Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hyundai Accent problemer

Anbefalte innlegg

Hei

Mamma kjøpte en brukt Hyundai Accent 2001 GLS 1.3 nylig.

Bilen ble kjøpt som den var, og skal inn på service på grunn av utslitt registerreim.

Uansett, det er et par andre problemer med bilen. Det første problemet er at lysene i dashbordet og midtkonsollen ikke virker. Varsellampene virker, og det er lys i stereoen, men bakgrunnsbelysningen for instrumentpanelet og i knapper og viftestyring lyser ikke. Alle andre lys fungerer som de skal. Har sjekket alle sikringer jeg kan finne, både i kupéen og under panseret, og alle fungerer som de skal. Har også stillt på forskjellige brytere for lys, uten at dette endret noe som helst. Instrumentpanelets lys er dødt. Bilen har så vidt jeg vet ikke mulighet for å endre lysstyrke i instrumentpanelet. Hva kan gjøre at lyset ikke virker?

Det andre er at ved kraftig bremsing i bakker merkes og høres en dunking i bremsen. Kommer ikke ved bremsing på flaten. Tror det kommer forfra. Etter å ha tatt av venstre forhjul er det tydelig at det er en del rust i luftekanalene på skiven og at skiven er nedslitt med nesten 2 mm på begge sider. Kan dette ha hatt noe med dunkelyden å gjøre? Eventuellt hva annet?

Takker for hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok pærene i instrumentbelysninga som har gått, er sånn bittesmå pærer, du får kjøpt de til 5 kr stykket hos hver eneste bilforhandler. Er nok utslitte skiver ja, så det lønner seg og bytte de for å få best mulig effekt på bremsene. Bare si i fra til der dere har levert bilen så ordner de det nok.

Lenke til kommentar

Det har jeg aldri sett, det er vanligvis normale 12V pærer, mangler den justering av instrumentbelysningen kan det hende det er en bro bak dekselet hvor denne skulle ha hvert og det tar ikke mange sekunder og sjekke om det er noen løse ledninger og eventuellt måle om det kommer strøm dit.

Lenke til kommentar

Jeg ville åpna dashbordet og ta ut en av pærene og sjekka om de er gåen eller ei, det er godt mulig det bare er 2-3 litt større pærer totalt, hyundai er kjent for sparing :) Var en kompis med en hyundai H1, eller var det en hiace? der mener jeg det bare var 2 pærer bak instrumentbelysningen, og når ene gikk så var det bare lys i halve dashbordet...

Ved feilsøking, begynn alltid i ytterste ledd, i dette tilfellet pæren. Er det spenning til sokkelen er det pæren som er gåen. Hvis ikke må du jobbe deg innover og måle til du finner den eventuelle feilen.

Redigert tyrkleif

Endret av grovetussen
Lenke til kommentar

Prata med en fyr som har garage ved siden av oss, og han sa at hyundai hadde opp gjennom tidene hatt en god del trøbbel på det elektriske anlegget, og regnet med det var det som gjorde at dash-lysene ikke virker. På bremsehakkingen mente han rett og slett at det var slitte bremser som var årsaken

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...