Gå til innhold

(Hjemmeside til Legesenter) Hvordan flette inn PHP&MYSQL?

Anbefalte innlegg

Hei.

Driver for tiden å lager litt hjemmesider her og der, og har ganske grei

kunnskap med både PHP og MYSQL, men synst det blir ganske tungvindt og

ikke minst feil å bruke DW templates til å lage sidene. Det som

eg sliter med da er at jeg har ingen aning om hvordan eg skal sette

opp databasene når det gjelder dette. Og linke det ut på sida når man

trykker på en av linkene. Du kan se innpå www.sms-senteret.no der eg

har 3 DIV tags som innholdet skal vere i , dvs. kontakt informasjon + innhold og overskift.

Altså kort sagt; Jeg vil hente informasjonen ut fra en database for å spare loading tid, men til tross for at jeg kan litt PHP og MYSQL skjønner jeg ikke hvordan jeg skal få dette ut i praksis i sammenheng med at noen trykker på en link.

Håper det er noen som orker og ta seg litt tid til å forklare dette ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

No vett eg ikkje kor mykje du kan, eller ikkje kan. Og kor mykje kunnskap du har om emnet.

Men fordelen med å bruke PHP og MySQL saman er jo at sidene vart dynamiske.

PHP skaper dynamikken, og MySQL huser data. Du kan då til dømes nytte PHP til å skrive til MySQL slik at du slepp å redigere flatfilene slik du ellers må gjere. Eventuelt slette. Slik lager ein eit såkalla Content Managment System.

Det er selvfølgeleg óg mogleg utan database (berre informasjon i flatfiler) men då fall mykje av dynamikken, og ikkje minst sikkerheita bort.

Vanskeleg å forklare merker eg.

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar.

Det som er da, er at eg veit hvordan sette opp databaser og skriver ut data. Men når eg no skal lage ditta så blir eg veldig utsikker på hvordan jeg skal organisere tables inni databasen og deretter skrive dette ut.

F.eks

Skal eg ha 1 table for ansatte og 1 table for innhold osv ?

Og kordan skrive ut alt på forskjellige plasser på sida når eg trykker på 1 av linkene.

Og CMS hørest veldig interessant ut så eg slipper å drive å oppdatere sida sjøl.

Lenke til kommentar

Forstår, men du må hugse at dette er relativt anvanserte saker. Men det greier du nok, berre du vil. Har ikkje kjempemykje erfaring sjølve, men driv faktisk med å utvikle mitt eiga system i desse dager.

Eg ville til dømes hatt ein "tabell" med ansatte, då med ein ID (som stig automatisk, ha alltid det med), Namn på person, Etternamn, og eventuelle rader for anna kontaktinformasjon. Hugs at du ikkje treng å skrive ut alle feltene på kvar plass, så du kan ha mykje meir informasjon i tabellen enn kva sida di viser. Gjenbruk er stikkord her!

Lag så ein tabell som heiter "Artikler". Då med ein ID, Ingress, Hovuddel, Forfatter, Opprettet dato, kanskje sist endret dato, og kanskje IP?

Det finnes utruleg mange bøker og websider som tek for seg struktur på dette. Les rundt å sjå. Men ta deg god tid. Sjølv sét eg med ned med penn og papir og tekner strekar og tabellar før eg går laus på maskina.

Lukke til.

Lenke til kommentar

Ja du har for eksempel en tabell med brukere og en tabell med nyheter / innhold.

I nyheter / innhold bør du ha rader som overskrift, innhold, dato og sånt.

Deretter bruker du bare en løkke til å hente ut informasjonen som er lagret i databasen.

Det kan for eksempel være at du bruker en while løkke hvor du først kjører en SQL kommando og så legger resultatet i $resultat.

while ($rad = mysql_fetch_row($resultat))

Og her kommer jo informasjonen fra databasen.

Det kan kanskje være best for deg med et CMS system som du selv skreddersyr til å passe deg, da slipper du å lage alt selv.

Lenke til kommentar

Nå skal du også passe på at du har det juridiske i orden når du lager et system for et legesenter. Om du i det hele tatt rører informasjon rundt pasienter og ansatte bør du nok helst sørge for at datatilsynet går god for metodikk og løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...