Gå til innhold

Sommer Jobb I Ålesund - 15 år.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lest denne tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1095332, og lurer på om det er mulig for en 15 åring å få en sommerjobb i for-eksempel et lager? Jeg har ikke hatt noe erfaring med sommerjobb før, men jeg har jobbet i arbeidsuken som hjelp på et lite Konditori. Jeg synes også at det er greit å jobbe på for eksempel Coop eller Rema 1000 og. Jeg har noen spørsmål for de mer erfarne enn meg:

1. Hvor er det størst sjanse for at jeg kan få sommerjobb? Hvor mye avslag burde jeg forvente å få?

2. Hvilken arbeid har en arbeidsgiver rett til å gi meg?

3. Hvor kan jeg få en grei timeslønn, og hvor mye burde jeg forvente å jobbe?

4. Legger komunen ut gode sommerjobb stillinger for 15 åringer for meg?

5. Jeg har en venn jeg vil skaffe jobb for også, er det mulig at en arbeidsgiver vil ansette to ungdommer (ene 14, andre 15)?

Tusen takk for eventuell hjelp :).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott at ungdommen vil ut i jobb! *Ser mer voksen ut enn hva jeg er*

Vil du søke på jobb så vil jeg anbefale at du selv går til forskjellige butikker (som nevnt ovenfor her) og spørr. Siden du ikke har jobbet før så har du ikke noen attest e.l. å levere, så da må man rett og slett bare spørr. Så størst sjanse er i diverse dagligvarebutikker der de som oftest trenger folk. Mye butikker i Ålesund. Eneste saken er at du kun er 15, så du får trolig ikke sitte så altfor mye i kassen. (Tenker da på øl-og røyksalg o.l.)

Når det gjelder lønn vil jeg tro at du lander en plass i mellom 80-100 kr/t. Og siden du går på skole(?) får du sikkert jobbe helger, og kanskje noen timer på ettermiddagen. (Selv om arbeidsmiljøloven sier at timene med skole og jobb til sammen ikke kan overskride 8 timer per dag, ikke så mange som bryr seg med det).

I kommunen hvor jeg bor (ganske nær Ålesund btw) har de laget til en ordning hvor alle 10.klassingen har rett til sommerjobb. Kommunen betaler da halve lønnen til 10.klassingen, slik at det blir billigere for bedriftene og ha de ansatt der. Tror det var 3 uker de hadde rett på. Du kan da finne ut om dere har noe lignende ordning der?

Ellers vil jeg anbefale at du får deg jobb først, så kan du heller spøre etterhvert om "sjefen" evt. kunne tenke seg å tilsette en til. Om det er behov for det. Informasjon om skattekort/frikort og diverse finner du på denne siden her.

Lykke til. (:

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpen :). Men det ville vært til stor hjelp hvis du fant en webside med informasjon angående denne årdningen din, og kanskje si hva kommunen kaller den?

PS. Jeg skal ikke jobbe når jeg begynner på skole igjen. Tenkte vel at jeg kunne gjøre noe produktivt i sommeren, istedet for å rotne vekk i solen.

Endret av Shushi
Lenke til kommentar

Ja, har du valget mellom å jobbe og å rotne i sommer, så er vel valget ganske enkelt.

Ordningen er jeg ikke sikker på hva heter btw, "Sommerjobb til alle unge" eller noe slikt sikkert, men fant et lite nettsted. Ta det på PM.

Lenke til kommentar

Kan vel bare kopiere inn det samme som jeg skrev i en annen tråd, siden du er over 15 ting mye bedre:

Ingen lover som tilsier at du ikke kan få jobb

Nei, men det er mange lover som regulerer hvor mye trådstarter (og andre jevnaldrende) kan jobbe og hvilke oppgaver de kan gjøre.

Når du er under 15 (men over 13) kan du gjøre følgende jobber: "lettere arbeid, som for eksempel lett kontorarbeid, lett budtjeneste, lett rydde- og pakkearbeid, ombæring og salg av aviser, bibliotekarbeid, arbeid på bevertningssteder, opprydnings- og vedlikeholdsarbeid i parker og lignende."

Du kan heller ikke hvis du er under 15 år (over 13) jobbe mellom klokke 20.00 og 06.00. Jobbtiden skal heller ikke overstige 7 timer på undervisningsfrie dager og 2 timer på undervisningsdager. Du kan også maks jobbe 25 timer i uken på undervisningsfrie uker og 12 timer i uker med undervisning. Skal også ha minst 12 timer jobbfri mellom hver arbeidsøkt.

Når du er over 15 kan du ta jobber som “ikke kan være til skade for helse, utvikling eller skolegang”. Du skal heller ikke jobber etter 23.00 (24.00 i ikke-industriell virksomhet, kan også starte 04.00 hvis du er avisbud) og aller helst ikke etter klokken 21 da det blir regnet som nattearbeid og dermed ikke tillatt med mindre "arbeidets art gjør det nødvendig eller det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for nattarbeid." Du skal også ha minst 12 timer fri mellom hver arbeidsøkt.

Når man er under 18 år har man rett til en halv times lunsj hvis man jobber mer enn 4,5 timer (5,5 hvis man er over 18) og denne skal være betalt om man ikke kan forlate jobben i lunsjtiden.

du kan få deg jobb som jordbærplukker, husker det var mange som jeg gikk i klasse med som hadde det som sommerjobb da jeg gikk på skolen :) du kan spørre noen som selger jordbær om de trenger flere til å plukke eller selge.

Er en grei jobb og en kompis av meg tjente 100 kroner timen en sommer han jobbet som det. Var dog litt lugubre greier da han fikk betalt lønnen hver mandag kontant i 100 lapper, hadde ingen kontrakt og heller ingen feriepenger.

Minstelønn i Norge ligger vel på 90kr ca?

Er ingen lovfestet minstelønn i Norge, men om arbeidsgiveren er organisert skal man få tarifflønn. Tariff for arbeidstakere innen butikknæringen var i hvert fall på 95,xx for de under 18 og 119,48 i for de over 18 i april, skal visst komme nye tariffer nå i mai hvis jeg ikke husker feil. Husk at du også har rett på overtidsbetaling på minst 40% (minst 50% hvis arbeidsgiver er organisert) hvis du jobber mer enn 9 timer på en dag eller 40 (minst 37,5 timer hvis arbeidsgiver er organisert) timer på en måned (sikter vel mer til når du blir over 15 siden du ikke har lov til å jobbe så mye enda). Er også tillegg for ubekvem arbeidstid (UB tillegg), om disse gjelder innenfor alle jobber vet jeg ikke, men gjelder i hvert fall innen butikknæringen. For å kvalifisere deg til UB tillegg må du jobbe over 48 timer i måneden som fast ansatt eller over 12 timer den enkelte uke som ekstrahjelp. UB satsene er som følger:

Mandag til fredag:

Etter kl. 1800: 21,00 pr time

Etter kl. 2100: 42,00 pr time

Lørdag:

Etter kl. 1300: 42,00 pr time

Etter kl. 1600: 84,00 pr time

Søndag:

Hele døgnet: 84,00 pr time

Husk at du også har rett på lønnslipp og feriepenger selv om det bare er en sommerjobb/deltidsjobb/ekstrajobb. Alle feriepenger som er oppspart skal betales til deg hvis du sier opp, her må du også være obs på at du har 1 måned oppsigelsestid hvis ikke annet skrevet i kontrakten, ja du har rett på arbeidskontrakt uansett hvor kort du jobber.

Ellers vil jeg bare si at frikort grensa ligger på 39 997 kroner og hvis du tjener under dette på et år slipper du å betale skatt, frikortet må anskaffes før første lønning.

Lenke til kommentar

Heh, ja, der kunne du(Kun10kr) likegodt visst til arbeidslovene sine sider og spart deg tastetrykkene, men ok, ellers mye bra. De fleste arbeidsledere er ikke så altfor strenge på alle disse punktene. Det dumme er selvfølgelig om det skulle komme en kontroll.

Lenke til kommentar
Heh, ja, der kunne du(Kun10kr) likegodt visst til arbeidslovene sine sider og spart deg tastetrykkene, men ok, ellers mye bra. De fleste arbeidsledere er ikke så altfor strenge på alle disse punktene. Det dumme er selvfølgelig om det skulle komme en kontroll.

Vel, da måtte man ha referert til så mange plasser ;) . Mye enklere når alt står på samme plass.

Lenke til kommentar

MsGreen og Kun10kr, takk for hjelpen.

Men jeg har fortsatt 3 spørsmål.

1. Gir arbeidsgiveren min meg mine overtidspenger automatisk, eller må jeg faktisk kreve dette inn? Hvis jeg må kreve inn, er jeg nødt til å gjøre det av de fleste arbeidsgiverne? Og er det noen andre ting jeg burde bli advart om angående arbeidsgivere som vil være sleipe?

2. Arbeidsgiver er organisert? Mener du store selskap som ansetter meg? Som foreksempel Kiwi, eller Rema 1000?

3. Bruker de fleste kommuner rundt om i landet å vanligvis sette ut sommerjobber for folk som meg? Som foreksempel lager-arbeid?

Lenke til kommentar
1. Gir arbeidsgiveren min meg mine overtidspenger automatisk, eller må jeg faktisk kreve dette inn? Hvis jeg må kreve inn, er jeg nødt til å gjøre det av de fleste arbeidsgiverne? Og er det noen andre ting jeg burde bli advart om angående arbeidsgivere som vil være sleipe?

Skal komme automatisk, står også på lønnslippen under f eks "Overtid 50%".

2. Arbeidsgiver er organisert? Mener du store selskap som ansetter meg? Som foreksempel Kiwi, eller Rema 1000?

De store dagligvarekjedene er nok alle organisert så der får man tarifflønn. Hvordan det er i andre bransjer kan jeg nok ikke svare på.

3. Bruker de fleste kommuner rundt om i landet å vanligvis sette ut sommerjobber for folk som meg? Som foreksempel lager-arbeid?

Vet jeg nok desverre ikke.

Lenke til kommentar

Hei, jeg gikk rundt og spurte etter jobb rundt omkring i sentrum. I alle dagligvare butikker/kjosker som MÅTTE man være 18 (PGA salg av alkohol, tobakk og noen situasjoner som 15 åringer ikke har lov å være utsatt for). Men i bokbutikker, fastfood plasser, skobutikker kunne jeg jobbe (men de fleste hadde allerede folk

Jeg har tenkt å prøve lykken min i sykkelbutikker, nøkkel/sko maker butikker, en fotobutikk og en Euronics butikk. Alle de stenger klokken 17.00, så jeg rakk ikke å besøke dem :)

Endret av Shushi
Lenke til kommentar

Det høres da veldig bra ut! Flott at du har komt deg i sving, du får fortsette å oppdatere oss. Fast-food jobber blir du veldig fort lei, skobutikker og div. har jeg ingen erfaring med, samt bokbutikker. Vil tro du får en del rabatter her og der, så jobb i en Euronicsbutikk ville da sikkert ikke være der verste.

Lenke til kommentar

Ja, jeg sjekket rundt igår og fikk ikke noen jobb med dem (fylt opp, 18år/17 år minimum). Men jeg får kanskje jobb på en fiskebutikk, siden de var ganske interrisert, og skulle ringe meg.

Men uansett, jeg dro lenger ut av Ålesund, og fant Elrpice of Elkjøp. Begge skulle ha en CV. Jeg for ve prøve med dem om jeg ikke for jobben på fiskebutikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...