Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Avguder og barbarer - skinnhellig?

Anbefalte innlegg

Jeg ser at ordet avgud blir brukt i debatter når man diskuterer en religion som ikke er ens egen. Men hva er egentlig en avgud og hva betyr det?

Jeg tenker øyeblikkelig på barbarer. Hva er en barbar? Det stammer blant annet fra Romerriket og er en beskrivelse av en person, et folk, en kultur eller et samfunn som ikke er romersk. Utifra det jeg har forstått av historien, hadde romerne et veldig fint syn på seg selv og samfunnet. De representerte sivilisasjonen. Slik som de organiserte seg var den overlegne måten, og samfunn utenfor var underlegne på mange måter. Dersom romerne anså naboene sine som barbarer, opphevet de seg selv. De var bedre og de andre var dårligere. Selve ordet barbar kommer av lyden bar-bar, altså noe av det samme som blah-blah, uforståelig babbling. Dette er nøyaktig det samme synet som finnes anngående språk. Dersom du overhører en samtale på et annet språk, oppfatter du merkelige uforståelige lyder. Barbarer som ikke snakket latinsk, de bablet på en primitiv måte synes romerne.

Å bruke ordet barbar er derfor en effektiv måte å opphøye seg selv på og et negativt uttrykk for andre samfunn eller folk. En slags politisk rettferdiggjørelse. Hvordan kan dette sammenlignes med ordet avgud? Ordboka sier følgende om ordet:

falsk, hedensk gud

Altså er avguder de gudene som ikke er ekte, men imotsetning til hva? Igjen dukker det opp et ord jeg mener har samme konnotasjon, nemlig hedensk. Her må vi ha en forklaring fra ordboka igjen:

hedensk (norr heiðneskr) som ikke tilhører kristendommen, jødedommen el. noen av de andre store kulturreligionene

Hedensk, altså en beskrivelse på noe som ikke tilhører monoteistiske/abrahamistiske religioner. De personer, samfunn eller kulturer som ikke tilhører en slik religion, de er hedenske. Alle vet at hedensk var et negativt ladet ord og er det til en viss grad ennå. Altså kan man bruke ord som hedensk og avgud på en selvrettferdig måte. På den måten opphøyer man seg selv samtidig som man sier at det andre ikke er særlig bra.

La oss gå tilbake til ordet avgud. Avgud vil ha nøyaktig samme bruksområdet som barbar og hedensk. Hvis man selv sitter med et religiøst syn og diskuterer med noen som har en annen religion, og beskriver deres religion som avgudsdyrkelse eller guden/gudene som avgud/avguder, hva oppnår man da? Jo da sår man tvil om troverdigheten rundt religionen. Hvis jeg sier, guden min har ingenting til felles med avguden din, da sier jeg direkte at din gud er falsk, og min gud er ekte. For meg virker det faktisk som argumentet er at siden din gud er falsk, så må min gud være ekte. Men det blir fort stråmannaktig, så jeg skal ikke påstå at det er et argument.

Men er ikke dette en absolutt logisk tanke for alle religiøse? For å tro på en eller flere guder så må man også mene at sine guder er ekte. Hva mener man da om guder man ikke selv tror på? De blir naturligvis falske, et produkt av menneskets fantasi eller en misforstått oppfattelse av sine egne guder. Det vil være naturlig for religiøse å ha et slikt syn, hvis ikke kan det bli vanskelig å forklare hvorfor det finnes så mange religioner. Men må det være sånn? Må vi som lever i et demokratisk samfunn mene at den eneste riktige måten å styre et samfunn på er slik som vi gjør det? Nei, det er mulig å si at vi har det slik på vår måte uten at det må være best. Men mange liker å være best, særlig på bekostning av andre.

Ordet avgud henger sammen med jødisk, kristen og muslimsk tro. I slike religioner er det å dyrke noe annet enn den ene guden en synd. En synd er noe negativt i abrahamittiske religioner. Det er mot guds vilje, moral og lov. Det er noe som ikke eksisterte i de fleste andre religioner. I samfunn med såkalte hedenske religioner uten begrepet synd så fantes heller ikke ordet avgudsdyrkelse! På lik linje kan man si at et samfunn som ikke ser på seg selv som den eneste riktige løsningen, heller ikke vil kalle alternative styreformer barbariske. Men for romerne var det ikke noe alternativ, slik som det for kristne, jøder og muslimer heller ikke er noe alternativ. Derfor er det viktig å dømme andre samtidig som man frifinner seg selv.

Er ikke dette selve definisjonen på skinnhellig? Er det ikke hyklersk diskutere religioner og guder som man ikke selv tror på og bruke slike beskrivelser? For å rettferdiggjøre sin egen tro samtidig som man undergraver andres tro.

Hva mener dere om ordet avgud?

Kilder:

http://en.wikipedia.org/wiki/Idolatry

http://en.wikipedia.org/wiki/Barbarian

Ordbok på nett (Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN) ved Universitetet i Oslo i samarbeid med Språkrådet)

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan forøvrig legge til at det latinske ordet paganus (på engelsk: pagan, altså hedning) betydde opprinnelig en mann fra bygda. Den tidlige kristendommen var nemlig sentrert rundt byene, mens lenger ut på landet sto fortsatt naturreligionene sterkt. ;)

Endret av Polluks
Lenke til kommentar
Kan forøvrig legge til at det latinske ordet paganus (på engelsk: pagan, altså hedning) betydde opprinnelig en mann fra bygda. Den tidlige kristendommen var nemlig sentrert rundt byene, mens lenger ut på landet sto fortsatt naturreligionene sterkt. ;)

Stemmer, det er et ord i samme sjanger. Paganisme vil jo høre bedre hjemme ute på landet enn i en større by dessuten.

Du vet like godt som meg at avgud, hedensk og nekro er positive slangord når man snakker med svartmetallere :p

Ja sånn som homofile har snudd negative uttrykk mot seg så gjør andre det også. Felles for både homofile og "avgudsdyrkere" er at kristendommen har vært en sterk drivkraft for å skape negative ord om noe som ikke nødvendigvis er negativt. Uten kristendommen snakker vi ikke om avguder og hedninger her, og uten negative holdninger mot homofile blir det heller ikke et skjellsord.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Ordet hedning har vel egentlig med "hede" å gjøre, altså et slags slettelandskap. Du finner det i uttrykket "vandre heden". Det finnes et blad som tar for seg gamle ting som heter "Fra haug og heidni".

Personlig bruker jeg ikke "avgud" så ofte, "idol" er egentlig mer dekkende. Eller som det står i et av budene, du skal ikke ha andre guder.

FrPere vil alltid synes at FrP er grompartiet, og ordlegge seg deretter. Det vil selvsagt gjelde alle som har en overbevisning. Det kan du ikke gjøre noe med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...