Gå til innhold

Kommer meg ikke ned i vekt.. hjelp! Gi tips vær så snill! :(


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg heter Daniel og jeg har hatt problemer med å komme meg ned i vekt en VELDIG god stund.. Jeg veier 123 Kilo akkurat nå.. Og jeg har prøvd i flere måneder å gå ned i vekt.. jeg spiser sunt og jeg prøver å trene vær dag.. men jeg går fremdeles ikke ned i vekt.. etter en stund ble jeg så frustrert at jeg ikke hadde lyst å spise sunt og trene daglig på treningstudio.. så jeg prøvde å sulte meg ihjel.. liksom spise mat deretter kaste opp.. jeg syntes faktisk at det hjalp meg sykt mye.. og jeg ble veldig glad når det fungerte.. pga jeg gikk ned ca 4 kilo på 2 dager.. jeg hadde tenkt å fortsette med dette en stund til jeg veide sånn ca 110 kilo.. men jeg siden alle sier det er "farlig" osv så skal jeg ikke gjøre det..

 

Så spørsmålet mitt totalt sett er om jeg kan spy opp maten etter jeg har spist?

 

For min del så går dette fint.. fordi jeg føler ingen smerte og jeg føler meg ikke ekstremt sulten i det heletatt.. jeg føler meg rett og slett glad.

 

I tillegg ville jeg si at jeg føler at dette er den eneste måten jeg kan gjøre dette på.. siden jeg syntes det er effektivt..

 

Men uansett.. SI HVA JEG BURDE GJØRE!

 

Takk! :ermm:

 

- Daniel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Halsen din har ikke godt av magesyre, så IKKE spy opp maten igjen etter at du har spist. Seriøst - kroppen din TRENGER jo maten også..

 

Det er ikke farlig å være litt overvektig heller, bare du har muskler til å leve med det.

 

Edit: Hvor gammel er du? Jeg er 14 og veier 90 kg, og har null problemer med det.

Endret av Bennythen00b
Lenke til kommentar

Kommer jo ann på høyden din, alder etc.

 

Selv er jeg 206 cm, 117 kg og 24 år. Skjemmes litt over "vomma" på magen, trenet en del før, gikk ikke ned i vekt i det hele tatt. Gikk helst opp ett par kilo, men ble tynnere rundt magen og fastere.

 

Kondisjonstrening er vel og bra, men jeg så lite resultater av det, så holdt meg kun til lett sykling til oppvarming og peiset på med manualer/apparater.

 

Spiste "sunnere" da jeg trente, nå spiser jeg kun 2-3 ganger om dagen. Det beste når det gjelder kosthold, i mine øyne, er å spise 5-6 måltider om dagen. Gjerne litt gulrot etc mellom måltidene.

 

Spis lite, men ofte :)

 

 

Er bare å holde motivasjonen oppe, kroppen blir helt mongo om man spyr opp maten ved tvang, farlige greier.

 

 

Skal selv begynne å trene igjen, har ikke trent på 2 år nå, er på tide å få kroppen strammet opp igjen.

 

 

Som sagt: Spis lite, men ofte!

 

Du kan jo også ofre noen timer med en tur i fjell/mark/tursti etc.

 

 

Lykke til!

Endret av Oakis
Lenke til kommentar

Kan faktisk hørest ut som om du spiser for lite eller for uregelmessig, og at dette har skadet forbrenningen din.

 

Du bør vel ligge på 2000-2500 kcal pr. dag for å gå ned på en forsvarlig måte, og spise 5-6 mindre måltider til dagen.

 

Spiser du 2-3 store måltider til dagen vil kroppen gå inn i en sparemodus, da den vet det er lenge til neste gang den får mat. Og da vil forbrenningen gå i sparemodus.

 

Riktig kostohold, nok mat og godt med trening er riktig vei å gå.

Lenke til kommentar
løp intervaller. forbrente alt kroppsfettet mitt på 1 måned med intervaller. :p

eller lengre joggeturer, gjerne 5 km'teren.

sier ikke hva du trener, men vekter for å gå ned i vekt er vel ikke sååå effektivt.

 

jeg klarer ikke jogge så veldig lenge pga det går utover leggene mine pga vekta.. men jeg trener med vekter og kondosjonstrening.. ca 1 time hver dag

Lenke til kommentar

huff. det er litt værre ja. hva kondisjonstrening driver du med da?

hva med å prøve spinningstimer da? det skal visst være topp 3 forbrenningsmetoder, vekten blir nå ikke på beina, slik at du kan holde på en god stund. gi alt til du svetter ræven av deg.

Lenke til kommentar
huff. det er litt værre ja. hva kondisjonstrening driver du med da?

hva med å prøve spinningstimer da? det skal visst være topp 3 forbrenningsmetoder, vekten blir nå ikke på beina, slik at du kan holde på en god stund. gi alt til du svetter ræven av deg.

 

jeg sykler 10 min på trimmsykkelen så trener jeg med vekter og annet for hele kroppen.. og på slutten bruker jeg en maskin som er likt som å gå opp ei trapp eller gå i ei myr.. svetter jævlig av den

Lenke til kommentar

Hvis man trener får man jo økt matlyst. Hvis man ikke trener forbrenner man mindre, og får dermed lyst på mindre mat. Begge måtene kan lede til ønsket vekttap.

 

Uansett hvordan man velger å gå ned i vekt så er det viktigste å forbrenne mer kalorier enn det man putter i seg.

 

Jeg kjenner personer som har gått ned mye i vekt bare ved å spise mindre/riktig, uten å trene noe særlig som helst. Dette er også personer som aldri har hatt noe rutineliv mtp. spising/søvn. Poenget mitt er at det kan fint gå ann å gå ned uten trening, sålenge man er obs på hva man spiser.

 

Det at du trener masse burde absolutt ikke være en unnskyldning for å proppe i deg masse mer mat enn du faktisk trenger. Det er det som er baksiden med å trene; det er vanskelig å føre noen oversikt over hvor mye kroppen forbrenner, dernest vite hvor mye man kan spise for å ligge i underskudd (som er hva som fører til vekttap).

Lenke til kommentar
Hvis man trener får man jo økt matlyst. Hvis man ikke trener forbrenner man mindre, og får dermed lyst på mindre mat. Begge måtene kan lede til ønsket vekttap.

 

Uansett hvordan man velger å gå ned i vekt så er det viktigste å forbrenne mer kalorier enn det man putter i seg.

 

Jeg kjenner personer som har gått ned mye i vekt bare ved å spise mindre/riktig, uten å trene noe særlig som helst. Dette er også personer som aldri har hatt noe rutineliv mtp. spising/søvn. Poenget mitt er at det kan fint gå ann å gå ned uten trening, sålenge man er obs på hva man spiser.

 

Det at du trener masse burde absolutt ikke være en unnskyldning for å proppe i deg masse mer mat enn du faktisk trenger. Det er det som er baksiden med å trene; det er vanskelig å føre noen oversikt over hvor mye kroppen forbrenner, dernest vite hvor mye man kan spise for å ligge i underskudd (som er hva som fører til vekttap).

 

Takk skal du ha.. jeg føler ikke noe søtsug i det heletatt om jeg trener ei hel uke hver eneste dag.. det er bare det at jeg bare spiser litt på fredagen så er det tilbake på starten igjen..

 

jeg skal prøve å spise bedre.. takk igjen..

Lenke til kommentar

Du sier du spiser regelmessig. Men når en prøver å gå ned i vekt så er kanskje 4 måltider litt lite.

 

Du bør redusere mengden på disse, samt legge inn kanskje 3 mellommåltider. Et mellom frokost og lunch, et mellom lunch og middag og et mellom middag og kvelds. Da vil forbrenningen din øke.

 

Samtidig bør du ikke spise rett før du legger deg. Det er viktig å få nok søvn. Det er også slik at vi forbrenner mest om morningen, for at det så tar av utover dagen. Derfor bør du ikke spise store måltider på kveldstid.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest medlem-1432

For all del, slutt og spy med en gang! Det er ikke verdt det.

Kan hende du føler deg glad akkurat nå, men jeg lover deg, etterhvert som årene går vil du angre noe sykt på at du begynte med det.

 

Hvordan ser kostholdet ditt ut?

Lenke til kommentar

Siden du gikk ned 4 kilo på 2 dager da du slutta å spise, så ser det ut som om du må jobbe med kostholdet ditt. 1 time trening om dagen er knallbra for kroppen, men om du ikke har en viss kontroll på matinntaket ditt så kan du trene og trene og trene uten å gå noe særlig ned.

 

Som de andre sier: Flere mindre måltider. Selv har jeg god erfaring med å spise en frukt en halvtime til en time før et måltid, for da spiser man som regel litt mindre. Dessuten er det bare pisspreik fra gamle dager at du må tømme tallerkenen. Spis til du er mett, og slutt å spise da. Spis også ganske sakte, for da spiser du ofte litt mindre.

