Gå til innhold

Hjelp med kjøp av macro objektiv

Anbefalte innlegg

Hei! :new_woot:

Har netopp bestillt meg et Canon 450D, og har tenkt å kjøpe et macro objektiv.

Macro er noe jeg aldri har drevet med før, så jeg trenger litt hjeelp til å finne et objektiv.

Vil gjerne ha et objektiv som er så billig som mulig, men likevel ta Ok bilder? :)

Har tenkt å ta bilder av diverse blomset, dråper og muligens insekter.

Fint om dere kunne ha kommet med forslag! :thumbup:

Takk på Forhånd! :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte du kameraet med kitobjektivet eller blir macro'en det eneste objektivet du blir og ha.

Når det gjelder blomster og bier er dem i hver sin ende av macroverden.

Du kan si at 100mm er en "gylden" middelvei blir litt for kort til insekter og litt for lang til blomster.

Lenke til kommentar

Jeg har Tamron 90mm, og er veldig fornøyd. Med litt trening går det fint å ta bilder av treige og lite redde innsekter (feks. bier). Når det kommer til fluer osv har jeg ennå ikke fått til noe bra (ikke at jeg har prøvd så ekstremt mye heller da).

Til blomster og andre stillestående ting er det perfekt, men det kan være lett å skygge for lyset siden du må så nærmt.

Alt dette gjelder om du skal ha 1:1. Er for eksempel 1:1,5 greit blir alt straks mye enklere.

Lenke til kommentar
Det følger med et kitobjektiv også, så macroen blir ikke det eneste objektivet jeg kommer til å ha.

Vil nok helst ta bilder av blomster.

Jeg vil anbefale Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro. I tillegg til den supre optiske kvaliteten (som de fleste makro-objektivene har i denne klassen), får du også god byggekvalitet, konstant lengde på objektivet under fokusering, samt rask, stille og presis autofokus.

Da får du både et kjempegodt makro-objektiv og en flott 100mm til annet bruk (portretter o.l.) som går bra med kit-objektivet ditt. Se test på photozone.de.

Lenke til kommentar

Når trådstarters interesse går mer i retning av blomster, er det 105 og nedover som er "riktig". Og hvis trådstarter ikke renner over av penger, blir pris/ytelse vesentlig å se på. Da stiller Tamron, Tokina og Sigma sterkest. Jeg hadde sjekka ut Tamron 90 som en middelvei, i dette tilfellet. Det vil komplettere kitobjektivet på alle måter, mye mer enn et 50-60mm makroobjektiv kan - sjøl om det er mer optimalt til blomster.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...