Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har klokket min Q8200 til 2,52 GHz.

 

Men i realiteten er det visst ikke så høyt, skal jeg tro CPU-Z.

Her ligger det for det meste på multiplier x6, og det betyr at klokkene ligger på 2,16 GHz. Enkelte ganger spretter en opp til x7, og da viser den 2,52 GHz, slik som jeg har satt den til.

 

I BIOS har jeg satt multiplier på x7, og FSB til 360.

Dermed burde jeg hatt 2520 MHz pr. kjerne, men siden den veksler mellom x7 og x6 blir ikke dette riktig.

 

Hva er galt, og hvordan får jeg evt. rettet det opp igjen?

(Beklager for mange gjentakelser i innlegget... :blush: )

 

Edit: Prosessoren er av typen Q8200, skrev feil da det sto 8400. :)

 

Min maskinvare:

HK: Gigabyte GA-EP45-DS3LR, P45-chipset

CPU: Intel Core 2 Quad Q8200 @ 2,78 GHz (driver OC nå)

GPU: Gainward nVidia GeForce GTX 260 896 MB "Golden Sample"

RAM: 4 GB Corsair TWIN2X 6400

HDD: Samsung Spinpoint F1 750 GB

PSU: Seasonic 550 W "Smooth n' Silent"

Endret av LysDiode
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er måten cpu'en din sparer strøm på. den spretter opp på 7x så fort den merker den trenger det.

 

om du vill at den ikke skal hoppe opp og ned, så kan du skru av intel speedstep eller hva det nå het i bios.. for å klokke videre bør du sette ramhastiheten ned til 1:1 (ram og fsb sykront) og prøve 400mhz(1600mhz-QDR) fsb. (blir 400mhz(800mhz-DDR)på ramen.. )

Lenke til kommentar

uff, man må jo overklokka så hardt for å få noe fart ut av de greiene med så lav multi, husker jeg hadde en e6300, kjørte den på 500fsb*7=3500mhz og ramen på 500mhz , når den hadde orginalhastighet på 333mhz. presser rammen til bristepunktet og får det du skulle hatt ut av din core 2 :devil:

Lenke til kommentar

Den er nå klokket til 2,6 GHz.

 

Men jeg finner ikke noen måte å synkronisere ram-hastigheten og FSB.. :(

Prøvde derimot å sette ram-hastigheten på 400 MHz og FSB på 400 MHz manuelt, men da ville ikke pc'n boote... :/

 

Noen som kan noen smarte knep mot dette?

 

(Har dette hovedkortet og disse RAM-brikkene.)

 

Og hvor langt bør jeg OC ved kun å endre klokkehastigheten før jeg går over til å endre volten i kjernene? Og bør jeg i det hele tatt gjøre dette? (Standard kjøler.. :blush: )

post-119504-1246736378_thumb.jpg

Endret av LysDiode
Lenke til kommentar

Ut fra bildet ser vi at memory multiplier er 5:6 og du har overklokket brikkene til 960 med FSB 400.

 

Linja over Dram frekvens (System? Memory Multiplier) står på Auto.

Endre denne til 1:1 eller sånn at Frekvens = 2xFSB.

Linja du har endret (MCH? Frequency Latch) kan du la stå på auto.

 

Kjør stresstest (Prime95/OCCT) og sjekk at PC er stabil før du går videre.

Hold et øye med temperatur og gå gradvis opp på FSB. (+5-10FSB bør gå greit)

Går du for fort opp risikerer du kræsj og mulighet for korrupte filer.

 

Siden du må overklokke minne, over FSB 400, bør du kjøre memtest for å sjekke stabilitet.

(Har hatt tilsvarende brikker på godt over 900@1,8V, så det er gode muligheter for 450+FSB. Ser ut som brikkene er spesifisert for 1,9V, men mener SPD sa 1,8V på de jeg testa)

 

Spenning til CPU (VCore) øker du bare dersom PC er ustabil, temperatur under stresstest er OK (<80C), og spenning er OK (Maks for 24/7 er vel 1,3625V (Intel), men med stock kjøler vil jo temperaturen uansett begrense hvor høy spenning du kan bruke)

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig vil rambrikkene være det som setter en stopper for overklokking av CPU.

