Gå til innhold

Hardware til ESXi

Anbefalte innlegg

Er helt ny på Vmware, og ønsker derfor noen tips til innkjøp av hardware.

Serveren skal drive 2 stk windows 2003 server i tilleg til noen mindre krevende linuxsystemer. Har fått med meg at Vmware er generelt kresen på HW, så er det noen som faktisk vet hvilke hovedkort som funker? er det også en mulighet å kjøre et "vanlig" hovedkort for så å kjøpe nettverkskontroller og lagringskontroller som er støttet og sette inn i serveren?

tenkte primært å kjøpe utstyr på komplett/mpx e.l. Om noen har en link og legge ut med hw de vet er støttet så hadde det vært en skikkelig bonus:)

Tormod

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ESXi krever spesifikke chipset, kontrollerkort og nettverkskort. Men det finnes mange gode guider der ute for et billig oppsett som funker, f.eks http://www.vmweekly.com/articles/cheap-esx...ver-hardware/1/ + sjekk specen på denne installasjonen som gjøres her: http://www.virtualizationadmin.com/article...-checklist.html

For utbytte av serveren må chipset og prosessor har støtte for virtualisering (VT), noe de fleste prosessorer i middel/high klassen har. Da tenker jeg kun på Intel prosessor...

Mange har kjørt inn ESXi på f.eks en laptop bla og det funker. Vmware har et ønske med ESXi at den skal være fleksibel, dermed står du sterkt med å lykkes nesten uansett hva du kjøper.

Hvis du derimot skal ha en ESX boks krever det spesifikk hw.

Personlig har jeg gått vekk fra ESX og kjører Windows 2008 med Hyper-V i stedenfor (M$ svar på ESX). Kun fordi hovedkortet er bedre støttet for Windows. Det funker kjempebra med virtuelle windows inst, men M$ supporterer Linux meget dårlig.

Endret av Largie
Lenke til kommentar

ESXi er ikke så kresen mht sata-kontrollere og slikt iforhold til ESX, selv kjører jeg sistnevnte på en Dell server, poweredge 1430C om jeg ikke husker feil.

Denne var prismessig helt på linje med tilsvarende bygg-selv løsninger, og fungere flott med ESX 3.5. Litt kjipt med tak på 8GB ram, men det duger, og oppgraderer man den til 2xquad core skal det godt gjøres å mangle cpu.

Dell kjører nesten alltid en eller annen kampanje, så pass på å ikke kjøpe mellom kampanjene, de er typisk ting som gratis frakt, mer minne, rent prisavslag, osv

Lenke til kommentar
ESXi krever spesifikke chipset, kontrollerkort og nettverkskort. Men det finnes mange gode guider der ute for et billig oppsett som funker, f.eks http://www.vmweekly.com/articles/cheap-esx...ver-hardware/1/ + sjekk specen på denne installasjonen som gjøres her: http://www.virtualizationadmin.com/article...-checklist.html

For utbytte av serveren må chipset og prosessor har støtte for virtualisering (VT), noe de fleste prosessorer i middel/high klassen har. Da tenker jeg kun på Intel prosessor...

Mange har kjørt inn ESXi på f.eks en laptop bla og det funker. Vmware har et ønske med ESXi at den skal være fleksibel, dermed står du sterkt med å lykkes nesten uansett hva du kjøper.

Hvis du derimot skal ha en ESX boks krever det spesifikk hw.

Personlig har jeg gått vekk fra ESX og kjører Windows 2008 med Hyper-V i stedenfor (M$ svar på ESX). Kun fordi hovedkortet er bedre støttet for Windows. Det funker kjempebra med virtuelle windows inst, men M$ supporterer Linux meget dårlig.

Men om det er ESX vi ønsker å kjøre, finnes det da hovedkort på komplett, mpx osv som støttes? Noen som har en link til et produkt som ikke svir lommeboka fullstendig :) ?

Lenke til kommentar

det er ingen som "støttes", men det fins noen som kan fungere, søk på "esx whitebox" så bør du finne en liste over chipsets og nics som fungerer.

enkelte sata-chips som ikke er støttet kan man få til å fungere ved å trikse med en xml fil dersom linux-driveren er lik en som er støttet.

du kan også unngå en del tøys ved å basere deg på NFS istedenfor lokal vmfs, dersom du har problemer med hardware-støtten.

Lenke til kommentar

jeg har riktignok lokale sata-disker i esx-serveren med vmfs, men de er ikke beskyttet av noe raid, så jeg kjører hovedsaklig vm'ene mine på et NFS-share på en linux filserver.

jeg har dedikert pci-ex gigabit nic i filserveren til dedikert pci-ex gigabit nic i esx-serveren (direkte kabel), så ytelsen ligger på over 100MB/s, noe som fungerer veldig bra.

som en kuriositet, så funker også NFS bedre dersom du senere ønsker å utvide til flere esx-servere for å teste vmotion ol.

eneste ulempen foruten veldig høye ytelseskrav, er at man ikke får disk performance data fra esx/vc lenger, men må hente de fra linux serveren isteden.

Lenke til kommentar

Om du venter noen uker (ryktene sier 21.mai) så blir vSphere lansert, hvilket vil si verson 4.0 av ESX og ESXi. Denne skal ha full støtte for SATA disker, hvilket er den "vanskeligste/dyreste" komponenten å få til å funke med ESX Server i dag, med krav om scsi/san.

Jeg holder selv på å surfe rundt for å finne maskinvare for å bygge meg 2 testmaskiner på vSphere til lab-ing, og har foreløpig landet på et par Gigabyte hovedkort med Core i720 cpu-er. Ingen av de "vanlige" hovedkortene i dag har innebygde nettverkskort som fungerer, så belag deg på å kjøpe dette i tillegg, dette er dog ikke så veldig dyrt.

-Vidar

Lenke til kommentar
Denne sia var faktisk ganske hjelpsom: http://ultimatewhitebox.com/motherboard

du kan også unngå en del tøys ved å basere deg på NFS istedenfor lokal vmfs, dersom du har problemer med hardware-støtten.

Hvordan vil et sånt oppsett fungere?

NFS er helt genialt for testing, det samme kan sies om software iSCSI. Om du googler på Openfiler, Datacore og SanMelody finner du mye nyttig:-) Kjører selv en openfiler server med god ytelse. Windows 2008 Server støtter også NFS, hvilket er veldig praktisk, fordi du da kan sette opp et filshare som både er tilgjengelig fra windows miljø og kan brukes til virtuelle maskiner.

Du er allikevel ikke helt kvitt problemene med hardware støtte, for ESX må kunne installeres lokalt, det er kun på FibreChannel (eventuelt hardware iSCSI) man kan boote fra SAN og er helt kvitt behov for lokale disker.

-Vidar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...