Lenke til kommentar
jeg spiser sunt

Jeg tipper at du tror du spiser sunt, men i realiteten dytter du i deg for mange kalorier.

 

Spis lite, men ofte!

Tull, antall måltider gir i beste fall kun en marginal forskjell.

 

Spiser du 2-3 store måltider til dagen vil kroppen gå inn i en sparemodus, da den vet det er lenge til neste gang den får mat. Og da vil forbrenningen gå i sparemodus.

Bullshit.

 

jeg klarer ikke jogge så veldig lenge pga det går utover leggene mine pga vekta.. men jeg trener med vekter og kondosjonstrening.. ca 1 time hver dag

Gå lange og raske turer istedet for å løpe. Etterhvert som du blir bedre trent og vekta kommer ned så kan du trappe opp.

 

Uansett hvordan man velger å gå ned i vekt så er det viktigste å forbrenne mer kalorier enn det man putter i seg.

Bingo!

 

Du sier du spiser regelmessig. Men når en prøver å gå ned i vekt så er kanskje 4 måltider litt lite.

 

Du bør redusere mengden på disse, samt legge inn kanskje 3 mellommåltider. Et mellom frokost og lunch, et mellom lunch og middag og et mellom middag og kvelds. Da vil forbrenningen din øke.

 

Samtidig bør du ikke spise rett før du legger deg. Det er viktig å få nok søvn. Det er også slik at vi forbrenner mest om morningen, for at det så tar av utover dagen. Derfor bør du ikke spise store måltider på kveldstid.

Svada fra ende til annen..

 

Trådstarter, det du skal gjøre er å regne ut din BMR for å finne ut hvor mange kalorier du trenger per dag. Legg så opp et kosthold der du får i deg 500 mindre per dag i forhold til din alder, vekt, høyde og aktivitetsnivå. Dette er selvsagt ikke helt 100% nøyaktig men det er den beste indikasjonen du kan få. For å passe på at du ikke spiser for mye er du nødt til å telle kalorier på absolutt alt du dytter i deg, på denne måten vil du også lære deg hva du bør spise og ikke.

 

At du kaster opp maten er noe du skal slutte med på flekken. Det kommer ikke til å føre til noe godt.

 

Synes du dette virker vanskelig å gjennomføre på egenhånd anbefaler jeg vektklubb.no, det koster bare 479,- for 12 mnd og da får du personlig oppfølging samt tilgang på programmer, nettsider og forum som hjelper deg å holde kontroll på kostholdet. Ta en titt her for å se noen av funksjonene du får tilgang på.

 

Følger du denne enkle oppskriften i tillegg til å trene jevnt så kan jeg garantere deg at du er 40 kg lettere om 12 mnd.

Lenke til kommentar

Bare en liten kommentar til trådstarter angående det at du gikk ned 4 kilo på 2 dager. Dette er høyst sannsynligvis bare det at du tømmer systemet for mat. Har opplevd dette selv, at man raser ned i starten når man slanker seg eller ikke spiser (syk osv), og virker veldig oppløftende i starten, men det er litt misvisende. Du bærer til enhver tid endel mat i systemet, fra magesekken helt ned i tarmen. Når du ikke spiser, forsvinner dette gradvis, og du blir lettere. Det er nok ikke så allverdens mye av de 4 kiloene som var fett som forsvinner...

 

Uansett, mitt råd til deg er ganske enkelt egentlig. Ikke bry deg om vekten din. Begyn å spise sunnere, oftere og klokere. Tren mer, men ikke press deg selv for mye. Du må like treningen og holde det på et nivå du takler for å klare å holde ut. Øk heller på sikt, og trapp opp etterhvert som du kommer i bedre form.

 

Finn for guds skyld en trening du liker, gjerne med en kamerat, og spis sunn, men GOD mat, det er litt viktig. Noen klarer gjerne å spise brokkoli og sellerirot til alle døgnets tider, men de fleste jeg kjenner må ihvertfall innimellom spise noe god mat. Så bruk heller litt tid, lag noen gode, sunne kyllingmåltider, tilbered noe god fisk, bruk rent kjøtt, mindre sauser, drikk vann ikke brus osv. Du kan lage utrolig mye sunnmat som er veldig god, og det er viktig om du skal klare å opprettholde det i lengden.

 

Dette er mine erfaringer. Jeg er 25 år og veier 105 kilo, ca 188cm høy. Jeg har alltid vært stor, og har prøvd veldig mye rart for å slanke meg. Dette er ihvertfall det som funker for meg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...