Gå til innhold

Revolusjonerende idè om fotball med 3 lag på banen!‏


dronjom

Anbefalte innlegg

Hallo folxz!

Jeg har en plan til en ny type fotball som vil sjarmere en ny verden.

Hvorfor ikke spille fotball med 3 lag, 7 spillere på hvert lag og sirkelformet bane med mål som halvsirkler? Hver omgang varer 30 minutter, 10 minutters pauser, og det er tre omganger. Altså vil spilletiden og antall spillere totalt bli omtrent lik dagens fotball. Laget som scorer får notert 1 mål og laget som slipper inn mål får ett mål i fratrekk. Blir det selvmål er det motstanderlaget som var sist nær ballen som får notert målet. Det vil bli en helt ny æra av taktikk-beregning, og trenere vil få en helt ny rolle. Det vil bli et slag om hvem man helst skal score mot, og se for dere hvordan et trippelt lokalt oppgjør vil bli!

 

Poengberegning: Det deles ut 3 poeng til vinnerlaget, 1 poeng til andreplassen og null til tredje. Dersom det blir dobbel seier blir det 2 poeng til de to første, og null til tredje. Dersom det blir delt sisteplass blir det 3 poeng til vinnerlaget og null til andre og tredje. Om alle får like mange mål blir det delt ut ett poeng til hver. Altså blir det aldri delt ut mer enn 4 poeng og aldri mindre enn 3 hver kamp.

Det kan være 6 lag i hver divisjon, dette utgjør 20 mulige kombinasjoner mellom disse 6 lagene, altså 20 kamper per sesong, 10 på hvert lag. Alle kampene blir vist på TV! To kamper per runde. Man kan også gjøre det slik at man bare trekker ut noen kombinasjoner og spiller med for eksempel 15 lag pr divisjon. Da kan man spille med så mange kamper som det passer. I cupkamper kan det være slik at 2/3 av lagene går videre hver runde.

 

Litt vanskeligere for dommere å avgjøre i forskjellige situasjoner selvsagt, men dagens teknologi vil hjelpe dem flittig. Kanskje trengs det ikke dommere i det hele tatt på selve banen under kamp. Banen vil være delt inn i no slags offside soner og innkast soner, som en trekant som deler tredjepartene i to. Tegningen min som vedlegg illustrerer. Spillbare formasjoner blir derved 2-2-2, 3-2-1 og 2-3-1. Eventuelt 1-4-1 med stjerneformasjon på midten.

 

Nedenfor har jeg gjort et eksempel av hvordan en tabell og en sesong kan se ut:

 

Kamp 1 (126): Rosenborg-Odd Grenland-Start 3,2,-5

Kamp 2 (345): Vålerenga-Stabæk-Brann 1,0,-1

plass Tabell runde 10 K 1. 2. 3. mål p

1 Rosenborg 10 7 3 0 28 24

2 Vålerenga 10 4 4 2 15 16

3 Odd Grenland 10 4 4 2 11 16

4 Stabæk 10 3 4 3 5 13

5 Brann 10 2 5 3 -23 11

6 Start 10 0 1 9 -36 1

 

Hva sier dere? Er jeg inne på noe, eller er det altfor uoppnåelig å bli et realistisk prosjekt med dagens teknologi og tanker om fotballsporten i seg selv? Håper på flittige svar!

Har sendt inn idèen til fotballnorge alt.

Mvh Daniel :)

 

 

[Edit]

Jeg samler all viktig informasjon som dukker opp i denne diskusjonen mm nedenfor:

 

- Kom med innspill hvis dere har noen nye sider av saken som vil dukke opp med trelags fotball. Hva med dommerne, supporterne, tidstavlen og måltelleren, eller hva ville skje om det blir frispark litt på siden mellom to av målene slik at to av laga må sette opp mur samtidig? Jeg gjentar; to murer Samtidig! Her er det mye delikatesser å diskutere.

 

- Vi får mase på norsk tipping om å få innvilget pengestøtte til denne nye sporten da, for det vil jo de også tjene på når de nye tippekupong-kampene kommer.

 

- Jeg vil lage en egen gruppe på Facebook og kanskje egen hjemmeside etterhvert.

Facebook gruppa heter: Fotball med 3 lags kamper; en ny dimensjon for fremtiden!

http://www.facebook.com/home.php#/group.ph...&ref=search (meld dere inn!)

Hjemmeside adressen er: (kommer senere)

Kom med innslag og forslag til hva jeg burde ha på gruppa og hjemmesiden!

 

- Det vil være lettere å måle opp banen enn dagens fotball, man bare finner en radius, tar et tau med denne lengden som man fester i midten av banen og drar den rundt mens man streker opp sirkelen. Kanskje kan man gjøre dette innenfor rektangelet fra dagens fotballbaner slik at man ikke trenger å bygge nye med det første.

 

- Når det gjelder innkast, corner og sånn så kan man kanskje ha det slik at det ikke brukes, men at det alltid blir utspill fra mål, selv når det er eget lag som skyter ut ballen. Da blir det enklere å rydde opp når det kommer et flertall og angriper for man trenger bare å mæle ballen ut over sidelinna, og da slipper dommerne å tenke på hvem som var sist nær ballen. Det kan også være slik at man har en viss kvote man kan skyte ballen ut av banen innenfor egen del av banen. Dersom man var sist nær ballen fem ganger medfører dette gult kort, er man nær ballen 10 ganger blir man utvist. Dette vil jo også gjøre det ekstra spennende mot slutten av gamet fordi mange av spillerme er på grensen til kort samtidig som spillerne ofrer alt for å få ballen ut av sin egen del av banen. Det blir to motstridende faktorer som gjør det ekstra spennende. En ekstradommer som sitter på et kontor utenfor banen kan telle antall skudd utenfor egen del av banen på hver spille. Keeperen får ballen selv om spilleren har skutt ut ballen for femte gang og får kort.

jeg_har_en_plan__fotball_med_3_lag2.bmp

Endret av dronjom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg foretrekker fotball som det vakre spillet det faktisk er, og uten å ha noen intensjon om fornærme deg så høres det latterlig ut.

 

Du fornærmer meg ikke.

Men tenk hvor vakkert det blir med tre lag og tre farger og et colloseum av en bane som ruver i terrenget! :thumbup:

 

 

Kult da. Så velger to lag å samarbeide, noe som vil føre til 14 mot 7. Det hadde vært herlig...

 

Men seriøst, liker fotball slik den er nå. :)

 

Kanskje neste generasjon går lei og krever noe nytt innen denne geniale sport! Og dersom to lag velger å samarbeide vil det i fleste tilfeller være de to dårligste mot det beste, og da jevner det seg jo noget ut. Dessuten vil ikke lag i fleste tilfeller samarbeide når bare det ene får kritering for scoringa.

Endret av dronjom
Lenke til kommentar
Kanskje neste generasjon går lei og krever noe nytt innen denne geniale sport! Og dersom to lag velger å samarbeide vil det i fleste tilfeller være de to dårligste mot det beste, og da jevner det seg jo noget ut. Dessuten vil ikke lag i fleste tilfeller samarbeide når bare det ene får kritering for scoringa.

Så du mener at sju gode spillere greier å slå 14 litt mindre gode spillere? :!:

Lenke til kommentar
Kanskje neste generasjon går lei og krever noe nytt innen denne geniale sport! Og dersom to lag velger å samarbeide vil det i fleste tilfeller være de to dårligste mot det beste, og da jevner det seg jo noget ut. Dessuten vil ikke lag i fleste tilfeller samarbeide når bare det ene får kritering for scoringa.

Så du mener at sju gode spillere greier å slå 14 litt mindre gode spillere? :!:

 

Det er lov å håpe :p finnes nok muligheter å årne dette på. At på samme måte som tilbakespill til keeper ikke er lov så er ikke sammarbeid lov.

 

 

"Når jeg leser dette ser jeg at det er håp for mine ideer om hoppskyting og fallskjermcurling!

Endelig en som ser at sport generelt trenger utvikling."

 

Takk, haha :D

Lenke til kommentar

Synes egentlig konseptet er morsomt, hadde vært artig å se hvordan det hadde sett ut i virkeligheten. Nå liker jeg selvsagt fotball svært godt som det allerede er, og jeg vil ikke ha noen forandringer. Men det hadde vært morsomt å se hvordan det så ut i praksis, kanskje kunne det blitt et sært supplement til fotball slik fusball er idag, bare mye mindre og mye særere :p

Endret av Geir M
Lenke til kommentar
Synes egentlig konseptet er morsomt, hadde vært artig å se hvordan det hadde sett ut i virkeligheten. Nå liker jeg selvsagt fotball svært godt som det allerede er, og jeg vil ikke ha noen forandringer. Men det hadde vært morsomt å se hvordan det så ut i praksis, kanskje kunne det blitt et sært supplement til fotball slik fusball er idag, bare mye mindre og mye særere :p

 

hehe, takk for den :) det skal bli som golfen: en rikmanns sport, og så skal 50% av tilskuerinntektene gå til selve grunderen, dronjom den store :p her er det penger å hente. Hvis jeg blir rik på idèen kan jeg gi litt til dere også om jeg får gode innspill. Alt er mulig :)

 

 

"Tror det ville blitt mye rot."

 

men tenk på teknologien.. teknologien og nytenkningen løser alt! :D

 

 

 

Kom med innspill hvis dere har noen nye sider av saken som vil dukke opp med trelags fotball. Hva med dommerne, supporterne, tidstavlen og måltelleren, eller hva ville skje om det blir frispark litt på siden mellom to av målene slik at to av laga må sette opp mur samtidig? Jeg gjentar; to murer Samtidig! Her er det mye delikatesser å diskutere :D

Takk for innspill så langt, håper det blir flere :)

Endret av dronjom
Lenke til kommentar

Hadde egentlig tenkt ut ideen selv med 3 lag men ikke så detaljert som deg. Store krefter må til for å få det kommersielt, grunnen er enkel... penger!

 

Personlig hadde jeg tenkt ut enn annen poengberegning, vanlig poengberegning og da sammenligner man mål for og i mot for begge motstanderlagene og da kan man oppnå 6 poeng i en kamp hvis man vinner mot begge lag.

 

Hadde også tenkt at det skulle vært 2 baller og 2 hoveddommere på banen samtidig. Ballene i forskjellige farger, for eksempel en gul og en blå og dommere i henholdsvis samme farger. Gul dommer konsentrerer seg om spill rundt gul ball, etc.

 

Tenkte likevel ikke på dette som en erstatning for dagens fortball men en egen idrett....

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Hadde egentlig tenkt ut ideen selv med 3 lag men ikke så detaljert som deg. Store krefter må til for å få det kommersielt, grunnen er enkel... penger!

 

Personlig hadde jeg tenkt ut enn annen poengberegning, vanlig poengberegning og da sammenligner man mål for og i mot for begge motstanderlagene og da kan man oppnå 6 poeng i en kamp hvis man vinner mot begge lag.

 

Hadde også tenkt at det skulle vært 2 baller og 2 hoveddommere på banen samtidig. Ballene i forskjellige farger, for eksempel en gul og en blå og dommere i henholdsvis samme farger. Gul dommer konsentrerer seg om spill rundt gul ball, etc.

 

Tenkte likevel ikke på dette som en erstatning for dagens fortball men en egen idrett....

 

 

Ja, egen idrett er kult :p da får vi finne opp et kult navn! Blir kanskje litt mye stress med to baller, tenkte litt på det selv, men er ikke umulig. At man regner poeng ut fra hvem man scorer mot er også en god tanke.

 

Vi får mase på norsk tipping om å få innvilget pengestøtte til denne nye sporten da, for det vil jo de også tjene på når de nye tippekupong-kampene kommer :p

Takk for innspill. :)

Lenke til kommentar
Vi får mase på norsk tipping om å få innvilget pengestøtte til denne nye sporten da, for det vil jo de også tjene på når de nye tippekupong-kampene kommer :p

Takk for innspill. :)

Hvis du seriøst prøver å få dette til å bli en sport så er det mange veier å gå, norsk tipping, opprette egen gruppe på Facebook, Stipend og Legathåndboken, egen hjemmeside, etc.

Lenke til kommentar
Vi får mase på norsk tipping om å få innvilget pengestøtte til denne nye sporten da, for det vil jo de også tjene på når de nye tippekupong-kampene kommer :p

Takk for innspill. :)

Hvis du seriøst prøver å få dette til å bli en sport så er det mange veier å gå, norsk tipping, opprette egen gruppe på Facebook, Stipend og Legathåndboken, egen hjemmeside, etc.

 

takk for det, det hadde jeg ikke tenkt så på :) får sette i gang å planlegge! :D:):)

Lenke til kommentar
Eller bare: http://www.facebook.com/home.php#/group.ph...&ref=search

 

Snurrig idé. Må se hvordan det ser ut i praksis før jeg kan gjøre opp en mening om det.

 

Takk for link og kommentar! :)

 

her er mer info jeg har tenkt ut:

- Det vil være lettere å måle opp banen enn dagens fotball, man bare finner en radius, tar et tau med denne lengden som man fester i midten av banen og drar den rundt mens man streker opp sirkelen. Kanskje kan man gjøre dette innenfor rektangelet fra dagens fotballbaner slik at man ikke trenger å bygge nye med det første.

- Innkastsonene er slik at, ta for eksempel at lag 2 og 3 angriper lag 1 og at 2 eller 3 sparker ballen ut over sidelinja til lag 1 sin del av banen, da får lag 1 innkastet uansett om det var lag 2 eller 3. Derson 1 slår ballen ut over egen sidelinje er det laget som nest sist var nær ballen som får hjørnesparket, dvs fra punktet mellom mål 1 og 2 eller 1 og 3. En eventuell løsning kan være at lag 1 får ballen uansett hvem som skyter den ut, og at det da blir utspill fra mål.

Lenke til kommentar

Det er et spennede forslag, og ser ikke bortifra at mye av det kunne fungert. Tror dog at det raskt kan bli litt rotete, spesielt med en ball. Blir veldig mye kjemping, da 3 personer fra 3 forskjellige lag skal ha en ball samtidig. Som om det ikke var nok kjemping og kriging fra før av.

 

Litt ambisiøst hvis du vil bytte ut vanlig fotball med denne "nye" versjonen. Å gjøre det på et par år er nok ikke mulig, men å lage det som en egen sport og på den måten tatt over for fotballen over en par hundre år er nok ikke umulig. :p Bare husk hvor enormt stor denne sporten er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...