Gå til innhold

Diskusjon rundt regjeringens håndtering av finanskrisen

Anbefalte innlegg

Et av de vanligste argumentene jeg hører fra meningsmotstandere her på forumet er at den rødgrønne regjeringen har kjørt økonomien i grøfta, tømt oljefondet, etc. Likevel melder NY Times i dag at Norge er landet som har håndtert finanskrisa best, og at økningen i oljefondets investeringer var positive. Er det på tide å innrømme at denne regjeringen faktisk styrer økonomien dyktig, eller har NY Times misforstått noe. Hva er årsaken til at Norge ikke har følt finanskrisa på kroppen i samme grad som andre vestlige land?

http://www.nytimes.com/2009/05/14/business...mp;ref=business

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror, uten at jeg kan begrunne det, at vi får smellen senere enn alle de andre.

Boligprisene er nødt til å krakke før eller senere. Senest i dag kom det et forslag som gjør at boligprisene kan stige enda mer. Tenker på forslaget om avdrag når man velger fastrente.

Lenke til kommentar

Er ganske sikker på at partiet Høyre kan håndtere finanskrisen minst like godt som den rød-grønne regjeringen. Det er ingen som tar næringslivet, små og mellomstore bedrifter så serriøst som Høyre.

Det er jo ganske utrolig, det måtte en finanskrise til for at de rød-grønne skulle bevilge penger til oppussing av skoler, sykehus o.l

Lenke til kommentar
Eneste grunnen til at økonomien fortsatt går rundt er for å fylle opp landet med mennesker som ikke er skikket til å bo i den vestlig verden.

Når vi har en tilstrekkelig mengde derimot..

Lyst til å faktisk diskutere økonomi? Tråder om hvor kjipe innvandrerne er har vi to nye om hver dag.

Lenke til kommentar

Vel, dette er jo et tydelig signal om at høyresidens svartmaling av den rød-grønne regjeringen generelt og Kristin Halvorsen spesielt er bak feil mål og på feil jorde. Særlig Halvorsen har fått gjennomgå på dette forumet men det er ikke mange eksperter som mener at hun ikke totalt sett har vært og er en god finansminister.

Lenke til kommentar
Vel, dette er jo et tydelig signal om at høyresidens svartmaling av den rød-grønne regjeringen generelt og Kristin Halvorsen spesielt er bak feil mål og på feil jorde. Særlig Halvorsen har fått gjennomgå på dette forumet men det er ikke mange eksperter som mener at hun ikke totalt sett har vært og er en god finansminister.

Kan jo være at Halvrosen slettes ikke har hatt noen vanskelig tid som finansminister. Hun tok over en norsk økonomi som var langt oppe i en høykonjunktur - hvor folk stort sett er fornøyde og den eneste oppgaven hun har hatt er å ikke ha et for ekspansivt budsjett (som burde passe høyresiden i norsk politikk bra). Den siste tiden med finanskrisen har gjort jobben hennes enda enklere - nå slipper hun å bortforklarer hvorfor vi ikke kan bruke fult så mye på ditten og datten, handlingsrommet hennes har økt betraktelig. Og så lenge hun følger rådene fra fagfolkene i departementet så skal ikke dette være den verste jobben.

Det Halvorsen kan få kritikk for er hvilke prioriteringer, og her får hun uansett kritikk av opposisjonen som gjerne vil fronte en annen interessegruppe enn de Halvorsen ga penger til...

Lenke til kommentar
Er ganske sikker på at partiet Høyre kan håndtere finanskrisen minst like godt som den rød-grønne regjeringen. Det er ingen som tar næringslivet, små og mellomstore bedrifter så serriøst som Høyre.

Det er jo ganske utrolig, det måtte en finanskrise til for at de rød-grønne skulle bevilge penger til oppussing av skoler, sykehus o.l

Dette er fryktelig synd og sannsynligvis forumets største problem. Helt uten oppfordring kommer slike partiske og sære innlegg inn i diskusjonen. Det var ikke spørsmål om Høyre kunne håndtere finanskrisen minst like godt som de rød-grønne. Dessuten får du det til å virke som om de rød-grønne har gitt faen i skoler, sykehus o.l før finanskrisen slo ned.

Klarer vi å få til en diskusjon hvor folk går opp av skyttegravene? En diskusjon hvor man ikke klamrer seg fast til sin forutinntatte mening?

Lenke til kommentar

Kan du utdype det, i kontekst konsekvenser av økte offentlig forbruk av nasjonale varer og tjenester før og etter starten av finanskrisen?

Lenke til kommentar

Å bruke artikkelen fra NYT som argument for at regjeringen gjør en god jobb blir for dumt når en leser litt av det andre de har skrevet om Norge:

http://www.nytimes.com/2005/04/17/weekinre...nted=2&_r=1

Jeg som tenkte at det å smøre sin egen matpakke var kun for dumme, fattige sosialister.

Snakk om å snu kappen etter vinden, men det er vel slik verden fungerer at vi kun tenker fram til neste lønningspose.

Ellers må jeg si at regjeringen har gjort en grei jobb, men det skulle bare mangle når vi har verdens beste forutsetninger for å skape et godt land. Bare så dumt at mye blir forsømt pga. det politiske spillet for å tekke velgermassen. :)

Lenke til kommentar

Det jeg ville fram til var at i artikkelen det blir henvist til i åpningsinnlegget ble Norge skamrost for vår måte å føre politikk på, blant annet en narkoman som fikk fortelle hvor fint han hadde det. Derfor ville jeg vise at dette er bare tull, og at de vinkler artiklene sine etter hva som er populært og selger, derfor "snur kappen etter vinden".

Kanskje noe av grunnen til at vi har det så bra her er at vi har en kultur hvor vi lager vår egen matpakke istedet for å underbetale enkelte arbeidsgrupper? Dette er noe vi ble tilnærmet latterliggjort for da det var oppgangstider i USA (2005) og vi ble fortalt at vi egentlig ikke er så rike som vi liker å tro (ref: se bildet i artikkelen). Derfor blir den nye artikkelen helt latterlig satt i sammenheng.

Jeg skulle ønske flere kunne tenke litt lenger enn de neste 10 dager/år, men det er nok en utopi. (har utallige eksempler på det hvis det skulle være ønskelig) :)

Endret av Jens72
Lenke til kommentar
Et av de vanligste argumentene jeg hører fra meningsmotstandere her på forumet er at den rødgrønne regjeringen har kjørt økonomien i grøfta, tømt oljefondet, etc. Likevel melder NY Times i dag at Norge er landet som har håndtert finanskrisa best, og at økningen i oljefondets investeringer var positive. Er det på tide å innrømme at denne regjeringen faktisk styrer økonomien dyktig, eller har NY Times misforstått noe. Hva er årsaken til at Norge ikke har følt finanskrisa på kroppen i samme grad som andre vestlige land?

http://www.nytimes.com/2009/05/14/business...mp;ref=business

Grunnen til det er at Norge har hatt en sterk økonomi fra dag 1 på grunn av oljen. Hadde vi ikke hatt oljen ville vi sannsynligvis vært i en verre posisjon enn Sverige, og Sverige har ikke klart seg like bra.

Jeg vil hevde at Danmark har klart finanskrisen bedre enn oss, og det har nok litt med at Danmark har hatt en høyreregjering de siste 7 årene (siden 2003) som har fått ned arbeidsledigheten og fått fart på den danske økonomien. Derfor tror jeg Danmark har klart seg bra, og de har klart det helt uten olje.

Lenke til kommentar

Hvorfor vil du hevde at Danmark har klart seg bedre? Og hva har eventuelt regjeringen her i landet gjort galt? Jeg har begrenset økonomisk innsikt, men utifra min kunnskap så virker det som om regjeringen har gjort alt riktig i forhold til finanskrisen, muligens litt sen ut av startgropen.

Høyre derimot ser ut til å ville kaste bort verdifulle kroner på meningsløs symbolpolitikk som skatteletter til bedriftene.

Lenke til kommentar
Hvorfor vil du hevde at Danmark har klart seg bedre? Og hva har eventuelt regjeringen her i landet gjort galt? Jeg har begrenset økonomisk innsikt, men utifra min kunnskap så virker det som om regjeringen har gjort alt riktig i forhold til finanskrisen, muligens litt sen ut av startgropen.

Høyre derimot ser ut til å ville kaste bort verdifulle kroner på meningsløs symbolpolitikk som skatteletter til bedriftene.

Danmark har klart seg bra, fordi de har hatt en økning på under 1% i arbeidsledighet av finanskrisen og har faktisk økt mindre enn Norge og de er nå på litt over 2%. En av tingene Norge gjorde galt, er unødvendige skatter (formueskatten, arbeidavgiften) på bedriftene som holder dem nede og lite vinteresse av å redusere dem, og manglen på krisepakker for å hjelpe bedrifter opp. Økonomien i Norge er sterk, og det ville ha gått bra om vi ikke hadde gjort noe som helst, men Norge er langt ifra prakteksemplet man kan se på, spesielt med tanke på at Norge har olje og stiller seg en litt annen posisjon.

Det er ikke å kaste bort penger å gi skattelettelse til de som lager verdiskapning her i Norge. Når bedriftene i Norge gjør det bra, da gjør også det norske folket det bra.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Det er ikke å kaste bort penger å gi skattelettelse til de som lager verdiskapning her i Norge. Når bedriftene i Norge gjør det bra, da gjør også det norske folket det bra.

Problemet frem mot finanskrisen var jo at Norge lett gjorde det for bra, og dermed skapte en press på økonomien som typisk ville rammet det offentlige.

Det er litt "hvorfor blir sykepleier med tunge løft, når du kan bli trucksjåfør med bedre lønn og arbeidstider".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...