Ustedalen Skrevet 11. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2009 Det har seg slik at jeg har to-tre uker til disposisjon kommende skoleår (stipendiat på folkehøyskole), og dette skal jeg benytte meg av til litt reising. Jeg har ett fotoprosjekt hvor jeg fotograferer storbyer i Europa, og jeg har lyst til å bruke denne reisen på akkurat dette. Problemet er at jeg har så mange muligheter, at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. Jeg ser for meg fire mulige reiser: 1: Fly ned til Milano, kjøpe ett interrailpass for hele Italia, reise nord til sør for å besøke de viktigste byene både på fastlandet og på Sicilia. 2: Stor sett samme reisen, fly ned til Italia og besøke de store byene i nord inkl. Roma, men droppe sør-Italia for så å heller ta båt over til Hellas og besøke noen av de store byene der. 3: Gjøre samme type reise, bare i Spania og Portugal (muligens inkl. Paris). 4: Kjøpe ett globalt interrailpass og reise fra Norge, nedover Europa og ta korte stopp i de store, viktige byene. Enkelte kriterier for reisen: - Jeg reiser så billig som mulig. Det vil si hosteller, billig mat osv. Ikke noe "fancy shit". - Tenker hovedsakelig å reise rundt i landet/landene med tog, og ikke fly. - Det er hovedsakelig storbyene jeg reiser for å se (dog en tur på landet er heller ikke å forakte), men det er ikke en ordinær storbyferie. Det er til et fotoprosjekt, og det er derfor jeg reiser. Jeg vil ha minst mulig turisme (derav oktober/november). Jeg reiser også ikke for å oppleve varme. - Jeg var i Polen i fem uker, og vil derfor ikke tilbake dit. Noen som har en ide til noen andre land? Høres ideene mine helt forferdelige ut? Ville du gjort det anderledes? Har du noen andre, nyttige tips? Takker for svar. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 11. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2009 Drit i Hellas, dra til Balkan. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2009 Hva med å følge i fotsporene til en av de store kunstnerene? Det var populært for mange kunstnere på slutten av 1800-tallet å reise nedover i Europa. Det betyr tog fra Oslo og ned til destinasjonstedet (f.eks Roma). Reis via storbyene som ble besøkt; ta også tid til å stoppe på mindre steder som har interesse. Typiske storbyer vil være København, Berlin, Wien, og Roma. Ruta hjem kan gå via Zürich, Paris, Amsterdam e.l. Tom Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 11. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2009 Jeg ville heller opplevd landskapet, men meg om det Spennende plan Ustedalen! Skulle ønske jeg også en gang fikk muligheten til noe liknende! En reise i midt-europa og nedover Sveits-nord-italia o.l. tror jeg kan by på mye PS! Jeg er null erfaring! Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 11. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2009 Jeg reiser så billig som mulig. Det vil si hosteller, billig mat osv. Ikke noe "fancy shit". Portugal utenom øst-europa.. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 11. juni 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. juni 2009 Drit i Hellas, dra til Balkan. Balkan hadde vært utrolig spennende. Det har jeg faktisk ikke tenkt på før nå. Noe spesielt land sted på Balkan du vil anbefale mer enn andre? Hva med å følge i fotsporene til en av de store kunstnerene? Det var populært for mange kunstnere på slutten av 1800-tallet å reise nedover i Europa. Det betyr tog fra Oslo og ned til destinasjonstedet (f.eks Roma). Reis via storbyene som ble besøkt; ta også tid til å stoppe på mindre steder som har interesse. Typiske storbyer vil være København, Berlin, Wien, og Roma. Ruta hjem kan gå via Zürich, Paris, Amsterdam e.l. Tom Jeg har tenkt på det, dog jeg er litt redd jeg har for liten tid. To til tre uker til rådighet blir ikke mange dagene i hver by. Jeg ville heller opplevd landskapet, men meg om det Spennende plan Ustedalen! Skulle ønske jeg også en gang fikk muligheten til noe liknende! En reise i midt-europa og nedover Sveits-nord-italia o.l. tror jeg kan by på mye PS! Jeg er null erfaring! Du skal jo i alle fall to uker til Polen til neste år. Jeg tenker en del på nord-Italia ja, men jeg må hovedsakelig innom storbyer. Jeg reiser så billig som mulig. Det vil si hosteller, billig mat osv. Ikke noe "fancy shit". Portugal utenom øst-europa.. Portugal er billig? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 11. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2009 Det er mange steder i Europa du kan få mye gode bilder fra storbyer, men storbyer i Hellas ville jeg droppet. Om jeg skulle dratt dit ville jeg heller satset på småbyer og spesielt på øyene. Har selv reist en god del på kryss og tvers nedover Europa, hva slags uttrykk er du på leting etter i storbyer? Vil du konsentrere deg mest om landemerker, arkitektur, trafikk, parker, urban livsstil eller portrettfoto? Urbanisme generelt eller lokalt serpreg? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 11. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2009 Jeg har stor tro på Toms idé om å følge kunstnerne. Har en lignende plan selv, men tanken er å følge i fotsporene av 2. verdenskrig, og jeg regner med å bruke et år eller to. Tror det er fornuftig å basere turplaner på litt mer enn bare et kart; jeg får i alle fall langt mer ut av å reise om jeg har en «kulturhistorisk plan» for reisen. Nå har du for så vidt allerede et opplegg, men forskjellene mellom f.eks. Nice og diverse utbombede byer i Balkan er jo ganske betydelig. Balkan er også en god mulighet. Mange fine byer her – og et virkelig dypdykk i kulturhistorien. (Sjekk Ut i verden for noen uker tilbake; 2 spennende programmer om Balkan, bl.a. kryssing av Drina etc.) Det jeg uansett stopper litt ved er at temaet er storbyer. Jeg ville i utgangspunktet vært superentusiastisk for Italia-planen, men det er kanskje ikke primært storbyene man reiser dit for. Visst er det nok å knipse i Firenze, Roma og Napoli, men om du kan la Siena og andre mindre byer inngå i prosjektet ditt utvider horisonten seg enormt. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 12. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2009 Drit i Hellas, dra til Balkan. Balkan hadde vært utrolig spennende. Det har jeg faktisk ikke tenkt på før nå. Noe spesielt land sted på Balkan du vil anbefale mer enn andre? Serbia og Bosnia er to fantastiske land. Jeg har bare tilbragt tid i Beograd, men for gatefoto syns jeg byen er svært passende. Men for dokumentasjonens skyld syns jeg Sarajevo er et bedre valg. Sarajevo var under serbisk beilering under krigen (91-95), og det er svært sterkt å stå ved et gatehjørne der du kan se kulehull i hodehøyde. Ved motstående gatehjørne kan du se kulehull i hodehøyde. For eksempel. Hold utsikt etter små inntrykkede roser i gatene. Dette er nedslagssteder for granater. Forstår jeg ting rett er de rødfargede åsteder der mennesker faktisk døde. Du finner moskeer, kirker og vakre gamle bygninger. Gamlebyen er en opplevelse, der enetasjes hus med butikker dominerer. Når du ikke fotograferer kan du ta en tur på et bakeri. Sarajevo har fantastiske bakerier! Det er en fantastisk by, og fantastiske folk. En reiserute du kan vurdere er å lande enten i Mostar eller Sarajevo, og ta tog mellom Mostar og Sarajevo. Helt greie vogner fra Svenske Järnvägar. I Mostar ville jeg brukt en dag. Det er en fin by, fin å få med seg, men jeg syns det er litt vel mye suvernirbutikker og dill, men byen er vakker. Du klarer deg egentlig ganske greit med engelsk, men russisk og tysk er å foretrekke. Myntenheten er konvertible mark, som i sin tid var basert på tyske mark. Er vel verdt rundt 4 norske kroner. Prisene er helt greie. Ellers er det også verdt å merke seg at Bosnia er delt i to deler. Føderasjonen Bosnia og Hercegovina, som er den bosniske og kroatiske delen (Mostar er forøvrig i Hercegovina), samt Republika Srpska, som er den serbiske delen. I alle tilfelller er Bosnia et land det er verdt å oppleve. Bare mine 0.2. Lenke til kommentar
karakas Skrevet 12. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2009 (endret) Hadde en tur selv for ett par år siden hvor jeg reiste alene, men kjørte da bil noe som gir en langt bedre opplevelse i mine øyne. Friheten er rett og slett deilig, man kommer seg unna de største plassene og finne nye og spennende områder. Var f.eks. innom Luxemburg hvor jeg først tilbrakte en del tid i selve hovedstaden, men så kjørte jeg bare på måfå en stund og oppdaten en idyllisk liten by som jeg dessverre aldri har glemt navnet på. Rett og slett en perfekt plass å slappe av en dag. Konsentrerte meg om nordvest-Europa på denne turen, med stopp i følgende byer: Lübeck -> Bremen -> Brussel -> Calais -> London (tog ikke bil i England) -> Luxemburg -> Wien -> Erfurt -> Hjem. Spesiellt Bremen og Erfurt gjorde sterke inntrykk på meg. Endret 12. juni 2009 av karakas Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 18. juni 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. juni 2009 Det er mange steder i Europa du kan få mye gode bilder fra storbyer, men storbyer i Hellas ville jeg droppet. Om jeg skulle dratt dit ville jeg heller satset på småbyer og spesielt på øyene. Har selv reist en god del på kryss og tvers nedover Europa, hva slags uttrykk er du på leting etter i storbyer? Vil du konsentrere deg mest om landemerker, arkitektur, trafikk, parker, urban livsstil eller portrettfoto? Urbanisme generelt eller lokalt serpreg? Hvorfor vil du droppe storbyer i Hellas? Jeg er på leting etter alt jeg kan finne, enkelt og greit. Jeg skal portrettere Europa, og drømmen er å få inn alle landene (selv om det er litt av et mål). Dog det jeg ser etter i et bilde er linjer, komposisjonsvennlige trekk, situasjoner, osv osv. Litt vanskelig å si nøyaktig hva jeg leter etter, men akkurat på denne turen vil jeg ikke ha den toppmoderne storbyen (f.eks London). Det får bli en annen gang. Jeg vurderer Balkan sterkt for øyeblikket, dog jeg finner ingen interrailbillett for hele Balkan. Er det like enkelt å bare bestille enkeltbilletter mellom byene der? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå