tomsi42 Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Som en del av dere sikkert har fått med seg, så er jeg blitt fascinert av Olympus sitt system og føler at det passer meg bedre. Så jeg vurdere da å selge det meste av Canon ustyret mitt og kjøpe Olympus for pengene. Etter en nærmere vurdering, ønsker jeg å kombinere Olympus som crop kamera og Canon som fullformat. Det gir meg det beste av begge verdener. Jeg har følgende Canon og tredjeparts: Kamerahus: Canon EOS 30D Canon EOS 350D Canon EOS 3 Optikk: Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 Canon EF 24mm f/2.8 Canon EF 28mm f/2.8 Canon EF 35mm f/2 Tamron 17-50mm f/2.8 Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 Sigma 50mm f/2.8 Macro Canon EF 50mm f/1.4 Canon EF 85mm f/1.8 Sigma 50-150mm f/2.8 II Sigma 1.4x tele-konverter Canon EF 55-200mm f/4.5-5.6 Tamron 70-300mm f/4-5.6 Di Annet: Canon Speedlite 430EX Et ekstrabatteri til 350D To ekstrabatteri til 30D Tanken er i første omgang å beholde noe av fastoptikken og EOS 3 + blitsen. Tanken er nå beholde en god del av fastoptikken og selge resten av crop-utstyret. En 5D MkII står da på ønskelisten .... Så over til spørsmålene: 1. Bør jeg lage to bundles (EOS 350D + div og 30D + div) eller selge stykkevis og delt. 2. Er det noen argumenter for at jeg bør beholde en av 350D og 30D og noe av zoom-optikken ? 3. Har dere noen tips og triks i forbindelse med salg. Jeg har tenkt å legge ut en annonse i bruktmarkedet her, Foto.no og finn.no 4. Prising. Litt tips hadde vært fint. Tom edit: laget penere lister edit: strøket ut ting som er solgt (og et objektiv som døde i løpet av UV filter testen) edit: oppdatert listeog endret noe tekst Endret 16. desember 2009 av tomsi42 Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 1. Selge alt separat 2. Jeg ville beholdt 30D og 50-150, men det er bare meg.. 4. 70% av nypris er vel standarden her på forumet, hvis det er strøkent. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 4. 70% av nypris er vel standarden her på forumet, hvis det er strøkent. Det gjelder vel kun opptikken. Kamerahuset detter jo fortere i pris enn nybiler. Tom Lenke til kommentar
Mollenpriz Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Ved salg av 350D'en ville jeg kanskje inkludert Tamron'en for å appelere til nybegynnere som leter etter billig starterpakke. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 Ved salg av 350D'en ville jeg kanskje inkludert Tamron'en for å appelere til nybegynnere som leter etter billig starterpakke. Jeg hadde tenkt å bundle Sigma 17-70 istedet; da jeg muligens har en kjøper for 17-50mm-en. Tom Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Dæven litt av en liste som skal vekk 2: Selg alt, å kjøpt heller et olympus-hus ekstra... Ser ingen logiske grunner til å ha forskjellige merker... 4: Håper ikke jeg ser navnet ditt i denne tråden :teas: Lykke til Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 Dæven litt av en liste som skal vekk Må ikke selge alt ... 2: Selg alt, å kjøpt heller et olympus-hus ekstra... Ser ingen logiske grunner til å ha forskjellige merker... Har tenkt å beholde EOS 3 (analogt) så den må jo ha noe glass. Men Canon crop trenger jeg ikke. 4: Håper ikke jeg ser navnet ditt i denne tråden :teas: Lykke til Når du ser supertilbud på en EOS350D med optikk (17-70mm & 70-300mm) til 25.000, se en annen vei Tom Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 1. Selge alt separat2. Jeg ville beholdt 30D og 50-150, men det er bare meg.. 4. 70% av nypris er vel standarden her på forumet, hvis det er strøkent. Jeg er egentlig enig med deg i alle disse punktene - er det noe som virkelig ville være anvendbart av dette er det nok 30D og 50-150, og det vil ikke være bare lett å erstatte det med noenlunde rimelig Olympusutstyr. Samtidig er det også noe av det som vil dra inn litt penger - så det vil ikke være noen lett avgjørelse. Jeg ville beholdt 35mm og 85mm til EOS3, og kanskje en 50mm. Muligens latt makroen dure og gå - og kjøpt en brukt 50mm f/1.8 i stedet. Makro vil uansett Oly være bedre egnet til. Når det gjelder blitsen - bruker du den mye med EOS3 i dag? Personlig ville jeg ikke brukt blits og film samtidig - men det er mulig du har behov for det. Ellers ville jeg latt den dure og gå også - og heller investert i en FL-36R eller FL-50R. Skal ikke love noe sikkert - men det er også mulig du kan få en FL-36 (uten R) "latterlig billig" i Tromsø, ex-sjefen solgte i hvert fall de lenge til 1195,- og tror han har satt dem ned til 995,- nå (hvis han har noen igjen, lenge siden jeg har sett etter dem). Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 Jeg er egentlig enig med deg i alle disse punktene - er det noe som virkelig ville være anvendbart av dette er det nok 30D og 50-150, og det vil ikke være bare lett å erstatte det med noenlunde rimelig Olympusutstyr. Samtidig er det også noe av det som vil dra inn litt penger - så det vil ikke være noen lett avgjørelse. Jeg er både enig og uenig her. Olympus har en fortreffelig 50-200mm f/2.8-3.5, som riktignok er en del dyrere; men ikke mye tyngre/større. Ettersom jeg har tenkt til å skaffe meg 14-54mm f/2.8-3.5 II, så vil jeg være dekket opp med godt glass i det området jeg liker meg best. 30D og 50-150mm bør være lettsolgt. 1.4x converteren også. Jeg ville beholdt 35mm og 85mm til EOS3, og kanskje en 50mm. Muligens latt makroen dure og gå - og kjøpt en brukt 50mm f/1.8 i stedet. Makro vil uansett Oly være bedre egnet til. Når det gjelder blitsen - bruker du den mye med EOS3 i dag? Personlig ville jeg ikke brukt blits og film samtidig - men det er mulig du har behov for det. Ellers ville jeg latt den dure og gå også - og heller investert i en FL-36R eller FL-50R. Skal ikke love noe sikkert - men det er også mulig du kan få en FL-36 (uten R) "latterlig billig" i Tromsø, ex-sjefen solgte i hvert fall de lenge til 1195,- og tror han har satt dem ned til 995,- nå (hvis han har noen igjen, lenge siden jeg har sett etter dem). Jeg er rimelig sikker på å beholde 35mm og 85mm. Jeg tror nok jeg også beholder 24mm'en. Det er greit med skikkelig vidvinkel innimellom. Og skal jeg skifte ut 50mm, så blir det en 50mm f/1.4. Blitsen er jeg mer usikker på. Kan være moro å komme på fest med film (sort/hvit selvsagt), og da må det blits til. FL36R kommer jeg nok uansett til å anskaffe etterhvert. Tom Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Jeg er både enig og uenig her. Olympus har en fortreffelig 50-200mm f/2.8-3.5, som riktignok er en del dyrere;Men den dekker et litt annet bildevinkelomfang, det er jo egentlig 35-100 du må sammenlikne den med - men den koster jo _litt_ mer da... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 Men den dekker et litt annet bildevinkelomfang, det er jo egentlig 35-100 du må sammenlikne den med - men den koster jo _litt_ mer da... Det stemmer at den dekker et litt annet område - men jeg ser det ikke som et problem ettersom 14-54 håndterer resten (og det er der jeg er aller mest). 35-100mm er en gromglugge av dimensjoner - f/2 og greier. Men den blir for stor og tung Og dyr ... Tom Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Det stemmer at den dekker et litt annet område - men jeg ser det ikke som et problem ettersom 14-54 håndterer resten (og det er der jeg er aller mest).Hvis man har dem på to kamerahus er jeg enig. Men har man bare ett kamerahus tilgjengelig er 50-200 i lengste laget for min del i hvert fall, blir jo som 70-200 på Canon - og det er betydelig mye lenger enn 50-150 i den vide enden... Lenke til kommentar
arela Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Etter å ha prøvd Nikon D40 tenker jeg du har noe annet i kikkerten enn Olympus. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2009 Etter å ha prøvd Nikon D40 tenker jeg du har noe annet i kikkerten enn Olympus. Å nei du. Nikon er bare ikke kompatibelt med meg. Alt er jo baklengs. Objektivene monteres på motsatt vei, +/- ev knappen roterer motsatt vei. Forget it;) Tom Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Å nei du. Nikon er bare ikke kompatibelt med meg. Alt er jo baklengs. Objektivene monteres på motsatt vei, +/- ev knappen roterer motsatt vei. Forget it;) På mitt Nikon monteres objektivene foran, akkurat som på Canon. Det er nok bare å innrømme det, du er solgt etter rendezvous med D40. Velkommen etter. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2009 På mitt Nikon monteres objektivene foran, akkurat som på Canon. Det er nok bare å innrømme det, du er solgt etter rendezvous med D40. Velkommen etter. Objektivene monteres mot-urs og +/- EV skalaen går fra pluss til minus. Hallo - det er ikke slik det skal være Noe jeg egentlig allerede viste; har tross alt vært Nikon eier en gang i tiden. Tilbake til saken. Hvordan sørger dere som selger saker at dere får pengene; samt at mottageren er trygg på å få varen ? Salg mot oppmøte ? Sende i oppkrav ? Tom Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Det utstyret jeg hittil har solgt, ble solgt via personlig overrekkelse. Mindre tull som kan oppstå. Dersom det er snakk om et mindre beløp er det kjekt å få pengene i hånden Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2009 Da har jeg solgt 350D + litt. Tror jeg blir å beholde 30D; hvis jeg ikke blir tilbudt en god pris på den da. Av det jeg har igjen, så kommer jeg til å selge Tamron 17-50mm ihvertfall. Og jeg selger nok også 10-22mm da mitt vidvinkel behov er mye mindre enn jeg trodde. 50-150mm kommer jeg til å beholde foreløpig. Spørsmålet er om jeg skal selge 28mm-en eller ikke. Tom Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 Nå har det gått 5 måneder, noe er solgt; så det er vel på tide å komme videre til neste stadie. Etter å ha vært i tenkeboksen en stund, så lander jeg ned på å leve som system-bigamist. Olympus for lett utstyr og zoom. Canon for bruk sammen fast-optikken min. Tanken er da å selge 30D med grep, samt crop-optikken og gå for EOS 5D MkII. EOS 7D frister forsåvidt også - da kan jeg beholde EF-S 10-22mm og Sigma 50-150mm. Vi har pratet litt om dette i chatte-tråden, men jeg kunne tenkt meg litt flere innspill. Tom Lenke til kommentar
# offline Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Jeg mener absolutt du bør droppe Canon APS-C og heller gå for Canon FF siden du skal kjøre både FourThirds og Canon. Kommer sikkert å gå den veien selv, FF eller MF Du skal få gode tips fra meg. Har gjort dette noen ganger 1. Begynn med det som er minst interessant for deg(og markedet). Alt som kan brukes på Canon FF legger du bort. Annonser kun 1-2 gjenstander samtidig. Begynn med noe du ikke liker/trenger og gå nedover lista etterhvert som du selger unna. Selg alt seperat. 30D og grep selges separat. Du hadde 2 ekstra batterier? Et til hus og et til grep. 2. Betaling. Har ikke peiling på hva Canon utstyr er verdt. Kan ikke være mye, det er jo Canon Krev forskuddsbetaling eller Finn's betalingsgaranti, aldri oppkrav! Fortell at du sender pakken når pengene er kommet inn på konto og sender sporingsnummer på e-post. Lykke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå