Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når nå det er sagt så er det ikke så mye galt du kan gjøre når du skal kjøpe speilrefleks! Prøv, hold, så velger du det du synes kjennes best ut! Ja ja vet,standarsvar det der å, men det er ofte det beste!

Action= Canon/Nikon. Pga de er raske Tur/Natur=Pentax. Pga værtetting, og kraftig byggekvalitet(står for en kraftig støyt) Alle tar gode bilder!

Endret av Kjell75
Lenke til kommentar

Prologue: Vi trenger litt mer info fra deg for å kunne skreddersy anbefalingen til dine ønsker.

- Hvilken type action-bilder tenker du på?

- Med "alt mulig", er det noen fotosjangere du ikke er så interessert i?

- Vil du ha ett typisk 18-55 kit-objektiv eller andre løsninger?

- Hvilke egenskaper ønsker du sterkt og hvilke kan du klare deg fint uten?

- Er de 4500 kronene kun til kamerahus eller skal det også inkludere objektiv(er), minnekort, porto, stativ, fotobag, ekstra batteri etc?

- Har du tilgang til noe utstyr fra før? (Hva og hvilket merke?)

Lenke til kommentar
Prologue: Vi trenger litt mer info fra deg for å kunne skreddersy anbefalingen til dine ønsker.

- Hvilken type action-bilder tenker du på?

- Med "alt mulig", er det noen fotosjangere du ikke er så interessert i?

- Vil du ha ett typisk 18-55 kit-objektiv eller andre løsninger?

- Hvilke egenskaper ønsker du sterkt og hvilke kan du klare deg fint uten?

- Er de 4500 kronene kun til kamerahus eller skal det også inkludere objektiv(er), minnekort, porto, stativ, fotobag, ekstra batteri etc?

- Har du tilgang til noe utstyr fra før? (Hva og hvilket merke?)

-Med actionbilder tenker jeg ting i bevegelse: Snowboardhopp, fotball, rally osv.

-Ser etter et godt allroundkamera som kan være kompitabel til det meste, men dette ligger vel igrunn på fotografens evner? Ser for meg de fleste sjangere. Catch the moment. Ingen blasse farger om det skulle være typisk for noen av 'billigkameraene'.

-Tenker på et typisk kit-objekttiv til å starte med. Evnt utvide seneere.

-4500,- skal dekke kamerahus + objektiv. [mulig blitz også].

-Har ikke tilgang på utstyr.

Lenke til kommentar

- Med ekstern blits blir litt vanskelig, selv om det av og til finnes tilbud som dekker det. Det nærmeste jeg kom i farten er dette.

Nikon D-60-kit med SB-400-blits

Samme fra Fotovideo

(Men kjøper du D-40, får du vel råd til blitsen ved siden av.)

De større eksterne blitsene koster jo gjerne litt. Med ditt budsjett ville jeg nok ha vurdert å klare meg med pop-up-blitsen i kameraet og heller utvide etter hvert, men leter du litt, er det av og til fine pakketilbud med ekstern blits å finne.

Lenke til kommentar
-Med actionbilder tenker jeg ting i bevegelse: Snowboardhopp, fotball, rally osv.

-Ser etter et godt allroundkamera som kan være kompitabel til det meste, men dette ligger vel igrunn på fotografens evner? Ser for meg de fleste sjangere. Catch the moment. Ingen blasse farger om det skulle være typisk for noen av 'billigkameraene'.

-Tenker på et typisk kit-objekttiv til å starte med. Evnt utvide seneere.

-Har ikke tilgang på utstyr.

De fleste kamera lar deg stille fargemetning, kontrast, skarphet et. al. på kameraet slik at du får ut bildene som du vil ha dem.

Likevel vil jeg anbefale å alltid ta bilder i RAW+Jpeg slik at du har full mulighet til å justere dem på et senere tidspunkt.

Ville vel sagt D60 jeg også, mere bestemt dette kitet. Kan du ekspandere budsjettet med 500,- så får du i pose og sekk, D60 + 18-55mm VR + SB-400.

Lenke til kommentar

Du kunne hatt fordel av et lyssterkt zoomobjektiv, ekstra gode ISO-egenskaper og høy seriebildehastighet. Det finner du dessverre ikke i din prisklasse.

Til action mener jeg at blits er bortkastede penger. Blitsen har for kort rekkevidde, en rekkevidde som blir ennå kortere i dagslys.

Bildestabilisering er ofte kjekt å ha, men det har liten virkning på sportsfoto (som regel gir sportsmotivets bevegelser problemer, ikke kameraets bevegelser).

I din prisklasse klarer alle kameraene ca 2,5-3,5 bilder per sekund. De billigste som er hakket raskere er:

Olympus E620 med 4 bps til 5700 kr

Canon 40D med 6,5 bps til 5800 kr

Sony A700 med 6 bps til 6000 kr

Dermed kan du egentlig velge og vrake blant 3-3,5 bps-kameraene.

Lenke til kommentar
Leser du i det hele tatt hva mennesket skriver før du sleng ut den der!!? Står vitterlig at han har lest litt rundt på forumet!

Jada, jeg leser i grunnen postene jeg svarer på ganske nøye. Men hvordan "lest litt rundt på forumet" nødvendigvis inkluderer de jeg lenket til forstår jeg ikke. At de kan være inkludert, det forstår jeg. Derfor er min post formulert som et spørsmål.

Til trådstarter: blasse farger kjennetegner ikke billigmodellene, på dem må man gjerne tone fargene litt ned, på de dyre må man gjerne tone dem opp. Begge deler kan gjøres i kameraenes menyinnstillinger, eller i etterbehandling.

Et rimelig kamera med kit-zoom, og et lysterkt normalobjektiv, type 25mm (hvis Olympus) eller 35mm ellers, vil dekke behovet du skisserer godt, og følger du med en periode på tilbud bør du kunne få det hele for omtrent budsjettet ditt. Nikon D40 selges innimellom for 2000,- med kit-zoom. 35mm f/1.8 får du for ca 2000,- og da har du igjen halparten av det som skal til for å skaffe en SB-400 ekstern blits, den er helt suveren for prisen og størrelsen.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Leser fortsatt en del om disse ulike kameraene.

Ser ut for at jeg går for Nikon D60 for øyeblikket. Har bestemt meg for at jeg ikke trenger ekstra blits slik som det er nå. Har mer fokus på å få med kameraveske+minnekort for oppmot nevnt pris. Er dette mulig?

Men hva med Canon Digital EOS 1000D m/18-55mm IS? Hva står IS for?

Hvilket merke har mest gunstige priser for videre objektiv? tele, vidvinkel.

Lenke til kommentar

IS står for "intern stabilisering" det er Canon sin benevnelse,Nikon bruker VR "Vibrasjonsredusering".

Når det gjelder objektiver er det mye som spiller inn før man kan si hvilken som er gunstigst.

Actionbilder er det vel Canon/Nikon som har lyssterke telezoomer til en "fornuftig" pris.

Edit:hvis du går for Canon så pass på at du får kitobjektivet som har benevnelsen IS og ikke den gamle utgaven uten.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Se på bruktmarkedet, så får du mer for pengene dine

Modeller som Nikon D40/60, Canon 450/1000D, Pentax K-m/200D, Olympus 420/520 og Sony A200/300 vil gjøre deg fornøyd.

Pentax, Sony og Olympus(ikke 420) har alle bildestabilisering i kamerahuset, så da slipper du å tenke på det ved kjøp av optikk, Nikon D40/60 har heller ikke autofokusmotor, så her må du passe på at objektivene du kjøper har motor.

D40/60 har intuitive grafiske visninger av blender etc som kan være kjekkt for nybegynner.

Olympus har lav vekt og små hus, hvis det er et kjøpsargument, samt mange innebygde "filtre" og morsomme bildefunksjoner.

Pentax har værtettning på dyrere modeller(ikke K-m)

Sony har lengst batteritid og best liveview(på A300)

Ellers er bildekvaliteten noenlunde lik på de modellene jeg har nevnt.

Noe konkret tips du kan se på ( og prut, alle legger ut for litt mer enn de har tenkt til å selge for )

Canon

http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnno...7&id=108551

Olympus

http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnno...7&id=108358 (E420 har gått nye for 1999, så de burde du få brukt under det)

Sony

http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnno...y&id=108396 ( burde kunne prutes ned til rundt 3500 med tanke på at nye modeller kommer om noen uker)

http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnno...y&id=107819 ( her får du sikkert kjøpt deler av pakken)

Nikon

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17408044 (bør kunne prutes en del)

Pentax

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17027162

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17088586

Ellers er det viktig å tenke på at kamerahus er "ferskvare", de faller fort i pris ved nye modeller.

Så hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg sett på enda eldre modeller og heller fått med mye utstyr i form av objektiver, stativ, blits minnekort og vesker.

3 litt eldre modeller som det ofte følger med mye ekstrautstyr på i bruktpakken er Nikon D80, Canon 400D og Sony A100.

Tror det vil spore fotografiinterressen mer og spare deg for penger enn å kjøpe et kit i butikk til 4500 eller mer.

Endret av Karabin
Lenke til kommentar
Actionbilder er det vel Canon/Nikon som har lyssterke telezoomer til en "fornuftig" pris.

- Det kan da ikke stemme. De rimeligste lyssterke telezoomene leveres av Tamron og Sigma, og disse leveres stort sett til Pentax og Sony også, endog til Olympus. Skal du i tillegg ha bildestabilisering, blir det dyrere å ha Canon/Nikon.

Lenke til kommentar

Angående IS:

IS står for "intern stabilisering" det er Canon sin benevnelse,Nikon bruker VR "Vibrasjonsredusering".

Canon kaller det for Image Stabilisation på engelsk og Optisk bildestabilisering på norsk.

Nikon kaller det samme for VR (Vibration Reduction), Sigma kaller det OS (Optical Stabiliser), Olympus kaller det O.I.S (Optical Image Stabilisation) mens Tamron kaller det VC (Vibration Compensation).

Pentax, Sony og Samsung har tilsvarende systemer innebygget i kameraet under ulike navn og har derfor ikke objektiver med stabilisering. Olympus har også noen slike kameraer men de har O.I.S for de kameraene som ikke har innebygget stabilisering.

Uansett hva man kaller det er hensikten å motvirke uklare bilder som skyldes at kameraet holdes ustøtt. Det er et problem som merkes best når kameraet er håndholdt, motivet står stille eller beveger seg sakte og lukkertiden er relativt lang i forhold til brennvidden.

Lenke til kommentar
Takker for svar :)

Er funksjonen liveview noe dere bruker ofte eller er det bare noe bs?

Jeg gikk for D60 pakken fra fotovideo når den kostet 4495 for en måned eller to siden. Jeg har en kamerat som har Sony A300 og jeg har testet litt begge, min følelse var at D60 satt bedre i hånda mi. Liveview var noe jeg vurderte og det er ganske kult hvis du skal ta bilde fra et sted der du ikke kan ha kameraet inntil øyet, men jeg ble nesten deprimert på bildekvaliteten på skjermen, og når det blir mørkt synes jeg den var ubrukelig for mitt bruk. men som sagt for fokuspunkter er det kanskje ålreit å bruke det.

Det er ihvertfall min erfaring.

Lenke til kommentar
Jeg gikk for D60 pakken fra fotovideo når den kostet 4495 for en måned eller to siden. Jeg har en kamerat som har Sony A300 og jeg har testet litt begge, min følelse var at D60 satt bedre i hånda mi. Liveview var noe jeg vurderte og det er ganske kult hvis du skal ta bilde fra et sted der du ikke kan ha kameraet inntil øyet, men jeg ble nesten deprimert på bildekvaliteten på skjermen, og når det blir mørkt synes jeg den var ubrukelig for mitt bruk. men som sagt for fokuspunkter er det kanskje ålreit å bruke det.

Jeg sliter også med elendig bildekvalitet på A350. Synes bildene ble overeksponert ute på A300 og kornete og misfargede/mørke inne ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...