Gå til innhold

Ønsker tips vedrørende kjøp av nytt videokamera

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter et erstatningskamera for mitt Sony DV kamera (DCR-TRV17E) som har gjort nytten sin og derfor skal pensjoneres etter ca 8 år. Dette er et tape basert kamera (miniDV), og jeg er ikke redd for å fortsette med tape, selv om (nyere) alternativer vurderes. Jeg har satt opp følgende kriterier for valg av nytt kamera:

Absolutte krav til kameraet

• HD opptak (enten HDV eller AVCHD)
  • Tilbehørssko
  • Inngang for ekstern mikrofon
  • Søker i tillegg til LCD skjermen (dette kravet er helt absolutt selv om dette ekskluderer en del populære kameraer som kunne vært aktuelle, for eksempel Canon Legria HF200)
  • Kompakt utforming - altså er kameraer med "pro utforming" uaktuelle
  • Trådløs fjernkontroll

Kameraet bør ha

• Best mulig manuell kontroll av relevante funksjoner/innstillinger under opptak
  • Pris under kr 9000,-
  • Minimum 10x zoom
  • Optisk billedstabilisator
  • Hodetelefonkontakt
  • HDMI utgang
  • Ansiktsregistrering
  • 5.1 surroundlyd
  • Analog video inn (mulighet for å digitalisere analoge opptak)

Andre momenter

• Vidvinkel viktigere enn lang tele
  • Vil være en fordel om mini DV kassetter kan spilles av
  • Stillbildedelen er helt uinteressant (i hvert fall nesten)
  • Digital zoom er helt uinteressant (helt sikkert)

Jeg har sett på noen alternativer og satt opp følgende "shortlist" over aktuelle kandidater som (mer eller mindre) tilfredstiller mine krav, jeg har også under rangeringen tatt hensyn til diverse tester jeg har lest:

1. Sony HDR-HC9E (HDV/miniDV - kr 7845,-)
  2. Canon HV30 E (HDV/miniDV - kr 7185,-)
  3. Canon HV40 (HDV/miniDV - kr 8868,-)
  4. Panasonic HDC-SD100 (AVCHD/SD/SDHC - kr 5890,-)

Som dere ser så er de tre øverste kameraene i lista HDV/miniDV (tape) baserte, det kommer først og fremst av at de aller fleste nyere AVCHD kameraer ikke har søker i tillegg til LCD skjer, noe som for meg er et absolutt krav. Panasonic HDC-SD100 er det eneste kameraet jeg fant som tar opp i AVCHD og som har optisk søker og som ligger i prisklassen under kr 9000. De to Canon kameraene i lista er vel ganske så identiske og jeg er veldig usikker på om den nyeste modellen (HV40) virkelig er verdt prisforskjellen mellom den og forgjengeren (HV30). Sony kameraet har jeg som dere ser rangert på topp.

Men jeg fant også et veldig interessant og spennende nytt Panasonic kamera:

Panasonic HDC-TM300 (AVCHD/Flash 32GB/SD/SDHC - kr 12252,-)

Dette tar opp i AVCHD og har søker i tillegg til LCD skjerm, og har så langt jeg kan bedømme det meste av det man kan ønske seg av funksjoner, inklusive rimelig bra manuell kontroll. Men det koster dessverre litt i overkant av det jeg i utgangspunktet hadde tenkt til å bruke på nytt videokamera. Det betyr ikke at det er uaktuelt men jeg må i hvert fall finne argumenter som forsvarer merprisen. Jeg har foreløpig ikke klart å finne noen gode tester av dette kameraet (eller søstermodellen Panasonic HDC-HS300).

Kvaliteten på opptakene taler vel til fordel for tape baserte (HDV) kameraer, selv om AVCHD vel etter hvert har blitt ganske så mye bedre enn første generasjon av slike kameraer. Men fortsatt så er vel billedkvaliteten noe bedre for HDV baserte kameraer grunnet (mye) mer komprimering for AVCHD formatet. Men det alene vil ikke gjøre at jeg velger bort AVCHD baserte kameraer.

På den annen side så ser det ut til at alle produsentene satser mye mer på sine modeller som er AVCHD baserte og disse har som regel en del flere (men ikke nødvendigvis bedre?) funksjoner, både nyttige og kanskje også noen unyttige.

Er det noen der ute som har vært i tilsvarende situasjon og gjort tilsvarende valg selv som kan bidra med innsikt og noen gode råd? Både i forhold til modellene jeg har sett meg ut og kanskje også alternativer som jeg ikke har tenkt på (eller eventuelt har forkastet - jeg har jo vurdert langt flere modeller enn de jeg har listet opp).

Jeg er også meget interessert dersom noen har erfaring med Panasonic HDC-TM300 (eller søstermodellen Panasonic HDC-HS300), eventuelt er jeg også interessert i lenker til gode tester av disse kameraene, både innenlands og utenlands.

Alle innspill mottas med takk!

Edit: Fant akkurat en test av Panasonic HDC-HS300 (søstermodellen til HDC-TM300) hos camcorderinfo.com, Panasonic HDC-TM300 ble ikke mindre interessant etter å ha lest den testen. Men jeg synes fortsatt kameraet er noe dyrt. Og jeg ønsker fortsatt innspill fra dere andre. :thumbup:

Endret av Spook
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm her var det dårlig med innspill å få. Er det virkelig ingen som har erfaring med noen av de modellene jeg nevner her eller som har stått foran et liknende valg og dermed kan dele noen erfaringer rundt egne valg?

Jeg har vel nå egentlig kommet til at valget står mellom Canon HV40 og Panasonic HDC-TM300. Men her butter det, jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg foretrekker HDV og "gamle gode" microDV kasetter eller AVCHD og SDHC minnekort.....

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det var jo ikke særlig hjelp å få her men jeg kan i hvert fall fortelle at jeg nå har bestemt meg for å kjøpe et Panasonic HDC-TM300. Etter å ha vurdert "alt som finnes" av alternativer så mener jeg dette et av de aller beste alternativene, om ikke *det* beste, i prisklassen under "semi-pro" klassen. Og kameraet har jo funksjoner nesten som et "pro kamera".

Siden det er litt dyrt i norge (billigste jeg har funnet er 12495,- og det er dessuten ikke på lager noe sted) så kjøper jeg det i Singapore om et par dager. Får det da for rett under kr 8000,-.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei

Er i ganske samme situasjon som du var i, og valget står nå mellom Canon HV30 eller Panasonic HDC-TM300, ønsket i utgangspuktet ikke å passere 9000 kr heller,men jeg lurer på hva du syntes om hva du syntes om HDC-TM300, som du kanskje har sett har sett har kommet med en test av HDC-TM300 og etter dens anbefaling er jeg blitt veldig i tvil ok hva jeg skal gjøre om de ekstra pengene er verdt det, så mitt spørsnål er hva syntes du om Panasonic HDC-TM300. Takker for svar...

Lenke til kommentar

Jeg var veldig i tvil om jeg skulle forsette med miniDV formatet og velge ett av alternativene ovenfor eller om jeg skulle gå for et AVCHD kamera. At jeg til slutt valgte det siste og spesielt Panasonic HDC-TM300 angrer jeg ikke et sekund på og jeg ville med hånda på hjertet ha gjort det samme valget om jeg fikk velge på nytt, selv om jeg skulle betalt over kr 12000,- for det. Jeg kjøpte kameraet i Singapore og betalte ca kr 8000,- der, ulempen er jo at jeg mangler norsk garanti + 5 års reklamasjonsrett. Om det var verdt det vil tiden vise :)

Men som sagt er jeg utrolig godt fornøyd med kameraet. Har til nå kun filmet med full automatikk og har bare såvidt begynt å utforske mulighetene for manuell kontroll.

Men automatikken fungerer meget bra og "intelligent Auto" programmet til Panasonic er helt suverent. Jeg liker også veldig godt hvordan jeg kan "klikke" på et objekt på touch-screen skjermen og så vil kameraet sørge for at det objektet er i fokus så lenge jeg klarer å holde det innenfor søkeren. Veldig veldig bra!

Nå viser det seg at behovet mitt for egen søker i tillegg til LCD skjermen nok var noe overdrevet. Jeg har etter hvert vendt meg til å bruke LCD skjermen, det er mere gunstig fordi det gir enkel tilgang til en del viktige funksjoner mens jeg filmer. Men den måten å holde kameraet på ga meg noen utfordringer i forhold til å kunne holde kameraet *helt* stille (jeg er kresen når det gjelder rystelser - selv med innebygd stabilisering i kameraet klarer ikke jeg å holde kameraet helt stille over lengre tid).

Jeg har derfor anskaffet et Manfrotto Modo Steady som jeg synes fungerer helt utmerket. Gir god støtte når det brukes som skulderstøtte og gir da perfekt arbeidsavstand til LCD skjermen. I tillegg kan stativet brukes som minitripod men endaviktiger som et slags balansestativ som når det er riktig justert lar meg løpe/gå opp og ned trapper/gjøre-nesten-hvasomhelst og fortsatt få stødige fine bilder. Krever litt trening å bruke, og naboen lurte fælt på hva jeg drev på med når jeg øvde meg foran huset, men etter hvert så behersker jeg teknikken. Anbefales til alle som har et lite og lett kamera. om jeg derimot filmer ved å bruke søkeren så går det helt greit å holde kameraet stille nok til at det ikke blir synlige rystelser. Det er nok fordi dette er en teknikk jeg er vant til å bruke gjennom flere år.

Jeg savnet også vidvinkel, men her er ikke Panasonic kameraet hverken bedre eller verre enn noen andre. Jeg kjøpte imidlertid denne vidvinkelforsatsen som også fungerer veldig bra sammen med kameraet.

Om jeg skal trekke frem noe negativt så må det være fotofunksjonen. Kameraet tar dårlige stillbilder, punktum. Men jeg har heller ikke kjøpt dette videokameraet for å ta stillbilder så for meg så er det helt uvesentlig. Om dette kameraet tar bedre eller dårligere stillbilder enn tilsvarende videokameraer fra andre produsenter vet jeg ikke, jeg nøyer meg med å fastslå at det tar dårlige stillbilder.

Jeg kan uansett med hånda på hjertet anbefale Panasonic HDC-TM300. Jeg mener absolutt at pr i dag så får du ikke kjøpt noe bedre kamera enn dette i denne klassen! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...