Gå til innhold

[Løst]Kjøp av gaming PC. 10-15k

Anbefalte innlegg

Hei.

Har bestemt meg for og oppgradere maskinen min. Har et budskjett på 10-15k kroner.

Jeg ser etter en maskin som er kraftig og kjapp. Skal for det meste brukes til spilling, men kommer også bruke den til å kjøre noen kraftige grafiske programmer, Photoshop ol.

Har tittet litt rundt på forumet, og sett på andre sine oppsett, og kommet fram til dette:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=98286

Har noen spørsmål før jeg bestiller:

• Jeg har penger til Intel Core i7 940 (4 kjerner), men er det noen vits, med tanke på prisen?
  • Er alle delene kompatible med hverandre?
  • Jeg kjører Windows XP nå, men kommer til å kjøpe Windows 7 når det kommer, regner med at det ikke blir et problem?
  • Bør jeg investere i en CPU kjøler, eller holder det med den som følger med?
  • Amentio ser ut til å være den billigste nettbutikken å kjøpe fra. Noen som har erfaringer?

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er vits med i7. Det er ikke vits å kjøpe et nytt system som bygger på 775, når du har penger til i7. Du bør vurdere en 1TB disk, da prisforskjellen er minimal.

Alle delene er kompatible med hverandre.

Ikke noe problem med operativsystem.

Hvis du skal klokke eller er allergisk mot støy, bær du vurdere det ja. Denne er veldig bra.

Amentio er en super butikk. Bra priser, bra service og OK frakt o.l.

Dersom du har et budsjett på 15k, bør du absolutt gå for en SSD-disk til å kjøre spill og programmer fra :)

Lenke til kommentar

Ser bra ut.

Ingen problemområder ihvertfall.

Men trenger du virkelig et hovedkort til nesten 3000kr? Enkelte X58 har kommet ned til 2000kr, tror det skal holde for de fleste. Ser du ikke har valgt cpu-kjøler, så regner med at kraftig overklokking ikke står på agendaen..?

Uansett, tror det blir en fet pc. Men som sagt, trenger du et 3000krs-hovedkort?

Lenke til kommentar

Mener jeg så i et review at de i7'ene er like varme, om ikke varmere, enn tidligere cpu'er i samme prisklasse. Jeg kjøpte en e8600 for et års tid siden, og med default vifte mener jeg den lå på over 60 grader under load.. Jeg dro til nærmeste databutikk og kjøpte vifte neste dag, kjøpte faktisk den Noctua'en som Wikipedersen linker til, og den er helt rå. Temperaturen falt mer enn 20 grader... (ligger under 40 grader på full load nå).

Lenke til kommentar

Det er ikke for varmt før man opplever ustabilitet. Og i7 er ikke supervarme prosessorer, og man klarer seg fint med stock-kjøler hvis man ikke skal overklokke.

Hvis støy og klokk er viktig er det nødvendig med en annen kjøler :)

Lenke til kommentar

Photoshop er ikke særdeles krevende. Videoredigering er ganske krevende, men mest er spill.

WinSeven RC er ganske stabilt allerede. Prøv det om du ser spesielt interessert.

Amentio har jeg dårlig erfaring med, de brukte nærmere to måneder på å bytte to DOA segate-disker. Ellers har jeg ikke handlet der.

920 med TRUE eller Noctua kjøler burde duge. Blir veldig kjølig og stille, kan lett klokkes opp til 3,6 har jeg hørt - som er over 965-en. For 15k kan du bygge deg en helt ny PC som tar alt. SSD er et must om du har råd, OCZ 30gb yter 250mb/s skriving.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Har bestilt delene nå. Står på Amentio sine sider att noen delere ikke er på lager, men det virker som om de har sendt delene allikevel, og jeg har fått et sporingsnummer hos posten. Pakken er akkurat levert inn på postterminalen i oslo, så regner med å få den om ikke så alt for lenge. :>

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...