Gå til innhold

Hjelp til å velge sirkulært polariseringsfilter


Anbefalte innlegg

I disse solrike dager fikk jeg plutselig veldig lyst på et polariseringsfilter. Men har ikke peiling på hva som er bra og ikke. Hadde satt stor pris på om noen hadde orket hjelpe meg å finne et ok polariseringsfilter som ikke koster skjorta. 67mm, sirkulært. Gjerne fra eBay eller lignende.

 

Har sett meg ut to varianter, hvor den ene tydeligvis er en kopi av den andre:

 

Billig: Nicna PRO1-D

Dyrt: Hoya PRO1-D

 

Er dette med "digitale" filtre, noe poeng eller er det bare markedsføring?

Endret av phax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At enkelte filter blir spesialcoatet for og fungere optimalt til digitale sensorer,Jeg husker ikke i farten grunnen men det var noe med og unngå refleksjoner som man ikke fikk ved bruk av film.

 

Ville kjøpt et filter av typen tynn,de er ikke tykkere en 3-4 mm og ikke dårligere kvalitet en dmc/pro1

Lenke til kommentar

Det er autofokus som ikke virker riktig dersom du bruker vanlig polarisasjonsfilter .

Dette gjelder også filmkamera med autofokus, men digital er vel et ok begrep da autofokus er digital. Ved bruk av manuell fokus virker de likt.

 

Uansett er det vel ingen grunn til ikke å kjøpe sirkulært.

Lenke til kommentar

Har lest litt rundt og tror jeg går for Hoya PRO1-D, virker som det får greit med skryt. Det er vel "slim-line" også uten at jeg vet hvor nøyaktig tynt det er?

 

Step-up ring orker jeg ikke, får heller kjøpe det den dagen behovet melder seg. :p

Lenke til kommentar
Har lest litt rundt og tror jeg går for Hoya PRO1-D, virker som det får greit med skryt. Det er vel "slim-line" også uten at jeg vet hvor nøyaktig tynt det er?

 

Step-up ring orker jeg ikke, får heller kjøpe det den dagen behovet melder seg. :p

Hoya PRO1-D er helt ok. Hvorvidt du trenger slim-line avhenger av brennvidden på objektivet du skal bruke det på. Vær obs på at enkelte slim filtre ikke har frontgjenger slik at du ikke kan bruke originalt objektivdeksel.

Det er for sent å kjøpe step-up ring hvis du skal bruke 67 mm filteret du kjøper nå på et 77 mm objektiv senere.... Da må du kjøpe enda et dyrt filter.

Solblenderen kan være et problem, men det avhenger helt av hvilket objektiv du faktisk har.

Lenke til kommentar
Step-up har jo også den ulempen at du må skifte solblender.

Kanskje du skulle ha sett på cokin sine løsninger? En P filterholder og adapter ringer for de forskjellige linsene slik at du trenger bare et polariserings filter og samtidig kan benytte deg av graderte gråfiltre osv.

Hvordan funker Conkin systemet med polariseringsfilter som tross alt må kunne dreies?

Lenke til kommentar
Hoya PRO1-D er helt ok. Hvorvidt du trenger slim-line avhenger av brennvidden på objektivet du skal bruke det på. Vær obs på at enkelte slim filtre ikke har frontgjenger slik at du ikke kan bruke originalt objektivdeksel.

 

Ok, skal brukes på Tamron 17-50mm f/2.8. Hvis du har tips til bedre filter i samme prisklasse så er det selvsagt interessant!

 

Pro1-D er 3mm tykt og double threaded ifølge noen tall jeg fant her, det er vel det som skal til for at objektivdekselet passer?

Lenke til kommentar
Hvordan funker Conkin systemet med polariseringsfilter som tross alt må kunne dreies?

Det er en rund skive med polfilter som settes i holderen - du snurrer på polfilteret.

lens_dedicated.jpg

 

 

Kjøpte ellers selv et Hoya HD 77mm polfilter - har lyst på et Z-pro en gang (tidligst neste år), men kom fram til at jeg uansett ville ønske å ha et lite, nett polfilter. For knotete å måtte ha med hele Z-riggen hvis jeg bare skal ha et polfilter.

 

Allikevel skal jeg i så fall ha et nytt 100mm polfilter tilpasset Z-riggen, da - kan ikke bruke det gamle polfilteret på en Z-rigg.

Lenke til kommentar
Hoya PRO1-D er helt ok. Hvorvidt du trenger slim-line avhenger av brennvidden på objektivet du skal bruke det på. Vær obs på at enkelte slim filtre ikke har frontgjenger slik at du ikke kan bruke originalt objektivdeksel.

 

Ok, skal brukes på Tamron 17-50mm f/2.8. Hvis du har tips til bedre filter i samme prisklasse så er det selvsagt interessant!

 

Pro1-D er 3mm tykt og double threaded ifølge noen tall jeg fant her, det er vel det som skal til for at objektivdekselet passer?

 

Hoya Pro1 er sikkert det beste kjøpet for pengene. Men noen foretrekker B+W eller Nikons CPL filtre selv om de er dyrere da de slipper igjennom mere lys og er lettere å rengjøre uten å få riper...

 

http://www.shutterasia.com/forum/showthrea...1790&page=3

http://www.shutterasia.com/forum/showthread.php?t=1122

 

Det nye Hoya HD ser også lovende ut (og markedsføringen påpeker jo klart hva som har vært svakheten med de andre typene)!

Lenke til kommentar

Bestillte meg Hoya Pro1-D for et par dager siden, duger sikkert til en nybegynner som meg. :)

 

Må si jeg har vært rimelig forvirra av navnene på Hoya sine filter, spesiellt på norske nettbutikker og nettsidene til Hoya suger jo hesterumpe lang vei. Men fant denne oversikten fra en annen side som summerte det bra opp synes jeg:

 

34050d1241716197-sale-sold-hoya-67mm-pro1-cir-pl-filter-new-hoya.jpg

Endret av phax
Lenke til kommentar
Kan polariseringsfilteret stå på til alle formål? Eller bør det bli tatt av før bilder innendørs osv?

Lurer på å bestille dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=333060

 

Du kan i prinsippet ha filtret påmontert hele tiden,men da filtret er "farget" så mister du noen blendertrinn og har du et lyssvakt objektiv blir bildetagning inne bortimot umulig uten blits.

 

Jeg bruker bare PL-filter i situasjoner hvor det er nødvendig,altså i godt opplyste motiver med masse sol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...