Selv med gode brikker, vil 7x multiplier gjøre det vanskelig å komme særlig høyere enn 3,5GHz, selv med et godt P45-hovedkort.

 

1,2V holder nok til å nå 3,2-3,3GHz, som jeg vil anta er maksimum, med de rambrikkene.

Men som kjeLL// sier kan man være uheldig og få en CPU som ikke er særlig villig uansett spenning.

Lenke til kommentar

Ligger nå på 2,79 GHz, stabilt.

Nekter tilsynelatende å gå over dette. Ved 2,8 GHz krasjer systemet få sekunder etter at windows er lastet inn - kommer noen ganger inn på skrivebordet, før jeg fåt bluescreen eller at alt bare fryser.

 

Ved 2,79 ligger kjernene på 45-50 grader idle, 63-72 grader max load i Prime 95 torturtest.

Ingen feil eller advarsler etter stresstest, og ytelsen forbedrer seg stadig ved benchmark i Passmark PerformanceTest.

 

Har økt spenningen ett hakk, fra 1,2350 Volt til 1,2435 Volt, men situasjonen ser ikke ut til å bedre seg. BIOS skrudde ned spenningen automatisk etter bluescreen faktisk..

 

Noen råd? Har jeg problemer med RAM'en allerde?

 

FSB: 399

399 x 7 = 2,79 GHz

Lenke til kommentar

Legger ved litt forskjellige bilder her ved 2,79 GHz.

 

 

 

Idle:

snapshot01u.png

Memory:

snapshot01.png

SPD fra cpu-z og temperaturer etter ca 5 min i prime 95:

snapshot01.png

 

 

Utover det veksler det stadig mellom x6 og x7 multiplier, men det er ved 2,79. Ved 2,8 GHz rekker jeg ikke å skjekke noe, siden jeg ofte ikke rekker å logge inn engang -.-.

 

Trenger dere flere bilder fra BIOS?

Ganske mye styr å få bilder fra min mobil over på pc'n men hvis det er noe spesielle ting dere vil se så bare si ifra så legger jeg ut bilder fra BIOS.

Lenke til kommentar

Enig med kjeLL// her.

1,4V er også helt på grensen av hva som kan regnes som forsvarlig 24/7-spenning for 45nm Core2.

 

Noen Quads vil klare 3,5GHz på 1,2-1,3V eller lavere.

Andre vil kreve ekstremkjøling for overhodet å klare 3,5GHz uansett spenning.

 

Man må eliminere andre feilkilder før man kan si med sikkerhet at cpu får for lav spenning på en gitt hastighet.

 

@Lysdiode :

Du har rett minnefrekvens nå.

Det er derfor liten sannsynlighet for at RAM er problemet.

Skru av speedstep som kjeLL// sa og se om det løser problemet.

Hvis PC er stabil på 6x400 men ikke på 7x400, må du mest sannsynlig opp litt på CPU VCore.

Lenke til kommentar

http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SLB5M

 

ifølge den, så skal den være ganske safe på vcore helt opp til 1.36v men å øke volten er ikke altid en bra løsning. jeg har selv opplevd tilfeller der jeg kan klokke lenger med riktig tilpassa volt en høyere volt. dette er for at jo kaldere cpu'en holder seg. jo mindre volt trenger den for å holde seg oprativ. så om du bruker en liten mini intel boxedkjøler med orginal kjølepasta. kan det være lurt å bytte ut denne før du fortsetter =) eller minimum bytte ut kjølepastaen. så det er et så tynt lag som mulig.

kjølepastaens eneste oppgave er å gjevne ut mikroskopiske ugjevnheter i heatspreder og kjøler.

Lenke til kommentar

Alt frøs i starten av en stresstest i prime95..

Så jeg kan regne med at chipsettet trenger mer kjøling altså..?

Har en liten MSI chipsetvifte i kassa mi, samt en del andre vifter.

 

Men chipsettet er vel fordelt ut på 2 eller 3 brikker, er det ikke?

Jeg kan starte med å prøve å montere på noen vifter som blåser litt luft på chipsettkjøleren(e?), er det en god ide?

 

Nå står ting slik:

FSB: 400 MHz

VCore: 1.24375 Volt

MCH Core: 1.2 volt

 

CPU temp går ikke over 73 grader under stresstest siste måling (ved 2.79 GHz).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...