Gå til innhold

Konklusjonen for pcer i 7000-7500 kroners segmentet

Gjest Slettet-uHVgFQ

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-uHVgFQ

I de siste dagene har jeg drevet intens research for å finne hvilken bærbare pc jeg skulle kjøpe. Jeg startet med tanke på å kjøpe en pc til omtrent 5000 kroner og falt da på Acers Aspire 5737z. Men som sikkert mange andre har erfart så får man ofte blod på tann når man skal kjøpe pc. Jeg fant uansett ut at så lenge man har under 8000 å kjøpe for, så er det Acer sine aspire modeller som gir mest for penga dersom man er ute etter gode maskinvare specs (Da tenker jeg ikke på batterilevetid eller portabilitet).

Neste mann ut på min ønskeliste av pcer var storebroren Aspire 5738zg. Jeg prøver her å linke til de billigste alternativene, siden HW sin prisguide er ganske ufullstendig på bærbare pcer. Samtidig så jeg også at jeg kunne få denne 17" for nesten samme pris, dermed ble det også et fristende alternativ: Acer Aspire 7735zg

Men selv ikke denne pcen var nok, siden jeg kom på at jeg kanskje med ny pc ville ta et dypdykk i spillarkivet mitt og spille omigjen noen av klassikerne, men også prøve ut nye spill. Dermed økte behovet for litt kraftigere hardware. Jeg har nå beveget meg en del opp i pris fra den prisen jeg tenkte meg opprinnelig, men det er sikkert flere her på forumet som setter pris på at jeg tar for meg et litt større prissegment.

Det var her mitt valg falt, jeg fant 3 pcer som passet meg perfekt, problemet var at jeg ikke klarte å velge hvem av dem som passet best. De har alle sine kvaliteter som skiller dem, men ikke nok til at én av dem skiller seg ut.

Acer Aspire 5739G

Fordeler:

+ Kraftig prosessor, selv om det står P6600, så tror jeg den har en T6600 slik det står om man trykker teknisk info, likevel en 2,2Ghz prosessor

+ DDR3 minne

+ 500GB harddisk

Ulemper:

- "Kun" 15,6" skjerm

- Skjermkortet Geforce GT 130M kunne vært bedre

- Relativt dyr, 7499,-

Acer Aspire 6930G

Fordeler:

+ Helt klart best skjermkort, ATI 4650, i følge Notebookcheck

+ Billigst av disse tre til 6990,-

Ulemper:

- 250GB harddisk er latterlig lite til denne prisen

- DDR2 minne, selv vet jeg vel ingenting om hva slags forskjeller dette vil utgjøre i praktisk forstand, alle pcene sine minnefrekvenser er på 1066hz. Artiklene om temaet som jeg fant var fra 07/08.

Acer Aspire 7738G

Fordeler:

+ 17,3" skjerm

+ 500GB harddisk

Ulemper:

- Denne har også Geforce GT 130M

- Prisen er på 7324,-

Akkurat nå så heller jeg mot 6930G, stort sett fordi jeg krysser fingrene for at DDR2 og DDR3 ikke utgjør store forskjeller på såpass lave frekvenser. Samtidig har jeg ekstern lagringskapasitet så den lille harddisken er ikke et stort problem.

Håper denne artikkelen, som ble lenger enn jeg hadde tenkt, har vært til hjelp for noen, samtidig som noen der ute kanskje kan komme med inspill som gjør valget mitt enklere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...