Gå til innhold

Ide: Dream of invention 1 & 2


Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har et par ideer til et par filmer. Den ene kan hete "Dream of invention: Triplefootball" og skal handle om noen som oppfinner og spiller fotball (og andre lagsporter) med sirkelformet bane og tre lag med syv spillere på hvert lag. Samme person som finner opp sporten bruker pengene han tjener til å starte et lag som han bruker i trippelfotball-mesterligaen to år senere hvor det utarter seg mye 3lags situasjoner og action. Starta en gruppe på facebook som på en uke har nådd 100 medlemmer angående fotball med tre lag, men er usikker om dette vil fungere i praksis i virkeligheten, får somle meg til å prøve det ut snart.. :p

Her er gruppa: http://www.facebook.com/home.php?#/group.p...3087&ref=ts

og her er link til litt snakk på diskusjon: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1118311&hl=

 

Den andre ideen jeg har skal hete "Dream of invention 2: Antigravitation" og skal handle om en som finner opp antigravitasjon, men bestemmer seg for å holde det hemmelig en stund, og bare fortelle det til de nærmeste vennene slik at de kan fly rundt om i verden med flygende biler og more seg inntil de går ut i offentligheten med oppfinnelsen. De får selv hus til å fly!, og drar til øde øyer og morer seg med å plassere bryllupskaker på toppen av skyskrapere og innenfor bevoktede og avsperrede områder, og slipper mat ned i fattigslige strøk. De filmer mens de flyr og har på seg finlandshetter, og sender klippene til store aviser som undrer seg blå over hva det er som skjer. Etterhvert drar det seg ut i verdensrommet og det hele ender med at hovedpersonen finner en planet av diamant som fører hovedpersonen sammen med den han elsker som ba ham finne verdens største diamant. Om jeg skal dra det så langt at de finner liv i verdensrommet vet jeg ikke.

Jeg starta en diskusjon på fysikkdelen av dette forumet hvor jeg diskuterte om hvorvidt gravitasjonen trekker oss ned eller at det er noe (stråler e.l.) som presser oss ned ovenfra.

Her er link: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1099518&hl= (har fått over 240 svar!)

 

Hovedpersonene skal ikke være den samme i begge, men jeg tenkte at film nummer to kan begynne med at de spiller litt trippelfotball. Begge hovedpersonene har en vanlig jobb og drømmer om ære, berømmelse og ikke minst penger.

 

Håper dere synes ideene er interessante :) har alt skrevet noen små manus, men det blir veldig skisseaktig.

 

Setter pris på all tilbakemelding!

Mvh Daniel :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å være helt ærlig med deg likte jeg ikke dine 2 oppskissinger av filmene men det kan hende det er grunnet oppsette ditt. Slik de er skissert nå mangler de grunnkomponenter for en fungerende historie, protagonist, antagonist, motsettinger, struktur og plot, med forbehold om mer. I tilegg ser jeg ikke helt hvordan karakterutviklingen skal foregå i dette oppsette, karakter er et av de viktigste komponentene i en film og det er viktig at karakterene er troverdige og skaper de rette følelsene hos publikum.

 

For å gi en indikasjon hvor du bør starte, start med å skissere opp filmen, tenk struktur (begynnelse, midt og slutt), hvordan skal plottet utvikle seg, når kommer vendepunktene, hva er vendepunktene, skal du ha en "twist" løsning eller en plan rett frem film (f.eks rett frem som i Taken med Liam Neeson eller plot twist som i The Dark Knight). Hva er drivkraften til personene dine, hvorfor gjør de det de gjør, hva er deres fortid og hvordan vil de utvikle seg gjennom filmen og historien. Vil de bryte med sine grunnprinsipper eller ikke, hva er deres grunnprinsipper.

 

Nå går jeg litt dypt inn i dette men jeg vil bare legge sterk vekt på at karakter er den viktigste komponenten i en film, uten troverdige karakterer er filmen platt og kjedelig selv med den beste CGI og action som penger kan kjøpe, selv ultraklisjeaktive Wanted har "troverdige" karakterer selv om historien i seg selv er flatere enn et dansk fjell.

 

Det er mye i tenke gjennom når man skal skrive filmer, selv går jeg normalt sett gjennom et script 5-10 ganger før jeg er fornøyd med det :)

Lenke til kommentar

Takk for svar.. iallfall. Som jeg sa er det jo kun en ide, og ikke et ferdig produkt eller manus. Jeg kjenner jo ikke til så mye innen filmbransjen og produksjon, men har noen ideer.

Se for deg alt man kunne funnet på om man fant opp antigravitasjon og holdt det hemmelig. Man kunne snudd verden på hodet like lett som man i steinalderen lagde ting av stein. Er en drømmesituasjon jeg har sett for meg mang en gang. Eller fotball med tre lag som danner nye situasjoner. Er ikke så god på å skisse personligheter, men nå er det ikke det som er hovedhandlingen i film ideene, er bare en begynnelse foreløpig.

Lenke til kommentar

Karakterutvikling er hovednøkkelen i film, om det er splatterfilm eller søtfilm er det viktig å holde karakterene troverdige, plot og action er greit for seg men karakterer er viktig, har man en klisjefylt karakter med klisjefylte dialoger kan det gjøre akkurat det samme hvor bra historien er, den vil falle totalt på mangelen av karakterskildringer.

 

Jeg ser ideen din men den trenger mye arbeid og gjennomtenking på flere plan, viktig å ta seg tid og tenke gjennom hva man skriver :)

Endret av Bear^
Lenke til kommentar

takk for melding, kommer på stadig nye ting og situasjoner å ta med i historien :) kanskje kommer med det her senere

 

:edit: gjør det nå likegodt :p

her er flere ting angående antigravitasjons historie:

- de lager en undervannsbåt til å fange fisk med ründt øya. En kuleformet båt som bruker antigravitasjon til å bevege seg rundt i vannet med et fiskenett etter seg. De selger fisken i land i nærheten. Noen blir sluppet ned i fattislige strøk. Fisk som blir liggende for lenge på land og råtne blir sluppet ned i rikmannsområder for å plage. Dette blir det store avisoverskrifter av: "Det regner fisk, ifølge lokal befolkning!"

- de slipper snø ned forskjellige steder, og kommer overskrifter: "Det snør i Sahara!!"

- på julaften henger de julepynt over høye trær i hovedstaden til innbygernes forundring over hvem det kan ha vært. De får en nisseslede til å fly og flyr over hustakene på

julaften.

- hovedpersonen blir stadig syk av turene rundt om i verden til legens store forundring over hvor han kan ha fått sykdommene fra. Han blir fort frisk igjen med antibiotika.

- de mister stadig ting ned fra de flygende bilene, som skaper litt sinne innad mellom de som vet om oppfinnelsen. Folk som finner merkelige ting på bakken blir forvirret. "Hva gjør vel en TV-skjerm i Sibir?" sier de.

- de mister også en viktig notatbok

- en kammerat av hovedpersonen som er kunstnerisk innen malerier og musikk, men arbeidsløs, bestemmer seg for å si delvis avkall på livet på fastlandet og flytter til den hemmelige øya hvor han maler, lager musikk og fisker.

- hovedpersonen og en annen kammerat kommer i en stor krangel midt blant folk hvor kameraten roper høyt til folk rundt seg "hei, se her, han her har funnet opp romskip, det er sant, han tror han er så smart fordi han kan fly med sin fete flyvende bil, osv", men folk reagerer ikke fordi de tror det er oppdiktet.

- de lager et flygende spionkamera med kamera og mikrofon, og bruker den spesielt til å se under vann. De har et uhell når de skal teste den, for da de skal kjøre den opp av vannet igjen kjører de rett i båten så den tar inn litt vann. De bruker også spionkameraet til å finne et sunket skip.

- en venn av hovedpersonen lager musikk av primtall (noe jeg har gjort) og finner den samme melodien da de møter liv på andre planeter, samt de finner samme primtallsystem, pi og gyldne snitt som på jorda.

- under en Wimbledon finale slipper hovedpersonen ned en stor last med tennisballer med påskrift "Gratis kaker" fra himmelen, dette skaper store overskrifter neste dag.

- rett før de offentliggjør oppfinnelsen drar hovedpersonen og hu han liker på sin siste tur med himmelen for seg selv, og kvelden ender med en laang solnedgang, fordi de flyr mot solen når den akkurat er på grensen til å gå ned, og tilsist et kyss.

- etter at antigravitasjonsoppfinnelsen er offentliggjort blir rumpeldunk fra Harry Potter bøkene en sport blant folk flest, spesielt blant Potter fans.

 

mer kommer :p

Endret av dronjom
Lenke til kommentar

Du har mange ideer men du mangler det viktigste; struktur.

 

Som forfatter er det viktig å tilbakeholde ideene og bruke bare dem som er viktig for historien, ingen gidder å se på en film bestående av 2 timer med montasjer og usammenhengene historie, det blir bare kjedelig.

 

Fint at du har mange ideer og fantasi å ta av men nå er du nødt til å tøyle inn litt på kreativiteten ellers risikerer du å kvele historien din. Sett deg ned og strukturer historien i 3 akts formatet (begynnelse midt og slutt) og forsøk å få inn de forskjellige vendepunktene i historien. En kort oppsummering kan godt være på sin plass, f.eks bruk en halv side på begynnelsen, 1 og en halv på midten og en halv på slutten. Slik får du opp struktur på oppsette ditt.

 

Husk at det er viktig at din verden og har sine regler, du kan gjøre hva du vil med din verden, men du er nødt til å ha faste regler som selv ikke hovedpersonene kan gjøre noe med, dette for å skape en troverdighet til verden din. Og i svingen, se opp for deus-ex machinia når du leker med verden din :)

Endret av Bear^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...