fcuk_IT Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Hadde mitt D700 inne til rens. Resultatet så i utgangspunktet strålende ut, ingen av de flekkene jeg hadde er lenger synlige, selv ikke på f/22. Derimot har det kommet en ny en, ikke så godt synlig på f/10, men så avgjort på f/22. Helt i høyre kant. Bør jeg be om å få jobben gjort på nytt? Er vel sånn passe overbevist om at det er riktig. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Reklamerer du på bilvasken etter at du har kjørt hjem under støvete forhold? Det vil alltid være støv og lignende i systemet slik at du uansett ikke vil ha noen garanti for at det ikke dukker opp en tilsvarende etter neste rens. Anbefaler heller at du renser selv ved behov og sparer tid/porto/fravær av kamera.... Lenke til kommentar
andreash Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Reklamerer du på bilvasken etter at du har kjørt hjem under støvete forhold?Det vil alltid være støv og lignende i systemet slik at du uansett ikke vil ha noen garanti for at det ikke dukker opp en tilsvarende etter neste rens. Anbefaler heller at du renser selv ved behov og sparer tid/porto/fravær av kamera.... Når du har betalt for en tjeneste så skal den være 100%. Så det med å sammenligne med bilvask er for enkelt altså. Er mer naturlig at bilen blir litt møkkete på veien hjem fra bilvask enn at et kamera blir det. Jeg renser mitt kamera selv så slipper jeg å ha noen å skylde på for dårlig rens Jeg synes han skal reklamere på det. Andreas Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 1. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2009 Jeg synes han skal reklamere på det. Så ble det, må bare få hentet det igjen i ettermiddag. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 For å være helt ærlig syntes jeg den rensejobben var godt nok gjennomført. På f/22 vil man så godt som alltid se noen støvflekker på sensor, uansett hvor mye man "gnukker og gnir" på sensoren (vil dog ikke anbefale noen å "gnukke og gni" ). Grunnen til dette er at i løpet av de to-tre sekundene det tar å sette på objektiv eller beskyttelse etter rensen er gjennomført, rekker det alltid å komme inn noen ørsmå støvkorn, som av stor sannsynlighet vil falle ned på sensoren. Det vil alltid være en del støv i lufta. I tillegg er det alltid støv i huset, som virvles rundt av speilet og lukkeren hver eneste gang man tar et bilde. Det er ikke dermed sagt at det er de som renset sin feil at du nå har fått et nytt støvkorn på sensoren. På f/22 avsløres absolutt alt av støv, og ettersom hvert støv blir forstørret mange, mange ganger, er det sannsynlig å tro at man faktisk kan se det. Det betyr imidlertid ikke at man vil se det på bildene, og ihvertfall ikke på de bildene som tas med større blenderåpning. Nå skal det sies at støvkornet du påpekte er større enn de minste, og vi ser ikke de minste fordi du ikke har lagt ut bildet i full oppløsning, men mener ikke det var noe problem. Jeg måtte lete etter støvflekken som trådstarter klagde over. Hadde jeg ikke visst hvor den var, ville jeg antakeligvis ikke sett den. Jeg måtte faktisk gå tilbake til posten for å lese hvor den var, før jeg faktisk fant den. Har du fått hentet kameraet på nytt nå? Håper selvsagt at du ble kvitt det støvkornet, men sjansen for at du har fått et nytt, er absolutt til stede. Og avhengig av hvor kresen man er på dette, kan man risikere unødvendig slitasje av beskyttelsesglasset foran sensoren uten at det har noe for seg. Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 1. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2009 Du har sånn sett et poeng, men denne flekken var godt synlig på f/11, og der går grensen min når det gjelder å akseptere støv. Og ja, det er mere som vises på f/22 - men de flekkene bryr meg ikke mye. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Er ikke litt av poenget med å betale for noe at det gjøres skikkelig? Jeg ville nok også klagd på den jobben. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Fikk inntrykk av at det kun syntes på f/22. Er den omtrent like synlig på f/11 er det verdt et forsøk å gjøre noe med den. Men det er som sagt vanskelig å sikre seg 100% mot støv, og det er ikke sikkert at den støvflekken faktisk var på sensoren før speilet virlet opp støv første gang etter rensen heller. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Hovedfeilen mange som renser sensor gjør er at de glemmer å få bort støv fra speil og resten av kamerahusets indre. Når speilet flipper 1 gang så har man igjen x antall støvkorn på sensoren. Leverer man inn kamera for å få utført en slik jobb bør man kunne forlange støvfri sensor også på f/22 (de få dagene det varer). Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Fjerner man 20 støvkorn (fra sensor, speil og så videre), så kommer det inn 5-10 nye før man er ferdig. Det er alltid støv i luften. Riktignok kan det variere etter hvor man er, men man kan aldri være 100% sikker på å ikke få støv inn i kamerahuset ved rensing... faktisk kan du være 100% sikker på at du får støv inn i kameraet ved rensing. Langt fra alle støvkorn er synlige når man tar bilder, rett og slett fordi de er for små. Men blant alle disse bittesmå støvkornene, befinner det seg også en del store. Personlig mener jeg støvhysteriet er overdrevet, da det et mindre problem enn mange virker å tro. Skjønner at store, veldig mørke flekker er skjemmende, og må fjernes, men disse er veldig sjeldne. Jeg har aldri renset sensoren på min D70s, men har aldri tatt en støvtest mot blå himmel heller for eksempel. Resultatet er at jeg aldri har merket støv på bildene jeg har tatt med kameraet, selv om det sikkert finnes noen der. Og skulle jeg se et eller annet støvkorn mot en ensfarget, ren flate (blå himmel) en sjelden gang i blant, tar det meg to sekunder i Photoshop å fjerne det. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Det er alltid støv i luften. Si det til dem som lager sensorer, prosessorer, skjermkort og andre som produserer presisjonsprodukter med lave toleranser for støv og andre fremmedelementer. Det er ikke alltid støv i luften, det kommer an på hvor mye støv man tillater og hva slags anti-støv-tiltak man iverksetter. Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 2. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2009 Da er kameraet tilbake fra runde #2 - og nå må jeg si meg svært fornøyd. f/22 f/14 f/11 Som andre her påpeker, alt blir man ikke kvitt ved f/22, og riktig nok, noe er det igjen om man blåser opp. f/14 derimot er helt clean, og så langt over det blendertrinnet ferdes jeg ikke så veldig ofte. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 (..) For alle praktiske formål er det alltid plenty av støv og ymse fremmedpartikler i luften der kamerasensorer blir renset, med mindre det er et spesial-laboratorie, noe det ikke er i denne konteksten. fcuk_IT: Gratulerer med ren sensor! Foreslår å kjøpe en blåsebelg - så kan du antageligvis fjerne det verste selv. Antar du ellers tar forhåndsregler som å alltid*) peke åpningen nedover når du bytter objektiv, at du unngår å bytte objektiv i støvete forhold og sånt noe. *) For alle praktiske formål, for eventuelle teoretikere. Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 2. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2009 Joda Trondster, jeg har både blåsebelg og dust-wand kit, men FX-sensoren var særdeles vanskelig å rense sammenlignet med DX-ene, så jeg ga opp. Primært skyldes det at på FX-huset sitter sensoren dypere, og har en ganske stor kant rundt som det er lett å komme nær. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Joda Trondster, jeg har både blåsebelg og dust-wand kit, men FX-sensoren var særdeles vanskelig å rense sammenlignet med DX-ene, så jeg ga opp. Primært skyldes det at på FX-huset sitter sensoren dypere, og har en ganske stor kant rundt som det er lett å komme nær. Skjønner godt problemstillingen - har kjøpt rensesett til min egen 20D - sjekk spoileren for uredigert bilde på f/32! Men - til FF-huset mitt har jeg umiddelbart litt lyst til å la (får vi anta at de er) profesjonelle ta jobben, i alle fall når det er ganske så nytt. Litt irrasjonelt, men la gå.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå