xvis Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 (endret) Vurderer Canon Legria S100 mot Panasonic TM300. Begge kameraene får gode omtaler i tester, og koster omtrent det samme. Det jeg lurer mest på er om jeg kommer til å savne viewfinder'en som mangler på Canon. Jeg skyter for det meste video utendørs (spesielt modellfly), og under de fleste værforhold. Jeg bruker i dag et Sony PC110e DV-kamera med viewfinder, og velger som oftest det når jeg skal filme. Gjør dette valget for det blir ofte reflekser i lcd-skjermen, samt at den ikke er så lyssterk. Dette kan gjøre det vanskelig å følge objekter i høy fart. God bildestabilisator er også en viktig faktor for denne type filming. Vet ikke hvilket kamera som utmerker seg der. Tilslutt er det viktig med en god autofokusfunksjon som klarer å følge objekter i høy fart. Men kanskje dagens kamera har så god skjerm at dette ikke lenger er problem? Hva mener ekspertene? Panasonic med viewfinder, men som er svakere ved dårlig lysforhold, eller Canon uten viewfinder? Endret 12. mai 2009 av xvis Lenke til kommentar
IsakL Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Begge disse kameraene vil gi deg et veldig godt bilde. Spørsmål 1: Både ja og nei. Dagens skjermer er veldig gode, men under forhold med ekstremt sterkt lys vil det være litt vanskeligere å se. Man kan jo endre på lysstyrken i slike tilfeller slik at det vil utlignes, så jeg mener absolutt at dagens skjermer er kapable. Spørsmål 2: Autofokus: De fleste nye kameraer har veldig god autofokus. Det eneste problemet er, og jeg tror det kanskje gjelder begge kameraene, er at i dårlige lysforhold, Som tåke og overskyet, vil fokusen hoppe litt frem og tilbake. Om dette er tilfellet i akkurat modellflyfilming, er ikke jeg helt sikker på. Har ikke en egen erfaring med akkurat disse kameraene, men har et lignende (Sony HDRSR11) som det sies at det ikke er så bra i dårlige lysforhold. Dette er jeg forsåvidt enig i, men jeg filmer for det meste ikke om kvelden etter at solen har gått ned, så det er ikke et problem for meg. Jeg tror at du vil bli fornøyd med begge to kameraene, du får nesten bare sjekke litt på youtube og søke litt på google. Håper dette hjalp, og til lykke med kamerakjøpet Isak Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Jeg vurderer også S100 og TM300. Fra før av hadde jeg en Canon HV30 med søker. Av og til var det kjekt med søker, men den var ikke god å bruke i lengden. Søkerne på dagens konsumentkameraer har bare plast rundt, ingen gummi og er oftest ikke uttrekkbare. TM300 har i alle fall det. Jeg tok en tur innom en butikk som hadde begge kameraene. Der kunne jeg ta og føle på kameraene. Å lese om dem er ikke nok. Før jeg dro dit var jeg mest interessert i Panasonic, men etter å ha kjent litt på begge to falt jeg mer eller mindre for Canon. Kanskje dels fordi jeg allerede har Canon og kjenner til layouten. Begge har jo sine styrker og ulemper: Canon S100 fordeler: - 1,7x tele uten tap av bildekvalitet - En av de beste på skarphet og motion - Låsing av eksponering er lett tilgjengelig - 24 Mbps bitrate Canon S100 ulemper: - Ingen søker Panasonic TM300 fordeler: - Fokusring - Søker som til og med kan dras ut - Mic zoom for å konsentrere lyden mot sentrum Panasonic TM300 ulemper: - Låsing av eksponering krever 7-8 klikk inn i menyene Lenke til kommentar
xvis Skrevet 12. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2009 Godt å se at det er flere som sliter med å finne ut hvilket kamera som er 'best' Finner ikke så mye galt på Canon jeg heller, bortsett fra det med søkeren. Det jeg er redd for er at jeg skal låse meg fra å velge Canon'en pga den vanen jeg har lagt meg til mht bruk av søker. Her er en typisk 'gutta-på-tur-film' http://vimeo.com/4603260?pg=embed&sec= (ikke mitt kamera) viser litt hvilke forhold som er typisk for mitt bruk. Legger likesågodt til noen spm til: Ser at nettbutikkene skiller mellom norsk og eu versjon. Er dette kun forskjeller i meny-språk, eller er det andre ting som kan være annerledes? Hvilken tjeneste egner seg best mht å legge ut hd-film? Youtube eller Vimeo? Vet at det kreves mye hardware for å dra rundt redigering av hd-materiale. Hvor mye diskplass går det med i forhold til DV-redigering? Har en relativt oppegående pc selv om den om den er noen år gammel (Vista64, nVidia GeForce 8800GTX, Intel [email protected], 8GB RAM, disker: 2x320,1x500, 1x1000 (utvider ved behov). Det bør vel holde en stund til? Bruker Premiere, men har hørt noe om at 24mbps har voldet den problemer? Lenke til kommentar
IsakL Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Norsk/EU: Er nok bare språk, ettersom både EU og Norge har PAL. Kan ha noe med priser/moms å gjøre også Både vimeo og youtube er gode. Begge er gratis, men vimeo har en grense på 1 hd film /uke, mens på youtube kan man gjøre hva man vil om ikke filmen er over 10 min. Begge viser i hd sånn at det er greit. Det er nok ikke Diskplassen som det står an på, men heller Prosessoren. Klart det tar litt mer plass med hd filer, men ikke det viktigeste. Vet ikke så mye om din prosessor, men du har 64 bits og 8 gb ram så dette går nok fint. Jeg vil godt anta at Premiere greier 24mbps hvis du har bra pc. Men en ting, Du må ha cs4 for å bruke denne AVCHD codecen. Bare så det er sagt, ellers må du konvertere, og det er ikke anbefalt Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Det kan hende EU-versjonen ikke har norsk språk i menyene. Dette har jeg aldri brydd meg om fordi jeg foretrekker å sette den til engelsk. Ellers mener jeg å ha lest på forumet her at norsk og EU-versjon kan bli sendt til forskjellige steder ved garantisak. Uansett foholder du deg jo til butikken, og det er de som har ansvar ved en garanti-/reklamasjonssak. Vimeo har en Plus-tjeneste som koster 60 USD i året. Da får man 5 GB upload limit i uka og kan laste opp så mange HD-filmer man ønsker. Hvis man re-uploader samme filmen, spiser ikke dette av den totale 5 GB-grensen, men bare den ekstra størrelsen på den nye fila trenger. Videoene hos Plus-medlemmer blir også av bedre kvalitet fordi de encodes med 2-pass (mot 1-pass for gratisbrukere). Vimeo har også mulighet til å begrense videoen med passord, kontakter eller lignende hvis du ikke ønsker at hele verden skal kunne se videoene dine. Jeg tror en video kan være på hele 5 GB og ha ubegrenset lengde. Jeg har en video der som er på over 30 minutter. DV-materiale bruker 25 eller 36 Mbps. Jeg er litt usikker på det som stod på wikipedia. Dette blir 3-4 MB/s. HD-materiale vil ta like mye eller mindre plass. Canon sitt kjører på 24 Mbps og Panasonic på 17. Dette tilsvarer henholdsvis ca. 3 og 2 MB/s. Maskinen din burde holde i massevis til HD-redigering. Jeg bruker kun en dual core Intel på 2,5 GHz, men har fram til nå jobbet på HDV-materiale (Mpeg2). Det du kommer til å merke tar lang tid er å rendre filmen til slutt. Ca. 15 minutter i 720p eller 1080p output kan ta en time eller to. Hvis du legger flere filmer lagvis oppå hverandre ved overganger eller lignende, kan den hakke i Premiere når du previewer. Da må du i så fall rendre preview først (velge område og deretter trykke <enter>). Dette har ikke noe med at maskinen er treg, men rett og slett fordi det kreves enorme ressurser for å dekode og legge til effekter på flere videostrømmer samtidig. Endret 13. mai 2009 av bb79 Lenke til kommentar
oddmanil Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Vurderer Canon Legria S100 mot Panasonic TM300. Begge kameraene får gode omtaler i tester, og koster omtrent det samme. Det jeg lurer mest på er om jeg kommer til å savne viewfinder'en som mangler på Canon. Jeg skyter for det meste video utendørs (spesielt modellfly), og under de fleste værforhold. Jeg bruker i dag et Sony PC110e DV-kamera med viewfinder, og velger som oftest det når jeg skal filme. Gjør dette valget for det blir ofte reflekser i lcd-skjermen, samt at den ikke er så lyssterk. Dette kan gjøre det vanskelig å følge objekter i høy fart. God bildestabilisator er også en viktig faktor for denne type filming. Vet ikke hvilket kamera som utmerker seg der. Tilslutt er det viktig med en god autofokusfunksjon som klarer å følge objekter i høy fart. Men kanskje dagens kamera har så god skjerm at dette ikke lenger er problem? Hva mener ekspertene? Panasonic med viewfinder, men som er svakere ved dårlig lysforhold, eller Canon uten viewfinder? TM300 pga "auto tracking". Man låser kameraet på objektet, modellflyet, og kameraet sørger for at modellflyet er i fokus, og justerer oxo eksponering så flyet får riktig farge/lys. Lenke til kommentar
xvis Skrevet 14. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2009 (endret) Ja, auto tracking høres ut som en glimrende funksjon for mitt bruk. Etter å ha lest en del for og mot bruk av sidepanel som søker, kan det se ut som det iallefall ikke er en fordel fremfor bruk av søker når det gjelder å følge objekter i fart. De som har prøvd dette, sier at en blir fokusert på lcd-panelet, og at det blir vanskligere å få med seg det som skjer i periferien. Når jeg bruker søkeren i dag, har jeg begge øyne åpne og klarer å orientere meg om hva som skjer rundt om. Skulle likt å høre hva andre mener også. Bør vel egentlig prøve dette selv med mitt gamle kamera også! Det er ikke slik at jeg absolutt må ha kamera i morgen, men jeg kan vel neppe regne med at Canon vil gjeninnføre søker ved neste korsveg!? Kanskje det går å mekke til en egen eyepiece og lime bakpå kamera Har sett at noen påpeker at Canon sliter litt ved rask panorering!? Noen som kjenner til det? Nei, det skal ikke være enkelt Kanskje det er like greit å vente på EOS60D og se hva den får til. Den kommer iallefall med både HD-video og søker! Endret 14. mai 2009 av xvis Lenke til kommentar
oddmanil Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) Ja, auto tracking høres ut som en glimrende funksjon for mitt bruk. Etter å ha lest en del for og mot bruk av sidepanel som søker, kan det se ut som det iallefall ikke er en fordel fremfor bruk av søker når det gjelder å følge objekter i fart. De som har prøvd dette, sier at en blir fokusert på lcd-panelet, og at det blir vanskligere å få med seg det som skjer i periferien. Når jeg bruker søkeren i dag, har jeg begge øyne åpne og klarer å orientere meg om hva som skjer rundt om. Skulle likt å høre hva andre mener også. Bør vel egentlig prøve dette selv med mitt gamle kamera også! Det er ikke slik at jeg absolutt må ha kamera i morgen, men jeg kan vel neppe regne med at Canon vil gjeninnføre søker ved neste korsveg!? Kanskje det går å mekke til en egen eyepiece og lime bakpå kamera Har sett at noen påpeker at Canon sliter litt ved rask panorering!? Noen som kjenner til det? Nei, det skal ikke være enkelt Kanskje det er like greit å vente på EOS60D og se hva den får til. Den kommer iallefall med både HD-video og søker! Det du skal tenke på, er hvordan holde objektet i fokus om det kommer raskt mot deg, og så forsvinner fra deg igjen. Du kan ikke stole på autofokus, på videokamera kan du ikke stille hvor i bildet kameraet skal fokusere. Du kan til en viss grad kompensere ved liten blender, men det går ikke bra sammen med hurtigt objekt & dårlig lys. Endret 15. mai 2009 av oddmanil Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Er ikke det en av fordelene med å velge Panasonic da? Tatt fra camcorderinfo: The most fun feature of the 2009 iA lineup—and arguably the most useful—is AF/AE Tracking. This clever feature allows you to touch your main subject on the LCD and have the camcorder "follow" the selected subject. Granted, the camcorder won't physically move, but it will keep the subject properly exposed and in focus as long as you keep it in frame. http://www.camcorderinfo.com/content/Panas...al-Controls.htm Lenke til kommentar
oddmanil Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Er ikke det en av fordelene med å velge Panasonic da? Tatt fra camcorderinfo: The most fun feature of the 2009 iA lineup—and arguably the most useful—is AF/AE Tracking. This clever feature allows you to touch your main subject on the LCD and have the camcorder "follow" the selected subject. Granted, the camcorder won't physically move, but it will keep the subject properly exposed and in focus as long as you keep it in frame. http://www.camcorderinfo.com/content/Panas...al-Controls.htm Derfor ville jeg valgt Panasonic. Jeg er godt fornøyd med mitt HV20 på alle områder, untatt når et objekt beveger seg raskt fra/mot meg. Da savner jeg følgefokusen til mitt Canon 10D. HF S100 har riktignok senterspot fokus, men da må du holde motivet i sentrum av bildet. Vanlig autofokus prioriterer (lyse) flater nærme videokameraet. Lenke til kommentar
r88 Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Funnet noen bra priser på TM300? Lurer også litt på det.. Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 I dag var jeg innom Japanphoto på Grensen og kjøpte et Canon HF S100 for kr 10 999. Jeg har ikke fått prøvd den så mye ennå, men bare mest konfigurert den. Det som var litt skuffende var at hotshoe'en er av en mini type. Min Røde Videomic passer derfor ikke der. Da jeg var innom Fotoknutsen for å se på begge kameraene, påstod de at den var av «standard» størrelse /shy De trodde også at HV30 brukte harddisk... Lenke til kommentar
xvis Skrevet 23. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2009 I dag var jeg innom Japanphoto på Grensen og kjøpte et Canon HF S100 for kr 10 999. Jeg har ikke fått prøvd den så mye ennå, men bare mest konfigurert den. Gratulerer med nytt kamera! For egen del, har jeg satt meg selv i ventemodus inntil videre. Klarer ikke å bestemme meg, og det står ikke om livet om jeg venter 6mnd til neste generasjon er på vei. Så er det også spennende å se hva Canon 60D vil komme med på videodelen... Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Denne diskusjonen er jo litt gammel nå, men jeg har også sett på begge disse. Med/uten søker går jo ikke bare på om man kan se skjermen i sollys, men også på at skjermen trekekr mer strøm en søkeren og man kan få lengre driftstid med å bruke søkeren. Canon modellen har vel også kun SD støtte, ikke harddisk eller innebygget flash, så man kan vel filme kortere enn ved å ha pannyens 32Gb innebygde minne i tillegg til X GB på et kort. Canon HF20 står oppført med at det kan bruke BP-827 batteriet på 2670 mah, usikker på om S100 kan bruke samme. Ellers vil vel pannyens 1250 mah batteri være bedre enn canons 890 mah. Hva jeg har erfart er at det spiller ingen rolle hvor bra kameraet er når batteriet er tomt og man ikke får brukt det. Canons fordel er vel støtten for HD opptak i p formatet, mot pannyens i. Normalt ville p vært bedre, men av reviewer så virker det som om pannyen har bedre bildekvalitet til tross for i formatet. Personlig synes jeg pannyen har flest fordeler, men savner selvsagt muligheten til HD opptak i p formatet. Nå har jeg også pany bluray og dvd recorder, så panny kamera vil vel gli bra inn tenker jeg. Når det gjelder eU modeller, så går det vel på at man sparer penger på å importere kamera mot at man mister norsk kjøpslov og norsk støtte (info og rep ved produksjonsfeil på hele serier osv). Skal man ha kamera til 11500,- så spiller det liten rolle om man betaler noen hundrelapper ekstra, synes jeg. Jeg har ihvertfall erfart de negative sidene ved å prøve å være smart og velge eu-modeller. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Panasonic HDC-TM300 (og søstermodellen HDC-HS300) har da vitterlig "HD opptak i p formatet" som du etterlyser. Den har en "25p modus" som fungerer alldeles utmerket. Kan du forklare eksakt hvilken modus Canon HF S100 har som ikke Panasonic HDC-TM300 har? Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Panasonic oppgir på sine hjemmessider om kameraets signal system: 1080/50i og det er også kommentert i ulike reviewer at de modellene ikke har full progressive HD opptak. Ser at canon modellen også kun støtter 25p, jeg har nok blandet endel spesifikasjoner der med bl.a samsung som filmer 50p men i SD. http://www.panasonic.no/html/no_NO/Produkt...?trackInfo=true http://www.canon.no/For_Home/Product_Finde...dex.asp?specs=1 http://www.samsung.com/no/consumer/detail/...=HMX-H106SP/EDC Forøvrig: http://www.trustedreviews.com/camcorders/r...ic-HDC-TM300/p2 Sitat: The only real missing feature with the TM300, as with the HS300, is that there is no specific progressive mode. We wish Panasonic would follow Canon's leave and offer a true, separate progressive mode, because more and more TVs support this now Her er ihvertfall det jeg leste som jeg nok har feiltolket. Ser ut som om de kun mener det burde vært en fysisk velger for å få valgt prograssivt opptak, eller har de ikke funnet progressivt opptak alternativet??? Det var ihvertfall dette jeg baserte kommentaren min på.... Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Ser at Canon kan lagre i 24 Mbit/s, mens Panasonic i 17 Mbit/s. Hvor mye har dette å si? Bevegelser, hakking osv? Lenke til kommentar
xvis Skrevet 12. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2009 Såvidt jeg har lest er det Panasonic'en som kommer best ut av mht hakking når en panoroerer(?) kameraet. Det er sannsynligvis andre forhold enn bitrate (feks bildestabilisator) som er viktigst her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå