Coffey Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 (endret) ADOBE AFTER EFFECTS: Hva er After Effects? After Effects, eller AE, er et program fra Adobe som gir ekstreme muligheter innen visuelle effekter og motion graphics, basert på komposisjoner. Les mer på Wikipedia. Hvor kan jeg få tak i det? Det kan kjøpes i en rekke butikker, men kan også lastes ned eller shippes direkte fra Adobes nettsider. Nåværende pris ligger på 999 $. De har også en 30-dagers trial. Hvorfor After Effects? AE blir ofte kalt filmens Photoshop, av den grunn at mulighetene og verktøyene er så utrolig mange at det nærmest bare er kreativiteten som setter grensene. Er du nysgjerrig på hvordan det er så kan du laste ned en trial fra Adobes nettsider. Det høres avansert ut, finnes det nettsider med gratis tutorials? Det finnes en rekke, gode sider med gratis tutorials. Her er noen, men det er bare å søke rundt på Google eller Youtube, og du vil finne mange fort. VideoCoPilot.net - Andrew Kramers hjertebarn med en stor mengde gode tutorials for effekter i industriklassen. De forskjellige pakkene hans er også verdt en titt. AETUTS.com - En nykommer, men med en større andel godt varierende tutorials. De fleste er gratis. MaxAfter.com - Shoaib Khan er meget dyktig, og har en rekke gode tutorials. CreativeCow.net - Alle After Effects nettsiders gudfar. Et enormt utvalg med tutorials. Eksempel på hva du kan gjøre innad After Effects: - Visuelle effekter: http://www.youtube.com/watch?v=jhSdIz_Mp38&feature=related - Motion graphics: http://www.youtube.com/watch?v=ejweI0EQpX8 ADOBE PREMIERE PRO: Hva er Premiere Pro? Premiere Pro, eller PP, er et profesjonelt realmtime, timeline-basert redigeringsprogram, brukt til redigering av TV og film. Les mer på Wikipedia. Hvor kan jeg få tak i det? Det kan kjøpes i en rekke butikker, men kan også lastes ned eller shippes direkte fra Adobes nettsider. Nåværende pris ligger på 799 $. De har også en 30-dagers trial. Hvorfor Premiere Pro? Redigeringsprogrammet som lettest kan kobles mot After Effects og andre Adobe-programmer. Støtter nærmest alle filformater, og har Adobe Media Encoder bundlet med. Har et gigantisk plug-in-bibliotek. Det høres avansert ut, finnes det nettsider med gratis tutorials? Det finnes færre gratis tutorials til Premiere Pro, men mange fantastisk gode bøker om programmet. Men prøv å google litt, så er det en høy sannsynlighet at du finner en introduksjonsartikkel eller noe sånt. Endret 7. september 2011 av Coffey 2 Lenke til kommentar
GothicGuy Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Jeg vet ikke om dette stedet jeg kan spam-spørre om adobe after effects? Gjør iallfall det, så kan jeg lage en ny tråd senere om det trengs. Iallfall, jeg prøver meg fram med AE 9.0 nuh, og har noen grunnlegende spørsmål. Har google litt rundt, og tipper jeg kan finne svarene andre steder også, men tenkte jeg like så gjerne kunne spørre litt her. Jeg er vant med å bruke Sony Vegas (7.0) til å redigere film, og har kommet fram til at effektene jeg får fram der begynner å bli litt for kjente og jeg sliter med å få lagd effekter/introer/tekster som jeg syns er nyskapende eller spennende nok. Nok om det. Det første jeg lurer på er rett og slett litt om hvordan jeg skal bruke AE? Som sagt er jeg vant til Sony Vegas, og ser for meg å lage noe kule effekter i AE, for så å legge dem inn i Vegasprosjektet og der rendre/gjøre ferdig filmen, alttså gjøre det siste touchet i Vegas. I så fall lurer jeg på hvilket format jeg burde exporte klippene jeg lager i AE i så jeg kan bruke den i Vegas. Jeg er nå ganske ny til AE, og det ligger litt i navnet "after effects" at man kanskje skal rendre/gjøre den ferdig i AE? Håper inderlig at jeg skrev forståelig, ellers forklarer jeg gjerne på nytt. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2009 Nå er dessverre VideoCoPilot.net nede for øyeblikket, men hvis du går inn der og trykker deg fram til noe som heter Basic Training så har du et godt 10-delt nybegynnerkurs i After Effects som vil gi deg gode svar om både tekstanimasjon og rendering. Men til Sony Vegas så ville jeg kanskje render i Microsoft AVI. Men, ja, det er meningen at effektene skal utføres i After Effects og heller eventuelt hele filmen settes sammen i et annet program, som f.es Sony Vegas. Lenke til kommentar
