hvis begge foreldre samtykker kan man få et fullverdig Visa kort. Hvordan er det egentlig?

 

Noen venner av meg har Nordea kort og på deres kort står det Visa Elektron hvis jeg husker riktig, men de har 11 sifret(?) nr på forsiden og de har CVC kode. Er det slik at Nordea's Ungdomskort funker slik? De fikk kortet sitt for en del år siden. Får man det fremdeles slik?`

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Ja da skal jeg vurdere å skaffe meg en nordea konto. Det er vel ingen ulemper med å ha kontoer hos forskjellige banker? Jeg trenger vel ikke droppe postbanken kontoen min?

 

Forrsten, hvorfor er det bare Nordea som har det slik? Hvorfor støtter ikke Postbanken dette?

Lenke til kommentar
Ok. Ja da skal jeg vurdere å skaffe meg en nordea konto. Det er vel ingen ulemper med å ha kontoer hos forskjellige banker? Jeg trenger vel ikke droppe postbanken kontoen min?

 

Forrsten, hvorfor er det bare Nordea som har det slik? Hvorfor støtter ikke Postbanken dette?

 

 

Det er ingen ulempe med konto i flere banker, tvert i mot. Jeg har konto i 4 banker. :)

 

Men jeg ville ringt Postbanken og spurt om du har mulighet for å få kort som kan brukes på nettet der først.

Lenke til kommentar

Var innom både Nordea og Posten idag. Nordea kortet kan brukes på nett, mens hos postbanken må man være 18. Han sa at disponenten min måtte være med når jeg skal opprette kontoen. Hvis jeg husker rett så er moren min en disponent av postbanken kontoen min. Men hva har dette med Nordea å gjøre? Er min mor fast disponent til alle kontoer jeg vil opprette til jeg er 18?

Lenke til kommentar

Det er normalt at hvis du har både en mor og en far så må begge vise legitimasjon og underskrive om du skal ha visa electron og bank.

Jeg er usikker på hvordan nordea gjør det, men som sagt det som er normalt er både mor og far. Jeg tror ved "disiponenten" så mente han bare at du trengte foreldre med deg om du skulle opprette konto ettersom du er under 18.

 

Angående VISA Classic så vil normalt sett ingen banker gi deg det. Du kan selvfølgelig prøve og om du er heldig så kan det være personen i skranken gjør et unntak om du har med foreldre og de tar på seg ansvar osv..

 

Selv har jeg anskaffet VISA Classic ved at jeg fikk disposisjonsrett til moren min sin konto i Storebrand, og da kunne jeg få medfølgende kort. Har snakket med de fleste banker og ingen unntatt Storebrand var villig til å gi meg VISA Classic.

Lenke til kommentar

Jeg vet om flere som har fått vanlig Visa før de har fylt 18. Bare dra meg deg en av foreldrene dine, så skal det gå fint.

 

Ellers så kan jeg bekrefte at Nordea sine Visa Electron har 12-sifret kode på fremsiden, og CVC i signaturfeltet. Jeg har både et slikt og vanlig Visa, og de fungerer likt. Eneste forskjell er vel at Electron ikke kan brukes i terminaler som ikke belaster kortet direkte, og at vanlig Visa har litt bedre støtte ute i den store verden.

Lenke til kommentar

Ok så det er mulig å få seg Visa Classic hvis ekspeditøren velger å være "nice guy". Men eneste forskjellen mellom Visa Classic og Visa Elektron m/CVC er vel som sagt at Classic følger med kreditt, og kan brukes visse steder Electron ikke kan brukes? I så fall vil jeg få brukt Nordeas ungdomskort en del steder på nett. De fleste nettbuttikker trekker vel penger direkte?

Lenke til kommentar
Men eneste forskjellen mellom Visa Classic og Visa Elektron m/CVC er vel som sagt at Classic følger med kreditt, og kan brukes visse steder Electron ikke kan brukes?

Det følger ikke med noe kreditt på et Visa Classic debetkort. For å få kreditt må man ha et Visa kredittkort eller et Visa Classic debet kort tilknyttet en konto med kontokreditt. Overdrar du et debetkort har du brutt avtalen med banken, får et saftig overtrekksgebyr og krav om umiddelbar tilbakebetaling.

Forskjellen er at et Visa Classic kan brukes i terminaler som ikke er tilkoblet nett og dermed har mulighet for å sjekke at man har dekning, men det er ikke det samme som kreditt.

Lenke til kommentar
Ifølge norsk lov skal ikke en person under 18 kunne handle med eget kredittkort så der bedriver Nordea en tvilsom praksis isåfall.

 

Til fjellreven1: Nordeas VISA Electron er et debetkort, dvs. pengene trekkes direkte fra en konto i likhet med vårt ordinære VISA Personkort for de over 18 år. En av de viktigste forskjellene mellom et VISA Electron og et ordinært VISA Personkort, er at Electron-kortet kun kan brukes der det er elektronisk dekningskontroll som er online hele tiden. Det er faktisk nettopp dét som gjør at det er egnet for ungdom under 18. Det er rett og slett ikke mulig å bruke kortet dersom det ikke er dekning på kontoen.

 

Det er en utbredt misforståelse at VISA-kort er det samme som kredittkort. VISA er et internasjonalt system for å gjennomføre transaksjoner, i likhet med Mastercard. VISA finnes i Norge både som debetkort og kredittkort.

 

mvh

Rune Sjøhelle, Nordea

Lenke til kommentar
Vurderer selv å prøve å skaffe meg et ekte Visa kort, har en intekt på godt over 100 000 kroner dette året (går på skole) og spart opp over halvparten av det jeg har tjent så burde vel ikke være så altfor vanskelig å skaffe seg Visa da?

 

Har inntekt noe å si forhold til dette da? 100 000? Litt av en sum det.

Lenke til kommentar
Nordea og mange småbanker tilbyr visa electron

Det gjør vel så si alle banker?

 

Vurderer selv å prøve å skaffe meg et ekte Visa kort, har en intekt på godt over 100 000 kroner dette året (går på skole) og spart opp over halvparten av det jeg har tjent så burde vel ikke være så altfor vanskelig å skaffe seg Visa da?

 

Har inntekt noe å si forhold til dette da? 100 000? Litt av en sum det.

Aner ikke, var et spørsmål :p . Men burde jo ha litt å si at man får inn penger på konto hver måned og aldri har tom konto da betyr økt sikkerhet for banken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...