rjsen74 Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 F.eks. Firma A får faktura som egentlig skal til firma B. Ved en glipp blir denne betalt av firma A. Ved bokføring oppdages dette. Så man sender brev til firma B, legger ved originalfaktura og ber om at beløpet betales inn på bankkonto til firma A, noe firma B gjør. Jeg antar at vi da bokfører to bilag i regnskapet til firma A: Bilag 1 dato 13.1 Faktura ble betalt: Konto 1920 kredit Konto 1590 debet Bilag 2 dato 22.1 Firma B betaler tilbake beløpet. Konto 1590 kredit Konto 1920 debet Spørsmål blir da om konto 1590 (Kortsiktige fordringer, andre omløpsmidler) er korrekt konto å bruke her, eller om en annen motkonto burde brukes, eller om man burde gjøre dette på en annen måte? Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Det bør reskontroføres i stedenfor å balanseføres. Lenke til kommentar
rjsen74 Skrevet 3. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2009 Det bør reskontroføres i stedenfor å balanseføres. Ja, det gjøres jo når fakturaen som er betalt faktiskt var til det firmaet som betalte den. Men hvis fakturaen var til et annet firma så blir det vel feil å blande den inn i reskontroen og resultatregnskapet til det firmaet ettersom den ikke har noe i det firmaet å gjøre... eller betyr ikke det noe? Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Du reskontrofører ikke på leverandøren, men på det selskapet som fakturaen var til. Lenke til kommentar
rjsen74 Skrevet 4. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Du reskontrofører ikke på leverandøren, men på det selskapet som fakturaen var til. Ok, så hvis jeg har en kunde konto 10149 for det selskapet fakturaen var til så ville jeg bokført slik: Bilag 1 dato 13.1 Faktura ble betalt: kredit Konto 1920 debet Konto 1500 mot reskontro 10149 Bilag 2 dato 22.1 Firma B betaler tilbake beløpet. kredit Konto 1500 mot reskontro 10149 debet Konto 1920 Endret 4. juni 2009 av rjsen74 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå