Gå til innhold

fcuk_IT kjøper brukt og billig D40 - er det så lurt da?


Anbefalte innlegg

I helga kjøpte jeg et nær kliss nytt Nikon D40 (1500 eksp.) med 18-55mm kit-objektiv uten VR. Jeg ble så fristet av IR-mulighetene, samt at 1/500 lukkertid med blitz sikker er kjekt å ha - så da var det bare å ligge å vente på finn.no.

 

Anywho, kostet meg 1900,- inkl. Nissin Di-28 blitz - til Canon :D

 

Jeg vet det er mange her som er engstelige for å kjøpe brukt - vel, nå har i alle fall jeg testet ut denne muligheten. Alt så ut til å virke fint, det eneste var at kameraet var fryktelig støvete - og jeg kunne der og da derfor ikke helt avgjøre utstyret estetiske tilstand.

 

Skitt au - det virker, så det er sikkert greit.

 

Ja - det var det var faktisk greit, etter en vask så ser kamera og objektiv helt nytt ut, alt funker som det skal, dog med ett lite og i grunn ganske ubetydelig unntak. Det er en død pixel på skjermen.

 

Neste steg var å finne ut om dette er noe tess til kamera, og også her er jeg litt overrasket. Om man har mulighet til å jukse med DxO, og NeatImage, så holder bildene i ganske så lange baner.

 

Disse bildene tok jeg i dag på vei hjem fra jobb - fotografert i RAW/NEF, bearbeidet i Capture NX2, renset i Neat Image og deretter korrigert i Dxo 5.3.

 

post-45726-1241471132_thumb.jpg

 

post-45726-1241471165_thumb.jpg

 

post-45726-1241471176_thumb.jpg

 

post-45726-1241471195_thumb.jpg

 

post-45726-1241471210_thumb.jpg

 

post-45726-1241471228_thumb.jpg

 

post-45726-1241471240_thumb.jpg

 

Jeg må jo bare si det, DxO og Neat Image gjør underverker - og 18-55mm objektivet overrasker meg, særlig på vivvinkel bildet av det rød huset til Schibsted - rimelig skarpt i kantene også på 17mm.

 

Så for all del, kjøp gjerne brukt, 1900,- har aldri smakt så godt som dette for min del - anbefales!

Endret av fcuk_IT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, her var det mye fint. Flott tak på noen av byens interessante bygg. Ser ut som om du har dreisen på arkitektur. Det neste er vel å investere i en skikkelig vid vidvinkel.. ;)

 

5 var spesielt artig, da det ser ut som et utrolig tynt og lite gjennomtenkt bygg ved første øyekast..

 

Thanks for sharing !

 

Edit: By the way, hvordan får du sånn ramme og adresse på bildene dine :p

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar
Edit: By the way, hvordan får du sånn ramme og adresse på bildene dine :p

 

Det er da ingen sak. Start med et hvitt canvas i PS, så legger du teksten i et layer, så legges bildene på toppen i en gitt størrelse som er mindre enn canvaset.

 

Jeg har canvas på 1280x870 - så er bildene 1200 i bredde, og hva de nå enn blir i høyde, avhengig av hvilket kamera jeg bruker.

Lenke til kommentar
Hehe, nei, har jo tross alt brukt PS siden jeg var 14, så det er ikke der det skorter.

 

Tenkte heller det var en funksjon hos flickr jeg ikke fant ;) Kan jo kanskje mekke noe i PHP på hjemmesida da ..

 

Skjønner - jeg fikk så mye tyn her på grunn av diverse rammer, så jeg fant ut at det enkleste og minst provoserende var veien å gå. Dessuten ser det jo helt greit ut.

 

Når det gjelder D40 - så kan jeg jo si at jeg nok skulle sett flere fokuspunkter, toppdisplay og ikke minst hastigheten til D700.

 

Forskjellen i oppløsning blir åpenbar så snart man forstørrer - her spiller nok sensorens lave oppløsning, og lavprisoptikken en stor rolle. Men, er man ikke en pixel-peeper som meg, så er dette faktisk til å leve med for de aller fleste. Faktisk vil jeg si at det er softwaren til etterbehandling som er ganske vesentlig for å få det beste ut av bildene sine.

 

D40 + Capture NX2 + Neat Image + DxO Pro 5.3 havner vel på drøye 5000,- Vel verdt hver eneste krone.

Endret av fcuk_IT
Lenke til kommentar
Synes de bildene du la ved her var knalle, og mye skarpere en det jeg kan trylle frem på mitt 450d (+kit) foreløpig. Er dette rett ut fra kamera eller har du twiddeli tweak’et litt . Det er i hvert fall bang 4 bucks i mine øyne.

 

Det kommer an på hva vi legger i begrepet tweaking? I dette tilfellet er Capture NX 2 brukt til Raw-Jpeg konvertering, Neat Image brukt til støyfjerning og lett oppskarping og til slutt er DxO Elite 5.3 brukt til å rette opp sjenerende optisk forvregning.

 

Men, for å si det sånn, Capture NX 2 er et meget godt verktøy å ha om man vil skvise det siste ut av RAW-bildene fra en Nikon kamera. Veldig mange nyttige funksjoner har dette programmet også, særlig tenker jeg da på Color Control Point som kan være svært nyttig og tidsbesparende.

Lenke til kommentar

I dag kjøpte jeg et Hoya Polarfilter - kjekt å ha selv om frontstykket roterer på 18-55mm (bare å rotere etter at fokus sitter). Dessuten kan filteret brukes på 50mm f/1.4.

 

Dagens testbilde - polarfilteret fungerer fint, frontruta blir helt gjennomsiktig. I de mørke områdene derimot er støyen fremtredende selv om bildet er tatt med ISO 200 på høylys dag.

post-45726-1241882758_thumb.jpg

 

Jeg har tatt ut to utsnitt, før og etter Neat Image - og jeg vil med dette anbefale alle å bruke $49 på dette svært nyttige programmet som kan redde dagen selv der man skulle tro det ikke var nødvendig.

 

Før Neat Image

post-45726-1241882829_thumb.jpg

 

Etter Neat Image

post-45726-1241882930_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ja, en eller annen form for støyfjerning er nærmest et must å ha i "verktøykassa" for alle som driver med digital etterbehandling.

 

Selv bruker jeg Noise Ninja som kan kjøpes for fra $34.95 - selv har jeg "Pro Bundle" versjonen og bruker den helst som en Photoshop plugin. Jeg liker den bedre enn nest Image men det er selvsagt smak og behag. Begge gjør en god jobb med å fjerne støy.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da har D40 fått ny "lekekamerat" i form av 16-85mm VR. God grunn som noen å legge inn noen testbilder.

 

1/2 lukkertid, klarte ikke å få dette skarpt uten VR

post-45726-1244220957_thumb.jpg

 

Tenkte jeg skulle vise hvor mye Highligh Protection i Capture NX 2 klarer å redde

 

Setting: 100

post-45726-1244221018_thumb.jpg

 

Setting: 0

post-45726-1244221052_thumb.jpg

 

16mm, fine hjørner, men 6Mpx vises om man forstørrer

post-45726-1244221112_thumb.jpg

 

Et litt pent nærbilde

post-45726-1244221138_thumb.jpg

 

Vil legge til at også 16-85mm VR ble kjøpt brukt og dermed rimeligere. Eneste som er litt synd med det, det er vekten, et overraskende tungt objektiv.

Lenke til kommentar

Ja, en siste ting, Nissin blitsen ble solgt for 400,-, så inkludert 16-85mm VR kom denne pakken på 5000,- Hadde jeg fått fatt på 18-105mm, så hadde jeg muligens kjøpt det istedet nytt da det hadde kostet drøye 1000-lappen mindre. Men, fristelsen for 16-85mm ble litt for stor, og 18-105mm ble litt for utsolgt :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...