Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Registrering av veteranbil! HJElp

Anbefalte innlegg

Hei! Har fortolla og betalt moms på en bil fra sverige, en 1980 modell, som ikke har skilter nå. Den blir jo veteranbil i 2010, altså på nyåret igjen.

Blir det da veldig komplisert eller dyrt å registrere den? Lønner seg sikkert ikke å registrere den før 2010, da den blir veteran, i forhold til forsikring og avgifter?

Det er forresten en mercedes-benz c123, limousine!

Må den gjennom EU-kontroll før jeg kan få registrert den her i Norge?

Forresten, er det lov å skifte ut orginal motor til en annen motor med omtrent samme ytelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei! Har fortolla og betalt moms på en bil fra sverige, en 1980 modell, som ikke har skilter nå. Den blir jo veteranbil i 2010, altså på nyåret igjen.

Blir det da veldig komplisert eller dyrt å registrere den? Lønner seg sikkert ikke å registrere den før 2010, da den blir veteran, i forhold til forsikring og avgifter?

Sjekk her: Kalkulator avgift

Fant ut at du må ut med ca NOK 60,000,- i avgifter for en W123 med moderat motor. Gå for veteran du!

Det er forresten en mercedes-benz c123, limousine!

Må den gjennom EU-kontroll før jeg kan få registrert den her i Norge?

Det kan jeg tenke meg.. Dette er det minste problemet.

Forresten, er det lov å skifte ut orginal motor til en annen motor med omtrent samme ytelse?

Ja, det tror jeg. Husk å skriv kontrakt med den du kjøper motoren av. Vet det er masse bestyr dersom du har en motor i bilen som du ikke kan gjøre rede for opphavet til. Dette trenger du også når bilen skal selges.

Dersom du skal sette større motor inn og du skal omregistrere ombyggingen, så bør du ta kontakt med en Mercedes klubb. De vet hvordan obygginger blir velsignet av biltilsynet. Vanligvis er ikke dette noen problem dersom identisk modell leveres med samme (eller større ) motor. Bilen må bygges om med tanke på bremser, fjærer osv.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Sjekk her: Kalkulator avgift

Fant ut at du må ut med ca NOK 60,000,- i avgifter for en W123 med moderat motor. Gå for veteran du!

Beklager sent svar.

Men hvordan kan det bli kr 60.000,- i omregistrering av en 1980 modell?? Er ikke prisen på det 13-hundre-og-noe??

Trådstarter skriver jo at han han har fortollet inn, og betalt moms på bilen.

Det er denne betalingen/fortollingen han burde ventet med til 2010.

Lenke til kommentar

Det du skriver om papirer på motoren der Luske_Ludvig,

at du må ha papirer på den for å kunne selge bilen stemmer vel ikke helt?

Kjøpte for et halvt år siden en bil som var godkjent ombygd, og alt jeg

trengte var salgsmelding/vognkort del 2..

Autofil: Omreg var på 1347 hvis jeg ikke husker feil, men er (ikke uventa)

skrudd opp, nå til 1552 :)

Edit: Endra tidligere omreg.avgift da det plutselig slo meg at jeg bomma med en tier :)

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar

Momsen må betales ved innførsel uansett, og er ikke noe man kan vente med (med mindre man smugler bilen inn og har den stående i garasjen) og engangsavgift (som i kontrast til toll og moms først må betales ved registrering) skriver han ingenting om at han har betalt. Når han skriver "...i forhold til forsikring og avgifter" og at bilen "...ikke har skilter nå", så tolker jeg det som at den ikke er registrert enda nettopp fordi det ikke er betalt engangsavgift. Det kan selvsagt være andre grunner til å ikke ha registrert den enda, men dette er den mest nærliggende.

Lenke til kommentar

Momsen må betales ved innførsel uansett, og er ikke noe man kan vente med (med mindre man smugler bilen inn og har den stående i garasjen) og engangsavgift (som i kontrast til toll og moms først må betales ved registrering) skriver han ingenting om at han har betalt. Når han skriver "...i forhold til forsikring og avgifter" og at bilen "...ikke har skilter nå", så tolker jeg det som at den ikke er registrert enda nettopp fordi det ikke er betalt engangsavgift. Det kan selvsagt være andre grunner til å ikke ha registrert den enda, men dette er den mest nærliggende.

Da hadde det jo vært fint om trådstarter kunne pressisert om han har betalt engangsavgift, eller ikke.

Jeg etterlyste svar på det 22.mai, men trådstarter har vist glemt hele tråden sin...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...