Gå til innhold

Hjelp til forskning på WoW

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg assisterer en nyansatt førsteamanuensis ved NITH, med dataspill som

spesialisering. For tiden foregår et forskningsprosjekt om høyfrekvente brukere av onlinespill. Prosjektet har til formål å vurdere hva slags omstendigheter som kan føre til problematisk spillbruk. I den forbindelse trenger jeg informanter som vil la seg bli intervjuet om sin onlinespillbruk. Informantene bør være under 30 år og spille World of Warcraft, eventuelt ha spilt dette tidligere.

Hvis du kjenner noen som kan være relevante for denne undersøkelsen, er det fint om du ber dem kontakte meg på epost eller mobil. Hvert intervju vil ta ca. tre kvarter og informantene vil bli anonymisert.

Hvis du har noen spørsmål angående undersøkelsen er det bare å ta kontakt.

Trond Børsum

Telefon: 95239053

E-post: [email protected]

Endret av ForskerTrond
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke gjøre som er vanlig, kok opp en 20 siders oppgave om WoW's bedervende effekt, publiser den og drit i fakta?

Beklager, er bare slik jeg får inntrykk av er alt for vanlig når noen begynner å "forske" på onlinespill og bruk. En minoritet som bedømmer majoriteten, hurra sier jeg bare.

Lenke til kommentar

Beklager tidspunkt feil. Intervjuene har pågått en stund, derfor litt feil tidspunkt.

Vi er fortsatt veldig interessert i informanter.

Til Bear^: Det er jo nettopp slike ting vi ønsker å unngå. Dette er ikke et prosjekt som vil svartmale spillet, men heller et forsøk på å kartlegge hvorfor noen kan ha problemer med overdreven spilling. Dette er fortsatt et veldig nytt felt i Norge og Europa, og vi er rett og slett på jakt etter mer kunnskap.

Trond

Lenke til kommentar

Begynner vel å bli litt gammelt og utbrukt det tema her nå vel, om du vil vite grunner til at folk blir avhengig så bruk google og finn lignende rapporter, det er haugevis av dem og det er ikke no du kan forske deg til som ikke står i de fra før.

Og de fleste ender opp som bear sier, men for all del be my guest, "forsk" i vei.

Lenke til kommentar
Beklager tidspunkt feil. Intervjuene har pågått en stund, derfor litt feil tidspunkt.

Til Bear^: Det er jo nettopp slike ting vi ønsker å unngå. Dette er ikke et prosjekt som vil svartmale spillet, men heller et forsøk på å kartlegge hvorfor noen kan ha problemer med overdreven spilling. Dette er fortsatt et veldig nytt felt i Norge og Europa, og vi er rett og slett på jakt etter mer kunnskap.

Trond

Da vil jeg anbefale å få et objektivt bilde av saken fremfor det subjektive mølet som ligger ute i dag. Alt for mye av denne "forskningen" på spill har bare ført til at spillere, og spillene, har blitt svartmalt og trødd ned i søla grunnet unøyansert forskning. Sier Jack Thompson deg noe som et eksempel?

Hvorfor noen blir avhengig trenger man ikke akkurat forskning for å forstå, bare et par timer med WoW og en vennlig guild så skjønner man det godt. Man sliter i hverdagen, alt går på tverska og livet er tilnærmet surt på randen til et helvette. Det er da veldig godt å rømme fra denne verden til en annen, hvor du er akseptert, kanskje t.o.m med et fint omdømme og. Ditt norske navn er bortkastet, du er nå en alvisk rogue med det klisjefylte navnet "DeathStalker", ikke Jens Andersen fra Indre Indrevik.

Aksept, det er ordet som oppsummerer hvorfor mange blir avhengige av WoW, de blir akseptert for den de er. Mange legger skylden på at spillet legger for mye opp til å gjøre folk avhengige, men tror nok i mange tilfeller er det samfunnets trang til det perfekt A4 som tvinger mange inn i spillets verden, hvor de indirekte kan oppfylle de idiotiske kravene samfunnet unbønhørlig har pålagt folk. Bare tull? Hva med alle de tusenvis av sider over "få en perfekt kropp" som VG, Dagbladet og andre sladderblekker legger opp til? Hva med "bli brun i en fei" mølet? Hva med "Spis deg slank"?

Nei ta for dere noe litt mer relevant å forske på.

Lenke til kommentar

Nå syntes jeg folk svartmaler veldig her, selv om jeg har full forståelse for negativiteten i og med at det som regel ikke er de positive sidene ved WoW eller andre MMO som kommer frem i media.

Jeg syntes at dere som forskere bør ha det i bakhodet at en hobby er en hobby, selv om den foregår over internett eller andre mer sosialt aksepterte former som f.eks. pokerspilling eller fluefiske. Eller golf for den saks skyld. At folk vil bruke mye tid på en hobby de brenner for er hverken særlig oppsiktsvekkende eller rart - så vær beredt på at det kan være veldig vanskelig å finne det mindretallet som utvikler et problematisk forhold til det å spille World of Warcraft.

Jeg skulle gjerne se at dere ser på hvor få (eventuellt mange) som utvikler et problematisk forhold, og ikke bare forsker på det jeg vil tro er et mindretall. De har i og for seg nok fokus allerede.

Lenke til kommentar

Heldigvis er det opptil hver enkelt å avgjøre hva som er et godt liv.Ingen andre enn DU vet hva som er best for deg eller kan fortelle hva et godt liv er.

Det viktigste er at man trives, men når man ikke trives lengre - det er da det er et problem.

Lenke til kommentar

Man kan gjerne tro man vet hva som er et bra og sunt liv, og det kan virke som et veldig bra liv når man er midt oppi det, men ikke kom her og si at spilleavhengighet er bra for noen bare fordi vedkommende sier det selv.

Det er viktig at man trives ja, men at man trives betyr ikke at det er et sunt og bra liv.

Lenke til kommentar

Problemet er at alle såkalte objektive forskninger på spillavhengighet vinkles på en slik måte at så snart man har innstallert et onlinespill på maskinen så er man avhengige og uten et sosialt liv med null inntekt og lever i foreldrenes kjeller. Det er derfor jeg svartmaler slike "forsknings" prosjekter, jeg er lei av såkalte forskninger som er så sneversynt som det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Problemet er at alle såkalte objektive forskninger på spillavhengighet vinkles på en slik måte at så snart man har innstallert et onlinespill på maskinen så er man avhengige og uten et sosialt liv med null inntekt og lever i foreldrenes kjeller. Det er derfor jeg svartmaler slike "forsknings" prosjekter, jeg er lei av såkalte forskninger som er så sneversynt som det lar seg gjøre.

Så lenge man greier å være selvtendig og ta vare på seg selv, har sett nok av dem som går på sossen eller som er arbeidsledig. Som ikke gidder å komme seg i jobb for de kan spille hele dagen så mye de vil, staten betaler mat og husleie. Dette gjelder selvfølgelig ikke bare WoW spillere.

Lenke til kommentar

Nå spiller ikke jeg akuratt World of Warcraft, men FPS spill på mer seriøse nivåer, og bruker sikkert like mye tid. Har spillt WoW though, slutta fordi jeg ikke klarte å få "gnisten" tilbake igjen, men nok om det.

Er veldig enig med Bear^. Har sett diverse dokumentarer og lest forskjellige artikler (gjerne subjektive vg / db artikler) hvor 90% er fokusert på at de som spiller WoW gjør det fordi de blir mobbet, eller fordi de ikke har sosiale antenner etc.

Som regel har de med settninger som "Selv i all elendigheten (sett inn synonym selv) så har spillet positive sider, blandt annet at det utvikler lederegenskaper" og lignende. Problemet er at dette kommer som en liten settning før konklusjonen, som gjør det hele veldig ubetydelig.

Når 10 millioner folk spiller det, må det være klart at noen spiller det fordi de sliter litt. Såklart noen av de 10 Millionene har selvmordstanker og / eller generelt dårlig psyke, men det som er dårlig blir dratt fram, og det som er bra blir dratt ned eller glemt.

At en golfer hang seg fordi han tapte en runde blir en liten notis i avisen, men at en som spillte WoW slutta skolen blir blåst opp over flere sider, gjerne over flere dager, uansett om spillinga var det som gjorde at han sluttet. At personen har hatt en vanskelig oppvekst, blir mobbet på skolen og sånnt, blir bare nevnt i farta, derimot at han spilte, blir blåst opp.

Noen ganger kan det være at man trenger å slippe unna hverdagen. Noen gjør det ved å spille fotball, andre maler, andre spiller gitar og noen spiller vel WoW. Til tross for at mange vil slippe unna hverdagen, er det også mange som spiller det fordi det er gøy, ett tidsfordriv, en hobby. Isteden for å sitte å se på tv 3 timer en kveld, for seg selv, så spiller man heller WoW. Gjerne sammen med venner, eller venner man har fått via spillet.

Sitter selv på Ventrilo hele dagen, og prater med venner jeg har fått via min interesse for dataspill, mange av dem kan jeg ha lange samtaler om alt mulig. Enten det er om en kul youtube video, hvordan dagen min har vært (på godt og vondt), familieproblemer eller annet som må ut. Eller generell småprating i flere timer. Det at man ikke kan se personen man snakker med fysisk, betyr ikke det at vennskapet ikke er der. Det er alltid like trist om du skifter Klan / Guild og glir mer og mer fra vennen du har møtt, selv om du ikke har noe "fysisk" forhold til personen.

For å avslutte dette før det blir alt for langt: Kjør på , forsk ivei, men prøv å nevn det positive, se på alt i ett bredere perspektiv. Vi trenger ikke enda en "WoW Gjør deg / ungen din til en asosial drittunge som aldri vil bli lykkelig" artikkel.

Takk for meg, håper det hjalp litt uansett.

Lenke til kommentar

Trond

Da vil jeg anbefale å få et objektivt bilde av saken fremfor det subjektive mølet som ligger ute i dag. Alt for mye av denne "forskningen" på spill har bare ført til at spillere, og spillene, har blitt svartmalt og trødd ned i søla grunnet unøyansert forskning. Sier Jack Thompson deg noe som et eksempel?

Hvorfor noen blir avhengig trenger man ikke akkurat forskning for å forstå, bare et par timer med WoW og en vennlig guild så skjønner man det godt. Man sliter i hverdagen, alt går på tverska og livet er tilnærmet surt på randen til et helvette. Det er da veldig godt å rømme fra denne verden til en annen, hvor du er akseptert, kanskje t.o.m med et fint omdømme og. Ditt norske navn er bortkastet, du er nå en alvisk rogue med det klisjefylte navnet "DeathStalker", ikke Jens Andersen fra Indre Indrevik.

Aksept, det er ordet som oppsummerer hvorfor mange blir avhengige av WoW, de blir akseptert for den de er. Mange legger skylden på at spillet legger for mye opp til å gjøre folk avhengige, men tror nok i mange tilfeller er det samfunnets trang til det perfekt A4 som tvinger mange inn i spillets verden, hvor de indirekte kan oppfylle de idiotiske kravene samfunnet unbønhørlig har pålagt folk. Bare tull? Hva med alle de tusenvis av sider over "få en perfekt kropp" som VG, Dagbladet og andre sladderblekker legger opp til? Hva med "bli brun i en fei" mølet? Hva med "Spis deg slank"?

Nei ta for dere noe litt mer relevant å forske på.

Faen du er god.

Lenke til kommentar
Prosjektet har til formål å vurdere hva slags omstendigheter som kan føre til problematisk spillbruk.

1. Sosial angst

2. Virkelighetsflukt

3. Dårlig selvbilde

4. Blanding av overnevnte, eller andre årsaker

Det er enklest å bli hekta i et svakt øyeblikk - inne i spillet kan absolutt hvem som helst bli en stor og aktet (og fryktet) kriger - kjent over hele verden. Inne i spillet kan hvem som helst oppleve mestringsfølelse og få skryt fra andre. Samtidig så har sosiale evner eller kroppslig utseende ingenting å si inne i den virtuelle verden, uansett hvor mislykket man egentlig er så kan man oppnå "suksess" inne i spillet. "Suksess" inne i spillet (altså hvor bra helten din er) er nesten bare bestemt av hvor mye du spiller spillet - alt du trenger å gjøre for å bli mer suksessfull enn nestemann er å spille noen timer mer enn han i dagen/uken. Dette er jo spesielt forlokkende for en som ikke har så mye annet enn spillet å gjøre..

Denne mestringsfølelsen, følelsen eller illusjonen av å være en del av noe sosialt, og følelsen av å ha fått noe til, det er det mange som finner det vanskelig å bytte ut.

Med et svakt øyeblikk som nevnt over mener jeg når man er skikkelig nedfor av ulike årsaker - hvis f.eks. bestekompisen dør i en trafikkulykke så tror jeg spill kan være vel så bra som alkohol til å få tankene bort fra det som er vondt. Samme om kjæreste har forlatt deg eller en har mista jobben, det tar ikke lang tid før slikt glemmes når en logger seg inn.

Dette er forresten ikke ment som en slakt av spillet, jeg bare forklarer hva som får enkelte til å skifte ut alle sine aktiviteter og fokusere bare på et spill istedenfor.

Bear^, Angående tusenvis av sider med "få en perfekt kropp". Jeg vil tippe at blood elves, humans og nightelves presser frem urealistiske skjønnhetsidealer også. De ser ut som topptrente atleter hele gjengen..

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Bear^, Angående tusenvis av sider med "få en perfekt kropp". Jeg vil tippe at blood elves, humans og nightelves presser frem urealistiske skjønnhetsidealer også. De ser ut som topptrente atleter hele gjengen..

Og derfor spiller man WoW? For å ha en toon med perfekt kropp fordi man ikke har det i virkeligheten? Tror du på det du skriver selv eller???

E1:

Spiller selv som blood elf både på mage og på paladinen min, på magen gjør jeg det grunnet arcane torrent og på paladinen fordi blood elves er de eneste som kan være paladins på horde siden. Aldri hørt om noen som har valgt toon grunnet skjønnhetsidealer. Rart at det da overhode finnes de som spiller som troll.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...