Gå til innhold

hvordan få kun den eksterne blitsen til å gå av?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et nikon D90 og en Sb-900 blits. Når jeg bruker blitsen som hånd holdt ved siden av kamera får jeg ikke til å fyre av den eksterne uten at den interne også går av.

Hvordan fikser jeg dette så kun den håndholdte går av??

Har lest både på nettet og i manualene til kamera og blitsen, men finner ikke ut av noe.

Kan noen hjelpe meg?

Hilsen An far

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den interne blitsen må gå av for å kunne kommunisere med den eksterne. Men den interne kan stilles så svakt at den ikke bidrar signifikant til eksponeringen. Evt. så kan du kjøpe en liten dings som du henger foran blitsen som kun slipper gjennom IR-lyset.

Edit:

Her er et bilde av den dingsen jeg mener:

post-139154-1245829643_thumb.jpg

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

Her er et eksempel på bruk av trådløs blits:

565781883_8EKzr-M.jpg

Her er en SB800 inn fra siden, mens altså den innebygde går av "rett i fleisen" - like vel er den ene siden av ansiktet helt svart, fordi den interne blitsen er så svak (satt til "--"). Du kan så vidt se den som catch light i pupillen.

Om man bruker stor blenderåpning eller høy iso, så vil den innebygde få større virkning.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Den interne blitsen lyser IKKE opp motivet i det hele tatt med denne innstillingen da den kun sender en kommando til de eksterne ett nanosekund før de eksterne blinker. Dette skjer så fort at vi oppfatter det som ett blink, noe av det som gjør det gøyt å bruke CLS.

Den dingsen på bildet tror jeg du trykt kan spare pengene på, du kan jo selv teste å sette kameraet mot ett motiv som er tilnærmet helt mørkt og fyre av den innebygde og se om bildet i det hele tatt blir opplyst.

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar
Den interne blitsen lyser IKKE opp motivet i det hele tatt med denne innstillingen da den kun sender en kommando til de eksterne ett nanosekund før de eksterne blinker. Dette skjer så fort at vi oppfatter det som ett blink, noe av det som gjør det gøyt å bruke CLS.

Det du skriver rimer ikke med min praktiske erfaring, eller det jeg har lest andre steder.

Jeg siterer SB-800-instruksjonsboken:

set the SB-800 as the master flash unit and set its flash mode to "Flash canceled (---)". This operation will normally not affect the correct exposure of the subject, although the exposure might be affected if the subject is close and a high ISO sensitivity has been set.

(s.77 i den amerikanske instruksjonsboken: http://www.nikonusa.com/pdf/manuals/Speedlights/SB-800.pdf)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Den "dingsen" er ganske enkelt genial.

Som nevnt er det sjelden at den innebygde bidrar til eksponeringen, men den kan bli en kjip unødvendig refleksjon.

Forøvrig har det å holde hånden litt framfor den innebygde omtrent samme virkning, bortsett fra at det går litt utover rekkevidden.

Lenke til kommentar
Canon-kameraer kan ikke fjernstyre eksterne blitser med den innebygde på samme måte som (de fleste) Nikonhus. Du må enten ha en ST-E2 eller satse på en tredjepartsløsning som f.eks. Radiopoppers.

Jeg er rimelig sikker på at 580 EX II kan fungere som commander i et trådløst TTL-oppsett, omtrent som SB-800 eller -900, og jeg tror en 430 kan fungere som slave i et sånt oppsett, på samme måte som SB-600.

Forskjellen er altså at kanonfotografene må kjøpe en 580 (eller ST-2) som styreenhet, mens vi rettroende får det med på kjøpet i kameraet.

(de som kjøper Nikon-hus uten CLS er ikke helt rettroende... ;))

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Canon-kameraer kan ikke fjernstyre eksterne blitser med den innebygde på samme måte som (de fleste) Nikonhus. Du må enten ha en ST-E2 eller satse på en tredjepartsløsning som f.eks. Radiopoppers.

Jeg er rimelig sikker på at 580 EX II kan fungere som commander i et trådløst TTL-oppsett, omtrent som SB-800 eller -900, og jeg tror en 430 kan fungere som slave i et sånt oppsett, på samme måte som SB-600.

580EX funker fint som master, og 430EX funker fint som slave.

Forskjellen er altså at kanonfotografene må kjøpe en 580 (eller ST-2) som styreenhet, mens vi rettroende får det med på kjøpet i kameraet.

(de som kjøper Nikon-hus uten CLS er ikke helt rettroende... ;))

:roll:

Lenke til kommentar
Over til andre saker, er ikke å sette popupblitsen til -- det samme som å stille den til laveste styrke? (1/128 på D700 f.eks)

Jeg todde du bare fikk kommandoblinket når du setter den til --.

Altså et blink som kommer før slavene. Før blir her et deffinisjonsspørsmål :)

og det er derfor litt av dette lyset blir med (og demper slavene tilsvarende vil jeg tro!)

Med rear curtain og lang lukkertid kan en evt finne ut dette.

edit - men det hjelper jo svært lite!

Endret av arela
Lenke til kommentar

Hvilket betyr at en må ha andre utløsere dersom en ikke får ønsket resultat med dette.

Det er vel særlig når motivet er nært slik at slaven(e) fyrer på sparebluss at dette kan skape klabb. Der slaven(e) virkelig må jobbe, har vel ikke kommandoblinket noen innvirkning.

Lenke til kommentar

Hva slags avstander og ISO snakker vi om her egentlig ? Jeg har tatt flere tusen bilder med 4xSB-900 og trigging fra kameraet inkl nærbilder av øynene til ett par stykker, og eneste synlig lyset er reflekser fra de 2 softboksene jeg bruker. ISO 200, 1/60 F5,6 - F13 sånn ca.

Mulig jeg er dum nå, men poenget med veldig høy ISO når man har 1 eller flere blitser og kamera så nære at man får ekstra lys fra den innebygde blitsen er ?

Ville iallefall teste ut dette før man kjøper en unødvendig duppeditt.

Det du skriver rimer ikke med min praktiske erfaring, eller det jeg har lest andre steder.

Jeg siterer SB-800-instruksjonsboken:

set the SB-800 as the master flash unit and set its flash mode to "Flash canceled (---)". This operation will normally not affect the correct exposure of the subject, although the exposure might be affected if the subject is close and a high ISO sensitivity has been set.

(s.77 i den amerikanske instruksjonsboken: http://www.nikonusa.com/pdf/manuals/Speedlights/SB-800.pdf)

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...