Gå til innhold

Får eg brukt all krafta? GPU CPU

Anbefalte innlegg

Hei, hovudkorte mitt døde eit par dager sida, og har no kjøpt meg:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=427167 Nvidia Geforce 295 GTX

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=360342 MSI P7N Sli-Fi

Hadde før: Geforce 8800 Ultra og Asus P5K

Skal sette dei samen med mine gamle specs:

Intel Core2Quad 2.4 ghz

Geforce 295 GTX

MSI P7N Sli-Fi

Corsair 620 Watt

4 Giga PC6400 Ram

og 3x HDer.

Får eg utnytta all krafta frå mitt nye grafikk kort? eller må eg ha ein sånn i7 for å utnytte dette?

Takker for alle svar.

PS. Eg veit at 620 watt er ikkje "680" som trengs for å bruke geforce 295 GTX, men har hørt at den kan ytre til rundt 700 watt uten problemer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer med å ha brukt 1000 kr på et hovedkort som er dårligere enn det du hadde!

Avhenger av hvilke spill og oppløsning du spiller på.

I utgangspunktet vil i mange tilfeller CPU være en flaskehals, men noe vil alltid være flaskehals.

Litt lett overklokking av prosessor bør hjelpe en del, men så har du jo investert i kongen av hovedkort så det kan bli en utfordring...

Edit: Strømforsyningen holder sikkert.

Endret av Pastafarian
Lenke til kommentar
Gratulerer med å ha brukt 1000 kr på et hovedkort som er dårligere enn det du hadde!

Avhenger av hvilke spill og oppløsning du spiller på.

I utgangspunktet vil i mange tilfeller CPU være en flaskehals, men noe vil alltid være flaskehals.

Litt lett overklokking av prosessor bør hjelpe en del, men så har du jo investert i kongen av hovedkort så det kan bli en utfordring...

Edit: Strømforsyningen holder sikkert.

Tørte ikkje å kjøpe asus p5k igjen xD Men kva som er dårlig med den nye da? er jo sli xD

Lenke til kommentar

Ustabilitet, trøbblete minnekontroller, vanskelig å overklokke i alle fall med Quad osv.

Forholdsvis veldokumenterte påstander, sjekk andre tråder.

SLi betyr ikke kvalitet, og hva skal du med SLi når du allerede har kjøpt et 295 som yter i overkant av hva som er hensiktsmessig med den prosessoren

Lenke til kommentar
Corsair 620 Watt...og du trur det ikkje er nok?

Med ein sånn monster straumforsyning så burde ein ha takla fint 2 quad cpuer SLI skjermkort, 20 harddisker og 20 vifter som hyler.

Det stemmer ikke, anbefalt PSU for ett enkelt GTX 295 er 680W, såvidt jeg husker.

Jeg har selv testet samme PSU på dette oppsettet:

• S939 Asus A8N-SLI Deluxe
  • S939 AMD Athlon X2 4600+ @ 2,6 GHz, 1,392 V
  • 2GB Geil Value DDR400 @ 217 MHz, std. spenning
  • XFX NVIDIA GTX295
  • 3 x WD Snurredisker - 2 x 250 GB, 1 x 750 GB
  • 3 x 120mm LED-vifter

Oppsettet startet, men jeg fikk ikke bilde på skjerm i XP. I Vista ble ikke "3D-modus" aktivert, dvs. Aero funka ikke osv... Fikk bare generisk bildefunksjonalitet, laggy "CPU-mode" vinduer osv.

Kortet tilhører en venn av meg, det er ikke defekt. Jeg hadde for liten PSU! :roll:

Lenke til kommentar

Jo høyere oppløsning du spiller på, jo mindre har prosessoren å si. Da blir faktisk skjermkortet begrensningen. Du kan finne en oversikt over hvordan en Quad ved ulike klokkefrekvenser yter i forhold til i7 med GTX 295 i Crysis Warhead her. Les gjerne hele testen. Faktum er at du ikke kan maxe Crysis uansett, fordi skjermkortene enda ikke takler dette spillet fullt ut.

Har du tenkt å kjøre SLI i framtiden er saken derimot annerledes. Ler gjerne denne tråden for mer info.

Strømforsyningen skal nok ikke være noe problem. Watt som er oppgitt er for å forsikre seg. Croscair HX er en meget stabil strømforsyning, og skal ikke ha noe problem å kjøre det kortet. Problemene du opplevde Dunsay er nok relatert til noe annet.

Lenke til kommentar

Jeg fant for noen dager siden denne grafen.

GFXpowerchartby3d.png

Her er det meste av skjermkort i CF og SLI og singel listet opp med typisk strømforbruk. Testene hos TechReport, AnandTech, X-bit Labs, Legit Reviews med flere bruker også å sjekke strømforbruk. De fleste gjør dette med å sette en wattmåler som måler systemets load.

Nå har disse ikke mange harddisker, og fullt av andre artigheter, men de er en langt bedre pekepinn enn mye annet. nVidia og ATI setter på minimuskrav som skal sikre at ikke folk med 650 Wattere ala QTec (om noen husker) kommer og klager.

@Smirnoff: Du har helt rett 8800 GTX i SLI trekker ca 30 Watt mer.

Edit: Legger inn forumposten hvor denne kommer fra, så kan man sjekke bakgrunnen.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Sjekka nettopp denne her:

http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

på 90% load så bruker systeme mitt: 574 Watt, (3 HDer, 1 DVDrom, 6 USB, 1 FireWire, GPU,CPU,Hovudkort)

Denne sier intet om bruk, den gir anbefalt størrelse med sikkerhetsmargin. Reell bruk på systemet ditt (med GTX 295) ligger på litt over 400 Watt (versjonsnummeret på Q6600 betyr litt, fordi de siste modellene hadde lavere TDP en de første).

Lenke til kommentar
Sjekka nettopp denne her:

http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

på 90% load så bruker systeme mitt: 574 Watt, (3 HDer, 1 DVDrom, 6 USB, 1 FireWire, GPU,CPU,Hovudkort)

Serveren min med 300w chieftec mid-end PSU drar ifølge den kalkulatoren 500w.

I serveren min er det ein p4 prescott på 3ghz, 4 brikker ddr, 12 harddisker, 1 dvd, 4 vifter, 3 harddisk kontrollere, 1 ekstra nettverkkort og eit radeon 9700. Eg kan fint legge til 2 ekstra harddisker og den er enda dønn stabil.

Lenke til kommentar

Angående watt-diskusjonen sålangt: I stand corrected! :roll:

Dog har jeg fremdeles ingen forklaring på hvorfor jeg hadde problemer, systemet jeg kjører nå holder fint 7% OC på CPU og RAM, et GTX 260 til grafikk og mitt "gamle" 8800 GT dedikert til PhysX uten at PSU blir lunken engang.

Gamle PSU var en relativt støyende Aerocool 650W som ble god og varm (ikke helt heit, men absolutt god og varm), mens denne lydløse Corsair 620W såvidt blir lunken om jeg kjører SETI@home CUDA-klienter på begge GPU og full load på begge CPU-kjerner samtidig!

Jeg mener påstanden: "Ikke all Watt er like god Watt!" er veldig godt bekreftet! ;)

Lenke til kommentar

Jepp, grunnen til at produsenter sier deler har en viss TDP, og anbefaler PSU som er mye større enn det som faktisk trengs er for å sikre seg mot jalla-PSU som ikke klarer å levere 100% på alle rails, eller som har alt for lav effektivitet.

Min PSU har aldri forandret vite-RPM selv med F@H på 4870x2 og Phenom x4 9850BE begge overklokket. Jeg vurderte å kjøpe meg en watt-måler å koble mellom strømkablen fra PSU til veggen, men jeg gadd ikke. Men jeg og en kamerat fant ut at serveren vår som hadde en Phenom II x4 940BE dro ca 105-110W i snitt for hele systemet + skjerm...

Hvis du kjøper PSU av kvalitet så trengs det skjeldent over 500-600W med mindre du skal kjøre SLI eller CF av high-end kort, og/eller gjøre som Nizzen og kjøre massive 15k SAS RAID.

Lenke til kommentar

Ja angående MSI hovedkort, bror min har et P7n Diamond, hvor PCn hans bare helt pluttselig starter på nytt, uten varsel eller noe som helst. Svart skjerm på sekundet, og BIOS loadingen begynner.

Og han bestilte PCn med 4 stykker DDR2 6400 RAM, hvor pcn ikke starta med 4 gig, men kunn med 2. Jeg trodde det var minnebrikkene, men usansynelig det da de ikke var tatt ut fra pakken engang? ..

Vil disse symptomene vise at det er MIS P7N diamond som er problemet her?? hva kan gjøres for at det ikke skjer??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...