GothicGuy Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Joa, begynner å skjønne litt nå. Man kan lage mye artig der ja, men det er ikke gjort på 5 minutter ^^. Iallfall ikke ennå. Takker for bekreftelse. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 28. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2009 Men det skal sies at mange bruker After Effects til å lage hele filmer også, ved tanke på at det er mye lettere å fargeredigere der. Lenke til kommentar
MSbone Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Er det meg ,eller er videocopilot.net nede Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 28. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2009 Det virker som det har problemer både idag og igår. Men det funket før idag. Så det er sikkert noe teknisk. Lenke til kommentar
GothicGuy Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 (endret) Jeg har et spørsmål. Kan man skru av/på en effekt midt i klippet? Altså på en måte legge til effekten som en keyframe - den er av de første sekundene, og så aktiveres den. Snakker her om CC Glue Gun, der det ikke finns noe måte å lage effekten uten at den har en virkning, iallfall sånn jeg har prøvd den. Endret 30. mai 2009 av GothicGuy Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 1. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2009 Hva med å duplikere klippet du har effekten på, der den ene er uten effekt, og den andre er med effekt. Så lar du den med effekten komme inn når du vil den skal komme inn? Lenke til kommentar
Geogaddi Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Noen som har et tips til et tool i AE som gir god distortion effekt? Jeg tenker på å distorte et ansikt, for å få en slags deformert effekt til en skrekk-karakter. Endret 4. juni 2009 av Proper English Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 4. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2009 Vel, du kan jo leke deg litt med Wave Warp eller ta en titt på VCPs tutorial som ligner litt. Lenke til kommentar
Requi Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 (endret) Slenger meg på her jeg. Kan vi ikke adde AP (Adobe Premiere) i samme tråd forresten? Just to make it more spicy. Er vel mange (inkl. meg) som vil lære seg å bruke disse to programmene sammen, og hver for seg, til å sette sammen ferdige produkt. Adde noen AP tuts i førsteposten også Coffey ...adde en smiley til tråden, slik at den blir lettere å spotte blandt alle de andre trådene også. Endret 24. juli 2009 av Requi Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 24. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2009 Det kan vi sikkert. De to går jo ofte hand i hand. Når det gjelder tutorials kan du sjekke linkene i førsteposten i stedet for, tror det bare blir dumt å legge til forskjellige, ikke bare tar det opp masse plass, men det er jo smak og behag hva forskjellige syns er interessant å lære. Lenke til kommentar
VTW Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 (endret) Premiere: Hvordan får jeg lyd når jeg bare skal se forhåndsvisning av filmen? Når jeg trykkker enter/space så spilles filmen uten lyd. På After Effects er det jo bare å trykkke Num 0. Endret 4. august 2009 av VTW Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 30. august 2009 Forfatter Del Skrevet 30. august 2009 Trykk Enter, og la hele klippet rendre seg ferdig. Lenke til kommentar
VTW Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Det funker ikke. Spiller bare gjennom klippet uten lyd. Og trykkker jeg ENTER på nytt, skjer det samme igjen. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 19. september 2009 Forfatter Del Skrevet 19. september 2009 Det funker ikke. Spiller bare gjennom klippet uten lyd. Og trykkker jeg ENTER på nytt, skjer det samme igjen. Har du googlet det? Hvis du ikke finner svaret der heller: Reinstaller => Sjekk drivere => Lag en post på CreativeCow eller VideoCopilot eller Adobe Forums. Lenke til kommentar
VTW Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Prøvd å google det, ja. Noen påstår også at man skal trykke 0 på numpad, slik som i After Effect. Jeg bruker en bærbar maskin, så har ikke numpad. Men i After Effects funker det å trykke fn + m. Men det funker ikke i Premiere.. Lenke til kommentar
VTW Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Fant problemet =) Er ny i Premiere (som dere sikkert har skjønt), og lyd-ikonet var ikke skrudd på ved siden av audio-sporet ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå