Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med min Lenovo ThinkPad SL-300 (P8600 + GeForce 9300M GS)

Anbefalte innlegg

Jeg opplever diverse problemer med min Lenovo ThinkPad SL-300, noen av problemene har egentlig vært fra dag en, mens nå idag fikk jeg et kritisk problem som det er plent umulig å leve med!

Jeg oppdaterte BIOS til v1.24 (siste), og nå tuller BIOS med I/0-mapping, jeg har nå forsøkt med Windows7 Build 7264, Windows7 Build 7201 (har fungert flott på maskinen tidligere), forsøkt med Windows7 Build 7100 (også fungert utmerket tidligere), til og med forsøkt med Windows Vista Business og Windows XP, og det er samme problemet uansett operativsystem, så det virker som problemer ligger i BIOS?

Det som altså nå skjer etter jeg oppdaterte BIOS er at Windows klager på I/O-mappingen på maskinen, hvor skjermkort tilsynelatende ikke får nok ressurser til å fungere slikt som det skal? Noe som resulterer i null driver og et helt forvridd og mildt sagt grusomt bilde, med elendig farger (om vi kan kalle det farger) og hvor detaljer i selv 2D-grafikken er ikke-eksisterende?

Har hatt noe liggende dette problemet fra dag en, men da har maskinen / grafikken kun vært sånn i det jeg booter fra installasjons disk, altså om jeg booter fra Vista eller Windows7 disken så vil grafikken også se helt malplassert og forvridd ut, men dette har jeg ikke hengt meg så mye opp i ettersom alt har blitt bra etter installasjonen, og det har aldri vært tegn til disse problemene etter installasjonen er fullført, har dog stusset over dette ettersom jeg aldri har opplevd noe liggende på verken eldre eller nyere bærbare eller stasjonære maskiner?

Men nå har altså ting tatt et skritt lenger, for nå er altså grafikken helt på trynet selv etter installsjonen, og skjermkort driveren vil ikke fungere på grunn av Windows klager på I/O-mappingen? Noe som da skyldes BIOS oppdateringen regner jeg med, siden dette ikke var noe problem før oppdatering, og har vært en konstant problem i etterkant?

Men til min store frustrasjon når jeg setter inn en bootbar-CD med en tidligere BIOS versjon, eller da den med samme versjon for å re-flashe så nekter maskinen meg å gjøre dette fordi den mener det er unødvendig da jeg alt kjører samme eller nyere BIOS versjon?! Hva i allverden skal jeg foreta meg da? Noe må jo gjøres?

Har også hatt en rekke andre problemer med maskinen, deriblant som jeg nevnte så er alltid grafikken helt grusom når jeg starter opp fra en operativsystem disk, akkurat som om grafikken rett og slett ikke vil være på noen måte slik som den skal før en skikkelig skjermkortdriver har blitt installert, noe jeg finner en smule unormalt?

Det er også et problem med oppstart bildet til Windows7, uansett hvilken build jeg kjører så vil bootlogoen fryse seg etter ca 1-2sekunder, så den fancy Windows logoen dukker aldri opp, den fryse seg og forblir bare to miniatyrirske små prikker helt til maskinen har startet opp? Noe jeg også finner ytterst merkelig, og som et er problem jeg ikke har vært borti på noen annen maskin før? Dette som med den merkelige grafikk ved oppstart fra operativsystem disk er jo på ingen måte noen kritiske feil, og jeg klarer fint å leve med det, men jeg stusser dog over disse merkverdige tegnene for det?

Også er det et par ting ved maskinen som aldri har fungert tilfredsstillende overhode, deriblant lydkortet og webcam.

Når jeg kobler til øre-propper / headsett til maskinen så er det en KONSTANT og nokså høy frekvens summe lyd / forstyrrelse nesten til enhver tid? En ting er at bærbare gjerne ikke har gode høyttalere, ei heller spesielt gode lydkort, men dette er nesten så dårlig at det skulle ikke vært lov? Webcamen fungerer også ufattelig dårlig med driveren installert, det er nesten umulig å få bilde til å se bra / riktig ut, selv under nokså gode lysforhold? Ironisk nok fungerer den tilsynelatende endel bedre med Microsoft sin standard webcam driver kontra det å kjøre D-Max sin egen driver, men allikevel finner jeg dette så svakt at det nesten ikke burde vært lov.

Lysstyrken på skjermen har også blitt merkbart redusert på de få månedene jeg har hatt den, noe jeg ikke liker spesielt godt? Samtidig som byggekvaliteten er nokså skuffende til å være en ThinkPad (noe som selvfølgelig ikke er noen reklamasjon / garanti sak) men jeg er dog allikevel en smule skuffet / misfornøyd, jeg har blant annet klart å knekke lukket til harddisken bare av å skru skuren en smule for stramt, noe som jeg fant svært skuffende og som nærmest ville vært umulig med gode gamle ThinkPad maskiner som hadde gjennomgående god kvalitet? At et harddisk lukk skal tåle så lite og knekke tvers av så lett var intet annet enn en gedigen skuffelse for meg, og det er faktisk slik at det har blitt et synlig merke etter skruen på fremsiden av maskinen, akkurat som skruen bare blei skrudd tvers igjennom maskinen uten å gi motstand overhode nesten?

Maskinen har tilsynelatende ikke LED-skjerm heller, noe Lenovo var svært dårlig til å informere om, jeg fikk inntrykk av at samtlige SL-300 ble levert med LED-skjerm, men den gang ei.

Sliter også endel med flimrende bilde via HDMI utgangen, dette uansett hvilken driver jeg har forsøkt med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke umulig at (jeg ser at lenovo har veldig mange bios vesj.) bios er på bærtur.

Bruk cd plate og prøve igjen med update. Men uansett, gjerne fjerne hver eneste instilling gjørt i etterkant, passord og alt det der.

Etter reflashing må du initialisere med å endre biosen og velg F9. Ikke utfør noe andre endring enn for skjerm skjermkort alternativer.

Nå til installeringen av OS.

Når du kommer til Welcome screen (der du skal skrive brukernavn), tast isted  shift+ctrl+f3. Det skal normalt reargere slik at du enter audit mode som administrator. Husk at sysprep vindue vil komme fram, og du må derfor velge alltid at den skal restarte i audit mode, til du endelig kan se at det er forbedringer i systemet.

-Jeg hadde da valgt å forandre instillinger for drive installasjon til at den skal ikke Automatisk installere noe verdens ting.

-deretter hadde jeg valgt å avinstallere en del komponeter i enhetsbehandling, for så å installere drivere levert fra Lenovo. Derfor er det viktig at du har lastet og systematisert litt på drivere-packages. Da er det vel en del drivere  som jeg tror vil kreve at noen andre drivere er installert før, dvs at du må lese instruks verdørende driver installasjon installasjon. Det er ofte slik med de drivere at de installere seg ikke med å klikke, men at de blir lagt på en folder struktur, og hvor du må spesific execute installeren.

Feks: C:\DRIVERS\WIN\SMIIF\SETUP.EXE  (det er mulig at \DRIVER folder må etableres fra deg først, og under extracting må du henvise der, hvis ikke det går auto.) Eksempel er fra Lenovo System Interface Driver for Windows Vista.

Power managment drivers vil og være nødvendig her og er viktige.

Prøve deg fram. Når du endelig har (hvis!) har oppnåd forbedring, så kan du kjøre /oobe i sysprep.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...