Gå til innhold

Partibarometer for juni og juli 2009 (Stortingsvalg 2009)

Partibarometer for juni og juli 2009  

167 stemmer

1. 1. Hvilket parti ville du stemt på om det var Stortingsvalg i dag?

• Demokratene
      2
    • Det Liberale Folkeparti
      4
    • Det Norske Arbeiderparti
      26
    • Fremskrittspartiet
      38
    • Høyre
      30
    • Kristelig Folkeparti
      1
    • Kystpartiet
      1
    • Miljøpartiet De Grønne
      6
    • Norges Kommunistiske Parti
      0
    • Rødt
      15
    • Senterpartiet
      1
    • Sosialistisk Venstreparti
      11
    • Venstre
      24
    • Annet
      0
    • Blankt
      4
    • Ville ikke stemt
      1
    • Vet ikke/ingen formening
      3
  2. 2. Hvilket parti liker du minst?

• Demokratene
      9
    • Det Liberale Folkeparti
      9
      8
    • Fremskrittspartiet
      51
    • Høyre
      0
    • Kristelig Folkeparti
      7
    • Kystpartiet
      0
    • Miljøpartiet De Grønne
      1
    • Norges Kommunistiske Parti
      10
    • Rødt
      15
    • Senterpartiet
      4
      44
    • Venstre
      0
    • Annet
      3
      6
  3. 3. Hvilken flerpartiregjering ville du ønsket, om ettpartiregjering ikke er mulig?

• Ap og Høyre
      22
    • AP og Venstre
      16
    • AP, SV og SP
      12
    • AP og SV
      17
    • AP og SP
      0
    • AP og KRF
      0
    • AP, SP og KRF
      0
    • Venstre, KRF og SP
      1
    • Venstre, KRF og Høyre
      2
    • KRF og Høyre
      0
    • Venstre og Høyre
      17
    • Høyre og FRP
      41
    • Høyre, FRP og Venstre
      14
    • Høyre, FRP og KRF
      3
    • FRP og KRF
      0
    • FRP og Venstre
      1
    • Høyre, Venstre, Frp og Krf
      2
      9
    • Ingen av de nevnte
      10
  4. 4. Hvilken partier på Stortinget vurderer du som aktuelle å stemme på (mulig å krysse av flere)?

72
    • Fremskrittspartiet
      60
    • Høyre
      79
    • Kristelig Folkeparti
      2
    • Senterpartiet
      5
      35
    • Venstre
      64
    • Ingen
      13
      4
  5. 5. Har du endret politisk ståsted siden mai?

• Ja
      18
    • Nei
      135
      14
  6. 6. Hva blir dine hjertesaker frem mot valget (mulig å krysse av flere)?

• Milijø
      65
    • Skole
      98
    • Eldreomsorg
      28
    • Skattelette
      44
    • Likelønn
      12
    • Innvandring
      63
    • Samferdsel
      60
    • Vei
      51
    • Jernbane
      55
    • Helse
      57
    • Kollektivtilbud
      64
    • Annet
      43
      7
  7. 7. Er disse utslagsgivende for hva du stemmer?

• Ja
      123
    • Nei
      26
      18

Anbefalte innlegg

Partibarometer for juni og juli 2009

Dette partibarometeret er representativ for juni og juli 2009 og stenges i slutten av juli. Opprettes ny ved månedskifte. Nå som det er mulig med flere avstemninger i en tråd er det utvidet til også å gjelde hvilket parti man minst liker og hvilken samarbeidsregjering som er mest ønsket (her er det mye teoretiske løsninger og alle er åpenbart ikke aktuelle i praksis nå). I tillegg kan man svare på om man har endret politisk ståsted (dvs. skiftet parti man stemmer på). Det er også mulig til å krysse av på hvilken partier som er aktuelle, her kan man krysse av på flere alternativer. Har også lagt ved potensielle hjertesaker i spørreundersøkelsen.

Hva og hvorfor?

Man kan si hva man stemmer og hvorfor. Man kan også diskutere fordelingen i testen og spekulere i hvorfor tendensene er som de er (til en viss grense). Ønsker man diskusjon utover dette opprett en ny tråd, eventuelt kan vi flytte/skille ut diskusjoner som naturlig oppstår om nødvendig. Forutsetter et visst krav til saklighet. Trolling vil som altid ikke bli godt mottatt.

Tidligere partibarometre

--------------------

Forfattet av Dotten, endringer utført av undertegnede. Lag en god debatt og stem med måte.

:)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har begynt å mislike FRP mer enn tidligere og de er blitt helt uaktuelle å stemme på og funnet meg en plass mellom Høyre og Venstre i politikken. Altså, jeg har skiftet politisk ståsted. Jeg ville ha stemt Høyre om det var valg nå, fordi jeg mener skattenivået i Norge er for høyt. Jeg ville ikke stemt Venstre, fordi de er ikke klare på at de skal redusere skattenivået og de flørter med venstresiden. I tilegg har de en elendig innvandringspolitik.

Helst vil jeg ha en Høyre-FRP-Venstre regjering, fordi da får vi et lavere skattetrykk, en bedre men ordentlig innvandringspolitikk, fokus på miljø, og vi får en god skolepolitikk.

Jeg satte miljø, skole, skattelette og innvandring som mine hjertesaker og de er naturligvis utslagsgivende.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Ville nok stemt FPR, med mulighet for å stemme Venstre og Høyre. Vil helst ha FRP og Høyre som regjering, men venstre er nok velkommen om de kommer frem til noe slikt. Mine hjerte saker er alle bortsett fra miljø, likelønn og jernbane (har ikke jernbane her, og ingen vil bygge det ut uansett).

Lenke til kommentar

Jeg tenkte først å stemme Rødt som jeg har gjort før. Men da FrP begynte å virke vel så sikre på å komme i regjering, tenkte jeg det var best å stemme taktisk og stemme SV. Siden jeg er mye enig med dem, og de er større og har bedre sjans for å hindre FrP i komme til makten.

Men nå som FrP har holdt landsmøte, er jeg rimelig sikker på at flere har fått med seg hva slags parti de egentlig er. Dermed føler jeg meg trygg nok til stemme Rødt igjen. Men kan jo ikke love at denne roen holder seg helt til høsten, da.

Åja, av dem på listen over, er mine hjertesaker miljø, kollektivtilbud, likelønn, skole, helse og eldreomsorg.

Endret av TheMartine
Lenke til kommentar
Hadde vært kjekt!

De får gå under "annet" denne gang. Forumets spørreundersøkelser er så sensitive at fikler man når de allerede er opprettet blir det problemer. Skal notere dette for eventuelt fremtidige undersøkelser av denne typen.

Lenke til kommentar

Overraskende høy oppslutning på Venstre.

SV er minst likt, det er bra. (For det gjør ikke jeg heller.)

Savner et alternativ til en regjeringskombinasjon. AP, FrP og Høyre. Derfor FrP og Høyre fikk så mye stemmer? Eller har ikke forlaget mitt noengang vært et alternativ?

Såklart tells hjertesakene. Den som ikke gjør det har veldig god greie på politikk.

Lenke til kommentar
Jeg tenkte først å stemme Rødt som jeg har gjort før. Men da FrP begynte å virke vel så sikre på å komme i regjering, tenkte jeg det var best å stemme taktisk og stemme SV. Siden jeg er mye enig med dem, og de er større og har bedre sjans for å hindre FrP i komme til makten.

Men nå som FrP har holdt landsmøte, er jeg rimelig sikker på at flere har fått med seg hva slags parti de egentlig er. Dermed føler jeg meg trygg nok til stemme Rødt igjen. Men kan jo ikke love at denne roen holder seg helt til høsten, da.

Åja, av dem på listen over, er mine hjertesaker miljø, kollektivtilbud, likelønn, skole, helse og eldreomsorg.

Du er ikke litt bekymret for hva Rødt kunne funnet på med flertall da? Hva med forholdet vårt til EU og USA f.eks? Og hva med økonomien og demokrratiet slik vi kjenner det i dag?

Robert: Hva synes du om Dansk Folkeparti forresten? Kunne du stemt dem om du bodde i Danmark? Eller ligger de for langt til Høyre for deg til og med? Hjertesakene dems er vel dyrevelferd og streng innvandring? :p

Selv vil jeg forresten ha en regjering med AP, Venstre og Høyre tror jeg. Vet ikke hvilken av de tre partiene jeg hadde stemt. Kanskje Høyre eller Venstre siden de sliter sånn.

Lenke til kommentar
Overraskende høy oppslutning på Venstre.

Høyt ja, men det har vært slik en lang tid på forumet. Hva tror folk er utslagsgivende? Kommer det av vedtaket om fri fildeling, fokuset på personvern eller noe annet?

Som Liberal / Sosialliberal finnes det mange alternativer i norsk politikk.

Lenke til kommentar
Robert: Hva synes du om Dansk Folkeparti forresten? Kunne du stemt dem om du bodde i Danmark? Eller ligger de for langt til Høyre for deg til og med? Hjertesakene dems er vel dyrevelferd og streng innvandring? :p

Jeg har ikke satt meg nok inn i deres politikk til å kunne ta en endelig avgjørelse, men disse høres absolutt ut som et godt alternativ.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke satt meg nok inn i deres politikk til å kunne ta en endelig avgjørelse, men disse høres absolutt ut som et godt alternativ.

Du kan lese litt om dem her http://en.wikipedia.org/wiki/Danish_People's_Party

Hvorfor ikke Venstre? De hadde helt klart vært mitt valg om jeg skulle stemme i Danmark. Du kan lese litt om dem her http://www.venstre.dk/index.php?id=5407 De virker som om de har en mer ordentlig politikk, og de ønsker f.eks. ikke å øke budsjettene til militæret, beholde de kristne verdiene, og de har et bedre forhold med innvandre.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Egentlig ikke, man kan da være for at det bør gjøres noe med samferdsel, og da spesifikt f. eks. veinettutbygging, uten at man nødvendigvis er for utbygging av kollektivtrafikk eller jernbane (som også går under samferdsel).

Det blir vel i all hovedsak mer spesifisering.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...