Espen K Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 (endret) Jeg skal ha meg et godt inne objektiv for Canon EOS 50D til sommeren og jeg har sett på Sigma 18-50mm f2.8 EX DC Macro samt Tamron SP AF 17-50mm F2.8 XR Di-II LD Aspherical (IF) Er det noen som har noen erfaring med disse objektene og kan anbefalle en av dem. Eventuelt om det er andre alternativer i samme prisklasse og zoom område. Tar mest bilder av ungene samt litt av innside av bygninger. Endret 27. mai 2009 av Espen K Lenke til kommentar
T34 Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 De fleste tester viser at Tamronen er et hakk bedre. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 De fleste tester viser at Sigmaen er et hakk bedre. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 De fleste tester viser at Tamronen er et hakk bedre. De fleste tester viser at Sigmaen er et hakk bedre.De fleste erfaringer viser at Tamronen er litt bedre mekanisk og at de sender ut litt færre eksemplarer med fokusfeil enn Sigma Tror det ærlig talt er hipp som happ hvem av disse to du velger. Jeg solgte tidligere Tamron sin variant... fikk ingen klager tross at vi solgte mange. Selger nå Sigma sin også... ikke solgt så mange av denne enda, men ikke fått noen klager så langt på denne heller Lenke til kommentar
Espen K Skrevet 24. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2009 Har hørt at Sigmaen har en fokus som støyer mere. Men det virker som om begge er gode linser til mitt bruk. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 De fleste tester viser at Tamronen er et hakk bedre. De fleste tester viser at Sigmaen er et hakk bedre.De fleste erfaringer viser at Tamronen er litt bedre mekanisk og at de sender ut litt færre eksemplarer med fokusfeil enn Sigma Svarte som jeg gjorde; nettopp fordi de er meget like når man får eksemplarer som er i orden. Tror det ærlig talt er hipp som happ hvem av disse to du velger. Jeg solgte tidligere Tamron sin variant... fikk ingen klager tross at vi solgte mange. Selger nå Sigma sin også... ikke solgt så mange av denne enda, men ikke fått noen klager så langt på denne heller Det kan være at Sigma har fått opp kvaliteten sin. Tom Lenke til kommentar
Espen K Skrevet 24. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2009 Kommer noen av disse to med motlysblender, eller er det ekstra utstyr på linser i dette zoom området ? Nå har jo tamrom zomfelt 17-50 i motsetning til 18-50 på sigmaen, og det kan være avgjørende på bilder av rom inne. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Begge har motlysblender inkludert i prisen. Tom Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Forskjellen på 17 og 18 er minimal... men hvis det er eneste som skiller de for din del, så er det jo innlysende hva du velger Lenke til kommentar
Sholo Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Jeg måtte nesten bare registrere meg og kuppe denne tråden ettersom jeg selv står ovenfor det samme valget. Jeg finner ikke mange tester av Sigma-objektivet. Det finnes en del av den gamle utgaven (uten "macro"). Det som sies er at det nye objektivet (med "macro") har fått forbedringer på alle områder. Nærgrensen gjør dette interessant for min del, selv om det ikke er ekte macro. Det er greit å ha muligheten til å ta nærbilder når den rette situasjonen skulle dukke opp. Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Vurderte lenge om jeg skulle skrive dette innlegget (i og med at jeg kun har testet sigmaen over en kortere periode og dermed ikke har noe skikkelig sammenligningsgrunnlag), men tenkte at jeg kunne si litt om min erfaring med tamronen som jeg endte opp med. Nå må jeg først få poengtert at jeg endte opp med tamronen fordi jeg fikk en god pris på den brukt; jeg klarte nemlig ikke å skille de to fra hverandre på byggekvalitet, optisk, eller støymessig. Men jeg endte som sagt opp med tamronen, og her er "my two cents": Optisk kunne jeg ikke vært mer fornøyd, veldig mye for pengene. Den er skarp og fin som tester også konkluderer med, og autofokusen syns jeg rask og presis. Den støyer noe ved fokusering (sammenlignet med et objektiv med USM), men jeg syns ikke det er sjenerende. Etter det jeg opplevde var ikke sigmaen noe bedre mht. støy, men ganske så jevngod. Autofokusen jakter også litt i dårlig lys på tamronen (noe jeg ikke kan uttale meg om på sigma'en), men det er ikke noe kritikk i den forstand at det skal være ganske så mørkt før det forekommer etter min erfaring. Byggekvaliteten oppfattet jeg som god på begge objektivene, ingen av de skilte seg ut positivt eller negativt sammenlignet. Ang. motlysblender følger dette med tamron'en, og jeg mener at dette også er tilfellet for sigmaen (men jeg kan ta feil). Både sigma og tamron kan ha ganske så stor variasjon mellom individuelle eksemplarer av deres objektiver, og disse to er inget unntak. Jeg anbefaler derfor at du tester flere eksemplarer hvis du kjøper i butikk. Jeg kjøpte som sagt brukt, men var "heldig" og fikk et godt eksemplar. Håper dette var til noe hjelp, du får si ifra hva det blir til og dine erfaringer etter kjøp. Mvh, Caliber Lenke til kommentar
Espen K Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 Det er godt at dere deler deres erfaringer. Var innom en japan foto butikk i dag og forhørte meg litt med betjeningen der, de ville anbefalle Sigmaen pga litt raskere autofokus. Bortsett fra det var linsene ganke like. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Regner med at trådstarter har sett denne tråden? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå