Dan-The-Man Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Da var tiden kommer for å stille et stort spørsmål, et spørsmål som for mange virker absurd, men som for andre kan gi mening Jeg hadde nylig et foredrag om Nikola Tesla på skolen, og i forberedelsene til dette tilegnet jeg meg naturligvis en god del kunnskap om "mannen som oppfant det 20. århundre" Til tross for at jeg visste en del om han fra før, ble jeg utrolig overasket når jeg gikk mer i dybden og forsto hvilken betydning denne mannen har hatt for vår moderne levestil. For fakta er at vi i vesten har bygget vårt moderne samfunn på hans ideer og prinsipper uten at de fleste vet hvem han er en gang. Til de av dere da som ikke vet hvem Nikola Tesla er, eller hva han står bak foreslår jeg at dere setter dere litt inn i hans verden før dere leser videre. Dette er fordi det som blir hevdet virker absurd og rart hvis man ikke er klar over hvor genial denne mannen var. Her er Korthistorien til de som er interessert. Nikola Tesla hevdet i en artikkel i 1901 han at han kunne lage et globalt distribusjonsnett for trådløs energi. Dette inkluderte også elektrisitet som han mente kunne overføres trådløst uten særlig energitap. Forsøket skulle bli finasierert av oljemilliardæren J.P Morgan. Metoden er at en resonans på den rette frekvensens pumpes inn i jordens ionofære og blir da sendt mange ganger kraftigere tilbake til en finjustert spole. Dette skulle være en utømmelig energikilde fordi han også mente jorden fungerte som en enorm kondensator. Nikola hevdet å ha vellykket testet og gjennomført ekperiment av dette i sitt tidligere labratorium. (De som ikke har hørt om dette bør muligens lese litt mer på nettet) De fleste av dere skjønner at hvis dette stemmer ville dette gitt energisituasjonen på jorda i dag et helt nytt bilde, og betydd en slutt for oljeindustrien. Det var også dette J.P Mordan var redd for når han hørte om omfanget av dette og fant ut at han ikke ville kunne monopolisere det. Som følge av stoppet han prosjektet og sørget også for at Tesla ikke skulle få støtte andre steder heller. Det er ikke så rart når man har bygget opp formuen sin på olje og forstår at dette kunne betydd slutten for hans virke. Prosjektet ble altså avsluttet før det var kommet halvveis. Allikevel skal Tesla ha bygget en bil som gikk på trådløs energi fra ionosfæren i 1930. (Her er den eneste norske artikkelen jeg fant om dette:) Klikk Her! Så da er jo selfølgelig spørsmålet om Tesla kan ha rett, hvorfor, hvorfor ikke. Det jeg har sagt stammer ikke fra en kilde så det er ingen grunn til be meg sjekke den. jeg vil også si at jeg ikke hevder å vite fryktelig mye om strøm, elektrisitet osv. men jeg kan litt Selv om det sikkert er mange av dere som tror dette er umulig siden noe sånt har man aldri hørt om og vi ville selfølgelig hatt det hvis det var mulig. sier som nevnt over; Les om Nikola Tesla og få et slags bilde av hva denne mannen fikk til. Personlig er jeg veldig usikker på hva jeg skal tro, men jeg syntes ikke dette skal avfeies, ettersom Tesla virkelig var langt, langt forut sin tid, Og tok så godt som aldri feil. Del gjerne tanker og begrunn svarene DanTheMan Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Hmm, høres interessant ut. Det høres jo ut som en mulig teori, altså vi snakker jo en måte å hente ut en bitteliten del av all den kinetiske energien lagret i den enorme roterende kula vår (jorda). Jorda er enormt mye masse som roterer, så finner man en måte å bruke den som en stor elektromagnetisk generator, så har vi tilsynelatende "uendelig" energi å rutte med. Dvs ikke uendelig, men så mye energi som vi kan bruke før jordas rotasjonshastighet har sunket uakseptabelt mye, men det er i praksis "uendelig"/umulig å bruke opp med menneskehetens energibehov. Blir akkurat som en dynamo på en sykkel. Den skaper ikke strøm av ingenting, men den tar litt av den kinetiske energien sykkelen har ned en bakke og bruker det til strøm. Altså den bremser sykkelen litt. Men er jo litt rart at hvis dette er sant, at vi med dagens vitenskap ikke har klart å finne ut hva Tesla fikk til. Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Dokumentar: Tesla The Race to Zero Point Free Energy Lenke til kommentar
Dan-The-Man Skrevet 17. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2009 (endret) Det du sier er helt riktig, og det gir ingen mening at dette ikke skulle bli satt til verks hvis det er mulig. Men det vi må huske på at det er ikke sikkert alle vil at det skal være mulig? Ikke for å virke som en konspirasjonsteoretiker eller noe sånt. Men det ville jo hatt ufattelig mange bivirkninger. Btw Gratulerer med dagen folkens Endret 18. mai 2009 av Dan-The-Man Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 For det første, Tesla er ikke ukjent i det hele tatt. Han er en av de mest kjente fysikerene, og han har sågar en egen enhet oppkalt etter seg. Og han var en veldig god fysiker, men uten tesla så hadde noen andre stått fram og funnet ut det Tesla gjorde. Han var også en litt halvsprø fyr og en del av teoriene hans er litt underlige. Når det gjelder den trådløse overføringen hans, så er det viktig å hsuke et par ting. Vi vet uendelig mye mer om fysikk i dag enn for hundre år siden. Det er ekstremt lite sannsynlig at en fysiker for hundre år siden har funnet ut noe, som vi enda ikke skjønner eller vet om i dag. Tesla sin ide for trådløs strøm er mulig, men vil såvidt meg bekjent innebære store energitap i overføringen, og er derfor ikke særlig praktisk AtW Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 (endret) Man har vel i dag sendt radiobølger på nesten hele frekvensspekteret fra et par kHz til mange Ghz, med mange forskjellige effekter. Og felles for alle sammen er at det er enorme tap => sender du ut med noen hundre watt et sted kan du kansje plukke opp noen miliwatt et stykke unna. og det er ihvertfall ikke noe som helst tegn på "OverUnity" inne i bildet. Selv om man bruker paraboler eller phased array antenner for å "fokusere radiostrålen" så blir det enorme tap og spredning av radiostrålen utover. Jeg tror egenklig den beste måten for overføring av trådløs energi er med laserlys. Men da trenger man lasere med stor virkningsgrad og en måte og gjøre om dette laserlyset igjenn til strømm (veldig effektive solcellepaneler eller noe slikt). Men et slikt system er selvsagt avhengig av fri sikt => man må plassere det i satelitter eller reflektere laserstrålen fra noen satelitter. Dette fører jo igjenn til problemer med tap og forvrengning av lyset gjennom atmosfæren. Slike "gratis energi", evighetsmaskiner, trådløs tapsfri strømm, ol. teorier avfeier jeg vaneligvis med en gang (går somregel ut på elektrolyse, svinghjul eller noe magnetmotor hvor man tillfører energien selv), men når Tesla kommer med det så blir det litt mer interessangt, men han har jo kommet med en del ikke så gode ideer han også. Feks teslaturbinen som er genialt enkel, men det er store problemer med effektiviteten og praktisk annvendelse av den. Man kan overføre nesten tapsfri trådløs energi gjennom havet (man gjør faktisk det mellom Norge og Danmark), men dette kan man jo bare gjøre med den ene fasen => man må føre den andre fasen i en kabel. Og man må jo også likerette strømmen før man sender det gjennom havet => det er litt tap i denne likerettingen og vekselrettingen igjenn på andre siden. Endret 17. mai 2009 av flesvik Lenke til kommentar
Dan-The-Man Skrevet 17. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2009 Er sikkert fornuftig det dere sier, men folk på den tiden og Nikola hevdet at han skal ha fått tatt i bruk metoden på en bil me gode resultater. Jeg vet ikke hvor mye dere kan om teorien hans, men det jeg har nevnt er veldig enkelt forklart. For nøyere forklaring se på linken til J-Core Jeg kan heller ikke argumentere veldig mot det du sier, det vet jeg ikke nok om, og hvis jeg hadde gjort det ville jeg ikke sittet her å lurt på dette idag. Eneste jeg har å gå på er at Tesla har fått til så fantastisk mye og tror ikke han var helt på rusk. Jeg vet godt at det var en ekstremt eksentrisk fyr osv. men han var ikke gal, dette er et inntrykk mange har fått av media som ikke stemmer. Også verdt å nevne at det ikke det er det eneste banebrytende prosjektet Tesla hadde, også Døds/fredsstrålen er mye omdiskutert, men dette kan vi kanskje ta i en annnen runde? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Er sikkert fornuftig det dere sier, men folk på den tiden og Nikola hevdet at han skal ha fått tatt i bruk metoden på en bil me gode resultater. Jeg vet ikke hvor mye dere kan om teorien hans, men det jeg har nevnt er veldig enkelt forklart.For nøyere forklaring se på linken til J-Core Jeg kan heller ikke argumentere veldig mot det du sier, det vet jeg ikke nok om, og hvis jeg hadde gjort det ville jeg ikke sittet her å lurt på dette idag. Eneste jeg har å gå på er at Tesla har fått til så fantastisk mye og tror ikke han var helt på rusk. Jeg vet godt at det var en ekstremt eksentrisk fyr osv. men han var ikke gal, dette er et inntrykk mange har fått av media som ikke stemmer. Også verdt å nevne at det ikke det er det eneste banebrytende prosjektet Tesla hadde, også Døds/fredsstrålen er mye omdiskutert, men dette kan vi kanskje ta i en annnen runde? Om folk er gale eller ikke blir vel delvis subjektivt, men det er liten tvil om at mange svært gode fysikere er litt spesielle for å si det sånn, og Tesla var ikke blant de minst spesielle. Gal eller ikke, essensen er at han også har kommet med noen rare påstander, i tilegg til at det smarte han fant ut. Tesla kan jo godt mene at han fikk gode resulater, konklusjonen til dagens fysikere er at det er for mye tap til at det er praktisk. AtW Lenke til kommentar
Dan-The-Man Skrevet 17. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2009 Hørtes jo selfølgelig fornuftig ut, grunnen til at jeg har såpass tro er at jeg aldri har egentlig vært borti noen argumenter mot dette. Hvis du kan referere til forsøk på dette i moderne tid ville jeg blitt glad Syntes dette er utrolig spennende stoff Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Legg merke til hvor mye støy det er i media på grunn mobilstråling og denslags. Da snakker vi om effekter i milliwatt-området mens trådløs kraftoverføring må være i gigawatt-området for å feks drive bilene som kjører inn og ut av oslo i rushtida. Tror nok noen hadde protestert da gitt... Lenke til kommentar
christianb Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Dvs ikke uendelig, men så mye energi som vi kan bruke før jordas rotasjonshastighet har sunket uakseptabelt mye, men det er i praksis "uendelig"/umulig å bruke opp med menneskehetens energibehov. Jeg tror at menneskenes behov for energi er så godt som ubegrenset. Hvis vi plutselig skulle få så store mengder med nesten gratis energi tilgjengelig, vil vi etter en del år ikke ha noe problem med å bruke den. Og en fremtidig "rotasjonskrise" høres mye mer skummel ut enn dagens klimakrise. (Selv om det sikkert vil dukke oppe "rotasjonsskeptikere" som mener at et lengre døgn bare har positive effekter...) Lenke til kommentar
Dan-The-Man Skrevet 18. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2009 (endret) Dvs ikke uendelig, men så mye energi som vi kan bruke før jordas rotasjonshastighet har sunket uakseptabelt mye, men det er i praksis "uendelig"/umulig å bruke opp med menneskehetens energibehov. Jeg tror at menneskenes behov for energi er så godt som ubegrenset. Hvis vi plutselig skulle få så store mengder med nesten gratis energi tilgjengelig, vil vi etter en del år ikke ha noe problem med å bruke den. Og en fremtidig "rotasjonskrise" høres mye mer skummel ut enn dagens klimakrise. (Selv om det sikkert vil dukke oppe "rotasjonsskeptikere" som mener at et lengre døgn bare har positive effekter...) Folkets energibehov er klart stort, men tenk på at det faktisk er hele jordkloden som genererer strømmen her, hele jordkloden er respektabelt stor når det gjelder å fungere som en kondensator. Jeg respekterer selfølgelig din mening men jeg tror ikke det ville gitt betydelig utslag. Godt poeng av Kahuna, som sagt før vet jeg selfølgelig ikke nok om dette til å kunne uttale meg med sikkerhet om ulike problemstillinger. Men som sagt syntes jeg det er et interesant prosjekt. Det er også et poeng at energien gikk inn på spoler, istedenfor å "svirre" rundt i lufta. Endret 18. mai 2009 av Dan-The-Man Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 (endret) Hvis jeg regnet riktig så er det så mye energi i jordas rotasjon: 427951724928382107908412394444,35 Joule = 427951724928382107908 Terrawatt/timer Hadde du brukt så mye energi fra jordens rotasjonshastighet hadde jorden stoppet helt. Basert på disse antagelsene: - Jorden har omtrent like stor massetetthet overalt (større masse ytterst gir større energi "i sving" for eksempel) - Atmosfæren roterer også med jorden med rimelig mye energi, dette er ikke tatt med i beregningen Noen må gjerne kontrollregne, brukte Windows kalkulatoren og det gikk litt fort . Er = 1/2 J ω^2 Hvor: Em = Kinetisk rotasjonsenergi (Joule) J = "Moment of inertia" (kg m^2) ω = Rotasjonshastighet (Radianer per sekund) Momentet av inertia for en kule med lik massetetthet overalt hele kan regnes ut slik: I = 2/3 m r^2 I = "Moment of inertia" (kg m^2) m = Masse (kg) r = Radius (meter) Edit: For å legge til litt til, vi bruker ca 13 TW hvert år. Dvs vi kunne fortsatt med det i enda: 32919363456029392916 år = 32919363456 milliarder år. Til sammenligning er universet ca 13.5 milliarder år tror vi . Sånn roughly sagt. Selvfølgelig hadde generatoren fungert veldig dårlig når jorden nesten hadde stått stille, for å ikke snakke om andre problemer med en stillestående jord. Endret 18. mai 2009 av ChrML Lenke til kommentar
Dan-The-Man Skrevet 18. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2009 nicely done Med andre ord er det ikke nedbremsingen av jorda som er det største problemet. Forutsatt at det du skrev stemmer Lenke til kommentar
Pe2 Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 (endret) Hvis jeg regnet riktig så er det så mye energi i jordas rotasjon:427951724928382107908412394444,35 Joule = 427951724928382107908 Terrawatt/timer .... Edit: For å legge til litt til, vi bruker ca 13 TW hvert år. Dvs vi kunne fortsatt med det i enda: 32919363456029392916 år = 32919363456 milliarder år. Til sammenligning er universet ca 13.5 milliarder år tror vi . Tror det gikk litt fort i svingene der... WolframAlpha med 16 TW tilsier drøye 840 milioner år. Fortsatt ganske lenge, men ikke helt milliarder av år. Endret 18. mai 2009 av Pe2 Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Hvis jeg regnet riktig så er det så mye energi i jordas rotasjon:427951724928382107908412394444,35 Joule = 427951724928382107908 Terrawatt/timer .... Edit: For å legge til litt til, vi bruker ca 13 TW hvert år. Dvs vi kunne fortsatt med det i enda: 32919363456029392916 år = 32919363456 milliarder år. Til sammenligning er universet ca 13.5 milliarder år tror vi . Tror det gikk litt fort i svingene der... WolframAlpha med 16 TW tilsier drøye 840 milioner år. Fortsatt ganske lenge, men ikke helt milliarder av år. Aha, oki, bra vi fikk rettet opp det . Mulig jeg har fått en kommafeil eller bommet på en eksponent. Men fortsatt, 840 millioner år er så lenge at det ikke er noe problem, om ca 2 milliarder år er det ulevbart her på jorden pga sola, og vi mennesker ødelegger den garantert lenge før det . Lenke til kommentar
Dan-The-Man Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) Hvis jeg regnet riktig så er det så mye energi i jordas rotasjon:427951724928382107908412394444,35 Joule = 427951724928382107908 Terrawatt/timer .... Edit: For å legge til litt til, vi bruker ca 13 TW hvert år. Dvs vi kunne fortsatt med det i enda: 32919363456029392916 år = 32919363456 milliarder år. Til sammenligning er universet ca 13.5 milliarder år tror vi . Tror det gikk litt fort i svingene der... WolframAlpha med 16 TW tilsier drøye 840 milioner år. Fortsatt ganske lenge, men ikke helt milliarder av år. Aha, oki, bra vi fikk rettet opp det . Mulig jeg har fått en kommafeil eller bommet på en eksponent. Men fortsatt, 840 millioner år er så lenge at det ikke er noe problem, om ca 2 milliarder år er det ulevbart her på jorden pga sola, og vi mennesker ødelegger den garantert lenge før det . Klart vi knerter jorda snart, men det kan jo være den ville holdt ut lenger hvis Teslas teori stemmer Og da tenker jeg på forurensing hvis det skulle være noen tvil. Endret 19. mai 2009 av Dan-The-Man Lenke til kommentar
Teardrop Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Dokumentar: Tesla The Race to Zero Point Free Energy Jeg syntes den virket veldig "alternativ", sammt at det var lite teknisk info som ble presentert. Skulle likt å hatt den greia som gjorde at en vanlig forbrenningsmotor kunne gå på mesteparten vann (om jeg forstod det rikitg) Lenke til kommentar
Dan-The-Man Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) Har noen kilder til nyere forskning på dette? det meste som er å finne stammer som regel fra tidlig på 90-tallet. Syntes bare det er litt rart at det vanskelig å finne nyere forsøk på dette. Endret 19. mai 2009 av Dan-The-Man Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Slik jeg har forstått Tesla, så var det han jobbet med et system for trådløs overføring av strøm fra kraftstasjon til forbruker. Hovedproblemet var at hvem som helst kunne sette opp en antenne og "tappe" nettet. Forøvrig: En jeg kjenner jobbet for lenge siden med en radiomast. De hadde laget et kart over feltstyrke som en funksjon av avstand og retning fra antennen, og la merke til et kjempedropp i ene rettningen. Årsaken viste seg å være en bonde, som vha. noe lange ledninger hadde laget en "antenne", som han så fôra inn i varmeovnene i fjøset... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå