Erlend85 Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Hei! Hvor mange ulv har vi her? Maks 30? Er det slik at bonden skal få skyte ulv når det er så lite igjen. Sauen er mer verdt enn ulven? Personlig mener jeg bonden burde få stygg bot hvis h*n skyter ulv. Håper noen kan dele litt tanker rundt dette . Takk! 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Svenni212000 Skrevet 7. juli 2009 Populært innlegg Del Skrevet 7. juli 2009 Jeg mener; la naturen få være i fred! Jeg er på langt fra noe save the whales, save the snails, save the world type. Men man må alle innrømme at vi mennesker har rotet til litt i naturen?! At vi mennesker heller ikke lærer av tidligere tabber? Innføring av dyr kan være katastrofalt, det samme kan faktisk utryddelse av dyr også være. Så enten får de gjete sauene sine, eller så får de sette opp et gjærde som holder sauen inne og ulven ute. Jeg lyver vell heller ikke stort, om jeg sier at Norge er det eneste landet hvor bonden får erstatning for at ulven er et rovdyr. 22 Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Jeg synes det er tullete å holde ulven på et så faretruende lavt nivå her i landet. Sauene kommer det stadig flere av. Er de flere tusen sauer her i landet verdt mer enn en rase som nesten er utryddet? Det gir ikke mening i mitt hode. 1 Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Bonden får kompensasjon for sauer drept av ulv? Hvor stor kompensasjon? Bøndene kan vel ikke klage da? Eller? Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Enig med de andre her: La ulven leve. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) I Norge har vi en helt latterlig rovdyrspolitikk som gjør at bønder som mister sauer til rovdy får ca 1700 kr mens for en sau som slaktes får bonden ca 700 kr. Derfor vil ikke norske bønder sette opp ulvesikre elektriske gjærder eller ha gjetere ute sammen med sauene når de er på beite i fjellet, for de får jo 1000 kr mer for hver sau som taes av rovdyr. I sverige har de en mye mer fornuftig politikk og der må bøndene sette opp godkjennte ulvsikre elektriske gjærder rundt sauene sine. Ulven står dessuten bare for rundt 1% av de sauene som blir drept. Det er det samme som ørnen står for!! Så at sauebøndene skriker ulv ulv er egenklig ganske latterlig. Ulv burde totalfredes i Norge uten noen mulighet for jakt på den og ulovlig jakt på ulv burde straffes strengt. For ulveflokken i Norge/sverige er på randen til utryddelse, og inavlen (med alle missdannelser det fører til) er stor pga det lille antallet individer. Jeg annbefaler alle og se dokumentaren til NRK brennpunkt - Offerlammene: http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/329055 Og en annen ting litt på siden. De fleste elgejegere sier at de må jakte elg for ellers blir det for mange av dem og at det er allt for mange av dem. Dette er sannt slik situasjonen er i dag, men hvis man hadde sluttet å jakte ned ulven ville denne fint ha kunnet regulert inn elgestammen til et fornuftig nivå slik den gjorde før menneskene begynnte og jakte den nesten til utryddelse. Men elgejegerene er jo ganske hyklerske, for disse er ofte de som er mest ivrige på og skyte ulv og utrydde denne helt. Og jeg tviler sterkt på at de jakter av plikt for å holde stammen nede! De gjør det for at de syns det er gøy/spennende også gjemer de seg bak frasen med at det må jo være noen som jakter for å holde bestanden nede. Her er to gode dokumentarer om ulovelig jakt på ulv i Norge og sverige: http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/36945 http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/37373 Endret 8. juli 2009 av flesvik 8 1 Lenke til kommentar
Constanse Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Ulv er klart verdt mer en sauene til late bønder. (Late i den forstand at de ikke selv gidder å passe på dem. De driver med et veldig naturlig yrke, så da bør de av alle klare å akseptere at dyr også oppfører seg naturlig.) Lenke til kommentar
Unhealer Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Sauen er mer verd. En ulv har ingen nytteverdi for menneskene og er ikke mat for noen. Derimot er jeg heller ikke for jakt på ulv med mindre den er en byrde for bonden og tar flere sauer, og kompensasjonen bøndene får for at en sau blir tatt av ulv bør være det samme som det sauen er verd for bonden når han selger den som mat, noe annet er latterlig. 5 Lenke til kommentar
Erlend85 Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2009 En ulv har ingen nytteverdi for menneskene og er ikke mat for noen. Tror litt på det flesvik sier. Det at ulvene hadde tatt seg av balansering av elger . Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Tror? Det er tross alt slik naturen har gått sin gang i flere millioner år frem til vi har trampet vår vei inn her - som naturens "mestere". 1 Lenke til kommentar
Sovende Panda Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Sauen har større nytteverdi for oss mennesker enn ulven. Men det betyr ikkje at me skal skyte alle ulver me ser, dei er tross alt levende skapninger dei og slik som oss mennesker. Eg meiner at man bare skal skyte ulven dersom det står på liv, men eg er usikker på om det er rett å skyte for å redde ein sau sitt liv... 1 Lenke til kommentar
V-by Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Hva er egentlig ulv godt for? Sau kan man bruke til mye, men ulven? Ikke skal den drepes, ikke spises osv, bare løpe rundt i skogen og drepe sau og skremme folk. Jeg ser ingen grunn til at vi skal ha ulv i skogen, heller ikke andre rovdyr. 1 Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Jeg ser ingen grunn til at vi skal sitte å dømme hvilke arter som får leve og dø. Det er ikke vår oppgave. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg StormEagle Skrevet 8. juli 2009 Populært innlegg Del Skrevet 8. juli 2009 Hva er egentlig ulv godt for?Sau kan man bruke til mye, men ulven? Ikke skal den drepes, ikke spises osv, bare løpe rundt i skogen og drepe sau og skremme folk. Jeg ser ingen grunn til at vi skal ha ulv i skogen, heller ikke andre rovdyr. Og hva med bjørn? trenger vi den? eller hva med rev, spekkhogger, isbjørn, hai, osv? trenger vi noen rovdyr i det heletatt? skal vi likesågodt utrydde alle rovdyr? Også kan jegere skyte byttedyrene som rovdyrene da ikke lenger hoder nede? Eller trenger vi egenklig noen ville dyr i det heletatt? mennesket kan jo leve av husdyr som sau, ku, okse, gris, osv. Kan vi ikke bare utrydde alle ville dyrarter i værden like så godt? vi har jo ikke noen brukt for dem og det er jo mennesket som er det eneste som betyr noe på jorda ikke sannt? 11 Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 I henhold til retningslinjene §1, må jeg ærbødigst be debattanter, holde seg til trådens tema. Mener du en tråd eller et innlegg som sådan strider mot retningslinjene, ikke kommenter dette den aktuelle tråd, men rapporter. I henhold til retningslinjene ble '3' innlegg slettet fra tråden. Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
Ebeneser Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Ser du ulv i ferskvaredisken på Kiwi? ikke? nei, da er sau mest verdt. Forskning viser at dyrene foretrekker kapitalisme. 1 Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Tror? Det er tross alt slik naturen har gått sin gang i flere millioner år frem til vi har trampet vår vei inn her - som naturens "mestere". Ser ikke noe galt i dette. Det er jo ingen som stopper oss. Enhver dyreart ville gjort det samme om de fikk anledning, naturen er brutal og vi er faktisk en del av den. Lenke til kommentar
Erlend85 Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2009 Det er sykt mye bønder på dette forumet? Er det? 2 Lenke til kommentar
magneman Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Artig å se at folk skriver at naturen har gått sin fredelige gang inntil de slemme menneskene ødela balansen. Vi er faktisk dyr, vi også, og vi er også en del av naturen. 0 i erstatning til bøndene ville kanskje fått dem til å sette opp gjerder istedenfor å snylte på staten, selv om ikke ALLE bønder er slik. Det er heller ikke slik at alle bønder snylter og roper "ULV!", som noen kanskje vil påstå. Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Dyr er ikke mennesker men mennesker er dyr. Jezz. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå