Gå til innhold

Er eksamensordningen urettferdig?


Anbefalte innlegg

En ting som virkelig plaget meg da jeg gikk på videregående, var måten folk ble tilfeldig trukket ut til å ha eksamen.

Flere som mener det samme?

 

Eksamenskarakteren teller såvidt jeg forstår like mye på snittet som en hvilken som helst karakter du har fått i et fag gjennom hele året.

 

Hovedproblemet her er at de trekker deg ut dagen før!

 

Altså, hvis man skal ha eksamen, må man enten få vite i hvilket fag første skoledag, sånn at man kan prioritere faget ekstra høyt det året. eller få velge det selv når det er tid for eksamen.

 

Selv fikk jeg 3 i matte og 6 i engelsk.

SELVFØLGELIG ønsker jeg ikke en ekstra 3'er i karakterboka, da den vil trekke ned snittet mitt.

Da er det mye bedre om jeg får eksamen i engelsk, og får en ekstra sekser å pynte karakterboka med.

 

Dagens system, der en terning faktisk er med og avgjør karakterene man ender opp med, er uholdbart.

 

Sannsynligheten for at en som får 3 i matte skal klare noe høyere på eksamen er veldig liten.

Man får gjerne samme karakter til eksamen som i faget ellers.

 

De som får muntlig eksamen i naturfag slipper aller billigst unna. I naturfag får man garantert 5 med minimal innsats.

De får en urettferdig fordel framfør de som kommer opp i matte, som de aller fleste jo får 3 i.

 

Terninger burde ikke ha stemmerett!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig i at dagens eksamener er uretferdige, dog tenker jeg mest på "mediaeksamen", som vi på Medier & Kommunikasjon har.

 

Skal selv opp i den i morgen. Skal trekke en oppgave klokken 9 i morgen, og om den virkelig blir lik prøveeksamen, trekker jeg et ark med en hypotetisk problemstilling, samt to måter å løse den på (F.eks: Lag en reportasje om ungdomsmiljøet i Sogndal, bruk enten film eller foto)

 

Det som irriterer meg mest, er at etter 3 år på media, har de fleste funnet sin egen nisje, ting de liker ekstra godt, og ting de ikke kan fordra. Det er i hvert fall tilfellet med min klasse. Trekker noen en oppgave som passer til det de kan, er, om ikke sekseren, så i hvert fall femmeren sikret. Trekker de derimot en oppgave de ikke er så stødig i, ere fallhøyden større.

 

Greit nok at alle skal være borti alt i løpet av sine tre år på media, men å kunne være like stødig i alle de forskjellige tingene (Journalistikk, foto, film, radio, nett) er en utopisk drøm. Valgfriheten burde vært større i den grad at man selv kan velge å lage en radioreportasje, film, foto, nett, whatever, om den nevnte hypotetiske problemstillingen.

Lenke til kommentar

Nå mener jeg i utgangspunktet at eksamen er en noe unøyaktig måte å måle kunnskap på.

 

Eksamen er i mange fag intet annet enn en måling av evnen til å pugge og huske i førtiåtte timer. Det blir litt merkelig, om en spør meg.

 

Etter tre år på videregående skole er det litt urettferdig om en har en virkelig dårlig dag, og derfor gjør en dårlig innsats. En jeg kjenner gikk nettopp opp til eksamen med halsbetennelse. Go figure.

 

Det tilfeldige er selvfølgelig også et ankepunkt. På grunnkurs opplevde min klasse å ikke komme opp i noe som helst. Det likte vi ganske godt, mens B-klassen som kom opp i matte og naturfag kanskje syns det var litt irriterende. :)

 

På VK2 kom jeg opp i 3SK-B skriftlig. Jeg leste ikke, og tok eksamen på sparket. Jeg fikk 5. Dette kunne jeg gjøre fordi jeg hadde fulgt med i timene et helt år, fordi jeg tross alt har et ganske greit utgangspunkt når det kommer til sosiologi (i alle fall regnet i forhold til hvilke krav en eksamen på videregående stiller, jeg ville nok lest litt om jeg gikk på Universitet eller Høgskole) og fordi jeg ikke er helt halvgal til å drøfte.

 

Men dersom en klarer å drøfte, og sprengleser i to dager, for så å glemme det den fjerde dagen, ville en like god, eller bedre karakter være innen rekkevidde.

 

Det er ikke læring, det er bare papir.

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg kom opp i norsk (kjedeligste faget mitt). Vi fikk et hefte av 6 ark med forskjellige kapitler i boka som har gått gjennom før. Greit nok, men det værste er at vi ikke får vite selve oppgavene som vi kan trekke 30 min før selve eksamenen.

Dem som kommer opp i samfunnsfag, RLE eller engelsk derimot, får et enkelt ark med 5-6 emner som de kan trekke som oppgave.

 

Jeg har liksom tenkt å lage powerpoint presentasjon, men kan jo ikke det når jeg ikke vet hva slags emner vi får...

 

 

 

 

Og en ting til, man kan jo ikke være flink til alt (som skolen ikke har skjønt), og dermed burde vi få velge fag selv og et par emner vi eventuelt kan komme opp i...

Lenke til kommentar
Snip

 

Edit: Fjernet utdatert informasjon.

 

 

Etter min mening burde det gjerne vært flere eksamener på vgs. gjerne som man viste godt om på forhånd. Og desidert mindre mappevurdering, mappevurdering går alt for mye på trynefaktor og lærer. Det samme gjelder tildels muntlig eksamen. Skriftlig eksamen er den sikreste måten å sikre en nøytral vurdering.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Standpunktkarakteren og eksamenskarakteren blir IKKE slått sammen på vgs. nå som kunnskapsløftet har kommet. Det er nettopp dette som gjør ordningen urettferdig.

 

At en bare blir trukket opp i et tilfeldig fag er jo noe som er til for at en ikke skal prioritere et fag ovenfor et annet. Man skal jo tross alt lære noe av alle fagene på vgs. Så dette synes jeg absolutt fungerer som det skal.

 

Problemet er at eksamenskarakteren nå er en selvstendig karakter, og at hvordan vitnemålet til slutt ender opp bærer litt preg av bingo.

Lenke til kommentar
Standpunktkarakteren og eksamenskarakteren blir IKKE slått sammen på vgs. nå som kunnskapsløftet har kommet. Det er nettopp dette som gjør ordningen urettferdig.

 

Du sa atte.

 

Dette var jeg ikke klar over. Dersom dette er tilfelle er det helt klart en svakhet med dagens system.

Lenke til kommentar
Muligens vi burde adoptere IB-systemet som har eksamen i alle fag. På den måten er man klar over at man skal ha eksamen hele året og er nødt til å jobbe hardt gjennom semestrene for å få full oversikt over pensumet.

 

Det hadde ikke funket. På BI (og andre skoler for høyere utdanning) har man 3 emner i semesteret (som regel. Kan avvike litt). På VGS har man langt flere. Hvertfall det dobbelte om ikke mer. Norsk vet man at man kommer opp i uansett. Så er det to bingo fag.

 

Disse to bingofagene kunne kanskje vært valgt ut på en annen måte enn dagens system, evt kunne elevene fått vite det tidligere enn 48 timer før eksamen.

Lenke til kommentar

Og derfor trekker man lodd om hvilket fag man kommer opp i? Altså er det bare flaks om man kommer opp i f.eks. matte og får 6, eller om man kommer opp i tysk og får 2? Ikke veldig glupt, spør du meg...

 

Jeg går siste året på ungdomsskolen nå og skal ha eksamen om to dager. I dag tidlig fikk jeg vite at jeg kom opp i norsk. Greit nok, tenkte jeg, som har 5 i faget, mens andre i klassen ble helt knust fordi de kanskje har 2 og hadde håpet på f.eks. naturfag. Da er det ikke mye rettferdig at snittet deres skal trekkes ned for den karakteren mens kanskje min blir trukket opp - bare fordi jeg tilfeldigvis liker faget bedre/er bedre i faget enn dem. Jeg mener nå man heller skulle hatt flere heldagsprøver i løpet av året og ingen eksamen i det hele tatt...

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...