Gå til innhold

Utrolige 100 år gamle bilder fra Russland.

Anbefalte innlegg

I 1909 startet fotograf Sergey Mikhaylovich Prokudin-Gorsky ett prosjekt, fotografere Russland, i farger!!!

Sjekk bildene.

3 svart-hvitt eksponeringer med forskjellige filtre(rød, grønn og blå???), satt sammen til ett bilde.

Jeg synes det dynamiske omfanget var ganske rått. Man får ikke noe sånt med digital SLR.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 svart-hvitt eksponeringer med forskjellige filtre(rød, grønn og blå???), satt sammen til ett bilde.

Jeg synes det dynamiske omfanget var ganske rått. Man får ikke noe sånt med digital SLR.

Da skal vel det gå an i dag også?

:cool:

Fantastiske bilder.

Lenke til kommentar

Tak for link.

Ja, det var imponerende billeder.

Jeg er mest overrasket over hvor lidt 'bevægelse' der er i billederne, mellem farverne, selv med små børn og heste som del af motiverne.

Og billeder med skyer også, men her KAN jo være 'snydt', så der kun er blå og hvide nuancer??

Lenke til kommentar
Tak for link.

Jeg er mest overrasket over hvor lidt 'bevægelse' der er i billederne, mellem farverne, selv med små børn og heste som del af motiverne.

Og billeder med skyer også, men her KAN jo være 'snydt', så der kun er blå og hvide nuancer??

Enig, svært overraskende at det er så lite bevegelse å spore i bildene. Spesielt båtbildene. På bilde nr. 7 ser man imidlertid en klar bevegelse på den lille jenten til venstre i bildet.

Edit: Lurer på hvor lang tid han brukte per "fargebilde". Altså inkludert tiden det tar å skifte filter. Han brukte muligens noen store filtre som kan håndholdes foran objektivet?

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar
Tak for link.

Enig, svært overraskende at det er så lite bevegelse å spore i bildene. Spesielt båtbildene. På bilde nr. 7 ser man imidlertid en klar bevegelse på den lille jenten til venstre i bildet.

Edit: Lurer på hvor lang tid han brukte per "fargebilde". Altså inkludert tiden det tar å skifte filter. Han brukte muligens noen store filtre som kan håndholdes foran objektivet?

Han brukte en rigg med 3 kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...