Gå til innhold

Billig pc med god batteritid og som tåler noen programmer?


Anbefalte innlegg

Jeg har nesten bestemt meg for Acer Aspire One D751h, men er fortsatt en smule usikker.

 

Det aller viktigste for meg er batteritiden. Så kommer oppstartstiden og kjapphet i bruk som viktigst. De siste kriteriene taler vel ikke for denne maskinen, men til sammenligning har jeg en HP-maskin fra 2006 nå, med 512mb minne, som var den aller billigste som fantes da vi kjøpte den til ca 5000.

 

Her er to programmer jeg må ha inne på pc'n (som jeg regner med tar størst plass):

InDesign CS4 og Photoshop.

 

Jeg driver også en del med hjemmesider, og laster ned diverse til bruk der.

Jeg skal lagre musikk og bilder, men det er ikke store greiene, kanskje max 15gb. Det anser jeg ikke som noe problem uansett, og jeg spiller ikke spill på pc'n. Ellers bruke den met til surfing på nett.

 

Mobilt bredbånd brukes, om det er relevant.

 

 

Jeg vil ha en pc det er lett å ta med seg, og derfor har jeg kikket mye på de nettpc'ene, men er usikker på om det er nok ram til de programmene jeg kjører. Samtidig er jeg vant til det gamle droget jeg har nå, så det vil nok bli en stor forskjell uansett.

 

Jeg skriver mye, og tastaturet har derfor stor betydning, noe jeg ser er helt flatt på D751h. Skal uansett prøve det i en butikk før kjøp. Skal bruke trådløs ekstern mus.

 

Er det noen som har noen tips til meg? Jeg tror pc'en jeg har nå er en 14" (om det finnes, eller er det 15?), og jeg synes den er for stor. Umulig å ta med seg noen steder.

Pris, max 4000-5000, helst så rimelig som mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, jeg vil jo ikke at det skal ta tid. ;) Men ved å sammenligne med den jeg har nå, som det har gått ok å jobbe på, vil jeg vel merke en stor forbedring uansett?

 

Finnes det noen tilsvarende maskin i samme prisklasse med bedre prosessor? Om ikke, så er nok dette den rette vil jeg tro.. (?)

 

En annen ting jeg ikke nevnte som er relativt viktig, er at den har en "god" vente/hvilemodus. Hvor batterisparingen er god, og oppstartstiden kjapp igjen etter hvilemodusen.

Lenke til kommentar
Hva med Asus EEE PC 1000HE, bedre prosessor en Acer'en, og batteritiden er lik god. (Strømsparingen er også god)

 

Mindre tastatur og mindre skjerm.. Hadde først siktet meg inn mot den ja, men etter å ha prøvd den synes jeg tastaturet spesielt var i minste laget. Vet det ikke er store forskjellen, men 2cm virker fort mye med så små marginer.

Lenke til kommentar
Hva med Asus EEE PC 1000HE, bedre prosessor en Acer'en, og batteritiden er lik god. (Strømsparingen er også god)

 

Mindre tastatur og mindre skjerm.. Hadde først siktet meg inn mot den ja, men etter å ha prøvd den synes jeg tastaturet spesielt var i minste laget. Vet det ikke er store forskjellen, men 2cm virker fort mye med så små marginer.

 

Har maskinen selv, og tastaturet er egentlig i minste laget. Men, har brukt det et halvt år til å ta notater i skoletimer, etter litt tilvenning funker det mer en godt nok. Kjøp på Elkjøp, da har du 30 dagers returett om du ikke skulle være fornøyd.

Lenke til kommentar

Joda, men dette blir min eneste pc, og dermed bør jeg nok vektlegge den lille ekstra størrelen. Hadde jeg skulle hatt en vanlig pc også, og kun denne som ekstra hadde jeg ville hatt den minst mulig. Men jeg har heller ikke stasjonær, så dette blir eneste.

 

Skriver mye, og tastaturet er viktig. Skal hverken brukes som skolepc eller kun til surfing, men som sagt også til hjemmesider, programmene jeg nevnte og annen "jobbing".

 

Egentlig har jeg vel bestemt meg, men jeg er fortsatt usikker i forhold til det du nevnte med prosessoren..

 

Og garanti fra butikk, er det virkelig så enkelt som at jeg får tilbake pengene om jeg ikke er fornøyd? Må det ikke være en reklamasjon av noe slag?

Endret av heisannhoppsann
Lenke til kommentar
Det er virkelig så enkelt, ja. Og det er bare Elkjøp som kan tilby dette.

 

Kjøp Acer'n, er prosessoren for treg leverer du den inn- får pengene tilbake- og kjøper en annen maskin.

 

Det var jeg faktisk ikke klar over. Trodde det var en haug ekstra linjer med liten skrift et sted som gjorde det mye vanskeligere. ;) Men da blir det ihvertfall fra den butikken, så jeg ikke gjør et bomkjøp.

 

Du kan ta en titt på HP Pavilion dv2-1010, batteritiden er ok ikke den helt store- (sjekk tester og brukererfaringer for tall) men mtp ytelse er dette et mye bedre kjøp en Acer'n

 

Som jeg skrev i den første tråden er batteritiden det aller viktigste, foran ytelse. Jeg ble veldig interessert i Acer Aspire 2920Z og MSI EX310 også, men batteritiden gjør det uaktuelt. Så jeg føler jeg har kikket gjennom det meste, og står vel nå igjen med 1000HE eller D751h... Nå har vel 1000HE både bedre batteri og ytelse da, så da er det kun størrelsen det går på. :hmm:

 

Men, om jeg først skal vurdere 1000HE, bør jeg vel kikke på andre 10" også. (?) Grunnen til D751h er jo at den var større enn 1000HE. Etter det jeg har fått med meg har acer-pcene større tastatur enn tilsvarende størrelser fra asus. Så hva med Acer One D250?

Lenke til kommentar

Tastaturene er nok ca like store. Dog, Acer'n er billigere- og har like spesifikasjoner-

 

Et av de største problemene med disse maskinene er ekstremt trege disker, så en SSD (som forøvrig bruker like mye eller mindre strøm) er en enorm fordel, Spesielt når du skal redigere. For å ikke sprenge budsjettet må du nøyde deg med 64gb.

 

SSD:Super Talent UltraDrive ME SATA-II 64 GB 2,5

 

Totalpris m. frakt kommer nok på under 5000.

 

 

Å sette i en ny disk er en meget enkel operajon, som ikke bryter garantier.

 

 

Hadde jeg vært det ville jeg kjøpt Acer, enten på elkjøp eller på nett. På nett har du 14-dagers angrerett, men må betale frakt tilbake selv(?). Mens på Elkjøp er nok maskinen dyrere, men du slipper frakt. Er du ikke fornøyd med ytelsen kjøper du SSD- blir det ikke bedre da leverer du alt inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...