Gå til innhold

Deppetråden og intetsigende innlegg


Anbefalte innlegg

I deppetråden på helseforumet kommer det stadig vekk innlegg helt uten noen klar mening og innhold, og det er helt umulig for oss andre å vite hva det er snakk om.

 

Burde det ikke være en regel som krever at et innlegg til en viss grad er forståelig for andre?

 

Eksempel, ikke hentet fra tråden:

 

"Hater meg selv!" (innlegget i sin helhet).

 

Da legges det ikke opp til at andre kan komme med saklige og konstruktive innspill. Hvis det ikke skal gis råd eller oppmuntrende ord fra andre, må det være like givende å skrive i notepad vil jeg anta.

 

Mulig det har en effekt utover det også, hvis man får noe utbytte av å vite at tilfeldige mennesker på nettet kan lese at man har det forferdelig. Men for meg er ikke det en god nok grunn til å fortsette å poste slike innlegg.

 

Edit: selv om man kanskje ikke ønsker svar på innlegget (egentlig litt tilbake til notepad) burde det fortsatt være mulig for andre å forstå det man klikket seg inn på. Ellers var det helt bortkastet.

Endret av Kloever_2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg personlig mener de bør få lov til å bli. Ofte jeg bruker tråden bare som en utblåsningskanal uten å trenge noe mer oppmuntring eller konstruktive forslag. Utblåsningen i seg selv kan hjelpe.

 

Ønsker du svar på utblåsningen? Hvis ikke, hvilken hensikt har det? Jeg er faktisk nysgjerrig, derfor jeg spør.

 

Har det noen betydning at vi "vet" (noen vet da) hvem du er, og at akkurat nå er du deppa?

Lenke til kommentar
Ønsker du svar på utblåsningen? Hvis ikke, hvilken hensikt har det? Jeg er faktisk nysgjerrig, derfor jeg spør.

 

Har det noen betydning at vi "vet" (noen vet da) hvem du er, og at akkurat nå er du deppa?

Hensikten er der og da å få det ut av hodet og ned på "papiret". Få sortert tankene mine litt. Noen ganger så har jeg da posta som gjest fordi jeg ikke ønsker at alle skal vite hvorfor. Jeg er dårlig å forklare. :p
Lenke til kommentar
Ønsker du svar på utblåsningen? Hvis ikke, hvilken hensikt har det? Jeg er faktisk nysgjerrig, derfor jeg spør.

 

Har det noen betydning at vi "vet" (noen vet da) hvem du er, og at akkurat nå er du deppa?

Hensikten er der og da å få det ut av hodet og ned på "papiret". Få sortert tankene mine litt. Noen ganger så har jeg da posta som gjest fordi jeg ikke ønsker at alle skal vite hvorfor. Jeg er dårlig å forklare. :p

 

Men det er da vesentlig at du får det ned på "papiret" i deppetråden, kontra notepad eller en fysisk skriveblokk?

Endret av Kloever_2
Lenke til kommentar

Fint at denne tråden ble startet. Undertegnede og trådstarter hadde meningsutveksling rundt dette tidligere.

 

Som jeg uttalte til trådstarter, er denne tråden i en litt spesiell situasjon. Som det heter i første innlegg, sitat, "Dette er en tråd for å få sluppet løs sine sorger og depressive tanker, innlegg som ikke følger dette vil bli slettet uten varsel.", sitat slutt. Personlig synes jeg dette er en særs god løsning.

 

Tråden fungerer i så måte på forskjellige måter. Noen trenger støtte, noen trenger assistanse andre trenger bare et "utblåsning". Man trenger med det ikke en "god grunn" for å opprette innlegg i denne tråden, annet at man føler man trenger det selv (da satt i kontekst av trådens intensjon og ønske).

 

Man kan selvsagt synes det hadde vært "bedre" om alle innlegg i tråden var velformulert, innholdsrike samt konkretiserende, slik at det hadde vært enklere å gi en god respons på innlegget og/eller tematikk. Dette er i så måte ikke et krav per nå.

 

Jeg synes tråden bør få ha sine nåværende "retningslinjer" intakt.

 

:)

Endret av roberteh
Korreksjon.
Lenke til kommentar

Jeg har vurdert å lage en ny tråd som jeg kaller "Den Psyke tråden"

Hvor folk med diverse psykiske problemer kan del erfaringer, be om råd, komme med rene utbrudd, etc.

En slags hjelp til selvhjelp.

 

Personlig mener jeg at da måttet Deppetråden stenges. Vi trenger ikke to så like tråder. I ærstepost så ser jeg for meg en kort beskrivelse av en del forsjkellige og vanlige psykiske prbemer. Lagt i spoiler så de ikke tar så mye plass. Vil også ha telefonnummer der en kan få hjelp eller noem å snakke med når som helst på døgnet.

 

Jeg vil også ha inn regler om at direkte selvmordstrusler skal bli truet om de virker reelle.

Selv om det er ønskelog med tips o.l. så vil jeg også ha inn i førstepost at det ikke er ønskelig med kommentarer om at det bare er å ta seg sammen o.l. Det hjelper ikke. Dere skjønner sikkert hva slags innlegg jeg mener.

 

Så hva mener dere? Er det på tide å pensjonere Deppetråden og komme med en ny versjon a la det jeg skisserer? Noe mer jeg bør ha med i førstepost?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Jeg har vurdert å lage en ny tråd som jeg kaller "Den Psyke tråden"

Hvor folk med diverse psykiske problemer kan del erfaringer, be om råd, komme med rene utbrudd, etc.

En slags hjelp til selvhjelp.

 

Personlig mener jeg at da måttet Deppetråden stenges. Vi trenger ikke to så like tråder. I ærstepost så ser jeg for meg en kort beskrivelse av en del forsjkellige og vanlige psykiske prbemer. Lagt i spoiler så de ikke tar så mye plass. Vil også ha telefonnummer der en kan få hjelp eller noem å snakke med når som helst på døgnet.

 

Jeg vil også ha inn regler om at direkte selvmordstrusler skal bli truet om de virker reelle.

Selv om det er ønskelog med tips o.l. så vil jeg også ha inn i førstepost at det ikke er ønskelig med kommentarer om at det bare er å ta seg sammen o.l. Det hjelper ikke. Dere skjønner sikkert hva slags innlegg jeg mener.

 

Så hva mener dere? Er det på tide å pensjonere Deppetråden og komme med en ny versjon a la det jeg skisserer? Noe mer jeg bør ha med i førstepost?

Jeg tenkte jo på det samme/noe lignende. Fortalte deg tidligere, men da tenkte jeg mest fokus på selvmord/selvmordsforsøk. Men ser nå at det er bedre med info om mange psykiske lidelser. Var i alle fall sånn jeg så for meg: med førstepost hvor det står om forskjellige psykiske lidelser i spoiler. Og man har nødnummer/telefonnummer som folk kan ringe når de har det tungt. Vi kan prøve å lage den sammen?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Det kan vi gjøre. Men da synes vi at vi bør vente til andre har sagt om de mener det er en god løsning.

"Deppetråden" får det il å høres ut som bare depping, men det r jo mye annet der ute enn bare depresjoner

Selvfølgelig. :) Og du har et poeng der egentlig.

Lenke til kommentar

Noen innspill.

 

Etter råd fra SSFF (seksjon for selvmordsforskning og forebygging), har vi rutiner rundt dette ved selvmord på forumet. Om noen brukere skriver at de vurderer å ta selvmord så har vi rutiner for å umiddelbart stenge av for diskusjon. Vi tar i så måte også kontakt med vedkommende, hvor han/hun innstendig bes om å ta kontakt med profesjonelle. Dette gjelder selvsagt ikke etiske diskusjoner rundt selvmord og andre relevante problemstillinger, men konkrete trusler om at man vil ta sitt eget liv eller konkret diskusjon om hvilken selvmordsformer som er best. Det er i så måte viktig at informering og etisk diskusjon ikke sensureres vekk, for det kan ha viktig forebyggende effekt og kan være til god hjelp for etterlatte å ha et sted å diskutere tematikken.

 

Balansegangen her er i så måte vanskelig og ofte diffus. En debatt rundt dette på generelt grunnlag kan fort bli mer konkret og kan med dette brukes i negativ art. Jeg er derfor ikke sikker på om en tråd med eksplisitt fokus rundt "fokus på selvmord/selvmordsforsøk", som er foreslått er gjennomførbar, ei helle ønskelig.

 

Når dette er sagt, er det ingenting i veien for å opprette en ny tråd som favner bredere enn dagens. En tråd som handler om mer en "bare", "depping" og tematikk rundt dette, dette tror jeg ville falt i god jord hos mange brukere. En oppdatert første post med lenker til diverse hjelpelinjer samt informasjon til unge mennesker som sliter hadde også vært foretrukket fra personlig hold.

 

Bare å komme med innspill og/eller tilbakemeldinger. I skrivende stund har vi har også en intern diskusjon angående dette.

 

:)

Lenke til kommentar
Jeg har vurdert å lage en ny tråd som jeg kaller "Den Psyke tråden"

Hvor folk med diverse psykiske problemer kan del erfaringer, be om råd, komme med rene utbrudd, etc.

En slags hjelp til selvhjelp.

 

Personlig mener jeg at da måttet Deppetråden stenges. Vi trenger ikke to så like tråder. I ærstepost så ser jeg for meg en kort beskrivelse av en del forsjkellige og vanlige psykiske prbemer. Lagt i spoiler så de ikke tar så mye plass. Vil også ha telefonnummer der en kan få hjelp eller noem å snakke med når som helst på døgnet.

 

Jeg vil også ha inn regler om at direkte selvmordstrusler skal bli truet om de virker reelle.

Selv om det er ønskelog med tips o.l. så vil jeg også ha inn i førstepost at det ikke er ønskelig med kommentarer om at det bare er å ta seg sammen o.l. Det hjelper ikke. Dere skjønner sikkert hva slags innlegg jeg mener.

 

Så hva mener dere? Er det på tide å pensjonere Deppetråden og komme med en ny versjon a la det jeg skisserer? Noe mer jeg bør ha med i førstepost?

Hva er forskjellen på deppetråden og den tråden du skisserer her?

 

Jeg kan fint redigere inn i førsteinnlegget det du ønsker av informasjon, og dette med selvmordstanker kan også tas med. Men selve tråden vil da være akkurat lik deppetråden - så jeg ser ikke hvorfor vi skal pensjonere en tråd som faktisk fungerer veldig veldig bra for mange mennesker. Tråden benyttes og brukes - og er til for brukerne våre. Siden de poster i den går jeg ut ifra at tråden ønskes av brukerene.

 

Ellers må jeg si meg enig i Roberteh sine tanker rundt tråden, dette er det som er deppetråden, og trådens intensjon fungerer. Rammene er åpne og frie, og jeg tror det er mange som har postet der som ikke tør å ta det opp andre steder.

 

Jeg ønsker ingen forandring eller stenging.

Lenke til kommentar

Forsjellen ligger mest i navnet. "Deppetråden". Psykisk helse innebærer så mye mer enn bare depresjoner. Med et nytt navn som omfavner dette så kan vi på en måte fange opp mye mere. Tenkte å sette meg ned i helgen og lage en slags skisse til hva jeg mener er en god førstepost der. Kan kanskje beholde tråden, bare døpe den litt opp. Det nåværendre navnet gir inntrykk av at alt er svart og det kun er hålpøst å skrive der. Vet ikke helt om du skjønner hva jeg mener. Men jeg er selvsagt åpen for bare å gi den ny førstepost og omføpe den. Enkelte regler synes jeg bør på plass. Sånne innlegg som "Jeg tatr livet mitt i natt. Farvel!" er ingen tjent med at skal være der. Det har så vidt jeg vet blitt postet lignende der som har blitt slettet. Jeg bare ide-stormer så ikke ta alt dette som skrevet i sten. Av og til så kommer det inn folk som skriver ting som "Hvorfor deppe? Alt dere gjør her inne er å syte!" Det tror jeg kommer en del av stigmaet navnet gir. Var noe mer jeg skulle skrive, men glemte det nå. Kommer sikkert på mer senere.

 

Jeg tenkte også ved å åpne en ny tråd at andre som ikke har "turt" å poste tidligere fordi det er en del faste der kan se sitt snitt til å "være med fra starten" om du skjønner

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Jeg personlig mener de bør få lov til å bli. Ofte jeg bruker tråden bare som en utblåsningskanal uten å trenge noe mer oppmuntring eller konstruktive forslag. Utblåsningen i seg selv kan hjelpe.

 

Ønsker du svar på utblåsningen? Hvis ikke, hvilken hensikt har det? Jeg er faktisk nysgjerrig, derfor jeg spør.

Nå har jeg ikke lest hele tråden men er ganske greit svar på dette: Å få tanker ned på papiret kan er sunt, å si noe ut eller bare skrive det, hjelper mye. Man merker ofte lange innlegg i deppetråden også, det er fordi når folk har problemer kommer det ofte mye ut. Det er mye de trenger å si, og det er bra de har deppetråden så der skrevet det ned. Men dette er kanskje irrelevant siden det vi nå snakket om var korte innlegg uten hensikt som bare var utblåsning.

 

Håper uansett du forstår.

Lenke til kommentar

Lars og div: Det er forskjell på en brukertråd og en infotråd, imo. Det kunne sikkert vært greit å ha en sticky på helse-forumet der man har en oversikt over psykiske lidelser, osv., men å bare ha det som starten på en ny tråd a la deppetråden virker, for meg, bortkastet. Se f.eks. på tattoveringstråden: Førstepost inneholder masse god info, men det kommer likevel mange spørsmål i tråden om ditt og datt som besvares i førstepost. Da er det bedre å ha en ren infotråd, og så en brukertråd i tillegg.

 

("Psyk" er forresten ikke et ord: Hvorfor ikke bare kalle det "psykisk syk"?)

Endret av Right
Lenke til kommentar

Jeg har reagert et par ganger på innlegg som ikke motiverer til verken kritikk eller hjelp, som det blir nevnt i førstepost i denne tråden, f.eks. "Jeg hater meg selv!".

 

Jeg tror at det kan hjelpe personen å få det ut og vite at folk leser det, men i realiteten hadde jo personen kommet like langt ved å ikke skrive noe som helst. Synes godt folk i alle fall kan utdype hvorfor de hater seg selv, og om de faktisk ønsker hjelp til dette. Kan jo være det var hit n' run fra en gjest som bare fant en random tråd på nett hvor h*n kunne få ut aggresjon.

Endret av NwLife2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg foreslår at vi beholder deppetråden slik den er, men at en gjerne legger til div. telefonnumre, litt kort informasjon om diverse psykiske problemer.

(Her skal en selvfølgelig ikke ramse opp alle som finnes, men en kort innføring i de aller "vanligste". )

Jeg mener heller ikke at deppetråden burde skifte navn, ja, det er et navn som gjerne er veldig misvisende.

Uttrykket "deppetråden" har nå blitt så godt plantet i folk at det å skifte navn blir nesten bare dumt, folk vil enda kalle det deppetråden.

 

Angående korte intetsigende innlegg:

 

Jeg har skrevet noen innlegg som gjest der noen ganger, ofte ganske korte innlegg som ikke gir mening til stort andre enn meg selv.

Det er kun for å få "blåst ut", få satt tankene litt i orden. Nå kan en argumentere for at en likesågreit kunne åpnet notepad på PCen oog skrevet det der, men det hjelper ihvertfall for min del litt at andre kan se det. Selv om de ikke er i stand til å komme med noe konstruktivt svar til det innlegget overhodet.

Lenke til kommentar

støtter forslaget til lars om å opprette (eller skifte navn på deppetråden) en egen "psykisk helse" tråd. virker mer dekkende spør du meg. tråden kan gi forskjellig info rundt psykisk helse o.l.

 

altså, en infotråd hvor det står litt mer konkret..

"jeg vil ta mitt eget liv. hva gjør jeg?" etterfulgt av en haug hjelpetlf og andre generelle råd man kan gi til en person som befinner seg i den situasjonen. det bør selvfølgelig være fra en "profesjonell" kilde - altså, helst fra noen som jobber innen psykisk helsevern eller noe sånt.

så da kan man samle info og råd om diverse ting som angår psykisk helse, enten det gjelder en selv, venner eller familie.

alle emner bør dekkes, som f.eks. angst, alkoholmisbruk, misbruk, selvmord, depresjon, død i familien etc. etc..

eller, ikke alt da, men det viktigste!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...