stonhans Skrevet 26. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2009 Er det mulig å kjøpe rent brennvin på vinmonopolet, og hva er prisen sånn ca? Jeg har etter en tur i svinesund med 400 g tyrkiskpepper på tilbaketuren planer om å blande min egen Hot'n Sweet. Lenke til kommentar
dePt Skrevet 26. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2009 Tenker du 96% Etanol tviler jeg sterkt. Tror du vil klare deg fint med ei flaske vikingfjord (40%) til Hot'n Sweet. Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 26. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2009 Tror neppe det selges her i landet. Med mindre det er snakk om ulovlige varer(?) Lenke til kommentar
Raoul Skrevet 26. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2009 Er en type brennevin som heter Seksti, som jeg har brukt en del til å blande diverse "hjemmemekk". Brennevin 60% er laget av høyverdig jordbrukssprit uten tilsetning av aromaer. Ren og nøytral sprit kan med fordel anvendes til egenproduksjon av fruktlikører og tilsvarende produkter der en trenger en sprit som med sin styrke har evne til å trekke aromaer ut av bær og frukt. Lenke til kommentar
stonhans Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. mai 2009 Takk for svarene! Jeg skal en tur innom polet i morgen. Men noe 96% blir det ikke stygt er det uansett, så 40-60% holder i massevis Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 26. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2009 Da kjøper du bare en flaske vanlig Vodka. Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 27. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2009 Man bør med fordel alltid blande ut sprit til rundt 40%. Når man lager likør senker gjerne saften i bærene volumprosenten noe. Det kan være lett å gå på en smell med sprit som er "bare" 40%, seksti gjør ikke saken noe bedre. Evt. er det bare å ikke drikke så utrolig mye, men det kan være vanskelig for, 60 glir etter hvert like lett ned som 40. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 28. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 28. mai 2009 åhh.. hjemme mekka hot n sweet er digg.. forrige uke laga jeg av 2 poser "rustne spiker" og 1 pose "salte padder" !? og det ble digg.. bare så synd det forsvinner så fort.. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 29. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2009 Det er faktisk mulig å få tak i ren 96% på polet - men bare med spesialtillatelse. Egentlig litt synd, fins det noen som helst rasjonell grunn til at 60% er maks grense til konsum her? Lenke til kommentar
toazty Skrevet 29. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2009 åssen får enn spesialtillatelse da? er det ren etanol uten noe brekkningsoff eller ? Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 29. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2009 Det er faktisk mulig å få tak i ren 96% på polet - men bare med spesialtillatelse. Egentlig litt synd, fins det noen som helst rasjonell grunn til at 60% er maks grense til konsum her? Jeg vil anta at det er fordi det er mye lettere å kontrollere inntak av 40 vs 96. Selv 40% kan man bli farlig beruset av. Personlig sverger jeg til å aldri drikke mer enn en eller to, tre enheter brennevin à 40%. Det er så lett å miste kontrollen med det. Det avhenger fra person til person, selv liker jeg å unngå for mye sterkt brennevin. Lenke til kommentar
Cpt Skrevet 29. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2009 Hva skal man med 96% uansett, ingen som klarer å drikke det, med mindre man senker alkohol % eller blander det ekstremt ut, men da kan man jo heller kjøpe brennevin med lavere %. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 29. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Mer egnet som blandevann til enkelte ting, f.eks teknekt av svak te, der hjelper det med sterk sprit for å få styrke og god smak. Dessuten ville det vært et lovlig, fullverdig alternativ til heimerten. Ren 96% er utrolig greit til å pusse briller og objektiver med. Løser hakket bedre enn isopropanol og etterlater ingen rester. toazty: må til utrolig mye for å få tillatelse. Leger og lignende yrkesgrupper bruker å få slik tillatelse, og enkelte former for forskning og industrielle prosesser bruker ren sprit. Polets 96% sprit skal brukes til spesialformål som krever det, ikke drikkes for forlystelse. Flaskene er også merket tydelig med dette. Endret 29. mai 2009 av Jann - Ove Lenke til kommentar
Cpt Skrevet 29. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2009 Mer egnet som blandevann til enkelte ting, f.eks teknekt av svak te, der hjelper det med sterk sprit for å få styrke og god smak. Dessuten ville det vært et lovlig, fullverdig alternativ til heimerten. Ren 96% er utrolig greit til å pusse briller og objektiver med. Løser hakket bedre enn isopropanol og etterlater ingen rester. toazty: må til utrolig mye for å få tillatelse. Leger og lignende yrkesgrupper bruker å få slik tillatelse, og enkelte former for forskning og industrielle prosesser bruker ren sprit. Polets 96% sprit skal brukes til spesialformål som krever det, ikke drikkes for forlystelse. Flaskene er også merket tydelig med dette. Det er sant, men finnes alikevel andre fullverdige alternativer. Uansett er det ikke vits med 96% for hjemmeslige syssler, de som trenger det har tilgang på det uansett. Ingen vits å selge det til allmennheten. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 29. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2009 Har enda ikke funnet et fullverdig alternativ til 96% når det gjelder brillepuss. Norenco sin spesialrens er grei, men krever skylling og ekstraordinært ren håndduk. Samtlige andre brillepussmidler kjøpt hos optikeren min feiler totalt sammenlignet med ren 96%. Men hva er vitsen i å forby det til allmenheten? Man kan jo gjøre som det gjøres i enkelte andre deler av verden, skatt ihjel ren sprit så blir det tilgjengelig til de som har behov for hjemmesysler og såpass uøkonomisk at det ikke blir et realistisk alternativ til dagens lovlige sprit. Lenke til kommentar
Cpt Skrevet 30. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 30. mai 2009 Eneste problemet med å skatte 96% såpass høyt, er at det kommer til å bli så dyrt at det ikke vil være vits å kjøpe det bruk i hjemmet osv. Det skal så lite 96% til for å bli beruset at så og si uansett hvor dyrt det er, så vil det være billigere enn sprit med lavere %. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 31. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2009 Er ikke 96% sprit regnet som narkotika? Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 1. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2009 Jo, såvidt jeg husker går grensa ved 60%. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 1. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2009 Stemmer nok det. Husker det irriterte meg fordi det er noen cask strength-whiskeyer som er like over grensa. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå