CorporalClegg Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 (endret) Hei igjen Jeg slettet nettopp to mapper på ca1.3gb fra min mp3-spiller, men jeg har ikke fått 1.3gb ekstra plass? Jeg slettet dem på vanlig windows-måte ved å trykke delete.. Har googlet en del rundt, men finner ikke noen løsning.. Kan dere hjelpe? Takk Ivar Endret 1. juli 2009 av ravii Lenke til kommentar
Decline Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Det der har jeg også litt trøbbel med. Den midlertidige løsninga er å vise skjulte filer (CTRL+H om du bruker ubuntu), finne trash-mappa og så ligger filene der. Da kan du åpne terminalen, skrive "sudo rm -rf " og så dra mappa med filene over i terminalen slik at adressen blir limt inn á la dette: sudo rm -rf /media/My Book/.Trash-1000/files om filene lå i den mappa, vil de så garantert bli slettet. Tungvint måte, men det funker ihvertfall som en nødløsning... Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 1. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2009 Slettet denne mappen i windows for 4 min siden.. Der var det ingen synlige filer.. Nå bruker spilleren 6gb av totalt 8gb, men jeg har bare 3.7mb ledig ... Lenke til kommentar
Decline Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Sikker på at du fant rett mappe? Er av og til et par Trash-mapper.. Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 1. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2009 Det kommer i allefall ikke opp noe når jeg trykker crtl+H.. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Ok. Du bruker Gnome? Prøv denne: "open your file browser, go to edit section and select preferences. Go to the behavior tab and check the include a delete command that bypasses trash. Should be down at the bottom. use delete instead of move to trash." Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 De legges i søppelkurven når du trykker delete. Vil man ha de dlettet helt, trykker man shift+delete. Akkurat samme opplegg som i windows mao., bortsett fra at windows kanskje sletter filene uten å legge dem i papirkurven, dersom de ligger på en ekstern disk. For å faktisk slette filene, må man altså slette dem fra søppelkurven før man kobler fra spilleren, eller så gjøres det automatisk når du kobler den fra. Eller rettere sagt: Når man avmonterer den, som man selvfølgelig alltid gjør før man napper ut en usb-enhet med data på. Om du bare nappet ut ledningen, ja da har du nettopp funnet ut hvorfor akkurat det er en usedvanlig dårlig idé. Alle vet man ikke skal det men mange gidder ikke bry seg, og da må de lære "the hard way". Løsning: Om den dukker opp som en ekstern disk får du jo formatert den, og da skulle all plassen være tilbake. @Decline: Det hjelper vel kun for fremtiden? I tillegg er det jo veldig kjekt å ha søppelkurv. Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 1. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2009 (endret) Jeg bruker gnome, ja. prøvde den- ingenting skjedde. Når jeg prøver å slette noe på spilleren fpr jeg beskjed om at den ikke finner "trash-file" Takk! EDIT; Jeg unmounted den Endret 1. juli 2009 av ravii Lenke til kommentar
Decline Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Shift + Delete er vel smartere ja. Samt/evt. å avmontere mediet på riktig måte. Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 1. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2009 (endret) Kan man formatere en mp3-spiller uten å måtte legge inn firmware på nytt? EDIT; Har en Sony A828 Endret 1. juli 2009 av ravii Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 (endret) Shift + Delete er vel smartere ja. Samt/evt. å avmontere mediet på riktig måte.Jepp, det er en fordel. Husker kompisen jeg satt opp portbleapps på usbsticken til. Gjett hvor lenge de fungerte når han bare nappet den ut når han var ferdig. Selv har jeg virkelig aldri bare nappet ut ledningen, altså. Det som er litt rart, er at at gnome noen ganger forteller meg at jeg skal vente med å koble fra enheten fordi data må skrives til disken, selv om jeg bare har kopiert filer over, og kopieringen er ferdig. Greit nok at man skal løse ut ting ordentlig, men det hadde da så absolutt vært en fordel å faktisk gjøre ferdig kopieringen før den sier at den er ferdig. Skjønner ikke hva den kan ha å skrive for slags data "lenge" etterpå. Jaja, det er ingen steder det er enklere å løse ut en enhet enn i nautilus uansett, så det går jo bra.. Et klikk på eject & ferdig. red@ frimwarespørsmålet: Jada, du formaterer bare lagringsplasen, firmwaren er skrevet inn i minnet et annet sted. Sånn fungerer det ihvertfall på "alle" mp3-spillere som dukker opp som ekstern disk. Endret 1. juli 2009 av NgZ Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 1. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2009 Sikker? Kan ikke være uten mp3-spiller i ferien.. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Jeg kan 100% love deg at de ikke gjør det mulig å slette firmwaren fra en spiller ved å slette alt/formatere det som monteres som en ekstern disk. Tenk for en telefonstorm til support det hadde medført. I verste fall kan du jo uansett legge den inn på nytt. (Bare sjekk om firmwareoppdatering krever win først.) Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 1. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2009 Takker og bukker Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Har du prøvd dette? Be om å vise skjulte mapper i Nautilus når du har plugget inn MP3-spilleren. Filer du sletter fra f.eks USB-enheter legger seg i .trash-'etellerannet på USB'en, slett denne mappen så slettes den helt. Man pleier forsovidt å få spørsmål om man ønsker å slette søppelkurven når man avmonterer minnepennen. Lenke til kommentar
Varj Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 har ingen sett den lille søppelkurven nederst i høyre hjørne (default i gnome/ubuntu)? empty trash Lenke til kommentar
Decline Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Har du prøvd dette? Be om å vise skjulte mapper i Nautilus når du har plugget inn MP3-spilleren. Filer du sletter fra f.eks USB-enheter legger seg i .trash-'etellerannet på USB'en, slett denne mappen så slettes den helt. Man pleier forsovidt å få spørsmål om man ønsker å slette søppelkurven når man avmonterer minnepennen. Les igjennom svarene han har fått... det var nettopp det jeg prøvde å vise han. Men å gjøre det fra nautilus fungerer ikke alltid, du vil jo da bare flytte de fra trash til...trash. Derfor er det best å gjøre det med rm -rf. Men nå fant vi jo ut av unmount og evt. Shift+Del fungerer bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå