væren Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Sidan tråden fyrst er dratt fram: Om det finst betre måtar veit eg ikkje, men eit enklare alternativ enn å eksportere/importere er å lage virtuelle kopiar av bileta i LR, og endre nøkkelorda for kopiane. Virtuelle kopiar lager du ved å høgreklikke på bilete og velge Create Virtual Copy. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...40&start=40 Prøver meg med ny tråd og ser om Torbjørn følger med. Takk for svar. Så lærte jeg noe nytt i dag og. Hvis jeg lager en ”smart collection” som f.eks. heter ”E-post” og som henter inn alle med ”Copy 1”, så slipper jeg å redigere metadata og flytte et og et bilde. Det kan fungere. Ser også at om jeg ber om Export for E-mail, så forsvinner alle tags. Hadde vært greit om jeg kunne definere en fast e-mailmappe. Vet ikke om det går an. Problemet med denne måten er at jeg da er henvist til redusert filstørrelse, men som oftest er det greit nok å sende så liten fil. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Grunnen til at alle tagane forsvinn er at det i eksportinnstillingane er haka av for Minimize embedded metadata. Sjå under Metadata i eksportdialogen, der fikser du det. For å sleppe å endre dette kvar gong, lag ein ny eksportmal (sjå under). Å definere ei fast mappe for eksport er ikkje noko problem, det er berre å velge den mappa du vil ha under Export location. For å sleppe å gjere dei same innstillingane kvar gong, kan du som nemnt lage ein eksportmal. Etter å ha endra alle innstillingar slik du vil ha dei, klikk på Add-knappen på venstresida, og gje malen eit fornuftig namn. Ein annan ting eg kan nemne, som eg fann ut medan eg skreiv dette: Er det spesifikke nøkkelord som du ikkje vil skal verte eksportert med bileta uansett tilfelle, kan du i eigenskapane til det aktuelle nøkkelordet fjerne haka for Include on export. Dvs. høgreklikk på nøkkelordet i nøkkelordlista, vel Edit keyword, og fjern haka frå nemnte boks. Då vil det ikkje verte med når du eksporterer bilete. Lenke til kommentar
væren Skrevet 25. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2009 Takk for svar og god hjelp. Ser ut til at med egen ”e-post-eksport-”mal, som du foreslår, så sparer jeg mange tastetrykk. For ikke å snakke om at jeg slipper å huske på å slette nøkkelordene. Dukket opp et nytt problem. Jeg hadde tenkt at jpeg-fila skulle beholde størrelsen, men det kreves at jeg setter en prosent. Usikker på hva som er en hensiktsmessig prosent? Jeg bruker å krysse av for redusert størrelse på e-postfiler i e-postprogrammet når jeg ønsker å sende mindre filer. Setter jeg ”original” i eksportmenyen i LR så får jeg ikke krysset for minisering av metadata. Og "100%" gir kjempestor fil. Dersom nøkkelord er satt til ikke å bli med ved eksport, så kan det kanskje bli rot ved backup? Men kan selvfølgelig være kjekt å vite om det skulle være helt spesielle ord, f.eks. karakteristikker som ”lite fotogen”. Har problemer med å gi nye mappenavn i LR. Etter at jeg har gjennomgått bildene, så ønsker jeg å markere i mappenavnet at bildene har fått nøkkelord mm. Men jeg må i utforsker for å gi nytt navn. Det medfører masse styr med synkronisering og importering. Håper at det bare er jeg som ikke har funnet ut av hvordan det gjøres. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Dukket opp et nytt problem. Jeg hadde tenkt at jpeg-fila skulle beholde størrelsen, men det kreves at jeg setter en prosent. Usikker på hva som er en hensiktsmessig prosent? Jeg bruker å krysse av for redusert størrelse på e-postfiler i e-postprogrammet når jeg ønsker å sende mindre filer. Setter jeg ”original” i eksportmenyen i LR så får jeg ikke krysset for minisering av metadata. Og "100%" gir kjempestor fil.Nei, original lager berre ei kopi av fila vil eg tru. Du kan jo gjere nokre testar (eksporter nokre ulike bilete ved ulike komprimeringsgrad, og samanlikn), men 80-90% vil truleg gje filer som er ein god del mindre, utan at det går veldig mykje ut over kvaliteten. Dersom nøkkelord er satt til ikke å bli med ved eksport, så kan det kanskje bli rot ved backup?Om du bruker eksport til backup, ja. Det har aldri eg gjort. Har problemer med å gi nye mappenavn i LR.Høgreklikk på mappa --> Rename. Lenke til kommentar
væren Skrevet 25. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2009 Har problemer med å gi nye mappenavn i LR.Høgreklikk på mappa --> Rename. Ja, det var det jeg også trodde - og mente at jeg hadde fått til tidligere. Men i går fikk jeg bare melding om at det ikke fungerte. Prøvde gang på gang. Godt at det ikke skulle være slik. Nå fungerere det som forventet. Takk for svar. Lenke til kommentar
væren Skrevet 1. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2009 Problemet med endring av mappenavn dukket opp igjen. Fant ut at det handler om at programmet er opptatt med andre ting. Ikke alltid så lett å se om Lightroom jobber eller ikke. Har for første gang lastet inn RAW filer i Lightroom. Ser i Utforsker at det har kommet noen ekstrafiler xmp på ca 10 kb. Må de være ”løse” eller kan den informasjonen lagres i raw-fila? Noen som vet? Noen som kan anbefale en god håndbok i Lightroom 2? Ser at det fins flere bøker, men vil gjerne ha en som er enkel å finne ut av og som legger stor vekt på arkiveringsfunksjonene. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Har for første gang lastet inn RAW filer i Lightroom. Ser i Utforsker at det har kommet noen ekstrafiler xmp på ca 10 kb. Må de være ”løse” eller kan den informasjonen lagres i raw-fila? Noen som vet?Om du konverterer filene til DNG ved import vil den informasjonen verte lagra innad i filene, men so lenge du bruker formatet til kameraprodusenten vil du få desse ekstrafilene. DNG er Adobe sitt eige råformat. Du taper ikkje noko informasjon/kvalitet ved å gjere den konverteringa, og du får fordelen med at du slepp ekstrafilene. I tillegg har du valget å komprimere filene tapsfritt, noko som kan gjere filene mindre utan at ein taper informasjon. Lenke til kommentar
væren Skrevet 1. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2009 Tusen takk for svar! Lenke til kommentar
swahili Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Litt ot: Kan noen forklare lett hvordan jeg kan ha lightroom på to maskiner og bare bytte den eksterne harddisken mellom disse? La oss si jeg drar på ferie, da vil jeg ha med bærbar og den eksterne og legge bildene inn der. Når jeg kommer hjem vil jeg plugge i den eksterne i den stasjonære dataen og kunne jobbe med de der. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Ha LR-katalogen liggjande på den eksterne disken saman med bileta, då kan du opne katalogen frå den maskina du kopler disken til. Lenke til kommentar
swahili Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 ok, men hvordan legger jeg inn alle bildene i en katalog? Lenke til kommentar
væren Skrevet 3. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2009 Dette er visst en Torbjørn-svarer tråd. Hadde vært fint om også andre som kan (evt. bare litt), vil bidra innimellom. Er redd for at Torbjørn skal gå lei før jeg har funnet ut av tingene. Så nettopp at det fins instruksjonsvideoer også i ”F1” (Lightroom Help). Under Resources – Lightroom Video Tutorials beskrives katalogsystemet. I går skulle jeg titte nærmere på ei mappe jeg jobbet med for noen dager siden. Ble lang i maska da det ikke fantes spor av hverken tagger eller stjerner, men to stedsnavn jeg hadde opprettet for akkurat denne mappa ligger fortsatt under nøkkelord. Mappa har ikke blitt flyttet. Noen anelse om hva jeg har gjort eller ikke gjort? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 ok, men hvordan legger jeg inn alle bildene i en katalog?Bileta vert lagt i ein katalog når du importerer dei til LR. Du kan lage ein ny katalog ved å velge File --> New catalog. Ta ein titt på videoane væren nemnte i innnlegget over, der vert sikkert systemet forklart på ein god måte. Dette er visst en Torbjørn-svarer tråd. Hadde vært fint om også andre som kan (evt. bare litt), vil bidra innimellom. Er redd for at Torbjørn skal gå lei før jeg har funnet ut av tingene. Hehe, trur ikkje du skal vere veldig bekymra for det, men det er no ikkje alt eg veit. Kva som har skjedd i dette tilfellet veit eg til dømes ikkje. Kjem ikkje på nokon årsak akkurat no iallfall. Lenke til kommentar
væren Skrevet 19. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2009 Godt å høre at Torbjørn ikke går lei med det første. Nå spørs det om han har dratt på sommerferie... Hvorfor er Lightroom så treg? Noen med tilsvarende erfaringer? Jeg har en Acer Aspire 7520G og mener at den dekker systemkravene for Lightroom. Der kreves det f.eks. Pentium4 prosessor. Jeg har AMD Turion64x2 TL-56 på 1,8 GHz. Om jeg har forstått det rett, så er Pentium4 på 3GHz. En dobbeltkjerneprosessor trenger vel bare halve hastigheten og da er 1,8 mer enn minstekravet? Jeg har Vista Home Premium. Det skulle også være i orden. Minstekravet til RAM er 1 GB. Min maskin har 2 GB. Maskinen har 320 GB (2x160) harddisk og det er ledig mye mer enn 1GB som Lightroom setter som krav. (Skjønner egentlig ikke det kravet. Har man bare 1GB ledig, så tror jeg ikke maskinen ville ha fungert i det hele tatt.) Jeg har nå ordnet slik at C-partisjonen har over 20 GB ledig kapasitet. Jeg har ikke sett noe om hvor mange bilder og nøkkelord Lightroom klarer. Noen som vet? Har tenkt at når mer eller mindre proffe fotografer bruker Lightroom, så må programmet også være stort nok for mine arkiveringsbehov. Jeg syns at programmet hele tiden har vært tregt ved f.eks. lagring av metadata til filene. Det tar sin tid. Men nå som jeg har lastet inn alle bildene og skanningene mine (hm, visste ikke at det er sååå mange filer jeg har), så går det meste skrekkelig tregt. Nå lurer jeg på hvor mye av problemet som ligger i at PCen min ikke makter å håndtere Lightroom og hvor tregt Lightroom er (uansett PC-kraft) når det er f.eks. 50.000 filer. Det er kun få RAW-filer. Mest jpeg opp til 2,5-3 MB. Jeg har bildene/skanningene fordelt på tre forskjellige partisjoner. Vet ikke om det gjør ting tyngre eller bedre for maskinen. Noen synspunkter? Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Det er mange faktorer til hvorfor LR oppleves som "tregt". Ressurser Bruker selv to stk Quad Core Intel Xeon prosessorer som spytter unna det meste relativt raskt. Det som skal nevnes er at programmet ikke utnytter all kraft. Ved rendering av 1:1 previews etter import ligger jeg på 3-4 fulle prosessorkjerner i datakraft. Din dobbeltkjernede prosessor bør som sagt utnyttes 100%, men kan selvfølgelig dra nytte av enda raskere frekvens og flere kjerner. En fordel er et raskt lagringsmiljø. Jeg bruker 4 (fire) harddisker i RAID0 som gir utrolig bra skrive- og leseytelse for bildene mine - selvfølgelig med flere backups. Jeg kan scrolle meg igjennom bildene mine i enhver katalog uten større "hakking", "stuttering" eller lignende problemer. Lightroom Mye av grunnen er at jeg lar maskinen lage 1:1 previews når jeg importerer bildene til LR. Det gjør at maskinen slipper å bruke kraft når jeg ønsker å se på et bilde i Develop-modulen, eller 100% visning i Libary/Develop. Dette tar mye diskplass, men kan tilpasses diverse ulike behov. Du kan for eksempel la LR slette previews som er x antall dager gamle. Du kan også sette opp hvor mange gb med plass "cache" du vil la programmet bruke. Fordel igjen å ha denne på et RAID-oppsett for de med ekstra ambisjoner. Når dette er sagt vil jeg ikke anbefale deg å legge inn hundrevis eller tusenvis av bilder av gangen for å la maskinen lage previews - det er en oppgave maskinen din kan gjøre over natta om du har virkelig store behov. Resten av maskinen Ikke defragmentèr maskinen eller søk etter virus samtidig som du holder på med LR. Som alt annet har maskinen din begrenset maskinkraft. Du burde ha minst 30% av harddiskens kapasitet ledig siden den innerste delen av harddisken er den tregeste -> lavere generell ytelse. Jeg legger ved en liten video du kan se på hvordan min LR føles i bruk. Jeg importerer noen raw-filer fra et Canon 1Ds Mark III til LR og har satt opp at det skal lages 1:1 preview av disse når impoteringen er ferdig. Jeg vet ikke hvor erfaren du er med Mac og dets operativsystem, men jeg gir deg en liten briefing. Som du ser på videoen åpner jeg Aktivitetsmonitor (Oppgavebehandler/Task Manager). Så åpner jeg Finder (Utforsker/Explorer) der filene jeg skal importere ligger. Drar dem over til LR og ser du nøye etter så har jeg nederst satt opp "Initial Previews: 1:1". I løpet av små sekunder kopieres 200mb (8 raw-filer à 25mb) og renderingen av previews starter umiddelbart. Legg merke til prosessen "Lightroom" som står øverst i Aktivitetsmonitor. Den trekker mellom 118% og 473% CPU - mellom 1,2 og nesten 5 fulle kjerner med prosessorkraft under renderingen av previews. Under "Fysisk hukommelse" ser du hva programmet trekker av minne - litt over 1gb. Under ser du grafene i grønt som indikerer belastningen på hver prosessorkjerne. Ser du øverst til venstre så ser du hvor langt LR har kommet med oppgavene sine. Det tar ett lite sekund å få frem 100% preview mens LR jobber intenst i bakgrunnen, men på det siste bildet (det vakre bildet av håret til min samboer) skjer forstørringen til 100% umiddelbart. Dette er store og tunge filer på 21mpix så det viser litt av fordelen med en kraftig maskin og preview 1:1. Link til videoen finner du her. Spilles av i QuickTime eller i VLC. Håper du fikk noe ut av mitt noe håpløst raskt skrevne innlegg. Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 For de av dere som ønsker innføring i LR kan jeg anbefale følgende nettsted. Adobe TV Lenke til kommentar
væren Skrevet 19. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2009 Må bare si tusen takk til Shocktrauma! Her er det mye å sette seg inn i. Kommer nok med flere spørsmål... Lenke til kommentar
swahili Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Slenger meg på denne. Er lei av at lr går tregt. Noen som kunne slengt opp en guide om hvordan sette disker i raid osv? Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Jeg skal ikke begi meg ut på noen guide om oppsett av maskin(vare) og programvare, men kan gi noen generelle pekepinner om du ønsker å få en litt lettere hverdag. Det som skal sies er at Lightroom 2.x føles så utrolig mye kjappere enn f.eks Nikon Capture NX 2. Sistnevnte er det programmet som dårligst utnytter maskinvaren min av samtlige programmer jeg har prøvd - Lightroom, Canon DPP, Capture One, Capture NX 2. Under Catalog-settings er det verdt å merke seg følgendende fane - File Handling. - Standard Preview Size: Størrelsen som du setter opp avhenger av bredden på oppløsningen din. Større oppløsning - større filer - lengre tid tar ting. Jeg bruker 2048 pga høy oppløsning på skjerm. - Preview Quality: Trenger ikke ordbok. Valgene sier sitt. Bedre - tregere. - Automatically Discard 1:1 Previews: Hvor ofte du ønsker å fjerne previewene som er laget av LR. Personlig har jeg 30 dager ettersom jeg ikke jobber med samtlige bilder og har ingen problemer med at LR lager en ny preview om jeg må ta en titt på eldre bilder. De med lite diskplass burde redusere antall dager. - Under "Preferences" i Lightroom har jeg satt opp "Camera Raw Cache" til 150gb slik at jeg ikke trenger å bekymre meg over unødig ventetid til senere caching av filene. Ellers kan jeg i grunn bare gjenta meg selv når det kommer til maskinvare. CPU: Dual eller Quad-prosessor med høyest mulig frekvens. RAM: Nok RAM til at systemet og vanlig programvare alene kjører smertefritt. Ekstra RAM for LR. 4gb er nok en ganske generell anbefaling. Selv sitter jeg på 16gb og har aldri tenkt noe mer over dette. 64-bit utgave av Windows og LR er tilgjengelig. HDD: Raske disker på 7200rpm med 32mb cache. Det ideelle er selvfølgelig flere disker i RAID0-oppsett. Jeg har satt opp fire disker i RAID0 som alle lagrer LR din database (catalog), raw-filene, Camera Raw cache og previews. For all del HA BACKUP ! ! Når det kommer til eksportering av bilder ut av Lightroom (gjelder forøvrig Photoshop også) er å lagre bilder i 16-bit ukomprimert TIFF. Uhyggelig store filstørrelser, men svært kjapp eksportering. Det er dessverre ikke så mye mer jeg kan utdype om Lightroom og optimalisering. Det er bare å håpe at Adobe kan implementere bedre støtte for flere kjerner i CPU-en og utnytte diskene mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå