Gå til innhold

Ønsker dere skattelette eller skatteøkninger?


Denne undersøkelsen vil innholde to spørsmål, et om dere ønsker et høyere eller lavere skattenivå, og et om hvor stort statsbudsjettet bør være  

101 stemmer

  1. 1. Ønsker du høyere eller lavere skatter?

    • Høyere skatter
      16
    • Dagens Nivå
      29
    • Lavere Skatter
      53
    • Vet ikke
      3
  2. 2. Hvor stort bør statsbudsjettet være i prosent av BNP? (se under for mer informasjon)

    • 95-100%
      5
    • 70-95%
      6
    • 60-70%
      17
    • Dagens nivå (55%)
      23
    • 40-50%
      15
    • 30-40%
      11
    • 10-30%
      2
    • 0-10%
      7
    • Vet ikke
      15


Anbefalte innlegg

Hvis noen av dere ønsker å se noe statistikk på hvor stort statsbudsjettene er, kan dere se her. http://anepigone.blogspot.com/2008/03/gove...centage-of.html Det er gamle tall (2007) og det er ikke urimlig å tro at den er noe høyere idag.

 

Jeg er litt interesert i å se hva som er konsensus blandt folk om denne saken. Ønsker folk flest et lavere skattetrykk, eller ønsker dere et høyere skattetrykk. Jeg vet at det er mange som er på høyresiden, men det betyr ikke man faktisk mener at skattene skal bli lavere. Jeg vil gjerne høre litt om hvor man skal hente pengene fra, eller hvor man skal putte de ekstra kronene.

 

Som noen av dere sikkert ha fått med dere, er jeg for et lavere skattetrykk på folk flest. Det er flere grunner til det. En av grunnene er at jeg har en ideologi om at du skal bli belønnet for å jobe hardt og straffet for å ikke gidde å jobbe. Jeg vil hevde at de fleste som ender opp som fattige har en grunn til det, og derfor ønsker jeg økonomiske skiller. Legg merke til at jeg ikke snakker om de aller rikeste som er ofte født inn i tilværelsen sin. Jeg snakker om folk generelt med innteker på 200-trinnet og folk med inntekter på 400-1mill trinnet. En del kan si at det er uretferdig at noen barn vil bli fattigere enn andre. Jeg er enig og ønsker å motvirke dette, men vi må også huske på at mindre statlig innblanding også fører til mer frihet. Jeg mener at det burde være større skiller blandt vanlige folk, fordi det er rettferdig og fordi det skaper dypt manglende insintiver vi trenger i Norge.

 

Da kommer vi til neste poeng. La meg starte med å fortelle litt om Sverige som har hatt et av verdens høyeste skattenivåer, og det førte til en dyp økonomisk krise for dem på 1990-tallet. Svenskene hadde et statlig BNP-nivå på rundt 65% før 1990, og dette nivået var så høyt at det førte til at folk tjente nesten ingenting på å jobbe. Dette førte til at folk begynte å ta ferie, ble hjemme, etc. og dette førte til større kostnader som igjen førte til mindre penger for staten. Hvordan reagerte staten til det, de økte skattene enda mer og dette førte til en ond spiral som endte opp med en økonomisk krise for Sverige når de ikke kunne øke skattene mer. Dette viser et stort problem med velferdsamfunnet, og det er at den fører til at folk mister insentiver til å jobbe hardt og det slår hull i myten om at skandinaviske land ikke opplever økonomiske kriser. For det andre fører et høyt skattenivå til at firmaer flytter ut på grunn av bedre muligheter i utlandet, og man hindrer nyskapning. Angående den skandinaviske modellen, kan dere se her at det ikke bare er gull og grønne skoger http://www.brusselsjournal.com/node/510

 

Samtidig, kunne vi se å Irland som reduserte BNP-nivået til noe rundt 35-40%, og de har opplevet en økonomisk vekst uten like. Dette kan ikke sies om Sverige under den samme perioden. Hvis dere vil vite litt mer om Sverige anbefaler jeg å lese dette her om Sveriges økonomiske utvikling, http://www.timbro.se/bokhandel/pdf/9175665891.pdf

 

Norge støter nå på lignende problemer som Sverige har opplevet tidligere. Antall som går på sykepenger har økt. Vi klarer ikke å bygge opp et ordentlig alternativ til oljen, folk blir mindre produktive, kunnskapsnivået går ned og konkuransen fra utlandet har økt markant. Norge klarer sikkert å forsette en god stund til på grunn av oljen, men jeg tror at et lavere skattetrykk ville ha bidratt til en mye bedre utvikling i Norge, og skapt et mer rettferdig samfunn. Jeg stemte derfor på 30-40%.

 

Hva mener dere om saken? Ønsker dere lavere skatter, høyere? Begrunn meningene deres.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt hva jeg skal stemme, men noe jeg syns er enda viktigere å dempe opp for all sløsinga. Statens forbruk idag er altfor høyt, skatten er egentlig grei nok, om det blir høyere overskudd så spar det. Men er all den sløsinga med skattemidlene jeg irriterer meg grønn over.

Lenke til kommentar
Vet ikke helt hva jeg skal stemme, men noe jeg syns er enda viktigere å dempe opp for all sløsinga. Statens forbruk idag er altfor høyt, skatten er egentlig grei nok, om det blir høyere overskudd så spar det. Men er all den sløsinga med skattemidlene jeg irriterer meg grønn over.

Jeg er helt enig at det er dumt med all sløsingen, men tror du ikke det kan komme av at man forventer at alle som fortjener en velferdsgode skal få den, og i samme slengen drar med seg mange som ikke trenger den. I det idealistiske bildet om at ingen uretferdighet skal skje, ender man også opp med en massiv uttnytelse av systemet.

 

En ting jeg vil nevne, er andre skatter også viktig. Skandinaviske land har ofte hatt lavere skatt til nyskapning og bedrifter, enn f.eks. USA og det har vi tjent på. Det er grunnen til at vi kommer ganske høyt på indeks over økonomisk frihet, spesielt danmark. Allikavel, jeg vil hevde at noen av parameterene har lite med økonomisk frihet, f.eks. korrupsjon.

Lenke til kommentar

Personlig mener jeg at dagens skattenivå på lønnet arbeid ikke er så ille. Vi må huske på at ved å redusere skattetrykket så vil vi mest sannsynelig måtte redusere velferdsordninger. Ikke akkurat fornuftig når vi står fremfor en periode der det trenges stor investering i forhold til infrastruktur og forskning som skal bidra til at vi kan fremstå som mer bærekraftig etter oljealderen.

 

Det jeg er i mot er det forholdsvis høye skattetrykket og avgiftsnivået i forhold til private foretak. Det er i forhold til dette jeg mener vi må bli mer moderate slik at vi beholder flest mulig av private aktører som skaper arbeidsplasser. Bedrifter som flagger ut anser jeg som samfunnsproblem. Ikke bare forsvinner arbeidsplasser med et slikt skatte- og avgiftssystem men også en god del skatteytere som innbetaler store skatte-summer til statskassa. Dermed hvis vi kan beholde skattetrykket på lønnet arbeid på dagens nivå men samtidig fjerne en del avgifter og det høye skattetrykket på private bedrifter som teller mange arbeidsplasser, så skal jeg si meg fornøyd.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar
Personlig mener jeg at dagens skattenivå på lønnet arbeid ikke er så ille. Vi må huske på at ved å redusere skattetrykket så vil vi mest sannsynelig måtte redusere velferdsordninger. Ikke akkurat fornuftig når vi står fremfor en periode der det trenges stor investering i forhold til infrastruktur og forskning som skal bidra til at vi kan fremstå som mer bærekraftig etter oljealderen.

 

Det jeg er i mot er det forholdsvis høye skattetrykket og avgiftsnivået i forhold til private foretak. Det er i forhold til dette jeg mener vi må bli mer moderate slik at vi beholder flest mulig av private aktører som skaper arbeidsplasser. Bedrifter som flagger ut anser jeg som samfunnsproblem. Ikke bare forsvinner arbeidsplasser med et slikt skatte- og avgiftssystem men også en god del skatteytere som innbetaler store skatte-summer til statskassa. Dermed hvis vi kan beholde skattetrykket på lønnet arbeid på dagens nivå men samtidig fjerne en del avgifter og det høye skattetrykket på private bedrifter som teller mange arbeidsplasser, så skal jeg si meg fornøyd.

Faktumet er at det er ikke infrastruktur, eller forskning som kommer til å drive oss fremover. Det aller viktigste er at firmaer finner det hensiktmessig å opprette firmaer her i Norge, og det gjør de ikke i dag. For det andre er det ikke sånn at infrastruktur og forskning er det som vil bli prioritert ned. En god del av pengene vil komme fra å redusere anntallet på trygd. For det andre kan man redusere det offentlige nivået på andre felter, ved å ha en mindre offentig sektor. Vi trenger ikke å ha et statlig monopol på helsetjenester, ikke alle trenger gratis skolebøker, vi trenger ikke å gi stipend til de som bor hjemme, vi trenger ikke å kjøpe haugevis av datamaskiner hvert år. Vi kan også effektivisere en del. Når vi kutter skattenivået vil vi også merke at mer penger kommer tilbake igjen, og dermed er det mulig å kutte det ytterligere.

 

De vil ikke klare å fianisere alt med dagens politikk heller. Når anntallet på trygd, sykepenger og sosialhjelp øker, de rødgrønne øker skattenivået generelt og eldrebølgen kommer, dette betyr at vi må øke skattenivået drastisk, akkuratt som Sverige. Når skattenivået blir høyt minsker insintivene og vi får mindre i skatt og vi må øke den ytterligere. Dette fører oss opp i en spiral som ender akkuratt opp som Sverige i 1990. problemet er at når vi er i den spiralen (vi er nesten i den allerede), kan vi ikke redusere trygden fordi det tar tid å få folk vekk fra trygd på en rettferdig måte. Det kan fort føre til det samme som skjedde i Sverige.

 

Derfor er det viktig å redusere skattenivået for å skape insintiver for å bidra til økonomisk vekst, men også for å møte eldrebølgen på en godt måte. Alle OECD rapporter foreslår nettopp dette, at løsningen ikke er å øke skattenivået for å gi alle som trenger det velferdstjenester. Løsningen er å redusere skattene for å gi økte insintiver til å jobbe.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Jeg mener at skatten bør være under 5%, helst bør skatten være helt frivillig dersom dette lar seg gjennomføre. Staten bør også kun bruke penger på rettsvesen, politi, militære, og muligens vei.

 

om skatt hadde vært frivillig hadde det vært en mikroskopisk prosent som hadde betalt skatt, og på den lille prosenten skulle Norge ha hatt gratis sykehus, eldreomsorg, skole osv...

 

dette kommer ikke til å skje fordi realiteten er at mennesker er grådige og egoistiske og om man fikk valget hadde man tatt pengene selv

Lenke til kommentar
Jeg mener at skatten bør være under 5%, helst bør skatten være helt frivillig dersom dette lar seg gjennomføre. Staten bør også kun bruke penger på rettsvesen, politi, militære, og muligens vei.

 

om skatt hadde vært frivillig hadde det vært en mikroskopisk prosent som hadde betalt skatt, og på den lille prosenten skulle Norge ha hatt gratis sykehus, eldreomsorg, skole osv...

dette kommer ikke til å skje fordi realiteten er at mennesker er grådige og egoistiske og om man fikk valget hadde man tatt pengene selv

 

Ikke om du ser på livet som en DLF'er.

Lenke til kommentar
Jeg mener at skatten bør være under 5%, helst bør skatten være helt frivillig dersom dette lar seg gjennomføre. Staten bør også kun bruke penger på rettsvesen, politi, militære, og muligens vei.

 

om skatt hadde vært frivillig hadde det vært en mikroskopisk prosent som hadde betalt skatt, og på den lille prosenten skulle Norge ha hatt gratis sykehus, eldreomsorg, skole osv...

 

dette kommer ikke til å skje fordi realiteten er at mennesker er grådige og egoistiske og om man fikk valget hadde man tatt pengene selv

For å ta DLF så ønsker de ikke gratis sykehus, eldreomsorg, skole osv... De ønsker kun militære, rettsvesen og politi. Dette er ikke spesielt kostbart. Mulig det ikke kan finansieres frivillig, men det blir uansett en ekstremt lav skatt.

Lenke til kommentar

Det er naturlig at forventningene til lønnsomhet og effektivitet er lavere i offentlig sektor. Private virksomheter konkurrerer, og den som driver ineffektivt, går dukken. Slik er det ikke i det offentlige.

 

Jeg vet ikke, men jeg tror det brukes alt for mye på rent dill-dall i det offentlige: Langvarige møter for å diskutere småtterier frem og tilbake, utredninger av ulike tullesaker. Og så kommer det reformer på løpende bånd. Da må ting omstilles og endres, og slikt koster selvsagt penger. Så, etter et par år, viser det seg at reformen ikke var så god allikevel, eller kanskje er det noen nye tanker som er blitt populære. Så må man iverksette enda en ny reform. Og slik fortsetter det.

 

Og det blir selvsagt ikke bedre av det rene idiotiet: Ulandshjelp som bare kommer den korrupte makteliten til gode, en kostbar "månelanding" helt uten effekt og gudene vet hva.

 

Jeg ser det ikke som rettferdig at mine skattepenger (dvs. de få jeg som student betaler) skal finansiere slikt tullball.

Endret av frevild
Lenke til kommentar
Hva mener dere om saken? Ønsker dere lavere skatter, høyere? Begrunn meningene deres.

 

Tja? Skattenivået, isolert sett, er vel passelig etter min mening.

Men, når vi legger sammen både skattenivå og avgiftsnivå i Norge, så har jeg problemer med den totale belastningen som innbyggere i dette landet utsettes for.

Lenke til kommentar
Kjører ikke danskene FrP-modellen? Sammarbeider ikke til og med danske Venstre med FrP? Eller tar jeg helt feil nå? Hvordan fungerer egentlig skattesystemet der under blå regjeringen?

 

FrP modellen? Nei da hadde vel landet hatt skyhøy arbeidsledighet og insane inflasjon og høye renter. Har ikke hørt om noe sånt der nede ennå(men det kommer kanskje)?

 

Skattesystemet fungerer noe ala "det skal være rettferdig".

Lenke til kommentar
Liker den danske modellen jeg. Få noe sånt hit til Norge.

Kjører ikke danskene FrP-modellen? Sammarbeider ikke til og med danske Venstre med FrP? Eller tar jeg helt feil nå? Hvordan fungerer egentlig skattesystemet der under blå regjeringen?

De følger Høyre-modellen, blandet sammen med litt venstrepolitikk og en litt mildere variant av innvandringspolitikken til FRP. Venstre i Danmark er tross alt søsterpartiet til Høyre.

 

toeblast: Du må huske på at et FRP i Danmark vil ikke kunne bruke ekstra oljepenger, og kan ikke gi dem inflasjon på den måten.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...