Gå til innhold

Effektiv men ikke overdrevet vekttap!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg SKAL gå ned i vekt før sommeren. Så en annen luring som gikk ned cirka et kilo i uka, det er jo veldig greit da.

 

Jeg er lavere, og lettere enn han da...

 

Jeg veier 85kg, er 1,74, så er litt høyt oppe på BMI, og det synes...

 

Jeg lurte på om noe slikt som dette passer:

 

-All Bran (eller liknende frokostblanding av heavy type)

-Lunsj på skole: 2 grove brødskiver med skinke (eller tilsvarende kcal som smaker godt)

-Middag=randompappa som er på jobb 9-19. Så det blir det jeg lager, men mye grønnsakssuppe, noe hvitt kjøtt/reinskåret svinekjøtt takker jeg IKKE nei til ;)

-Kveldsmat blir et par grove skiver med skinke eller tilsvarende.

 

Av trening:

 

-Gå 5km med hunden (har slitt litt i det siste, så å ha noen sammen med meg er kjekt, men han har dårlige hofter så burde ikke løpe for mye med ham, uten å gå iallefall noen uker med ham først så han venner seg til lengre turer)

-Kompensering siden jeg ikke jogger 5km: sykle 5km i tillegg.

Begge disse hver dag

 

Noen som vet hvor mye kalorier jeg forbrenner hver dag? Eller hvor mye jeg burde forbrenne om jeg skal holde vekten, og om jeg skal gå ned i vekt? Skal jo ikke sultestreike heller da, men aerob trening sammen med sunt kosthold som gjør kroppen mett men ikke mat full av det vi ville sagt her oppe: Mainnsjit.

 

På forhånd takk for hjelpen ;)

Endret av Seruka
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du finner mange kalulatorer på nettet som sier sånn ca hvor mye kalorier, proteiner osv du får i deg i løpet av en dag.

 

En annen ting jeg har blitt anbefalt flere ganger, og som jeg nettopp har startet med selv, er å sykle/jogge en tur før frokosten hver dag. Selv føler jeg meg mer opplagt resten av dagen og jeg har allerede gått ned 5 kg uten de alt for store anstrengelsene. Trener også styrke ved siden av, så må også passe på å spise nok, men det at jeg begynte å sykle om morgenen satte fettforbrenningen i gang hos meg.

Lenke til kommentar
-Kompensering siden jeg ikke jogger 5km: sykle 5km i tillegg.

Noen som vet hvor mye kalorier jeg forbrenner hver dag? Eller hvor mye jeg burde forbrenne om jeg skal holde vekten, og om jeg skal gå ned i vekt?

Om du går såpass fort at pulsen din stiger forbrenner du akkurat samme mengde kcal på gåing som jogging, så du trenger ikke kompensere noe. Formelen for energi er 'J = arbeid * distanse', altså at antall kcal du forbrenner kommer an på arbeidet (vekten din, det som flytter på seg) og distansen (sier seg selv, hvor langt du beveger deg). Så om du går eller jogger 5kg har ikke noe å si. Om du derimot skulle ha gått/jogget på tid ville fart hatt noe å si, pga da kommer du jo en lengre distanse jo raskere du beveger deg.

 

Om du finner ut hvor mange kilo fett du har på kroppen (dette kan du gjøre ved hjelp av fettklype, body analyse eller bare ren gjetning) trekker du dette tallet fra din kroppsvekt (totalvekten) og så har du din fettfrie kroppsmasse. Dette tallet kan du gange med ca. 32. Dette er din basalforbrenning eller "hvilekcal", det du forbrenner i løpet av dagen bare ved å sove og puste og holde varmen. Så forbrenner du jo mer ettersom du løper/sykler.

 

Du bør ligge på ca. 20-28 kcal per fettfri kg for å slanke deg, 30-35 elns for å holde vekten stabil og 38-44 for å stige i vekt, og alt dette må justeres etter fremgang. Et kg er ca. 900kcal, så om du ligger ca. 500kcal i underskudd hver dag og i tillegg trener for ca. 400-500kcal hver dag vil du gå ned ca. 1kg i uken. Jo større underskudd jo mer muskler mister du sammen med fettet.

 

Sånn jeg har forstått det skal det være veldig effektivt. Det jeg har blitt fortalt er at energilagrene er "tomme" om morningen, så derfor vil man lettere bruke energien i fettlagrene, som da gjør at du går ned i vekt.

Med tomme lagre vil man jo yte mindre enn om man har fulle lagre. Dermed går det ganske opp i opp. Ikke tenk på dette. Derimot kan det hjelpe å jogge/sykle rett etter styrketrening, pga fettceller under styrketreningen blir mobilisert ut i blodet. En fin måte å kvitte seg med drit og avfallsstoffer i alle fall. Vær klar over at dette kan gi dårligere effekt på styrketreningen, pga kroppen får motsignede signaler på hva du vil.

Endret av NwLife2
Lenke til kommentar

Det å stå og pumpe på Friskhuset er ikke noe for meg har jeg funnet ut av. vet ikke hvorfor. Foretrekker å være ute og gå/jogge/sykle.. forresten.. rulleskøyter, det må jo være ganske greit? da har jeg en god grunn til å kjøpe nye, mine er 6 år gamle, og kan ikke skifte hjul eller lager på de :p

Lenke til kommentar

Jeg har gått ned 5-6 kg på 6-7 uker nå, og det er egentlig ikke spesielt vanskelig. Har heller ikke tapt så mye muskler!

 

"Metoden" jeg bruker:

Trener 3-4 ganger i uka (40 minutter romaskin) + badstue etter hver økt

Nulltoleranse for godteri, kaker og brus. Har også holdt meg unna alkohol (men det mest pga det er ingen fester i eksamenstiden).

Spiser 2-3 epler om dagen, middag går i kylling og salat. Ellers spiser jeg vanlig brødmat og en del tunfisk og egg. Har også spist måltidserstatning fra PF, den er ganske grei. 15 pushups morgen, ettermiddag og før jeg legger meg.

 

Har funka helt fint

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...